۱۴۰۳ شنبه ۱۴ مهر

جهان «های تک» در هفت روز

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، جهان فناوری نوین مملو از رویدادهای گوناگون و خبرهای شگفت انگیزست که برخی در باورها نمیگنجد اما واقعیت دارد یا بزودی به واقعیت میپیوندد.

آنچه که در ادامه مشاهده میکنید گزارشی از خبرهای مهم هفت روز گذشته (منتهی به 17 ژوئن 2018) در جهان فناوری نوین است:

اختراع مواد محرکی که می‌توانند موتور ربات‌های نسل آینده باشند

هفته گذشته یک تیم از مهندسان مکانیک در دانشگاه هنگ‌کنگ، مواد محرک(فعال) جدیدی را معرفی کردند که می‌توان آن را با استفاده از نور مرئی، برق و سایر محرک‌ها مانند گرما و رطوبت تامین نیرو کرد.

نیکل هیدروکسید-اکسی‌هیدروکسید، مواد جدیدی هستند که بلافاصله به محرک‌ها پاسخ می‌دهند و از طریق تغییر شکل، نیرویی تولید می‌کنند که می‌تواند اجسام تا 50 برابر وزن خود را بلند کند؛ همچنین در مقایسه با مواد گران قیمت این مواد به طور قابل توجهی هزینه را کاهش می‌دهند.

این مواد فشرده جدید می‌تواند برای توسعه میکرو ربات‌ها و ربات‌های زیستی، عضلات مصنوعی و دستگاه‌های پزشکی استفاده شود که می‌تواند به صورت بی‌سیم عمل کند.

این مواد، پیچیدگی‌های مرتبط با عملکرد سیستم رباتیک یا دستگاه‌ها را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهند.

حرکت مواد جدید به دلیل تغییر حجم تحریک شده توسط نور مرئی با شدت کم ممکن می‌شود.

مهندسان عمدا مواد را در مناطق انتخابی فلزکاری کرده‌اند تا به عنوان یک محرک لولایی عمل کنند و با استفاده از خم شدن یا چرخیدن در حضور نور، اشیا را بلند کنند.

فرآیند ساخت این مواد کمتر از 3 ساعت طول می‌کشد و امکان تولید در مقیاس صنعتی نیز فراهم است.

در یک آزمایش، محققان یک ربات راهپیما با تنها پاهای جلو ساختند که پاهای آن در تماس با نور خم و صاف می‌شد و می‌توانست به سمت منبع نور حرکت کند.

پنتاگون اطلاعات حساس خود را بر دی.ان.ای ذخیره می کند

مرکز فرماندهی وزارت دفاع آمریکا "پنتاگون" به تازگی اعلام کرده برای حفظ مقادیر بی حد و حصر اطلاعات شخصی افراد می خواهد داده های حساس خود را تا سال 2028 بر روی دی.ان.ای ذخیره کند.

مقامات اطلاعاتی اعلام کرده اند که به دنبال یک گروه تحقیقاتی برای کمک به ابداع یک سیستم جدید ذخیره سازی بر اساس ساختار ژن های انسان هستند.

این گروه تحقیقاتی باید طی 10 سال آرشیوی ابداع کنند که قادر به پردازش اطلاعات در مقیاس اگزابایت(exabyte) باشد؛ یک اگزابایت داده حدود چهار میلیون برابر بیشتر از ظرفیت حافظه گوشی آیفون مدل X است.

دی.ان.ای مزایایی نسبت به روش های سنتی ذخیره سازی دیجتالی داده دارد از جمله اینکه دی.ان.ای در طول زمان مانند نوارهای کاست و سی دی خراب و از کار افتاده نمی شود و فناوری های جدید می تواند مقادیر زیاد دی.ان.ای را در یک زمان بخوانند و بنویسند.

اندازه گیری آلاینده‌ های آب دریا با ابزار نانو امکان پذیر شد

یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه کوردوبا به تازگی موفق به طراحی و ساخت ابزاری شده است که می ‌توان با استفاده از آن آلودگی‌ های موجود در آب دریا را با سرعت و کارایی بالا شناسایی کرد، با این ابزار می‌توان آلودگی‌ها را در غلظت‌ های بسیار کم نیز شناسایی کرد.

