۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی یکشنبه 12 اسفند

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

 

خبر: گوگل از حذف اپلیکیشن جنجالی سعودی خودداری کرد 

گوگل پلی با وجود تلاش فعالان حقوق زنان و برخی از نمایندگان زنان در کنگره آمریکا برای حذف اپلیکیشن طراحی شده توسط دولت عربستان، آن را حذف نکرد.

این اپلیکیشن که «Absher» نام دارد، به مردان سعودی اجازه می‌دهد تا رفت و آمد زنان خود را کنترل و برای طلاق زنان خود یا پیگیری امور مرتبط به آن اقدام کنند.

این نرم‌افزار همچنین به کارفرمایان عربستانی این امکان را می‌دهد که کارگران مهاجر خود را ردیابی و کنترل کنند.

به گفته فعالان حقوق زنان در‌ آمریکا، این برنامه منجر به این می‌شود که با زنان سعودی مانند قرون وسطی رفتار شود و گوگل و اپل با حذف نکردن آن به دولت عربستان سعودی برای ادامه رفتارهای استبدادی با زنان کمک کرده‌اند.

با وجود تمام مخالفت‌ها، گوگل به طور رسمی اعلام کرده که اپلیکیشن «Absher» را همچنان در گوگل‌پلی حفظ خواهد کرد.

گوگل عدم حذف این نرم افزار را قانونی بودن آن اعلام کرده و گفته از‌ آنجایی‌که «Absher» مقررات این شرکت را نقض نکرده است پس دلیلی برای حذف آن وجود ندارد.

..................

 

خبر: اصلاح ژنتیکی گیاهان با فناوری نانو!

محققان مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) نشان دادند که با اسپری‌کردن محلول حاوی نانوذرات و ژن‌های مختلف روی کلروپلاست سلول‌های گیاهی می‌توان اصلاح ژنتیکی را در این گیاهان انجام داد.

با این روش به سادگی و کمترین خطر می‌توان اصلاح ژنتیکی را انجام داد در حالیکه در روش‌های رایج نیاز به ابزارها و روش‌های پیچیده و گران‌قیمت است.

این گروه تحقیقاتی چند سال پیش برای نخستین بار دریافتند که می‌توان نانوذرات را به غشاء سلول گیاهی وارد کرد؛ آنها دریافتند که اگر ابعاد و بار الکتریکی روی نانوذرات صحیح باشد، نانوذرات از طریق سازوکاری به نام نفوذ بسته تبادل چربی یا LEED به درون غشاء سلول نفوذ می‌کنند.

ابتدا محققان MIT از نانوذرات حاوی نانولوله‌کربنی پیچیده‌شده در کیتوزان برای این کار استفاده کردند؛ به این نانوذرات، DNA دارای بار منفی نیز اضافه شد تا بتواند به سادگی به نانولوله دارای بار مثبت متصل شود.

این نانوذرات درون محلولی قرار گرفت و با سرنگ بدون سوزن روی برگ گیاه اسپری شد تا از طریق حفره‌های موسوم به استومتا که مسئول تنظیم آب سلول هستند، به داخل سلول نفوذ کنند.

برای این کار پژوهشگران نانولوله را به DNA متصل کرده و ساختار نانوذره‌ای ساختند که با اسپری‌کردن روی برگ می‌تواند به داخل سلول نفوذ کند.

به محض ورود به سلول، به دلیل محیطی که اسیدیته آن پایین است، DNA از نانوذره جدا شده و می‌تواند موجب تولید پروتئین شود.

پیش از این محققان از روش تفنگ ژن برای دست‌کاری ژنتیکی استفاده می‌کردند که موجب آسیب‌هایی به ساختار گیاه می‌شد.

..................

 

خبر: رباتی که حس ششم را به معلولان باز می گرداند!

پژوهشگران دانشگاه EPFL در سوئیس با تولید یک ربات ویژه توانسته اند حس ششم را به افرادی که عضوی از بدنشان را از دست داده اند، بازگردانند تا آنها بتوانند به شکلی طبیعی‌تر به زندگی ادامه دهند.

