۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

جهان «های تک» در هفت روز

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، جهان فناوری نوین مملو از رویدادهای گوناگون و خبرهای شگفت انگیزست که برخی در باورها نمیگنجد اما واقعیت دارد یا بزودی به واقعیت می پیوندد.

 

 

 

آنچه که در ادامه مشاهده میکنید گزارشی از خبرهای مهم هفت روز گذشته (منتهی به 15 دسامبر 2019) در جهان فناوری نوین است:

 

اخبار فضا:

 ساخت موشک ناسا برای پرتاب به ماه پایان یافت

 

 

 


هفته گذشته رئیس سازمان فضایی آمریکا اعلام کرد که کار ساخت موشک غول پیکر این سازمان که قرار است فضانوردان آمریکایی را به ماه ببرد، به اتمام رسیده است.

این راکت SLS بلندترین راکتی است که تاکنون ساخته شده، طوریکه ارتفاع آن ۲۱۲ فوت (۶۵ متر) یعنی به اندازه یک ساختمان ۲۰ طبقه است؛ همچنین این قدرتمندترین راکتی است که قرار است قبل از جدا شدن از طبقه بالایی خود یعنی کپسول خدمه دار «اریون» به سرعت بی سابقه ۲۳ ماخ برسد.

سازمان فضایی ناسا این موشک تکمیل شده را در یک رویداد خبری که هفته گذشته در مرکز تاسیسات Michoud ناسا در نیواورلئان برگزار شد، به نمایش گذاشت.

این موشک در نخستین گام ناسا برای رسیدن به هدف خود برای فرود انسان بر ماه در سال ۲۰۲۴، ابتدا در سال ۲۰۲۱ کپسول بدون سرنشین «اوریون» را به اطراف ماه می‌برد.

این ماموریت که « آرتمیس ۱» نام دارد احتمالا تا ژوئن ۲۰۲۰ آغاز می‌شود.

ناسا قصد دارد برای استخراج یخ‌های آبی ماه که در سال ۲۰۰۹ کشف شده‌اند، روی قطب جنوب قمر زمین فرود بیاید؛ ناسا این کار را هم برای اهداف حمایت از حیات و همچنین تجزیه هیدروژن و اکسیژن برای استفاده به عنوان سوخت پیشران موشک انجام می‌دهد.

 

«نیوشپرد» به فضا رفت!

 

 

 


 

موشک نیوشپرد(New Shepard) شرکت بلو اوریجین هفته گذشته به فضا پرتاب شد.

فضاپیمای نیو شپرد که قابلیت استفاده مجدد دارد، پس از پرتاب، به ارتفاع ۱۰۵ کیلومتری از زمین رسید.

آخرین پرتاب این موشک در ماه مه بود که ۳۸ آزمایش علمی را به ایستگاه فضایی بین‌المللی رساند.

اما اینبار محموله‌های زیادی در این ماموریت به فضا رفت که در میان آن‌ها می‌توان به پرتاب یک فناوری بازیافت متعلق به ناسا اشاره کرد که اسکار(OSCAR) نام دارد و زباله را به آب و گازهایی مانند هیدروژن، کربن مونوکسید، کربن دی‌اکسید و متان تبدیل می‌کند.

همچنین یک گیاه فضایی که برای بررسی مساله بیان ژن در شرایط ریزگرانش است هم در این ماموریت به فضا ارسال شد.

دانشجویان دانشگاه کلمبیا هم یک وسیله آزمایشی بی‌وزن ساختند و آن را با استفاده از نیوشپرد به فضا ارسال کردند.

از ویژگی‌های جالب این پرتاب ارسال کارهای هنری دانش‌آموزان به فضا است؛ زیرا نیوشپرد حاوی دو کار هنری راجع به موضوع «هنر در فضا» است که برنده رقابت میان دانش‌آموزان دبیرستانی بوده‌ است.

علاوه بر این‌ها، در میان این محموله ها، هزاران کارت پستال با پیام‌های دست‌نویس کودکان باشگاه شرکت بلواوریجین وجود دارد؛ پیام‌های این کودکان راجع به افکار آن‌ها در مورد آینده انسان در فضا است.

.....................

 

 

 


هدفونی که مانع از تصادف می شود! 

