۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

جهان «های تک» در هفت روز

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، جهان فناوری نوین مملو از رویدادهای گوناگون و خبرهای شگفت انگیزست که برخی در باورها نمیگنجد اما واقعیت دارد یا بزودی به واقعیت میپیوندد. 

 

 

 

 

آنچه که در ادامه مشاهده میکنید گزارشی از خبرهای مهم هفت روز گذشته (منتهی به 22 جولای 2018) در جهان فناوری نوین است:

 

هدست واقعیت مجازی با قابلیت نمایش فضای چند اتاق ساخته شد 

شرکت اچ‌تی‌سی اخیرا از یک هدست واقعیت مجازی رونمایی کرد که کاربر را قادر می‌سازد با وجود اینکه هدست را روی چشمش گذاشته و فضای دیگری را تماشا می‌کند، در چند اتاق مجزا راه برود و بتواند اشیاء را تشخیص دهد.

این هدست با استفاده از پلتفرم "SteamVR beta"، هدست واقعیت مجازی "Vive Pro" اچ‌تی‌سی و ۱۶ ایستگاه پایه به کاربر این امکان را می‌دهد که بین چندین اتاق حرکت کند.

آزمایش  این هدست به این نحو انجام گرفت که کاربر با اینکه این هدست را روی چشمان خود گذاشته بود و در حال تماشای فضای دیگری بود، توانست بین چند اتاق راه برود و اشیاء را تشخیص دهد.

.....................

 

 

سیم مغناطیسی ردیابی سرطان ابداع شد 

محققان دانشگاه استنفورد به تازگی یک سیم مغناطیسی ابداع کرده اند که به پزشکان کمک می کند سرطان را قبل از ظهور علائم در بیمار ردیابی کنند.

این دستگاه که در رگ فرد وارد می شود، با جذب سلول های نادر و غیر قابل دسترسی تومورهای سرطانی و علائم بیماری را ردیابی می کند.

سیم مذکور به اندازه طول انگشت کوچک دست و به ضخامت یک کلیپس کاغذ است.

این سیم مجهز به ذرات نانو مغناطیسی مهندسی شده است و به سلول های سرطانی می چسبد.

در مقایسه با روش های معمول ردیابی سرطان، این دستگاه هنگام آزمایش روی خوک ها توانست ۱۰ تا ۸۰ برابر سلول های تومور بیشتری را ردیابی کند.

به عبارت دیگر این دستگاه در مقایسه با نمونه خون معمولی، ۵۰۰ تا ۵ هزار سلول سرطانی بیشتری یافت.

این دستگاه برای ردیابی  بیماری های خطرناکی مانند سرطان پانکراس، رحم و کلیه به کار می رود.

علائم این بیماری ها فقط در مراحل آخر بیماری و زمانی ظهور می کند که در بدن بسیار گسترده شده و امکان درمان آن وجود ندارد؛ بنابراین چنین ابزاری جان هزاران نفر را نجات می دهد.

.....................

 

بزرگترین پرینتر ساختمانی جهان ابداع شد 

شرکت روسی AMT-SEPTSAVIA طی روزهای اخیر بزرگترین پرینتر سه بعدی ساختمانی جهان را ساخته است که می تواند یک سازه 6 طبقه را پرینت بگیرد.

پرینتر S-500 می تواند سازه ای در ابعاد 11.5 در 11 در 15 متر را پرینت بگیرد.

به گفته سازندگان پرینتر ارتفاع(اندازه آخر) را می توان تا 80 متر نیز افزود.

با محاسبه ای ساده می توان دریافت پرینتر S-500 می تواند یک ساختمان 26 طبقه را پرینت بگیرد.

این پرینتر می تواند با نرخ 2.5 متر مربع سیمان در ساعت پرینت بگیرد.

نخستین پرینتر در سال جاری بارگیری می شود.

.....................

 

هوش مصنوعی به خدمت حفظ منابع آب آمد 

محققان کانادایی نرم افزاری بر اساس هوش مصنوعی ابداع کرده اند که می تواند به حفاظت از منابع آب کمک کند.

این نرم افزار می تواند انواع مختلف ساینوباکتری ها یا جلبک های آبی-سبز را شناسایی و مقدار آنها را تعیین کند؛ تکثیر ناگهانی این جلبک ها می تواند سیستم های آب را مسدود کند.

این ابزار که به مثابه یک سیستم نگهبان است، تهدید ساینوباکتری ها را فوری نشان می دهد.

