۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

جهان «های تک» در هفت روز

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، جهان فناوری نوین مملو از رویدادهای گوناگون و خبرهای شگفت انگیزست که برخی در باورها نمیگنجد اما واقعیت دارد یا بزودی به واقعیت می پیوندد.

 

 

 

آنچه که در ادامه مشاهده میکنید گزارشی از خبرهای مهم هفت روز گذشته (منتهی به 24 مه 2020) در جهان فناوری نوین است:

 

 

 

ثبت رکورد جهانی بیشترین سرعت اینترنت: دانلود هزار فیلم در یک ثانیه! 

محققان استرالیایی رکورد جهانی بیشترین سرعت اینترنت را ثبت کردند؛ آنها ادعا می کنند با چنین سرعتی می توان هزار فیلم با کیفیت HD را در کمتر از یک ثانیه دانلود کرد.

محققان دانشگاه های موناش، سوینبرن وRMIT به تازگی اینترنتی با سرعت ۴۴.۲ ترابیت بر ثانیه را ثبت کرده اند که تاکنون فقط در محیط های آزمایشگاهی چنین سرعت اینترنتی ثبت شده بوده است.

این در حالی است که متوسط سرعت پهنای باند در استرالیا حدود ۱۱ مگابیت برثانیه است. زیر بنای فعلی اینترنت را می توان ارتقا داد تا با تقاضای روزافزون اینترنت برای مصارف مختلف از تماشای تلویزیون های اینترنتی گرفته تا خودروهای خودران از آن استفاده کرد.

در این پژوهش محققان از دستگاهی جدید به نام «میکرو شانه»(micro-comb)استفاده کردند که جایگزین ۸۰ لیزر در سخت افزار مخابراتی فعلی شد؛ این دستگاه کوچکتر و سبکتر از سخت افزار مخابراتی فعلی است.

این قطعه در اصل یک منبع لیزری و مانند رنگین کمان  متشکل از صدها لیزر مادون قرمز با کیفیت است؛ هر لیزر فرکانس مشخصی از نور را منتشر می کند و می توان آن را به عنوان یک کانال مخابراتی جداگانه استفاده کرد.

این دستگاه در شبکه فیبر نوری استرالیا کارآمد است. این فناوری می تواند از پهنای باند اینترنت برای ۱.۸ میلیون خانوار در ملبورن و میلیاردها خانوار در سراسر جهان در اوقات پیک مصرف پشتیبانی کند.

می توان این فناوری را در زیربنای فعلی اینترنت نصب کرد و به این ترتیب نیاز به ساخت زیربنای تازه نیست.

.....................

 

 

 

فضاپیمای سری آمریکا به فضا رفت! 

هفته گذشته هواپیمای فضایی مرموز ارتش آمریکا همراه یک موشک اطلسV از مقر کیپ کاناورال همراه چند آزمایش علمی به مدار زمین فرستاده شد.

این ششمین پرواز هواپیمای فضایی X-۳۷B به حساب می‌آید که با نیروی خورشید کار می‌کند و به وسیله کنتر ل از راه دور و بدون سرنشین به فضا فرستاده شد.

مقامات اعلام نکرده‌اند این ابزار چه مدت زمان در مدار زمین باقی می‌ماند یا هدف اصلی ماموریت چیست؛ اما یکی از مدیران پروژه X-۳۷B در بویینگ اشاره کرده هر ماموریت این هواپیمای فضایی طولانی‌تر از قبلی بوده است. ماموریت قبلی این هواپیما حدود ۲ سال طول کشید.

X-۳۷B شبیه شاتل قدیمی ناسا اما یک چهارم حجم آن و با طول ۹ متر است؛ در این عملیات هواپیمای فضایی مذکور دارای یک ماژول اضافی برای آزمایش‌های علمی از جمله چند آزمایش ناسا و آزمایشگاه تحقیقات نیروی دریایی آمریکا است.

این بزرگترین محموله علمی است که یک هواپیمای X-۳۷B حمل کرده است. نیروی هوایی آمریکا در حال حاضر دو نسخه دیگر از این هواپیمای فضایی چندبار استفاده را در اختیار دارد.

.....................

 

 

 

پنجره هوشمندی که از نور خورشید تقلید می‌کند! 

شرکت سامسونگ اخیرا یک پنجره هوشمند جدید تولید کرده که در طول روز، طیف کامل نور طبیعی را ساطع می‌کند تا شبیه‌ساز نور خورشید باشد.

محققان یک پنجره هوشمند به نام سانی‌فایو(SunnyFive) ساخته‌اند که مناسب افرادی است که در مکان‌هایی با تابش کم نور خورشید زندگی‌ می‌کنند یا از اختلال عاطفی فصلی رنج می‌برند.

بر خلاف دیگر روش‌های درمانی با لامپ، پنجره «سانی‌فایو» به کاربران اجازه می‌دهد با استفاده از یک اپلیکیشن، موارد دلخواه خود در مورد نور خورشید را در پنجره تنظیم کرده و استفاده کنند.

