۱۴۰۳ یکشنبه ۱۵ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی یکشنبه 26 آذر

ICTPRESS گزارش میدهد:

خبر: کاشی های هوشمند با فرستنده وای فای و بلوتوث!

در مقر فضایی کندی ناسا منطقه ای با کاشی های هوشمند مفروش شده که انرژی آن از پنل خورشیدی تامین می شود و مجهز به فرستنده وای فای و بلوتوث است.

پیش از این پوشش هایی برای کف خیابان ساخته شده است که روشن می شوند، انرژی جذب می کنند و از گام های کاربران برق تولید می کنند.

اکنون ناسا بخشی از تمام  این موارد را در یک فضای پیاده روی تازه در مرکز فضایی کندی ترکیب کرده است.

این منطقه با هزینه ۲ میلیون دلار و از هزار کاشی در فضایی به مساحت ۳۷۰۰متر مربع ساخته شده است.

این کاشی ها تصویری موزاییکی از زمین، مریخ و ماه و ایستگاه فضایی بین المللی می سازند.

هر کاشی حاوی مدار، ۶ پنل خورشیدی کوچک، یک باتری، چراغ های LED، دستگاه ارسال سیگنال وای فای و بلوتوث، میکرو کنترلر و یک عنصر پیزوالکتریک است.

تمام این موارد داخل حفره ای سیمانی قرار دارند که روی آن یک کاشی شیشه ای قدرتمند قرار گرفته است.

سیستم های پیزوالکتریک از فشار مکانیکی(در اینجا منظور قدم های افراد است) انرژی تولید می کنند.

"ایلان استرن"، محقق ارشد "جورجیا تک" که در این پروژه با ناسا همکاری کرده، می گوید: هنگامیکه فرد روی کاشی قدم می گذارد، عناصر پیزو الکتریک فشرده می شوند و یک شارژ الکتریکی به وجود می آید که ۱۲۵ چراغ LED موجود در حفره را روشن می کند.

همچنین هر کاشی سیگنالی بی سیم به موبایل رهگذران ارسال می کند تا نکاتی درباره ماموریت های ناسا، مکانیسم فناوری پیزوالکتریک و موارد دیگر برای او نمایش دهد.

از سوی دیگر عنصر پیزوالکریک همچنین سیگنال وای فای یا بلوتوث به موبایل فرد را روشن می کند که اطلاعات صوتی درباره موقعیت مکانی را مشخص می کند.

این سیستم به وسیله پنل های خورشیدی به طور کامل انرژی خود را تامین می کند که بخشی از آن در باتری های لیتیومی ذخیره و در شب مصرف می شود.

..................

خبر: استفاده از گیاهان درخشان به جای لامپ!

مهندسان موسسه فناوری ماساچوست(MIT) با استفاده از ترکیبی که موجب درخشش کرم شب‌تاب می‌شود، موفق به ابداع گیاهان درخشانی شده‌اند که ممکن است جایگزین چراغ‌ها شوند.

گیاهان درخشان می‌توانند کارهایی را که در حال حاضر توسط دستگاه‌های الکتریکی مانند لامپ‌ها و چراغ‌های خیابانی انجام می‌شود، عهده دار شوند.

این محققان، گیاهان درخشان را به لیست پروژه‌های نانوبیونیک گیاهی خود اضافه کردند که در حال حاضر شامل گیاهانی است که می‌توانند مواد منفجره را شناسایی و گیاهانی که می‌توانند شرایط خشکی و کم‌آبی را کنترل کنند.

تیم تولید گیاهان درخشان، با هدف مهندسی کردن گیاهانی که یک روز بتوانند وظایف دستگاه‌های الکتریکی فعلی انجام دهند، پرمصرف‌ترین انرژی در جهان، یعنی روشنایی را هدف قرار داده است.

محققان برای ایجاد گیاهان درخشان خود از "لوسیفراز"(luciferase) استفاده کرده‌اند؛ لوسیفراز آنزیمی است که باعث می‌شود که کرم شب‌تاب بدرخشد و کوآنزیم A مولکولی است که واکنش یک محصول جانبی را از بین می‌برد و می‌تواند مانع فعالیت لوسیفراز شود.

