۱۴۰۳ شنبه ۱۴ مهر

ضرورت زیرساخت EMV برای ارائه سرویس‌های نوین بانکی در حوزه پرداخت

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، موضوع EMV و سیاستگذاری در مهاجرت به آن به عنوان یک ضرورت و پیشران در بحث سرویس های نوین بانکی محور پنل تخصصی بود که با حضور مدیران ارشد شرکت خدمات انفورماتیک در هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت در برج میلاد تهران برگزار شد.
در این نشست تخصصی که مدیریت آن را نوش‌آفرین مومن واقفی معاون ریسک و امنیت اطلاعات شرکت خدمات انفورماتیک به عهده داشت؛ داوود محمد بیگی مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی، علی سیفی مدیر سیستم‌های کارت شرکت خدمات انفورماتیک و هلن بریسون معاون توسعه کسب و کار بانکداری و پرداخت شرکت جمالتو فرانسه حضور داشتند.
مومن واقفی معاون ریسک و امنیت اطلاعات شرکت خدمات انفورماتیک در مورد ضرورت بحث EMV گفت: هر چند انگیزه اصلی پیدایش EMV در دنیا روند افزایش تقلب‌های بانکی و امکان جعل کارت‌ها بوده است و اولین مزیت استفاده از کارت‌های مبتنی بر EMV را می‌توان افزایش امنیت زیرساخت انجام تراکنش در شبکه و کاهش تقلب دانست، اما در ایران در حال حاضر بزرگترین ریسک اکوسیستم پرداخت کشور، نه بحث امکان کپی و جعل کارت‌ها، بلکه بحث Online بودن همه تراکنش های پرداخت است. 
بنابراین یکی از دلایل مهم دیگر در ایران جهت پرداختن به EMV، پشتیبانی از امکان انجام تراکنش‌های برون‌خط یا Offline در شبکه پرداخت کشوراست.  
وی گفت: اکوسیستم پرداخت کشور مشابه یک شبکه حلقه بسته در مقیاس بزرگ است و امکان پذیرش کارت‌هایی از شبکه‌های خارجی وجود ندارد؛ امکان ایجاد قابلیت تعامل پذیری چه در داخل اکوسیستم و چه در اتصال به شبکه‌های بین‌المللی پرداخت انگیزه مهم دیگری برای بهره‌مندی از EMV است.
محمدبیگی مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در سخنانی گفت: درایورهای اصلی و شرایط پرداخت ما تغییر یافته و باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم. 
در حوزه موبایل نیاز به الگوهای بومی داریم؛ برنامه ریزی در مورد ارائه مستندات EMV برای مرداد سال آینده انجام شده است و امیدوارم نیمه دوم سال آینده در حوزه پرداخت برنامه‌ریزی برای اجرا و پیاده‌سازی داشته باشیم. 

در ادامه هلن بریسون، معاون توسعه کسب و کار بانکداری و پرداخت شرکت جمالتو فرانسه، در مورد میزان توسعه EMV در سطح جهان و لزوم مهاجرت به آن به عنوان پیش نیازی در حوزه سرویس‌های نوین بانکی مطالبی بیان کرد. 
وی گفت: در سال 2017، تعداد 7 میلیارد کارت EMV تولید شده که نسبت به سال گذشته رشد حدود 2 میلیاردی داشته است. 
خانم بریسون همچنین بیان کرد: برای ارائه سرویس‌های نوین بانکی در حوزه پرداخت اعم از پرداخت برون خط، پرداخت امن مبتنی بر موبایل، پرداخت‌های Tap&go، احراز هویت مبتنی بر بیومتریک و نظایر آن، زیرساخت EMV بسیار ضروری است.
همچنین علی سیفی مدیر سیستم‌های کارت شرکت خدمات انفورماتیک در خصوص اینکه مهاجرت EMV در اکوسیستم پرداخت چه تغییراتی را ایجاد می کند، در سخنانی اظهار داشت: اگر فرض شود امسال این مهاجرت در کشور ما آغاز شود دو تا سه سال این کار زمان می‌برد؛ کل اکوسیستم در حوزه پذیرندگی و صادرکنندگی و زیرساخت پرداخت تغییر خواهد کرد.
در جمع بندی این پنل نوش‌آفرین مومن واقفی اشاره کرد: برنامه مهاجرت به زیرساخت جدید، بدون شفاف سازی لزوم و نحوه انجام تغییر برای همه ذی‌نفعان اکوسیستم، برنامه‌ موفقی نخواهد بود. 
در دنیا دلیل اصلی مهاجرت به EMV امنیت بوده است اما به نظر می‌رسد در کشور ما خاستگاه این نیاز قابلیت تعامل پذیری و نیز پیدایش سرویس های نوین بانکی در صنعت پرداخت است، زیرا در سرویس‌های جدید و نوآوری های حوزه پرداخت در سطح جهانی، وجود زیرساخت EMV یک پیش فرض طراحی در نظر گرفته شده است. 
واقفی اظهار امیدواری کرد: حرکت جدی آغاز شده از سمت بانک مرکزی این بار از طرف همه ذینفعان پشتیبانی خواهد شد؛ باید تلاش کنیم جهانی فکر کنیم تا در ادامه مسیر هم بتوانیم همگام با جهان حرکت کنیم.

نظرات : 0

ثبت نظر

41474