۱۴۰۳ پنجشنبه ۱۲ مهر

ساخت شهرهای شناور هوشمند برای نجات جان انسان‌ها

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، دنیا در حال فرو رفتن است. اگر پیش‌بینی‌ها درست از آب در بیاید، افزایش آب سطح دریاها بزودی تفاوت بسیار بزرگی را در جوامع رقم خواهد زد؛ مکان‌های مشهوری مانند وال‌استریت، شانگهای و میامی ممکن است تا کمتر از 100 سال دیگر بطور کامل زیر آب بروند.
در همین راستا، در ماه جاری میلادی، یک ایده ناب و عجیب توسط یک کارآفرین در سازمان ملل مطرح شد؛ ساخت شهرهای شناور با استفاده از فناوری هوشمند، بازیافت تا حداکثر امکان و یک طرح مفهومی آینده برای ساخت جزیره‌های شناوری که می‌توانند با استفاده از کابل به کف اقیانوس‌ها وصل شوند. اما این کارها برای چیست؟ برای نجات جان انسان‌ها.

 

 
معمار این طرح "بیارک اینگلس" می‌گوید: ایده‌ای که در اینجا مطرح می‌شود به معنی آن نیست که قرار است همه ما در آینده در دریا زندگی کنیم؛ قرار نیست یک واترورلد یا دنیای آبی داشته باشیم.
ایده اصلی، ساخت جزیره‌های شناور شش ضلعی است که اندازه آنها سه برابر زمین فوتبال با امکان اسکان 300 نفر و سپس ارتباط دادن آنها به یکدیگر است.
با کنار هم قرار دادن تعدادی از این جزیره‌ها که همگی آنها یک هدف مشترک دارند، به ایده دهکده می‌رسیم؛ دهکده‌ای که به‌ گفته سازندگان آن می‌تواند در نهایت حدود 10 هزار ساکن داشته باشد.

 

 
مفهوم این پروژه متعلق به کارآفرینی با نام «مارک کالینز چن» است که پیش از این وزیر صنعت توریسم در French Polynesia بود، جایی که طبق پیش‌بینی‌ها قطعا تا چند دهه آینده بطور کامل زیر آب فرو خواهد رفت.
وی سال گذشته شرکتی با نام Oceanix راه‌اندازی کرد تا امکان ساخت زیرساخت‌های شهری در مناطق ساحلی را مورد ارزیابی و بررسی قرار دهد.
با اینکه این مفهوم علمی تخیلی در سازمان ملل مطرح شد، اما این شرکت هنوز هیچ پیشنهاد رسمی ارائه نکرده است.

 

گزارش: مهندس حمید نیک روش

توئیترHamidNikravesh@

نظرات : 0

ثبت نظر

27461