۱۴۰۳ دوشنبه ۰۹ مهر

طراحی سامانه معاملات مهمترین نیاز نرم‌افزاری بازار سرمایه کشور

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از فرابورس ایران، در این کارگاه آموزشی صادقی به تشریح ابعاد مختلف مسائل مربوط به سامانه‌های نرم‌افزاری در بازار سرمایه پرداخت.

مدیر توسعه تکنولوژی فرابورس با تشریح جایگاه سازمان بورس و ارکان بازار سرمایه و حوزه‌هایی که در این بازار فعال هستند، نرم‌افزارها و سامانه‌های مورد نیاز هر بخش را بررسی و تشریح کرد.

به گفته وی ابتدا باید چارت کلی ساختار را زیر ذره‌بین قرار دهیم و سپس تحلیل کنیم که کدام بخش نیاز به چه سامانه‌های نرم‌افزاری دارد. در سطح اول و بالایی این چارت سازمان بورس قرار دارد که وظیفه رگولاتوری را بر عهده دارد و در سطحی پایین‌تر، 4 بورس به عنوان ارکان بازار سرمایه تحت نظارت این نهاد تعریف می‌شوند.

صادقی با بیان اینکه در سازمان بورس به این دلیل که شفافیت و عدالت در بازار جزو وظایف اصلی این نهاد تعریف می‌شود، اولین نرم‌افزاری را که سازمان نیاز دارد نرم‌افزارهای بازرسی عنوان کرد و افزود: این نرم‌افزارها باید قادر باشند که اطلاعات را در حجم و تعداد تراکنش بالا از مبادی مختلفی دریافت و روی آن‌ها الگوریتم‌های هوشمند را اعمال کنند تا به نوعی بتوانند مباحث نظارتی را انجام دهند و اصولا به دلیل این پیچیدگی در سطح دنیا گران‌ترین نرم‌افزارها، نرم‌افزارهای نظارتی هستند.

وی در ادامه به نوع دیگری از نرم‌افزارهای مورد نیاز سازمان بورس اشاره کرد و گفت: افشای شفاف و دقیق اطلاعات نیز جزو حیطه وظایف سازمان بورس محسوب می‌شود که نرم‌افزارهایی شبیه کدال را می‌طلبد؛ نرم‌افزارهایی که بتوانند اطلاعات را دریافت و به صورت درستی منتشر کنند.

مدیر توسعه تکنولوژی فرابورس در ادامه به سامانه‌های مورد نیاز بورس‌های زیرمجموعه سازمان اشاره کرد و گفت: این بخش بسیار مغفول مانده و شرکت‌های نرم‌افزاری در این بخش ورود نکرده‌اند. در حالی که بورس‌ها نیازمند نرم‌افزار و سامانه‌های هستند که در بحث نظارت، تحلیل سهام شرکت‌ها، تخلفات احتمالی و ... به بورس‌ها کمک کند.

وی بزرگ‌ترین دغدغه‌ای را که در حال حاضر سامانه‌های بازار سرمایه با آن روبه رو هستند، سامانه‌هایی ذکر کرد که سفارش‌ها را جمع‌آوری و با هم مچ کند و در عین حال گزارش‌های اجرای سفارش‌ها را منتشر کند.

صادقی بورس ایران را یکی از قدیمی‌ترین بورس‌های الکترونیک دنیا عنوان و اظهار کرد: این در حالی است که در مدت 25 سال دو بار سامانه معاملات تغییر کرده است و به لحاظ مشکلاتی که در زمینه ارتباطات خارجی وجود داشته امکان خرید سامانه معاملاتی از بورس‌های دنیا وجود نداشته است.

وی این نرم‌افزارها را به لحاظ تکنولوژیکی نیازمند دانش بالایی دانست و بیان کرد: سامانه معاملات بورس یکی از نقاط مغفول بازار سرمایه است که اگر شرکت‌های نرم‌افزاری به آن ورود کنند خیلی می‌توانند موفق باشند.

مدیر توسعه تکنولوژی فرابورس با یادآوری اینکه سازمان بورس برای انجام وظایف نظارتی خود دو بازو دارد که اولی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران و دیگری شرکت سپرده‌گذاری تسویه وجوه است، از برگزاری مناقصه شرکت مدیریت فناوری برای تولید سامانه معاملات خبر داد.

صادقی سامانه‌های مورد نیاز شرکت سپرده‌گذاری مرکزی را نیز در حوزه‌های clearing و settlement عنوان کرد تا این مجموعه بتواند معاملاتی که در بورس‌ها انجام می‌شود به لحاظ بانکی تسویه و پرداخت کند.

به گفته وی در این بخش سامانه‌های مورداستفاده، سامانه‌های خارجی هستند که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به حوزه‌های نرم‌افزاری آن ورود کرده و از پیشنهاد‌های شرکت‌های فعال و توانمند در این زمینه استقبال می‌کند.

مهندس صادقی در مورد سایر ارکان بازار سرمایه و نیازمندی‌های آن‌ها به سامانه‌های نرم‌افزاری نیز یادآور شد: کارگزاری‌ها در مجموع نرم‌افزارهای متعددی نظیر بک آفیس و فرانت آفیس برایشان طراحی شده که شاخص‌ترین آن، معاملات آنلاین دارندگان کدهای بورسی است و شرکت‌های نرم‌افزاری می‌توانند به این حوزه نیز ورود پیدا کنند.

وی از علاقه‌مندان به نرم‌افزارها و سامانه‌های داخلی بازار سرمایه دعوت کرد که در حوزه تولید سامانه معاملات برای بورس‌ها و همچنین تولید سامانه‌های نظارتی برای سازمان بورس و بورس‌ها فعال شوند تا بعد از مدتی در این بخش سامانه‌های تولید داخل و بومی داشته باشیم.

نظرات : 0

ثبت نظر

22639