۱۴۰۳ شنبه ۱۴ مهر

اعلام جزئیات پردازنده جدید هوش مصنوعی هوآوی Kirin 980

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS،دکتر وانگ، مدیر ارشد بخش مهندسی نرم افزارHuawei  در این رویداد پیش از سخنرانی رسمی خود در این رویداد گفت: "عملکرد کایرین 980 خارق‌العاده است و می‌تواند دو رقیب خود یعنی Qualcomm Xiaolong 845  و Apple A11 را پشت سر بگذارد."

 شش برتری جهانی کایرین 980

این پردازنده نخستین چیپست تجاری موبایل با تکنولوژی 7 نانومتری است و همچنین از نخستین معماری پردازندۀ مرکزی مبتنی بر ARM Cortex-A76 تا مرز 6/2 گیگاهرتز بهره می‌برد. به علاوه این اولین پردازنده با NPU دوهسته‌ای است و در بخش پردازش گرافیکی  یا GPU از هستهMali-G76  استفاده می‌کند. این پردازنده نخستین محصولی که دارای قابلیت پشتیبانی از LTE Cat 21 تحت شبکه های 4G است و می‌تواند سرعت دانلودی تامرز 4/1 گیگابیت را داشته باشد که نظیر آن در بین رقبا وجود ندارد.

 

وجود NPU دوهسته‌ای می‌تواند شگفتی بزرگ این محصول به‌شمار آید. وجود این دو هسته باعث افزایش 220 درصدی در سرعت تشخیص تصویر و  بهبود سایر قابلیت‌های هوش مصنوعی می‌شود.

هوآوی برای سرمایه‌گذاری در بخش پردازنده های Kirin اهمیت زیادی قائل است. روند تحقیق و توسعۀ کایرین 980 حدود 36 ماه طول کشیده و نیروی کار لازم از میان هزاران متخصص برجسته جذب شده‌اند.

 هزینه‌های تحقیق و تولید این محصول چند صد میلیون‌ دلار است اما هوآوی اعلام کرده‌ که نگاه اقتصادی به این محصول ندارند و بیشتر بر جنبۀ رقابتی آن تمرکز می‌کند و همچنین بنا نیست تبلیغ ویژه‌ای برای کایرین 980 انجام شود ، بلکه این شرکت مایل است که اخبار توانایی‌های این محصول از طریق مصرف‌کننده‌ها که بهتر از همه می‌توانند از  قابلیت‌های آن آگاه باشند، به دیگران منتقل شود.

 هوآوی از سال 2015 پا به عرصۀ معماری چیپ های 7نانومتری گذاشت؛ و پس از طی چند مرحله در سال 2018، تولید انبوه موبایل با این چیپ ها به مرحله اجرایی رسید.

7 نانومتر چه تفاوت‌هایی با سری 10 دارند؟

بر اساس داده‌های رسمی TSMC که همکاری نزدیکی با هواوی در تولید این چیپ داشته، تغییر از 10 تا 7 نانومتر، موجب بهبود 20 درصدی در عملکرد چیپست، کاهش 40 درصدی مصرف انرژی، فشردگی 60 درصدی در بدنۀ فیزیکی مدار (6/1 برابر کوچکتر از نمونۀ قبلی) شده است.

یکی از مسئولان Huawei Hisilicon (بخش مربوط به طراحی و توسعه چیپ های هوآوی) گفته که ساخت چیپ‌های 7 نانومتری بسیار مشکل است زیرا این محدوده تقریباً به آخرین محدوده‌های فیزیکی نیمه‌رساناهای مبتنی بر سیلیکون نزدیک می‌شود و به‌همین دلیل ضروری است که مشکلات موجود در تکنولوژی پیچیدۀ نیمه‌رسانا و همچنین، مقاومت سه‌بعدی و ترانزیستورها به‌درستی شناسایی و برطرف شوند.

در Kirin 980، 9/6 میلیارد ترانزیستور وجود دارد. از زمان کایرین 920 که 28 نانومتری بود تا محصول اخیر، شمار ترانزیستورها 5/3 برابر و میزان فشردگی در مدار 8/6 برابر افزایش یافته است.

پرسش دیگری که می‌تواند مطرح شود این است که  آیا هوش مصنوعی در کایرین 980 از همان NPU موجود در Cambrian IP بهره می‌برد؟ پاسخ مثبت است.