برای برانگیختن نانوذرات مولکول‌های حامل لوسیفرین، لوسیفراز و کوآنزیم A را در برگ‌های گیاه قرار می‌دهند.

محققان گیاهان را در محلول مولکول‌ها غوطه‌ور می‌کنند و سپس آن را به فشار بالا می‌رسانند تا مولکول‌ها را از طریق منافذی به نام روزنه هوایی وارد برگ کنند.

هنگامی که مولکول‌ها درون گیاه قرار می‌گیرند، لوسیفراز می‌تواند باعث ایجاد نور و درخشش گیاه شود.

محققان در ابتدای پروژه موفق به ایجاد گیاهانی شدند که می‌توانستند تا 45 دقیقه درخشش داشته باشند، اما آنها قادر به بهبود آن تا سه ساعت و نیم شدند.

اکنون یک گیاه شاهی آبی 10 سانتیمتری می‌تواند مقدار کمی نور مورد نیاز برای مطالعه را ایجاد کند، اما محققان معتقدند که می‌توانند با تنظیم غلظت اجزای آنها، هم میزان روشنایی و هم مدت زمان انتشار نور را به طور قابل توجهی بهبود ببخشند.

روش لوسیفراز که توسط محققان MIT مورد استفاده قرار گرفته است همه انواع گیاهان را از جمله اسفناج، شابانک و کلم شامل می‌شود.

"مایکل استرانو"، استاد مهندسی شیمی در MIT و نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: هدف ما این است که کاری کنیم تا گیاه از لحظه جوانه زدن تا رسیدن به یک گیاه بالغ، تمام طول عمر خود این ویژگی را به همراه داشته باشد.

این پروژه می‌تواند یک روز برای ایجاد روشنایی پایدار در محیط داخلی یا برای توسعه درختان برای تبدیل شدن به چراغ‌های طبیعی استفاده شود.

امروزه این امر بسیار مهم است، چرا که روشنایی مصنوعی منجر به افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان در میان زنان، اختلال گرده افشانی شبانه زنبورها و آلودگی نوری می‌شود.

این مطالعه توسط وزارت انرژی ایالات متحده آمریکا تامین مالی شده و در مجله Nano Letters منتشر شده است.

خبر: شارژ بی سیم خودروهای برقی

شرکت خودروسازی "Continental AG" قصد دارد نمونه اولیه شارژرهای بی‌سیم خود را ماه آینده در نمایشگاه CES۲۰۱۸ در شهر لاس وگاس در معرض دید علاقه‌مندان قرار دهد.

با استفاده از این شارژرها، خودروها تنها باید بر روی یک سطح هادی قرار بگیرند تا انرژی برق مورد نیاز به صورت بی سیم به باتری های آنها منتقل شود.

شرکت سازنده مدعی است این شارژرهای بی سیم نسبت به نمونه های تولیدی شرکت های رقیب انعطاف و توانمندی بیشتری دارند و با سرعت بیشتری خودروهای برقی را شارژ می کنند.

از جمله شرکت هایی که در حال تولید شارژرهای برقی بی سیم برای تولیدات خود هستند می توان به "بی ام و"، "مرسدس بنز"، برخی خودروسازان بزرگ و حتی شرکت های نوپای تولیدکننده خودرو اشاره کرد.

هر دقیقه شارژ بی سیم از طریق فناوری کانتیننتال، امکان حرکت خودروی برقی برای یک دقیقه را ممکن می کند و لذا استفاده از این روش تنها در سفرهای درون شهری مقرون به صرفه به نظر می رسد.

این شرکت می گوید در آینده نزدیک شارژرهای بی سیمی خواهد ساخت که در عرض 10 دقیقه شارژ لازم برای طی 300 کیلوکتر مسافت را ممکن می کنند.

خبر: کاهش هزینه و مصرف انرژی برای دسترسی به اینترنت پرسرعت

محققان دانشگاه آرلینگتون(Arlington) تگزاس فناوری جدیدی را ابداع کردند که موجب کاهش هزینه و مصرف انرژی لازم برای دسترسی به اینترنت پرسرعت می‌شود.