شبیه سازی عملکرد اعصاب بدن در این بازوی رباتیک باعث می‌شود تا فرد وجود آن را عملاً حس کند و بتواند از این اندام مصنوعی برای بازگرداندن حس مصنوعی بهره بگیرد.

همچنین با استفاده از این بازوی رباتیک افراد می‌توانند ابعاد، حالت و ماهیت اشیائی را که در اختیار می‌گیرند حس کنند.

البته افرادی که دارای نقص عضو هستند برای استفاده درست از بازوی رباتیک مذکور باید مدتی تمرین کنند تا کم کم بتوانند پالس های الکتریکی منتقل شده به بدن خود را از طریق الکترودهای این ربات به خوبی درک کنند.

دقت این بازوی رباتیک در انتقال حواس فعلاً ۷۵ درصد است که در آینده بیشتر خواهد شد.

حس ششم که به proprioception مشهور است، به انسان‌ها کمک می‌کند هم از وضعیت ایستایی اندام‌های بدن خود مطلع شوند و پیش بینی درستی برای انجام برخی حرکات داشته باشند.

..................

 

خبر: کشف سیاه‌چاله‌ ای عظیم‌تر از خورشید در کهکشان راه شیری

ستاره شناسان دانشگاه کیئو در ژاپن به تازگی موفق به شناسایی یک سیاه‌چاله عظیم در میان ابرهای میان ستاره‌ای کهکشان راه شیری شده‌اند.

به گفته ستاره‌شناسان این سیاه‌چاله ۳۰ هزار بار عظیم‌تر از خورشید است.

کشف این سیاهچاله ممکن است راه را برای جستجو و درک سایر سیاه چاله‌های مخفی آسان کند؛ علاوه بر این شناسایی این سیاه چاله به درک بهتر چگونگی رشد و تکامل سیاهچاله‌ها نیز کمک می‌کند.

ستاره شناسان رصدخانه ملی ستاره‌شناسی ژاپن از آرایه میلی‌متری بزرگ آتاکاما برای انجام آزمایشات بیشتر برای مشاهده ابرمیان ستاره‌ای به نام " HCN-۰.۰۰۹-۰.۰۴۴ " که در نزدیکی مرکز کهکشان راه شیری قرار دارد و با زمین ۲۵ هزار سال نوری فاصله دارد، استفاده کردند.

با استفاده از "آرایه میلی‌متری بزرگ آتاکاما" ستاره شناسان موفق به شناسایی این جسم عظیم نامرئی در اطراف کهکشان راه شیری شدند.

..................

 

خبر: آستون مارتین از خودروی مسابقه‌ای هیبریدی رونمایی کرد

شرکت استون مارتین از نمونه اولیه تازه‌ترین خودروی هیبریدی خود از سری والکیری رونمایی کرده که از ظاهری بسیار زیبا و موتوری با قدرت ۱۱۶۰ اسب بخار برخوردار است.

این خودرو دارای دو موتور است؛ موتور عادی این خودرو ۱۰۰۰ اسب بخار و از نوع وی ۱۲ بوده و باعث می‌شود حداکثر دور موتور آن به ۱۰۵۰۰ دور در دقیقه برسد؛ قدرت موتور برقی این خودرو ۱۶۰ اسب بخار است و در مجموع قدرت موتور این خودرو به ۱۱۶۰ اسب بخار می رسد.

به منظور کاهش مصرف برق برای استفاده در موتور برقی، از فناوری خاصی موسوم به KERS و نیز یک سیستم ویژه تقویت موتور بهره گرفته شده است.

گیربکس قدرتمند Valkyrie حفظ خودرو را در سرعت‌های بالا نیز ممکن می‌کند.

هدف از طراحی این مدل از خودروی Valkyrie، موفقیت در مسابقات اتومبیل رانی است.

نظرات : 0

ثبت نظر

21620