۱۴۰۳ پنجشنبه ۱۲ مهر

طراحی خودرو نیسان با دستکش‌های واقعیت مجازی HaptX

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از دیجیتال ترندز، اگر قصد طراحی یک خوردوی جدید را دارید باید خاک رس زیادی تهیه کنید. بعد از اینکه طراحی اولیه دو بعدی انجام می‌شود، سپس یک نمونه از آن خودرو با استفاده از خاک رس و در اندازه واقعی ساخته می‌شود.
اما شرکت خودروسازی نیسان در تلاش است تا با استفاده از یک روش کاملا های‌تک این فرآیند سنگین و پرزحمت را که به نیروی کاری زیادی هم احتیاج دارد کنار بگذارد.

 

 

 

 
این شرکت ژاپنی با استفاده از دستکش‌های واقعیت مجازی HaptX به طراحان این امکان را می‌دهد تا مدل‌های سه بعدی را بدون نیاز به خاک رس بسازند.
نیسان و سایر خودروسازان در حال حاضر از سیستم‌های VR با کنترل‌های دستی استفاده می‌کنند تا بتوانند طرح خود را در یک محیط مجازی پیاده کنند. همچنین مدیران ارشد شرکت‌های خودروسازی می‌توانند طرح پایانی یک خودرو را به‌صورت مجازی مشاهده کنند. اما به‌گفته نیسان، HaptX با دستکش‌های خود این فرصت را به طراحان می‌دهد تا روی مدل‌های مجازی کنترل بیشتری داشته باشند.

 

 

 

 
سیستم‌های مرسوم VR به طراحان اجازه طراحی می‌‌دهد، اما مدل‌های قدیمی رس، کشیده نمی‌شوند بلکه ساخته می‌شوند. در روش مبتکرانه نیسان، دستکش‌های HaptX به کاربران اجازه می‌دهد تا بتوانند مدل‌هایی که طراحی می‌کنند را حس کنند؛ آنها می توانند با یک اشاره سطوح را تغییر دهند، دقیقا مشابه همان کاری که با مدل‌های ساخته شده با رس انجام می‌دهند.
برای طراحان و مدیران این موضوع بسیار مهم است که مدل‌های سه بعدی و در اندازه واقعی خودرو را داشته باشند. با این کار همه مطمئن می‌شوند که طرح تولید شده مطابق همان چیزی است که درنظر داشته‌اند.

 

 

 

 
اما مدل‌های خاک رس هزینه‌بر بوده و علاوه بر این، نیروی کاری زیادی برای ساخت آنها باید صرف شود. اما وقتی کارها به‌صورت مجازی ساخته می‌شود تمام این مشکلات از بین می‌رود.
نیسان مدل‌های مجازی خودروی الکتریکی Leaf را با استفاده از HaptX ساخته است، اما مشخص نیست که آیا در این فرآیند از دستکش‌های HaptX استفاده شده بود یا خیر!
خودروی مفهومی IMs که در نمایشگاه خودروی دیترویت 2019 رونمایی شد به موتورهای الکتریکی قدرتمند مجهز است. علاوه بر آن، قابلیت‌های خودران و پیمودن مسافت بیشتر با یک بار شارژ از جمله مشخصات بارز آن است.

 

 

 

 

 

گزارش: مهندس حمید نیک روش

توئیترHamidNikravesh@

نظرات : 0

ثبت نظر

85579