ویژگی‌های اپتیکی غیرخطی مانند شاخص شکست وابسته به شدت امکان پردازش اطلاعات را با سرعت هزاران بار بیشتر از روش‌های الکترونیکی فراهم می‌کنند.

اما این ویژگی‌ها موجب تعامل ناخواسته بین پرتوهای نور می‌شوند و به همین علت تاکنون این شیوه پردازش تنها با استفاده از یک پرتو امکان‌پذیر بوده است.

در حال حاضر شرکت‌های مخابراتی برای اجتناب از بروز اختلال در برقراری ارتباط اپتیکی ناچارند سیگنال‌های نوری را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل کرده و پس از پردازش در مدارهای الکتریکی آن‌ها را مجددا به سیگنال‌های نوری تبدیل کنند.

از آنجا که هر فیبر نوری بیش از صد سیگنال را به طور همزمان منتقل می‌کند و فرایند بازتولید برای هر سیگنال به‌طور جداگانه انجام می‌شود، پردازش اطلاعات با هزینه‌ای سنگین و صرف انرژی زیاد انجام می‌پذیرد.

اکنون محققان فناوری جدیدی را ابداع کرده‌اند که امکان پردازش غیرخطی اپتیکی چندین پرتو نور را به طور همزمان و بدون نیاز به تبدیل آن‌ها به شکل الکتریکی و تنها با استفاده از یک دستگاه فراهم می‌کند.

این فناوری ابزاری به اندازه یک کتاب است که امکان بازتولید اپتیکی پرتوهای نوری را به‌صورت همزمان در 16 کانال مختلف فراهم می‌کند و در نتیجه می‌توان ظرفیت کابل‌های نوری موجود را بدون تغییر ساختارهای موجود به بیش از صد کانال افزایش داد. این افزایش ظرفیت و پردازش همزمان سیگنال‌ها موجب کاهش چشمگیر هزینه پردازش و دسترسی ارزان‌تر به اینترنت پر سرعت برای کاربران می‌شود.

محققان در تلاشند تا ابعاد دستگاه خود را کاهش دهند و معتقدند می‌تواند این دستگاه را به اندازه یک قوطی کبریت کوچک کرد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه "Nature Communications" منتشر شده است.

خبر: هشدار کالیفرنیا نسبت به امواج موبایل

ایالت کالیفرنیا دستورالعملی برای افراد صادر کرده تا افراد برای حفظ سلامت خود از اشعه های موبایل دوری کنند.

این دستورالعمل با توجه به شواهد مربوط به ارتباط سرطان با موبایل صادر شده است.

این دستورالعمل درحالی صادر می شود که تحقیقات مختلف شواهد زیادی درباره ارتباط سرطان با موبایل، کاهش سطح توجه و سلامت ذهنی فرد کشف کرده اند.

موبایل ها با استفاده از سیگنال های رادیویی فرکانس پایین اطلاعات را منتقل می کنند.

این امر افراد را در معرض خطر اشعه های ناسالم قرار می دهد؛ به خصوص هنگام دانلود فایل های حجیم چنین خطری بیشتر می شود.

البته تحقیقات تاکنون به طور دقیق نتوانسته اند خطرناکی اشعه های موبایل را تایید کنند اما شواهد به دست آمده از مطالعات برای صدور هشدار به خصوص برای کودکان کافی بوده است.

در هر حال ایالت کالیفرنیا این هشدار را در حالی صادر می کند که برخی شهرها مانند برکلی و سانفرانسیسکو در سطح محلی هشدارهایی برای شهروندان صادر کرده اند.

از سوی دیگر به نظر می رسد تولید کنندگان موبایل نیز خود با مضر بودن اشعه های موبایل موافق هستند؛ به عنوان مثال اپل در بخش تنظیمات آیفون درباره قرار گرفتن درمقابل اشعه های موبایل هشدار داده است.

در این هشدار توضیح داده شده که میزان انتشار اشعه های موبایل آیفون در فاصله ۵ میلی متری از بدن آزمایش شده و نتیجه آن نیز طبق قوانین آمریکا، استاندارد بوده است.