پارابن ‌ها و تری ‌کلوزان ‌ها از جمله مهمترین ترکیباتی هستند که کمیسیون اروپا درصدد است تا استفاده از آنها را محدود کند؛ این دو ماده در شامپو و خمیردندان برای مقابله با رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها استفاده می‌شوند، اما وارد شدن این ترکیبات به آب دریا موجب بروز مشکلاتی خواهد شد. هدف از این پروژه، ارائه روشی برای رصد این ترکیبات است.

محققان برای این کار از فناوری‌ نانو استفاده کردند و آزمایشگاه روی ‌تراشه‌ای ساختند که می‌تواند ترکیبات موجود در آب دریا را آنالیز کند. در این آزمایشگاه روی‌ تراشه از نانو لوله ‌های دی‌ اکسید تیتانیوم دارای پوششی از جنس کربن استفاده شده‌است.

محققان نانو ذراتی سنتز کردند که به سادگی در داخل سیال پخش می‌شوند.

از آنجایی که این سامانه به صورت خودکار عمل می‌کند، خطاهای اندازه‌گیری در آن به حداقل می ‌رسد؛ ابعاد نانومتری در این آزمایشگاه روی تراشه موجب می‌شود تا کارایی آن نسبت به مواد جاذب جامد رایج در بازار افزایش یابد.

فورد برای دوچرخه سواران ژاکت هوشمند می‌سازد

تیم حمل‌ونقل هوشمند فورد در تازه‌ترین اقدام خود از مدل اولیه‌ یک ژاکت هوشمند رونمایی کرده که به چراغ و فناوری هپتیک مجهز است.

از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این ژاکت می‌توان به قابلیت اتصال به تلفن همراه هوشمند، چراغ‌های داخلی و تکنولوژی ویبراتور هپتیک اشاره کرد.

به محض پوشیدن ژاکت و اتصال آن به تلفن همراه دوچرخه‌سوار، نرم‌افزار مسیریاب بهترین و خلوت‌ترین مسیر دوچرخه‌سواری را مشخص می‌کند.

تکنولوژی هپتیک تعبیه شده در آستین‌های ژاکت با لرزش‌های خود محل پیچیدن به چپ و راست را به دوچرخه‌سوار اعلام می‌کنند تا فرد بتواند بدون نگاه کردن به صفحه‌ تلفن همراهش به مسیر خود ادامه دهد.

هنگامی که دوچرخه‌سوار قصد پیچیدن به سمت خاصی را دارد، می‌تواند با بلند کردن دست خود، چراغ‌های تعبیه شده در آستین ژاکت را روشن کند.

علاوه بر این موارد، در قسمت پشتی ژاکت و اندکی بالاتر از حاشیه‌ پایینی آن، چراغ‌هایی به رنگ قرمز تعبیه شده‌اند که با ترمز گرفتن روشن می‌شوند.

ویژگی جذاب دیگر این ژاکت امکان اتصال به هدفون‌های القایی است؛ با اتصال ژاکت فورد به این هدفون‌ها راهنمایی‌های مسیریابی و پاسخ‌گویی به تماس‌ها از طریق ارتعاشات استخوانی امکان‌پذیر است و گوش‌های دوچرخه‌سوار بدون مزاحمت توانایی شنیدن صداهای اطراف را خواهد داشت.

این ژاکت به دوچرخه‌سواران کمک می‌کند که بیش‌تر متوجه اطراف خود باشند و در این شرایط رانندگان و عابران پیاده نیز راحت‌تر می‌توانند مسیرهای عبور و مرور را با آن‌ها قسمت کنند.

رونمایی از ربات انسان نمایی که به کودکان ریاضی یاد می دهد

یک شرکت چینی رباتی انسان نما ساخته که به ۲ زبان صحبت می کند، می تواند ریاضی آموزش دهد و کودکان را سرگرم کند و به کمک حال خانواده تبدیل شود.

ربات مذکور  "iPal" نام گرفته و می تواند به دو زبان صحبت کند، ریاضی حل کند، لطیفه تعریف کند و با نمایشگری که روی سینه آن نصب شده با کودک ارتباط برقرار کند.

این ربات انسان نما به اندازه یک کودک ۵ ساله است و می تواند روی چرخ های خود حرکت کند؛ همچنین چشم های ربات مجهز به فناوری شناسایی صورت است.

این دستگاه مجهز به سیستم عامل اندروید است و علاوه بر آموزش، به همراه و دوست  کودکان تنهای چینی تبدیل می شود.

