۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی سه شنبه 24 اردیبهشت

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

خبر: سریع‌ترین ابررایانه جهان در دو قاره نصب می شود 

یک گروه بین المللی از پژوهشگران در حال ساخت سریع‌ترین ابررایانه جهان هستند که قرار است در دو قاره جهان نصب شده و رقبای قبلی را پشت سر بگذارد.

طراحی مهندسی یکی از دو بخش این ابررایانه که پردازنده داده‌های علمی یا SDP نام خواهد گرفت، به اتمام رسیده است.

از این ابررایانه دوقلو برای پردازش سریع حجم زیادی از داده‌ها استفاده می‌شود که توسط شبکه ای از تلسکوپ‌های رادیویی در استرالیا و آفریقای جنوبی جمع آوری خواهند شد؛ این اقدام به افزایش دانش بشر در حوزه ستاره شناسی منجر می‌شود.

طراحی و ساخت SDP توسط محققان و مهندسانی از ۱۱ کشور جهان انجام می‌شود؛ تولید سخت افزار، نرم افزار و الگوریتم مورد استفاده در این ابررایانه از پنج سال قبل آغاز شده است.

دو بخش این ابررایانه دوقلو در کیپ تاون آفریقای جنوبی و استرالیا نصب می‌شود که از ظرفیت پردازش و تحلیل ۶۰۰ پتابایت داده (هر پتابایت برابر با یک میلیون گیگابایت است) در سال برخوردار خواهد بود.

سرعت انجام محاسبه توسط این محصول ۲۵۰ پتافلاپ در ثانیه است؛ این رقم ۲۵ درصد سریع‌تر از توان پردازش قدرتمندترین ابررایانه ای است که در حال حاضر در جهان وجود دارد.

این ابررایانه که سامیت نام دارد توسط شرکت آی بی ام ساخته شده است.

..................

 

خبر: اپراتور مخابراتی آمریکایی هک شد

یکی از اپراتورهای مخابراتی فعال در ایالات متحده آمریکا به تازگی اعتراف کرده که دو ماه پیش هک شده بوده است.

شرکت اسپرینت (Sprint) اخبار و گزارش‌های جدیدی منتشر و ارائه کرده است که نشان می‌دهد دو ماه پیش مورد حمله سایبری و بدافزاری هکرها قرار گرفته بوده است که البته هنوز ابعاد مختلف این هک معلوم و مشخص نشده و کسی نمی‌داند که اطلاعات چند میلیون کاربر و مشترک این اپراتور آمریکایی به سرقت رفته و در دسترس هکرها قرار گرفته است.

این در حالیست که اسپرینت پیش‌تر اعلام کرده بود که در زمینه محافظت از حریم خصوصی کاربران و همچنین جلوگیری از نفوذ هکرها و مجرمان سایبری به منظور سرقت و دسترسی به اطلاعات آنها تلاش‌های زیادی خواهد کرد و در این زمینه فعالیت‌های گسترده‌ای خواهد داشت.

شرکت اسپرینت یکی از بزرگترین شرکت‌های مخابراتی فعال در برقراری و راه اندازی زیرساخت‌های مربوط به شبکه‌های اینترنت 5G در ایالات متحده آمریکاست.

..................

 

خبر: استفاده از نانوذرات برای از بین بردن باکتریهای مقاوم به آنتی بیوتیک

در تحقیقات اخیری که توسط مؤسسه علوم هند، مؤسسه باز و کالج JNTUA انجام شد، محققان نشان دادند که از ترکیب نانوذرات نقره و پپتیدها می‌توان برای از بین بردن باکتری‌های مقاوم در برابر دارو استفاده کرد.

در واقع پپتیدها درصورت اتصال به نانوذرات نقره، اثربخشی ضدمیکروب بالایی دارند.

در این پروژه محققان سطح پپتیدهای ضدمیکروب را با اسیدآمینه سیستئین پوشش دادند که با این کار، اتصال نانوذرات نقره به این رشته‌ها امکان‌پذیر می‌شود.

افزودن اسیدآمینه سیستئین نه تنها موجب اتصال نانوذرات نقره می‌شود بلکه خاصیت ضدمیکروبی را نیز در این کمپلکس افزایش می‌دهد.

