۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۱ مهر

دستاوردهای انقلاب در دانشگاه امیرکبیر/ سربلندی محققان ایرانی در چهلمین سال

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، نمایشگاه دستاوردهای علمی و پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در این دانشگاه برگزار شد.

در این نمایشگاه دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در چهل غرفه دستاوردهای خود را به نمایش گذاشتند. 

* چهل غرفه برای ارائه دستاوردهای یک دانشکده ما هم کم است

سیداحمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه ۴۰ غرفه از سوی محققان دانشگاه امیرکبیر برای ارائه دستاوردها برپا شده است، گفت: پژوهشکده‌ها و واحدهای مختلف دانشگاه در این نمایشگاه شرکت کردند، البته هر واحدی نمونه‌هایی از کارها را ارائه کرده چرا که اگر بخواهیم تمام دستاوردها را حتی از سوی یک دانشکده عرضه کنیم تعداد چهل غرفه کم است.

وی افزود: تمام این طرح‌ها برای مردم کاربردی است ولی هنوز به تولید انبوه نرسیده است.

یکی از این دستاوردها پارچه‌ پنبه‌ای ضدآتش است که این پارچه دیرسوز و مقاوم در برابر پاشش مذاب است.

 

 

این پارچه قابل استفاده در لباس کار است، زیر‌ا به عنوان محافظ به کار می‌رود.

همچنین تور قفس‌های پرورش ماهی در دریا، پشت سدها و دریاچه‌ها نیز با مشخصاتی مطابق با استاندارد NS9415 نروژ در این نمایشگاه ارائه شده است.

دستگاه تحریک الکتریکی مستقیم و متناوب فراجمجمه‌ای قابل بر‌نامه‌ریزی توسط کامپیوتر نیز از طریق فرهاد توحیدخواه، زینب اسماعیل‌پور، گلناز بغدادی، امیر رجبی مقدم، فاطمه یاوری از سوی دانشکده مهندسی ـ پزشکی امیرکبیر نیز در این نمایشگاه عرضه شد. 

نانوکفپوش‌های یکپارچه پلی‌یورتانی نیز یکی دیگر از دستاوردهای ارائه شده در این نمایشگاه است.

 

 

این سیستم با در نظرگیری پارامترهای مدنظر در استانداردهای کفپوش‌های ورزشی نظیر جذ‌ب ضربه، میزان برگشت توپ، قابلیت انعطاف، مقاومت کششی، پدیده‌ای نو در صنعت کفپوش ایران محسوب می‌شو‌د.

در این سیستم افزودن نانوذرات سرامیکی نظیر آلومینا، سبب بهبود ویژگی‌های مکانیکی و بیومکانیکی کفپوش‌های ورزشی شده است.

 

 

افزایش قابل توجه خواص مکانیکی نظیر مقاومت به سایش، مقاومت در برابر نفوذ، مقاومت در برابر لغزندگی و بهبود حواس بیومکانیکی نظیر جذ‌ب ضربه و تغییر شکل عمودی از مزایای این نانوکفپوش‌ها است.

 

 

گرفت‌های مصنوعی عروق بر پایه نانوکامپوزیت‌های پلی‌یورتان، پچ قلبی بر پایه داربست نانو لیفی پلی‌یورتان، رفع دردهای معلولان از طریق پروژه دست مصنوعی، پلتفرم اینترنت اشیا، داربست‌های تزریق‌پذیر بر‌ا‌ی مهندسی بافت استخوان و غضروف، نانوذرات کربوکسی متیل کیتوسان، فولات‌دار شده، دستگاه کنترل رهایش عصاره معطر در ماسک تنفسی و اصلاح پدهای جراحی با ترکیبات نانوساختار نیز از سوی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این نمایشگاه عرضه شده است.

نظرات : 0

ثبت نظر

65009