برخلاف شایعات پیشین،  کایرین 980 آخرین Cambrian 1M را در خود ندارد؛ به‌جای آن از Cambrian 1H که نسخۀ بهبودیافتۀ Cambrian 1A است، و ساختار دوهسته‌ای برخوردار است.

از نظر بهبود قابلیت‌های هوش مصنوعی، در این قطعه از همان معیارهای تثبیت‌شده شناسایی تصویر در صنعت موبایل پیروی شده است. دستگاه‌هایی که دارای پردازندۀ Kirin 980 با دوهسته NPU هستند، می‌توانند در هر ثانیه 4500 تصویر را شناسایی کنند. این یعنی 120 درصد سریع‌تر از پردازنده قبل یعنی Kirin 970. این در حالی است که در حال حاضر اکثر دستگا‌ه ها توانایی تشخیص 1000 تا 2000 تصویر در ثانیه را دارند.

 علاوه‌براین، قابلیت هوش مصنوعی نیز افزایش قابل توجهی داشته است از جمله: بهبود تشخیص اشیاء بر اساس شکل کلی آنها، پردازش در زمان واقعی،  قابلیت ساخت ویدئو از عکس‌های گوشی، بخش‌بندی اشیاء در زمان واقعی.

البته صراحتاً باید گفت که کایرین 970 نخستین محصولی است که NPU را برای پردازش هوش مصنوعی معرفی کرده و می‌تواند به عنوان  «قدرتمندترین چیپ هوش مصنوعی دنیا» شناخته شود. این‌بار به‌جای یک هسته، از دو هسته NPU استفاده شده که دستاورد بزرگی به‌ حساب می‌آید. در سال‌های اخیر، Huawei Hisilicon سرمایه‌گذاری بسیار زیادی برای تحقیق در حوزۀ پردازنده‌های هوش مصنوعی کرده است.

 پردازنده‌های کایرین 970 و 980، با وجود برتری، همچنان در شمار محدودی از دستگاه‌ها استفاده می‌شوند، بنابراین این مسئله که آیا یک پردازنده می‌تواند هزینه‌های مصرف شده را بازگرداند همچنان به قوت خود باقی است. همانطور که می‌دانیم، هزینه‌های تحقیق و توسعه و تولید بسیار بالاست ولی یکی از افراد مسئول اعلام کرده که هوآوی تاکنون هیچ برنامه‌ای برای فروش آنها ندارد و گفته است «ما پردازنده‌های خود را صرفاً با هدف معرفی معماری خود، ایجاد تشخص در محصولات، قابلیت رقابتی و قیمت کم، به‌کار می‌بریم.»

این پردازنده فروش خارج از شرکت ندارد اما به‌عنوان بخشی از محصولات و خدمات شرکت برای توسعه دهندگان عرضه می‌گردد. این روش یادآور رویکرد گوگل است. در این رابطه، گزارشی از هرگونه پیشرفتی که حاصل می‌شود در کنفرانس I/O ارائه می‌شود. بنابراین هوآوی احتمالاً  پردازنده‌های خود-توسعه‌یافته را در آینده معرفی خواهد کرد.

کایرین 980 از معماری جدید پردازنده مرکزی بهره می‌برد که شامل زیرسیستم پردازنده مرکزی کایرین شامل 2 هستۀ بزرگ (مبتنی بر Cortex-A7)، دو هستۀ بزرگ (مبتنی بر Cortex A76) و 4 هستۀ کوچک (Cortex-A55).

این هسته‌ها بالاترین فرکانس هستۀ مرکزی (6/2 گیگاهرتز) را ارائه می‌دهند که برای عملکردهای سطح بالا است؛ همچنین بسامد متوسط 9/1 گیگاهرتز برای کاربردهای پیوسته و بسامد پایین 8/1 گیگاهرتز برای استفاده روزمره در نظر گرفته شده است.

هوآوی مکانیزم برنامه‌ریزی هوشمندی را طراحی کرده به‌نام Flex Scheduling که هوشمندانه سه سطح از برنامه‌ریزی را مطابق با نیاز نرم‌افزارهای فعال در دستگاه اجرا کند.

نظرات : 0

ثبت نظر

85298