پژوهشگران موسسه علوم داده دانشگاه کلمبیا موفق به طراحی هدفون‌های هوشمندی شده‌اند که از تصادف کاربران با وسایل نقیه جلوگیری می‌کند.

این دانشمندان موفق به توسعه هدفونی شده‌اند که کاربران را هنگام نزدیک شدن به خودروها باخبر می‌سازد تا از برخورد افراد با خودروها جلوگیری کند.

نمونه اولیه این هدفون مجهز به چندین میکروفون کوچک است که صدا را از تمام جهات اطراف کاربر تشخیص می‌دهد و داده‌های صوتی را به یک برنامه مبتنی بر یادگیری ماشینی در تلفن‌ هوشمند کاربر منتقل می‌کند و اگر متوجه نزدیکی خودرویی به کاربر باشد، هشدار صوتی ویژه ای را برای جلب توجه کاربر در یک محیط شلوغ ارسال می‌کند.

به گفته پژوهشگران، این هدفون با وجود قابلیت‌های فراوان مجهز به یک باتری کوچک است و به همین دلیل تولید آن ارزان است.

.....................

 

 

 


نوع جدیدی از لنزهای تماسی رباتیک ابداع شد! 

محققان دانشگاه یونسی در کره جنوبی به تازگی نوع جدیدی از لنز چشمی رباتیک ابداع کرده اند که می توان آن را به طور بی سیم شارژ کرد.

با کمک فناوری جدید، دستگاه های جدید با کمک آنتن های مدور و شفاف ساخته می شوند که ابرخازن های آن می توانند بدون نیاز به اتصال به منبع خارجی به راحتی به برق دسترسی یابند.

این لنزهای چشمی در مرحله آزمایش هستند و می توانند بدون افزایش دما، برق را دریافت کنند و به این ترتیب دستگاه دیگر آسیبی به کاربر خود نمی رساند.

می توان این گجت را در محلول های مخصوص لنز نگهداری کرد و نگرانی از بابت خراب شدن آن نداشت.

محققان برای تولید لنز مذکور از مواد انعطاف پذیر معمول استفاده کردند تا گجت را بتوان در شرایط مختلف استفاده کرد.

این لنزهای هوشمند انعطاف پذیر هستند و از مدارهای آن برای کنترل نشانگرهای زیستی مختلف در اشک چشم فرد استفاده می شود؛ همچنین کاربر با کمک این لنز می تواند از فناوری واقعیت افزوده نیز استفاده کند.

نمونه اولیه این لنز چشمی یک آنتن مدور شفاف است که دارای دو حلقه ابزخازن است که دور لبه خارجی عنبیه قرار می گیرند و تضمین می کنند دید کاربر محدود نمی شود.

.....................

 

 

 


ربات کشاورز با الکتریسیته علف های هرز را نابود می کند! 

استارت آپ انگلیسی "Small Robot Company" رباتی ساخته که علف های هرز را در مزرعه شناسایی می کند و با پالسی از الکتریسیته آنها را از ریشه نابود می کند.

ربات «دیک» به طور تجاری عرضه می شود و مجهز به فناوری از بین بردن علف های هرز با استفاده از الکتریسیته است که از ریشه آن را می سوزاند.

منفعت اصلی این شیوه کشتن علف های هرز آن است که دیگر نیازی به مواد شیمیایی نیست و همچنین از کیفیت خاک و تنوع زیستی آن برای نسل آینده محافظت می شود.

شرکت تولید کننده ربات ها در نظر دارد با کمک ربات «تام» نقشه ای از محصول کشاورزی تهیه و علف های هرز را شناسایی کند؛ در مرحله بعد ربات «دیک» برای خنثی کردن تهدید علف های هرز ارسال می شود و با استفاده از سیستم های ناوبری خودکار و اطلاعات ربات تام، هدف های خود را نابود می کند.

قرار است ربات‌های علف کش در ۲۰۲۰ میلادی در ۲۰ مزرعه انگلیس آزمایش شوند.

.....................

 

 

 


تبدیل تصاویر ۲بعدی به مدل‌های ۳بعدی ممکن شد! 