این گروه تحقیقاتی از کمپلکس نانوذرات-پپتید برای از بین بردن چند نوع باکتری مختلف که نسبت به آنتی‌بیوتیک مقاوم بودند، استفاده کردند.

نتایج یافته‌ها نشان داد که این کمپلکس نسبت به پپتید منفرد اثربخشی ۱۰ برابر بیشتر دارد.

بررسی ساز و کار این فرآیند نشان داد که در اثر استفاده از این کمپلکس، دیواره سلولی توسط پپتید پاره می‌شود و سپس نانوذرات نقره وارد سلول می‌شوند و با اتصال به  DNA سلول آن را از بین می‌برند.

با این روش می‌توان در غلظت‌های بسیار کم از کمپلکس به‌منظور از بین بردن باکتری استفاده کرد.

..................

 

خبر: «مارشا» برنده چالش زیستگاه مریخی ناسا شد!

جایزه «چالش زیستگاه مریخی با چاپ 3 بعدی» سازمان فضایی آمریکا (ناسا)، به طراحی موسوم به «مارشا» تعلق گرفت.

چالش زیستگاه مریخی با چاپ ۳ بعدی از سال 2015 میان ۶۰ تیم که در این رقابت شرکت کرده بودند، آغاز شد و ناسا مبلغ ۲ میلیون دلار به عنوان بودجه این رقابت ها در نظر گرفته بود.

چندی پیش شرکت «معماری کارخانه فضایی هوش مصنوعی» (AI SpaceFactory) پس از سپری کردن یک چالش ۳۰ ساعته در مرحله نهایی مسابقات با طراحی موسوم به «مارشا» برنده این چالش شد.

ایده طراحی مارشا به گونه ‌ای است که محققان به آن تنها به عنوان یک زیستگاه مریخی و به عنوان یک پناهگاه، توجه نکرده اند بلکه آن را به گونه‌ ای طراحی کردند که ساکنان آن بتوانند به راحتی زندگی کنند و زنده بمانند.

محققان علاوه بر ساخت این زیستگاه، به سلامت روانی و جسمی افرادی که در آن ساکن خواهند شد نیز اهمیت داده اند؛ آنها یک زیستگاه گنبدی شکل بلند طراحی کردند که نه تنها انسان می ‌تواند در آنجا سکونت داشته باشد، بلکه محل مذکور برای انجام آزمایش طی یک ماموریت فضایی نیز مناسب است.

در حالیکه این زیستگاه برای استفاده در مریخ ساخته شده است، اما مهندسان نیز می‌ توانند از آن به عنوان الگویی برای ساخت زیستگاه در زمین با استفاده از مواد طبیعی و زیست تخریب ‌پذیر به جای بتن غیرقابل بازیافت استفاده کنند.

این ساختار نوآورانه می تواند به فضانوردان در برابر بادهای شدید و پرتوهای خورشید پناه دهد؛ این ساختار همچنین به آزمایشگاه ها، خوابگاه ها و مکان هایی برای تناسب اندام مجهز است.

..................

 

خبر: ابداع گجت مسیریاب برای نابینایان!

یک شرکت هوش مصنوعی در سوئیس به نام Eyra یک گجت پوشیدنی ابداع کرده که به افراد نابینا کمک می‌کند در ترددهای روزانه خود راحت تر جهت یابی کنند.

این گجت Horus نام دارد و شامل یک هدست است؛ در این هدست دوربین‌هایی تعبیه شده که به یک رایانه کوچک متصل است.

دوربین‌ها تصاویری از مسیر و محیط را ثبت و به رایانه ارسال می‌کنند؛ از اطلاعات مربوط به این تصاویر برای خلق توصیفات صوتی استفاده می‌شود.

از سوی دیگر Horus با یک دستیار هوشمند مرتبط می‌شود و می‌تواند صورت‌ها را شناسایی کند، متون را بخواند و حتی در خیابان‌های شلوغ مسیریابی کند.

جالب آنکه با هر بار استفاده این گجت هوشمندتر و با عادت‌های کاربر خود بهتر همخوان می‌شود.

نظرات : 0

ثبت نظر

80532