۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

جهان «های تک» در هفت روز

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، جهان فناوری نوین مملو از رویدادهای گوناگون و خبرهای شگفت انگیزست که برخی در باورها نمیگنجد اما واقعیت دارد یا بزودی به واقعیت می پیوندد. 

 

 

 

 

آنچه که در ادامه مشاهده میکنید گزارشی از خبرهای مهم هفت روز گذشته (منتهی به 4 نوامبر 2018) در جهان فناوری نوین است:

 

چین نخستین بانک ژن انسانی را به مدار فرستاد 

شرکت چینی من‌وی(Shainghai ManWei Technology) به تازگی در شانگهای برای نخستین بار در تاریخ، یک محفظه به نام دی.اس.بی-01(DSB-01) حاوی ژن‌های انسانی را به فضا فرستاد.

این محفظه از مرکز پرتاب‌های فضایی تاییوان(Taiyuan) در استان شانشی، در شمال چین با کمک موشک حامل چانگژنگ-4(Changzheng-4) پرتاب شد و در مداری به ارتفاع 950 کیلومتر قرار گرفت.

به گفته مدیران این پروژه که دی اسپیس(DSPACE) نام دارد، ماده ژنی دریافت شده از هشت شهروند جمهوری چین با شیوه‌های مختلف زندگی، که در ظروف مخصوص قرار گرفته از خطرات ناشی از تابش کیهانی در امان هستند؛ این محفظه می‌تواند محموله خود را تا حدود 1000 سال سالم نگهداری کند.

مدیر این برنامه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی مدعی شد با توجه به محاسبات متخصصان، زمین به دلیل نابودی منابع حیاتی و رشد بیش از حد جمعیت در 400 سال آینده، برای بشریت نامناسب خواهد شد؛ فرض بر این است که با کمک این بانک ژن در آینده دور، تمدن جدید انسان ایجاد شود.

این شرکت در نظر دارد به زودی به ایجاد یک بانک ژن فضایی با ذخیره میلیون‌ها نمونه اقدام کند؛ آنها می‌گویند بر اساس این طرح تلاش خواهند کرد مخزن‌های حاوی ماده ژنی به مریخ و یا سیاراتی مشابه با زمین فرستاده شود.

.....................

 

 

نخستین سیستم وای فای مخصوص خودرو ابداع شد 

شرکت خودروسازی بنتلی در روزهای اخیر نخستین سیستم وای فای خودرو قابل اعتماد و ایمن را ابداع کرده است.

بنابراین سرنشینان خودرو می توانند همزمان از خدمات اینترنتی استفاده کنند؛ بنتلی تصمیم دارد تا ۲۰۱۹ میلادی آن را در تمام خودروهای خود  به کار گیرد.

این شرکت انگلیسی یک روتر ساخته که در کف خودروها تعبیه می شود.

شبکه ای به نام Advanced Connectivity با استفاده از سه سیم کارت درون روتر، هنگام حرکت خودرو اینترنت را برای سرنشینان فراهم می کند.

با کمک این فناوری، سرنشینان می توانند هنگام سفر در خودرو به طور همزمان به طور زنده تماس اسکایپ برقرار و برنامه های تلویزیونی تماشا کنند.

.....................

 

 

مک بوک ایر جدید اپل رونمایی شد 

اپل هفته گذشته طی رویدادی که در نیویورک برگزار شد، از محصولات جدید خود رونمایی کرد؛ درهمین راستا مک بوک ایر با تغییراتی بزرگ رونمایی شد.

این لپ تاپ فوق العاده باریک و فوق العاده سریع، اکنون نسبت نه نسل پیشین خود نازک تر و البته سبک تر شده است؛ وزن این محصول اکنون به 1250 گرم رسیده است.

مک بوک ایر جدید اپل از سیستم هویت یابی Touch ID بهره می برد و به نمایشگر Retina نیز مجهز شده است.

این محصول در بالاترین رده خود دارای هشتمین نسل پردازنده Core i5 است که هشت گیگابایت رم نیز آن را همراهی می کند.

