۱۴۰۳ پنجشنبه ۱۲ مهر

اینترنت اشیاء پاشنه آشیل صنعت بهداشت و درمان در برابر حملات سایبری

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، در حالیکه صنعت بهداشت و درمان به‌سرعت در حال بکارگیری آخرین و جدیدترین فناوری‌های روز دنیا از جمله اینترنت اشیاء (IoT) و هوش مصنوعی (AI) است تا بدین وسیله دسترسی همه افراد به‌ویژه آنهایی که در مناطق دوردست زندگی می‌کنند را بهبود بخشد، اما شرکت‌ها باید مطمئن شوند که این فناوری‌ها با شفافیت و مسئولیت‌پذیری کامل عمل می‌کنند.
در سالهای اخیر، کشور هند شاهد بکارگیری IoT در حوزه آموزش، سرویس‌های مالی و خدمات دولتی بوده است.
این فناوری همچنین توانسته این امکان را در اختیار پزشکان قرار دهد تا با بیمارانی که در مناطق دور دست هستند ارتباط برقرار کرده و از اوضاع درمانی آنها مطلع شوند.
جان ساموئل، مدیر بخش سرویس‌های بهداشت و درمان در Accenture می‌گوید: هند از کمبود پزشک رنج می‌برد و همین مساله روی کیفیت و همچنین در دسترس بودن خدمات بهداشت و درمان در مراکز شهری و حومه‌ تأثیرگذار بوده است؛ از همین رو پلتفرم دیجیتالی که از فناوری‌های پیشرفته دیجیتال بهره می‌برد می‌تواند امکان مانیتور کردن دائم بیماران دور دست و گزارش کردن اوضاع آنها را فراهم کند. در نتیجه بیمارستان‌ها می توانند به وضع بیماران بیشتری رسیدگی کنند و مشکلات مربوط به زیرساخت‌های بهداشت و درمان را کاهش دهند.
طبق گزارش‌هایی که در "کنگره IoT هند 2018" ارائه شد، پیش‌بینی می‌شود که بازار اینترنت اشیاء هند از 1.3 میلیارد دلار در سال 2016 به 9 میلیارد دلار در سال 2020 افزایش پیدا کند و بخش‌های زیادی از جمله تلکام، بهداشت، خودروها و خانه‌ها را در بر بگیرد.
همچنین گفته می‌شود که این صنعت، بزرگترین تحول بعدی در سطح جهان است که تا سال 2020 به یک صنعت جهانی 300 میلیارد دلاری تبدیل می‌شود و هند آماده است تا 5 سال آینده 20 درصد از سهم این بازار را به خود اختصاص دهد.
اما با تمام اینها، نبود آگاهی‌های امنیتی اولیه در بین کارمندان و همچنین راه‌کارهای پیشرفته امنیت سایبری باعث شده تا صنعت بهداشت و درمان به محبوب‌ترین هدف هکرها تبدیل شود.
بر اساس آماری که در سال 2016 توسط شرکت امنیت سایبری Security Scorecard منتشر شد، حوزه بهداشت و درمان رتبه پنجم بیشترین حملات باج‌افزارها را به خود اختصاص داده بود.
یکی از مشکلات این است که شرکت‌های تولید کننده دستگاه‌های پزشکی خود را موظف به اضافه کردن توانایی‌های امنیت سایبری به محصولاتی که تولید می‌کنند نمی‌بینند.
علاوه بر این، سیستم‌های عاملی که در این دستگاه‌ها استفاده می‌شوند عموما خیلی قدیمی و فاقد وصله‌های امنیتی مورد نیاز هستند.
طراحان دستگاه‌های پزشکی برای اطمینان از امنیت این ابزار (به‌ویژه در خصوص بخش‌های IoT) باید یک دید 360 درجه از قسمت‌های مختلف شبکه داشته باشند.

 

 

گزارش: مهندس حمید نیک روش

توئیترHamidNikravesh@


نظرات : 0

ثبت نظر

94545