۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی یکشنبه 31 تیر

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: رباتی که احساس دارد تولید شد! 

دانشمندان دانشگاه "کرنل" آمریکا نمونه اولیه رباتی را تولید کرده‌اند که بیشتر از یک ربات است و با داشتن پوست، از حس لامسه بهره می‌برد.

این ربات دارای پوستی است که شبکه‌ای از واحدهای بافت‌ پوستی را پوشش می‌دهد؛ شکل این بافت‌های پوستی بر اساس احساس ربات تغییر می‌یابند.

به گفته گای هافمن استاد دانشگاه کرنل و دستیار این مطالعه، ایده تولید این ربات از دنیای حیوانات گرفته شده است چراکه معتقد است ربات‌ها نباید تنها از انسان‌ها مدل‌سازی و کپی شوند.

چالش‌های آتی این پیشرفت استفاده از این ایده در ربات‌های خودمختار است.

از اهداف توسعه این ابداع آن است که ربات‌هایی تولید شوند که به تغییرات عاطفی پاسخ می‌دهند.

.................

 

خبر: افزایش راندمان باتری‌ها با کمک مکانیک کوانتوم! 

دانشمندان دانشگاه آدلاید استرالیا در نظر دارند با ابداع باتری‌های کوانتومی، مدت زمان شارژ بودن ابزار الکتریکی را افزایش دهند.

باتری‌های کوانتومی، با استفاده از مکانیک کوانتوم کار می‌کنند. مکانیک کوانتوم، با کوچکترین مقیاس‌ها در سطح اتم و مولکول سرو کار دارد؛ در این سطح، قوانین متداول فیزیک به کار نمی‌آیند و به همین دلیل، فیزیک کوانتوم را برای توضیح چنین مقیاس‌های کوچکی نیاز داریم.

شاید این باتری‌ها در ابتدا، کوچک باشند و جایگزین باتری‌های موجود در ابزار الکتریکی شوند اما امکان تولید باتری‌های بزرگتر و سودرسانی به بخش انرژی تجدیدپذیر نیز وجود دارد.

بزرگترین مزیت این فناوری، امکان شارژ فوری است. هرچه تعداد باتری‌های کوانتومی بیشتر باشد، زمان کمتری برای شارژ مورد نیاز است؛ برای مثال شارژ باتری به جای یک ساعت، 30 دقیقه زمان می‌برد.

دانشمندان باور دارند این کار، با یکی از ویژگی‌های کوانتومی موسوم به "درهم‌تنیدگی" ممکن خواهد بود. درهم‌تنیدگی، جفت شدن خواص مکانیکی دو ذره است که پیش‌تر با یکدیگر در تعامل بوده و سپس از یک دیگر جدا شده‌اند؛ دلیل سرعت فرآیند شارژ باتری، همین درهم‌تنیدگی است.

ساخت باتری‌های کوانتومی، به تلاش بسیار و تجهیزات خاصی نیاز دارد اما دانشمندان امیدوارند بتوانند به ویژگی درهم‌تنیدگی برسند و آن را در این باتری‌ها به کار گیرند.

کوچکترین باتری‌های کوانتومی در ساعت، تلفن همراه و تبلت و باتری‌های بزرگ در بخش‌های مربوط به انرژی تجدیدپذیر قابل استفاده خواهند بود. 

..................

 

خبر: درمان کودکان مبتلا به بیماری «هانتر» با سلول بنیادی

تیمی از محققان دانشگاه منچستر، از یک درمان مبتنی بر سلول درمانی-ژن درمانی برای جایگزینی ژن از دست رفته در مغز استخوان کودکان مبتلا به بیماری هانتر استفاده کرده است.

برای موثرتر شدن این رویکرد درمانی آن ها یک تگ به آنزیم IDS اضافه کرده اند که به آن ها اجازه عبور از مغز را می دهد.