همچنین این محصول از تراشه امنیتی اپل T2 استفاده می کند که تمام اطلاعات کاربران را طبقه بندی و رمز نگاری می کند.جدیدترین مک بوک ایر اپل دارای اسپیکر استریو است که می تواند صدایی واضح تر، با کیفیت تر و بلند تر از نسل پیشین به کاربر ارائه دهد.

شارژر نسخه جدید مک بوک ایر از نوع USB Type-C است و این خود می تواند انقلابی در سیستم شارژینگ لپ تاپ های اپل باشد.

اپل قرار است مک بوک ایر جدید را 16 آبان برابر با 7 نوامبر در رنگ های طلایی، نقره ای و خاکستری راهی بازار کند.

شروع قیمت این مک بوک ایرهای جدید از 1199 دلار خواهد بود.

.....................

 

 

فلکس پای نخستین گوشی تاشدنی دنیا معرفی شد 

فلکس پای نخستین گوشی تاشدنی دنیا است که هفته گذشته توسط شرکت Royole با قیمت بالا و مشخصات فنی مناسب، معرفی شد.

گوشی هوشمند فلکس‌پای که در دسته‌ محصولات تاشدنی قرار می‌گیرد، در نگاه اول هم‌اندازه‌ تبلت‌های امروزی است و پس از تا شدن، حجمی به‌اندازه‌ یک کتاب کوچک اشغال می‌کند.

گوشی FlexPai که با شعار Unfold the Next Decade معرفی شده است، از نسل دوم نمایشگرهای تاشدنی فوق باریک Royole با امکان چرخش ۱۸۰ درجه‌ای بهره می‌برد.

در فلکس‌پای از نمایشگر بزرگ ۷.۸ اینچی تمام‌رنگی استفاده شده است که روی آن، سه لایه‌ محافظ وجود دارد.

این گوشی تاشدنی از ویژگی شارژ سریع هم پشتیبانی می‌کند؛ به این‌صورت که در ۵ دقیقه‌ نخست، باتری ۶ هزار میلی‌آمپرساعتی آن، ۲۰ درصد شارژ می‌شود.

شرکت Royole مدعی شده است که نمایشگر این گوشی پس از بیش از ۲۰۰ هزار بار تا شدن، همچنان به‌خوبی کار می‌کند و دچار مشکل نمی‌شود.

همچنین این نمایشگر، گستره‌ رنگی وسیعی را ارائه می‌دهد و ضمن داشتن کنتراست بالا، زاویه‌ دید مناسبی هم دارد

این گوشی از پردازنده‌های نسل بعد سری اسنپدراگون ۸ کوالکام بهره می‌گیرد؛ پردازنده‌ای که مبتنی بر لیتوگرافی ۷ نانومتری و الگوریتم جدید هوش مصنوعی است و پتانسیل این را دارد که عملکرد بسیار خوبی از خود برجای بگذارد.

در نخستین گوشی تاشدنی دنیا، از دو دوربین ۱۲ و ۱۶ مگاپیکسلی استفاده شده است که می‌توانند ثبت تصاویر و ویدیوها را به امری جذاب تبدیل کنند.

این دستگاه همچنین دارای حالت مالتی تسکینگ کاربردی است که می‌تواند برای خیلی‌ها خوشحال‌کننده باشد.

شرکت سازنده، گوشی تاشدنی فلکس‌پای را در دو نسخه با حافظه‌ رم ۶ یا ۸ گیگابایتی و حافظه‌ ذخیره‌سازی ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایتی و برچسب قیمتی ۸۰۹۹ و ۹۹۹۸ یوان معادل ۱۱۶۵ و ۱۴۳۸ دلار روانه‌ بازار خواهد کرد.

.....................

 

 

رویای راه رفتن ۲ فرد فلج تحقق یافت 

دو بیمار فلج به تازگی با فناوری تحریک الکتریکی که پژوهشگران موسسه پلی تکنیک فدرال لوزان(EPFL) سوییس روی آنها انجام دادند، قادر به راه رفتن در فاصله زمانی کوتاهی با عصا شدند.

این دو فرد یکی ۲۸ ساله و دیگری ۳۵ ساله که طی حادثه ای صدمه دیده و بیش از شش سال فلج بودند، با تحریک الکتریکی که روی ستون فقرات و عضلات پای آنها اعمال شد، توانستند بوسیله یک وسیله نگهدارنده بر روی تردمیل راه روند.