به این ترتیب کاربران می‌توانند برای دما، رنگ، روشنایی و زاویه نور تنظیمات مورد علاقه خود را در پنجره تنظیم کنند.  همچنین سانی‌فایو می‌تواند به طور خودکار زاویه و شدت نور در طول روز را تغییر دهد تا حرکات خورشید را شبیه‌سازی کند.

این پنجره می‌تواند به عنوان یک ساعت هشدار تنظیم شود تا حتی در صبح‌های تاریک زمستان هم نور صبحگاهی ملایمی را به کاربران خود بتاباند.

به گفته سامسونگ، این نور به تحریک تولید ویتامین D کمک خواهد کرد؛ درست همانند کاری که نور خورشید انجام می‌دهد و به تولید ویتامین دی در بدن کمک می‌کند.

نکته جالب راجع به این پنجره این است که نگرانی‌هایی راجع به تاثیرات مخرب آفتاب روی پیری پوست یا آفتاب سوختگی در آن وجود ندارد.

تولید این پنجره‌ها به عنوان بخشی از خط جدید پروژه‌های استارتاپ سی‌-لب( C-Lab) متعلق به سامسونگ است.

.....................

 

 

 

استفاده از هوش مصنوعی برای تشخیص کووید-۱۹ 

محققان آمریکایی به تازگی موفق به تولید یک سیستم هوش مصنوعی برای تشخیص بیماری کووید-۱۹ شدند.

تاکنون شاهد تولید سیستم‌های هوش مصنوعی بوده‌ایم که توانایی تشخیص سرطان‌های مختلف، بیماری‌های کلیوی و تومورهای مغزی را داشته‌اند. اکنون محققان سیستم سلامت مانت ساینا(Mount Sinai) معتقدند که برای نخستین بار در آمریکا توانسته‌اند با استفاده از هوش مصنوعی و ترکیب آن با تصویربرداری و اطلاعات بالینی، سیستمی برای تشخیص کووید-۱۹ بسازند.

این محققان توضیح دادند که در سیستم هوش مصنوعی خود از سی‌تی‌اسکن قفسه سینه و علائمی مانند سن، آزمایش خون و برخورد احتمالی با ویروس استفاده کردند تا بیماری کووید-۱۹ را تشخیص دهند.

زمانی‌ که فرد بیمار، علائم اولیه ابتلا را نشان داده و جواب آزمایش‌ها هنوز آماده نشده است، اسکن‌ها همیشه بیماری‌های ریوی را نشان نمی‌دهند؛ اما هوش مصنوعی به رفع این مشکلات کمک می‌کند.

حساسیت بسیار بالای این مدل هوش مصنوعی می‌تواند در مواردی که سی‌تی اسکن ابتلا به کووید-۱۹ را نشان نداده، بعد از نظر پزشک نظر دوم را تعیین کند.

محققان الگوریتم هوش مصنوعی ساخت خود را با بیش از ۹۰۰ اسکن از مراکز پزشکی در چین آموزش دادند. این اسکن‌ها شامل اسکن ۴۱۹ مبتلای قطعی به کووید-۱۹ و ۴۸۶ نفر با ابتلای منفی بود.

همچنین این محققان به اطلاعاتی همچون آزمایش‌های خونی که در تعداد گلبول‌های سفید خود ناهنجاری داشتند،‌ دسترسی پیدا کردند. الگوریتمی که این محققان توسعه دادند، از روند کاری یک پزشک برای تشخیص کووید-۱۹ تقلید می‌کند و بر اساس تصاویر سی‌تی‌اسکن، احتمال‌های ابتلا به کروناویروس را فراهم می‌کند.

.....................

 

 

 

فناوری که حروف را به نابینایان نشان می‌دهد! 

به تازگی یک دستگاه جدید ساخته شده است که پالس‌های الکتریکی را به بخشی از مغز که در پردازش بینایی درگیر است، ارسال می‌کند و این روند در واقع به افراد نابینا اجازه می‌دهد تا حروف را ببینند.

البته یک موضوع مهم وجود دارد؛ این دستگاه فقط روی افرادی جواب می‌دهد که قبل از نابینا شدن، بینایی داشته‌اند. زیرا این افراد معمولا دچار آسیب چشمی یا اعصاب نوری شده‌اند، اما با این حال، قشر بینایی آنها دست نخورده باقی مانده است.

در این موارد، استفاده از یک وسیله برای تحریک الکتریکی قسمت‌های مختلف قشر بینایی می‌تواند منجر به ایجاد تصویری قابل تشخیص برای مغز کاربر شود، اما مشکل این است که این تصویر اغلب بدون شکل است.

محققان دانشکده پزشکی بیلور(Baylor) در هیوستون تگزاس برای ارسال این پالس‌ها روش جدیدی ارائه داده‌اند که تصاویر واضح‌تری ارسال می‌کند؛ این روش شبیه به دریافتن شکل یک شی به وسیله لمس از طریق کف دست است.