این رویکرد درمانی نه تنها بازجذب آنزیم  و عبور آن از سد خونی مغزی را بهبود می بخشد، بلکه بازجذب آنزیم ها به درون سلول ها را نیز بهبود می بخشد و به نظر می رسد که منجر به باثبات شدن این درمان در جریان خون می شود.

بیماری هانتر یا موکو پلی ساکارید نوع دو، بیماری است که روی استخوان ها، مفاصل، قلب و ریه های کودکان اثر می گذارد و در دو سوم موارد نیز اثر قابل توجهی روی مغز گذاشته و منجر به ناتوانی های ذهنی می شود.

در حال حاضر درمان مورد استفاده برای این بیماری شامل درمان آنزیمی جایگزین است که آن هم سالانه نزدیک به ۱۵۰ هزار یورو هزینه برای بیمار داشته و قابلیت نفوذ مغذی پایینی هم دارد.

..................

 

خبر: ورود غول تراشه‌سازی به حوزه ارزهای دیجیتالی

شرکت TSMC به‌ عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تراشه در جهان قصد دارد از این پس به عرصه تولید تراشه برای ارزهای مجازی پا بگذارد.

از آنجا که این روزها تب استخراج ارزهای دیجیتالی رمزنگاری شده در کشورهای مختلف جهان بالا گرفته است، کاربران و هکرهای بسیاری نیز از ابررایانه‌هایی که پردازنده و کارت گرافیک‌های بسیار قدرتمندی دارند، برای استخراج  و ماینینگ ارزهای مجازی استفاده و از این طریق هم درآمدهای هنگفتی را کسب می‌کنند.

با توجه به آنکه استخراج و ماینینگ ارزهای دیجیتالی رمزنگاری شده توسط دستگاه‌های الکترونیکی موجود کار بسیار دشواری است و با تراشه پردازنده‌های معمولی بکاربرده شده در رایانه و گوشی‌های عادی، قابل اجرا نیست و در صورتی که کاربران با تراشه‌های نه چندان قدرتمند دستگاه‌های خود اقدام به استخراج این ارزهای مجازی کنند، دستگاه موردنظر به شدت داغ کرده و پردازنده آن از کار خواهد افتاد.

بنابراین یکی از راه‌های افزایش درآمد شرکت‌های تولیدکننده تراشه، می‌تواند تولید تراشه پردازنده‌های مخصوص بیت کوین ماینینگ به شمار رود تا تقریبا بتوانند از بازار راکد و بی‌تلاطم گوشی‌های هوشمند جان سالم به در ببرند.

شرکت TSMC یک شرکت تایوانی است که در زمینه تولید تراشه مخصوص گوشی‌های آیفون اپل فعالیت می‌کند و حالا نیز اعلام کرده که قصد ورود به صنعت ارزهای دیجیتالی را دارد.

درواقع، فناوری ارزهای مجازی از جمله بیت‌کوین ‌که یک پول رمزنگاری شده است، این امکان را به کاربران می‌دهد که بدون نیاز به هیچ بانکی مبادلات مالی خود را انجام دهند و همچنین هویت طرفین معامله نیز ناشناس باقی می‌ماند.

..................

 

خبر: مقابله با سرطان مری با فناوری نانو

محققان دانشگاه تگزاس پلتفرمی مبتنی بر نانوذرات ارائه کردند که برای درمان سرطان مری قابل استفاده است.

در این پروژه که با همکاری دانشگاه ایالتی اوهایو انجام شد، محققان نانوذرات پلی‌پپتیدی تولید کردند که دارای فلورسانس مادون قرمز نزدیک است و می‌تواند برای تصویربرداری مورد استفاده قرار گیرد.

این نانوذرات به‌گونه‌ای اصلاح شده‌اند که می‌توانند تومور سرطانی را هدف قرار داده و داروی شیمی‌درمانی را نیز درون تومور رهاسازی کنند.

در واقع این نانوذرات هم برای تصویربرداری و هم درمان سرطان از طریق رهاسازی داروی شیمی‌درمانی استفاده می‌شوند.

نظرات : 0

ثبت نظر

52039