۱۴۰۳ شنبه ۱۴ مهر

دکل نفتی برای موبایل!

دیری نپایید که از این نوپدیده، حوزه ای تشکیل شد با عنوان ارتباطات و فناوری اطلاعات و گروه ها و فعالانی که همراستا با توسعه جهانی در این راستا در قالب نرم افزار و سخت افزار فعالیتی داشتند خود را به سرعت با آن وفق دادند.

حوزه نوپای فناوری اطلاعات و ارتباطات بدین ترتیب آغاز به کار کرد و در پاسی از زمان توسعه ای شگرف در کشور ایجاد کرد.

مسئولان هم که با این عنصر کلیدی و پیشران توسعه آشنا نبودند یا آشنایی کافی نداشتند لاجرم به آن گرویدند و در چند سال اخیر کاربری شتابان آن موجب گسترش مردمی در سراسر ایران شد که رخدادی پسندیده بود.

اما همگام با ظهور و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، حوزه فعالیت شرکت ها و تشکل های مرتبط رنگ و بوی نسبتا نامطلوبی به خود دید که فارغ از توجه به پیشرو بودن و تلاش برای ترقی، رقابت های ناسالم و تنگ نظری های جناح گونه ای را آشکار ساخت.

طبق معمول عده ای سود را در آن دیدند و بی تخصص به آن روی آوردند، و عده ای دیگر نیز به کسب قدرت و سیاست بازی پرداختند.

این نهال نوپا در کوتاه ترین زمان، به شکل نامتوازنی رشد کرد به طوری که برخی شاخه های آن مانع از رسیدن نور به برخی دیگر شدند و درخت ICT هر چه سیراب تر شد آب را بیشتر به هدر داد.

اکنون با گذشت حدود دو دهه از آغاز زندگی این درخت، کم کم تبدیل به دکلی شده است که تفکرات ماشینی جای مهر را در کالبدش گرفته است.

دیگر نمی توان از شاخه هایش انتظار مهربانی و سایه داشت؛ می رود که همانند دکل نفتی گم و گور شود و مثال بی مثال خسرانی دیگر در مسیر توسعه کشور باشد.

ماجرای رانت بازی های ارزی در حوزه ارتباطات مربوط به گوشی های تلفن همراه، این بار گریبان گیر بازار اقتصادی کشورمان شده است که کمتر از ماجرای تلخ و طنز گونه دکل نفتی در سال های گذشته را در ذهن ها تداعی نمی کند.

این بار این فعالان به ظاهر بخش خصوصی هستند که پیشرو تر از دولت در ابهام رانت بازی های مثال زدنی در به یغما بردن سرمایه های کشور یعنی همان بیت المال به سر می برند. توپ مذبور نیز دائما دست به دست می شود و معلوم نیست دست آخر بازهم در زمین مردم فرود آید یا نه؟

 

محمد فواد رحمان سرشت

مدیر مسئول شبکه خبری ICTPRESS 

منبع: روزنامه ثروت

نظرات : 0

ثبت نظر

92861