والدین می توانند از طریق نمایشگر ربات از  راه دور با کودکان خود صحبت و آنها را کنترل کنند.

یک اپلیکیشن موبایل نیز به طور مستقیم والدین را به این ربات متصل می کند و آنها می توانند از طریق دستگاه تمام فعالیت های فرزندشان را رصد کنند.

این ربات هفته گذشته در نمایشگاه محصولات مصرفی الکترونیک آسیا در شانگهای رونمایی شد.

نوع جدید فتوسنتز کشف شد

محققان کالج ایمپریال لندن در انگلیس طی روزهای اخیر نوع جدید فتوسنتز را کشف کردند که در آن باکتری نور مادون قرمز را می گیرد و به انرژی تبدیل می کند؛ این کشف می تواند روند جستجوی حیات بیگانه را در سیارات دیگر تغییر دهد.

این شکل جدید فتوسنتز در طیف گسترده ای از سیانو باکتری ها (جلبک های سبز آبی) که در نور نزدیک به مادون قرمز رشد می کنند، کشف شده است.

در نوع استاندارد و تقریبا جهانی فتوسنتز از رنگدانه سبز، کلروفیل a برای جمع آوری نور و استفاده از انرژی آن برای ساخت مواد شیمیایی زیستی و اکسیژن استفاده می شود.

روشی که کلروفیل a نور را جذب می کند نشان می دهد که تنها انرژی ناشی از نور قرمز می توان برای فتوسنتز استفاده کرد.

از آنجاییکه کلروفیل a در تمام گیاهان جلبک ها و ساینوباکتری ها وجود دارد تصور می شود انرژی نور قرمز برای فتوسنتز "حد قرمز" را تعیین می کند که این حداقل انرژی لازم برای انجام این فرایند شیمیایی است که اکسیژن تولید می کند.

در اختر فیزیک نیز برای داوری در زمینه امکان تکامل حیات در سایر سیارات از این "حد قرمز" فتوسنتز استفاده می شود.

اما زمانی که برخی ساینوباکتری ها در نور نزدیک به مادون قرمز رشد می کنند، سیستم های استاندارد حاوی کلروفیل a خاموش می شوند و سیستم هایی متمایز می شوند که حاوی یک نوع متفاوت کلروفیل به نام کلروفیل f هستند.

تاکنون تصور می شد که کلروفیل f تنها نور را مهار می کند اما این تحقیق جدید نشان می دهد که کلروفیل f با استفاده از نور کم انرژی مادون قرمز برای انجام این فرایند پیچیده شیمیایی، نقش مهمی در فتوسنتز تحت شرایط سایه ایفا می کند؛ این نوع جدید فتوسنتز فراتر از حد نور قرمز است.

کشف اخیر این پتانسیل را دارد که تحقیق دانشمندان را در زمینه جستجوی موجوداتی که وجودشان به نور حیات بخش تکیه دارند در سیارات دیگر گسترش دهد.

پیش‌بینی حرکات انسان با هوش مصنوعی امکان پذیر شد

پژوهشگران "دانشگاه بن" آلمان به تازگی موفق شدند با آموزش هوش مصنوعی، حرکات انسان را چند دقیقه پیش از وقوع، پیش‌بینی کنند.

این نرم‌افزار طوری آموزش داده شده که با تماشای ویدئوهای آشپزی بتواند حرکات انسان را پیش‌بینی کند.

پژوهشگران، با استفاده از ویدئوهای از پیش ضبط شده آشپزی توانستند هوش مصنوعی را برای پیش‌بینی حرکات گوناگون از جمله بریدن گوجه‌فرنگی و افزودن نمک آموزش دهند.

به طور کلی، از 40 ویدئو برای آموزش هوش مصنوعی استفاده شد؛ هریک از ویدئوها، حدود شش دقیقه بود و 20 حرکت گوناگون را به نمایش می‌گذاشت.

پس از چهار ساعت، الگوریتم توانست حرکات مورد نیاز برای آماده کردن غذا که روش‌ها و دستورالعمل های متفاوتی را در بر می‌گرفت، تشخیص دهد.

محققان امیدوار هستند در آینده، این الگوریتم بتواند حرکات بیشتری را پیش‌بینی کند؛ اگر این گروه پژوهشی موفق شود الگوریتم مورد نظر را به خوبی برای پیش‌بینی حرکات تنظیم کند، کاربرد آن در موارد گوناگون ممکن خواهد شد.