پزشکان بر این باورند که زمانبندی پالس‌ها با سیگنال‌های حرکات طبیعی که از مغز بیماران ارسال می‌شود هماهنگ بود و این بسیار مهم بود؛ به نظر می‌رسد که این پالس‌ها اعصاب را تحریک می‌کند و سبب بهبود عملکرد عضلات می‌شوند.

پژوهشگران گفتند البته نمیتوان این عمل را درمان قطعی برای فلج دانست اما با وجود اینکه وضعیت هر دو بیمار همچنان رو به بهبود است، همچنان آنها از صندلی چرخ‌دار استفاده می‌کنند.

این عمل پژوهشگران نشان داد که تحریک الکتریکی دقیق می‌تواند به بهبود وضعیت برخی از حرکات بیماران فلج  کمک کند.

.....................

 

 

نخستین هواژل معجزه‌گر از بطری‌های پلاستیکی تولید شد 

محققان دانشگاه ملی سنگاپور ماده ای از بطری های پلاستیکی ساخته اند که می تواند در برابر حرارت تا ۶۲۰ درجه سانتیگراد مقاومت کند؛ به این ترتیب می توان آن را در لباس آتش نشانان به کار برد.

این محققان روشی ارزان برای تبدیل این بطری ها به یک آئروژل کارآمد ابداع کرده اند.

برای این منظور، آنها از بطری های پلاستیکی PET استفاده کردند؛ این بطری ها به فیبر تبدیل شدند و روی آنها با سیلیکا پوشیده شد.

در مرحله بعدی که شامل فرایندهای تولیدی پیچیده است، فیبرها به صورت شیمیایی فرآوری شده و در این مرحله فیبرها متورم و سپس خشک می شوند.

آئروژل تولید شده سبک، متخلخل و انعطاف پذیر است؛ همچنین این نخستین آئروژل در جهان است که از PET ساخته می شود.

ماده مذکور کاربردهای فراوانی دارد؛ به عنوان مثال اگر پوشش روی آن از ترکیبات گروه متیل باشد، می تواند ۷ برابر قدرتمندتر از جاذب های موجود نفت را به خود جذب کند.

علاوه بر آن می توان آن را به عنوان عایق صوتی و گرمایی در ساختمان ها به کار برد.

اگر روی آئروژل پوششی از جنس مواد آمین به کار رود، فیلتر مذکور قابلیت جذب دی اکسید کربن و ذرات گرد و غبار را دارد و می توان آن را در فیلتر ماسک های چندبار مصرف به کار برد.

اما بهترین مورد کاربری آن استفاده در عایق کت های آتش نشانان است؛ هنگامی که آئروژل با مواد شیمیایی ضد آتش پوشانده شود می تواند در برابر حرارتی تا ۶۲۰ درجه سانتیگراد مقاومت کند.

این میزان ۷ برابر تحمل مواد عایقی است که در کت های آتش نشانان به کار می رود.

.....................

 

 

آدیداس با فناوری واقعیت افزوده کفش می فروشد 

فروش انواع کفش و به خصوص یافتن کفش هایی که دقیقا به اندازه پای انسان باشد، کار ساده‌ای نیست. اما فناوری های جدید می تواند این کار را ساده کند.

فناوری واقعیت افزوده این بار به کمک آدیداس آمده تا به افرادی که وقت و حوصله مراجعه به کفش فروشی ها را ندارند برای انتخاب کفش مناسب کمک کند.

شرکت آدیداس یک برنامه تلفن همراه ابداع کرده که به افراد امکان می دهد با استفاده از خدمات واقعیت افزوده دریابند چه کفشی به طور دقیق اندازه پای آنهاست.

قرار است رونمایی از این برنامه با برگزاری مراسمی توسط آدیداس انجام شود.

اپلیکیشن یادشده که ComplexCon نام دارد با هر دو سیستم عامل اندروید و آی او اس سازگاری دارد و البته تنها اطلاعات چند مدل خاص از کفش های ورزشی آدیداس در آن موجود است.

از طریق این برنامه می توان به راحتی کفشی در رنگ و ابعاد مناسب را انتخاب و خریداری کرد.

نظرات : 0

ثبت نظر

15482