این روش جدید باعث می‌شود پالس‌های کوتاهی به قشر بینایی مغز ارسال شود که شکل حروف را به شکل موفقیت آمیز تقلید می‌کند و به فرد نابینا یک تصویر از حروف ارائه می‌دهد.

این دستگاه روی افرادی که بینایی خود را از دست داده بودند، آزمایش شد و دو نفر از آنها موفق به شناسایی بیش از ۸۰ درصد از حروف ارسالی شدند.

محققان معتقدند که از همین روش می‌توان برای نشان دادن اشیا نیز استفاده کرد و حس بینایی را به افرادی که نابینا شده‌اند، دوباره هدیه کرد.

.....................

 

 

 

تشخیص کم‌خونی با یک نرم‌افزار تلفن همراه! 

پژوهشگران آمریکایی دانشگاه پردو (Purdue University)، نرم‌افزاری ابداع کرده‌اند که می‌تواند اختلالات خونی را با استفاده از دوربین تلفن همراه و ارزیابی سطح هموگلوبین تشخیص دهد.

این فناوری، بر الگوریتمی مبتنی است که تصاویر ثبت شده با تلفن همراه را که کیفیت پایینی دارند، به سیگنال‌های دیجیتال با کیفیت تبدیل می‌کند؛ سپس یک الگوریتم جداگانه، به ارزیابی سیگنال‌ها می‌پردازد تا میزان هموگلوبین را بررسی کند.

پژوهشگران در حال تنظیم این نرم‌افزار هستند تا مانند یک اپلیکیشن ساده تلفن همراه عمل کند؛ به گفته آنها، این نرم‌افزار به سخت‌افزار دیگری نیاز نخواهد داشت.

دوربین تلفن همراه می‌تواند به سادگی تصاویری را از پلک داخلی چشم ثبت کند تا نرم‌افزار به ارزیابی آن بپردازد. این فرآیند معمولا توسط پزشکان انجام می‌شود تا بیماران مبتلا به کم‌خونی شناسایی شوند.

این فناوری، جایگزین آزمایش‌های متداول خون نخواهد شد اما می‌تواند با بررسی هموگلوبین، روشی غیرتهاجمی در زمان واقعی باشد. انجام دادن این کار و آماده شدن نتایج آزمایش در بیمارستان می‌تواند چند ساعت زمان ببرد. برخی از بیماری‌ها نیز به چند آزمایش خون نیاز دارند که به از دست دادن خون بیشتر منجر می‌شود.

اگرچه این نرم‌افزار در حال حاضر برای عملکرد خود، به یک رایانه جداگانه نیاز دارد اما پژوهشگران امیدوار هستند که بتوانند آن را با یک اپلیکیشن ترکیب کنند تا روند بررسی بدون دردسر صورت بگیرد.

این روش، ارزش قابل توجهی در کشورهای در حال توسعه خواهد داشت و می‌توان از آن نه تنها برای بررسی کم‌خونی بلکه برای تشخیص بیماری‌های دیگری که به سطح هموگلوبین مربوط هستند نیز استفاده کرد.

این نرم‌افزار می‌تواند راه را برای بررسی سطح هموگلوبین خون و تشخیص کم‌خونی ساکنان نواحی دورافتاده فراهم کند و همچنین به ارزیابی اختلالات خونی مانند کم‌خونی داسی‌شکل بپردازد.

.....................

 

 

 

نخستین تلویزیون هوشمند ۵G جهان رونمایی شد 

شرکت Viomi (یکی از زیر مجموعه های شیائومی)، هفته گذشته محصولات مجهز به اینترنت اشیا با فناوری ۵G را رونمایی کرد؛ یکی از محصولات رونمایی شده در این مراسم نمایشگر هوشمند ۲۱Face بود.

این نمایشگر هوشمند در ۴ اندازه ۴۵،۵۵،۶۵ و ۷۵ اینچی عرضه می شود. نسخه ۷۵ اینچی نمایشگر مذکور وضوح تصویر ۸K  دارد. این نسخه از ۲۱Face دارای پردازشگر ۴ هسته‌ای با GPU دو هسته ای است. در کنار این پردازشگر ۸ گیگابایت RAM و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی نیز در دستگاه به کار رفته است.

در کنار این موارد دستگاه مذکور دارای یک بلندگوی قدرتمند ۱۰۰ واتی با فناوری دالبی آتموس است. همچنین نسخه ۷۵ اینچی ۲۱Face از اینترنت ۵G پشتیبانی می کند و تراشه نسل پنجم اینترنت کوالکام در آن به کار رفته است.

در قسمت بالای دستگاه نیز حسگرهای دوربین مجهز به هوش مصنوعی وجود دارد. این دوربین طراحی پاپ آپ ندارد و به همین دلیل تمام مدت باز است.

همچنین این نسخه از پروتکل های مختلف مانند wifi۶، زیگبی و بلوتوث پشتیبانی می کند.

نظرات : 0

ثبت نظر

21718