شرکت آمریکایی انویدیا(NVIDIA) اخیرا موفق به توسعه سیستمی مبتنی بر هوش مصنوعی به نام دیب-آر(DIB-R) شده که می‌تواند تصاویر ۲بعدی را به مدل‌های سه‌بعدی تبدیل کند.

سیستمی که پژوهشگران شرکت انویدیا اختراع کرده‌اند، می‌تواند با در نظر گرفتن نورپردازی، بافت و عمق تصویر تصاویر دو بعدی را به مدل‌های سه بعدی تبدیل کند.

بر اساس گفته‌ وبسایت انویدیا، این دستگاه مخصوصاً برای زمینه‌هایی مانند رباتیک مفید است.

تصور کنید هنگامیکه عکسی می‌گیرید بتوانید آن را به یک تصویر سه‌بعدی تبدیل کنید؛ این بدان معنی است که اکنون می‌توانید تصویری را که ثبت کرده‌اید از هر زاویه و به دقت مشاهده کنید.

.....................

 

 

 


راه اندازی قطاری که ریل ندارد! 

چینی‌ها به تازگی به آزمایش تجاری یک قطار بدون ریل پرداختند که به صورت خودران حرکت می‌کند.

این سیستم حمل و نقل به جای اینکه در خطوط ریلی ثابت بماند، ابعاد و نقشه مسیر خود را طرح ریزی می‌کند.

راه‌آهن مجازی این قطار ۱۷.۷ کیلومتر بوده و از میان شهر ایبلین چین می‌گذرد و احداث آن ۱۲۰ میلیون پوند هزینه برداشته است.

با وجود اینکه این قطار خودران است، ولی یک فرد پشت فرمان می‌نشیند و کنترل قطار را به دست می‌گیرد؛ البته به رانندگی پشت این وسیله نقلیه نمی‌پردازد.

نقش این فرد این است که در موارد شکست سیستم خودران قطار یا موارد اضطراری، هوشیار باشد و وارد عمل شود.

اگر قطار از خطوط زرد رنگ مشخص شده در مسیر خارج شود، سیستم به طور خودکار به حالت دستی تغییر پیدا می‌کند.

در این قطار ترکیبی از فناوری لیدار(LIDAR) و جی‌پی‌اس(GPS) بکار گرفته شده که آن را هدایت خواهد کرد.

خط قطار مذکور "ART T۱" نام دارد و می‌تواند با سرعت ۷۰ کیلومتر بر ساعت تردد کند و به طور همزمان تا ۳۰۰ مسافر را حمل کند؛ پیش بینی می‌شود روزانه تا ۱۰ هزار مسافر از این سیستم حمل و نقل استفاده کنند.

وسعت این راه‌آهن نامرئی ۳.۷۵ متر است و به گفته مهندس ارشد پروژه، ساخت سیستم راه‌آهن مجازی ارزان‌تر از ساخت مترو یا ریل راه آهن برقی است.

همچنین حسگرهای مختلفی در قطار استفاده شده که اطلاعات سفر را گردآوری می‌کنند.

.....................

 

 

 


رونمایی از کشتی مسافربری تمام برقی ساخت چین 

نخستین کشتی مسافربری تمام برقی ساخت موسسه‌ پیشرانش الکتریکی دریایی چین، طی روزهای اخیر آغاز به کار کرد.

از این کشتی که جوئن لو(JunLu) نام دارد برای جابجایی مسافران و گردشگران در امتداد رودخانه‌ی یانگ‌تسه استفاده می‌شود.

جوئن لو با قابلیت حمل ۳۰۰ مسافر، دارای ۵۳ متر طول، ۱۴ متر عرض و ظرفیت جابجایی ۴۱۰ تُن است و می‌تواند با حداکثر سرعت ۱۹ کیلومتر بر ساعت حرکت کند.

در صورت حرکت با سرعت ۱۳ کیلومتر بر ساعت، این کشتی می‌تواند ۸ ساعت به صورت مداوم کار کند.

با توجه به این که عمر بیشتر کشتی‌های مسافربری در رودخانه‌های این کشور رو به پایان است سیاست چین تمرکز بر این بازار عظیم و توسعه سامانه‌های پیشرانش برقی است.

نظرات : 0

ثبت نظر

72378