۱۴۰۳ دوشنبه ۰۹ مهر

برنامه‌ریزی بورس‌های دنیا برای استفاده از فناوری بلاک‌چین

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، جعفری با بیان اینکه تکنولوژی بلاک‌چین از سال 1999 به وجود آمده اما تا سال 2009 صبحتی از آن به صورت عمومی به میان نیامده است، گفت: در حال حاضر اما در بازار سرمایه بسیاری از کشورها مصادیق استفاده از بلاک‌چین در حال بررسی است.

وی بلاک‌چین را در یک مفهوم ساده، دفترکل توزیع‌شده که داده‌های اطلاعات حساب‌ها در آن ثبت و ضبط می‌شود عنوان کرد و افزود: این تکنولوژی در حال نفوذ به تمامی شئون و فعالیت‌های مختلف زندگی افراد است و تا چند سال آینده ممکن است این فناوری بازیگر اصلی فضای مجازی باشد به طوری که کارشناسان آن را نسل سوم وب نام‌گذاری کرده‌اند.

رئیس اداره مطالعات راهبردی فرابورس با اشاره به اینکه هم اکنون ارزش افزوده‌ای که روی شبکه بلاک‌چین ایجاد شده کمتر از 30 میلیارد دلار است، عنوان کرد: موسسه گارتنر پیش‌بینی کرده است تا سال 2030 این رقم به 3.1 هزار میلیارد دلار افزایش یابد.

جعفری میزان استفاده کسب‌و‌کارها از فناوری بلاک‌چین را در آسیا 16 درصد و در دنیا 19 درصد اعلام و خاطرنشان کرد: این در حالی است که سازمان‌ها و شرکت‌های رگولاتوری بزرگ نیز عنوان کرده‌اند که در حال بررسی سرمایه‌گذارای روی این فناوری هستند.

به گفته وی هم‌اکنون ETFهای مبتنی بر بلاک‌چین در بورس کانادا راه‌اندازی شده و در بورس نزدک نیز ازین فناوری استفاده می‌شود.

رئیس اداره مطالعات راهبردی فرابورس در این کارگاه به حوزه‌هایی اشاره کرد که  بورس‌ها در خصوص استفاده از  تکنولوژی بلاک‌چین در حال بررسی و پیاده‌سازی بسترها و زیر ساخت‌های مربوطه هستند.

جعفری حوزه‌هایی را که بورس کشورهای مختلف می‌توانند از فناوری بلاک‌چین استفاده کنند شامل احراز هویت مشتریان KYC، رعایت قوانین مبارزه با پولشویی AML، تسویه معاملات اوراق بهادار، رای‌گیری آنلاین، انتشار توکن با پشتوانه انواع اوراق بهادار ( STO) و  استفاده از قراردادهای هوشمند (Smart contract) در فرآیندهای انجام معاملات ذکر کرد.

رئیس اداره مطالعات راهبردی فرابورس همچنین کاربرد بلاک‌چین را در بازارهای مالی بر اساس گزارشی که موسسه مکنزی منتشر کرده است مواردی همچون انتقال وجه بین‌‌المللی، رد دیون (بانکداری شرکتی)، توکنایز کردن دارایی‌ها، پرداخت‌های خرد، تسویه بین بانکی و مدیریت وثایق عنوان کرد.

وی به سرمایه‌گذاری هنگفت کره‌جنوبی برای بهره‌گیری از فناوری بلاک‌چین اشاره و عنوان کرد: کشورهایی مانند استرالیا و ژاپن نیز در حال انجام پروژه‌هایی در این زمینه هستند و در ژاپن، هند و چین نیز سرمایه‌گذاری و تحقیقات مختلفی روی این فناوری برای استفاده در بورس این کشورها صورت گرفته است.

جعفری با بیان اینکه در بازار سرمایه کشور نیز حرکت‌ها و تلاش‌هایی برای بهره‌گیری از این فناوری در دستور کار است به تشکیل کمیته بلاک‌چین در فرابورس اشاره کرد و گفت: همچنین بانک مرکزی با همکاری شرکت برنا پلتفرم احراز هویت را ایجاد کرده و در بازار سرمایه نیز شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به دنبال این مساله است.

نظرات : 0

ثبت نظر

60981