این سیستم کاربردی هوش مصنوعی با استفاده از نرم افزار و یک میکروسکوپ، نمونه های آب را به جهت وجود سلول های جلبک در آن، بطور ارزان قیمت و خودکار بررسی می کند و سپس این نتایج توسط یک کارشناس تایید می شود، فرآیندی که در مجموع حدود دو ساعت طول می کشد.

این سیستم هوش مصنوعی جدید با توجه به ظرفیت آن در اجرای سریع و مکرر آزمایش ها، می تواند هشدار زودهنگامی را در زمینه مشکلات منابع آب ارائه دهد.

هدف نهایی محققان این است که در آینده به یک سیستم هوش مصنوعی دست یابند که جریان آب را از طریق یک میکروسکوپ به طور مستمر کنترل کند و در پی شناسایی طیف گسترده ای از آلاینده ها و میکروارگانیسم ها باشد.

.....................

 

ربات داروساز ساخته شد 

محققان دانشگاه  گلاسکو  یک ربات داروساز ابداع کرده‌اند که می‌تواند از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی دقیق واکنش‌های ترکیبات شیمیایی استفاده کند و داروها و فرمول‌های انقلابی را پیش‌بینی کند.

این ربات از یادگیری ماشین برای دست‌چین کردن نتایج واکنش‌های شیمیایی بر اساس تجربه مستقیم، استفاده می‌کند.

در یک آزمایش با ۱۰۰۰ واکنش از ۱۸ ماده شیمیایی، این دستگاه تنها به بررسی ۱۰۰ مورد از آنها برای پیش‌بینی واکنش‌ها و ترکیبات ارزشمند و با دقت ۸۰ درصدی نیاز داشت.

این ربات می‌تواند توسعه درمان‌های جدید، فرمول‌های جدید باتری و مواد فوق‌العاده قوی را تسریع کند و می‌تواند مطالعه شیمی‌دانان را متمرکزتر کند.

.....................

 

مصرف سوخت و آلاینده‌های موتورهای دیزلی با فناوری نانو کاهش می یابد 

محققان ایرانی به تازگی موفق به سنتز ترکیبی متشکل از سوخت دیزل و نقاط کربنی شدند که استفاده از آن در موتور دیزل موجب افزایش کارایی موتور، کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگی آن می‌شود.

از آنجایی‌که نانو ذرات فلزی و اکسید فلزی ممکن است بر ارگانیسم‌های زنده آثار سمی باقی بگذارند، استفاده از نانو ذرات کربنی زیست‌تخریب‌پذیر می‌تواند تا حدودی این‌گونه مشکلات را کاهش دهد.

در طرح حاضر با به‌کارگیری نقاط کربنی در ترکیب سوخت موتورهای دیزلی، تلاش شده تا مصرف سوخت این موتورها کاهش یابد.

استفاده از ترکیب سنتز شده در این طرح که متشکل از سوخت دیزل، بیودیزل، آب و نقاط کربنی است، علاوه بر کاهش مصرف سوخت موجب افزایش کارایی موتور و همچنین کاهش قابل‌توجه گازهای آلاینده خروجی از جمله اکسیدهای نیتروژن و هیدروکربن‌های نسوخته می‌ شود.

.....................

 

نمایشگر ۱۰ متری جایگزین پرده سینما می شود 

شرکت سامسونگ طی روزهای اخیر از نمایشگری۱۰ متری برای سالن های سینما رونمایی کرده که نیاز به پرژکتور را از بین می برد و کیفیت تصاویر و درخشندگی رنگ های آن از نمونه معمولی بهتر است.

سامسونگ محصول جدید خود را Onyx نامیده است. Onyx در حقیقت یک نمایشگر ۱۰ متری است که با استفاده از ال ای دی درجه های مختلفی از رنگ سیاه، درخشندگی زیاد و رنگ های درخشان را نشان می دهد تا تجربه ای خارق العاده برای تماشاچی خلق کند.

به گفته شرکت تولید کننده، میزان درخشندگی رنگ ها در این نمایشگر ۱۴۶ فوت لمبرت(مقیاسی برای نشان دادن درخشندگی) است.  

درخشندگی این نمایشگر ۱۰ برابر پروژکتورهای معمولی سینما است. این نمایشگر هم مانند پروژکتورهای جدید دالبی کیفیت وضوح  k4 دارد و از تصاویر ۲ بعدی، ۳ بعدی و محتوای HDR پشتیبانی می کند.

این نمایشگر از موادی ساخته می شود که از انعکاس نور جلوگیری می کند و به این ترتیب چند کاربرد مختلف خواهد داشت.

نظرات : 0

ثبت نظر

32607