۱۴۰۳ شنبه ۰۷ مهر

افتتاح بزرگترین مرکز داده غرب و شمال غرب کشور

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، هم ‌اکنون مراسم افتتاح دیتاسنتر تبریز به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز داده منطقه غرب و شمال غرب کشور، به‌منظور توسعه و تکمیل زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات، با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دبیر شورای عالی فضای مجازی، مدیرعامل همراه اول و جمعی از مسئولان و فعالان حوزه فاوا در ساختمان مرکزی همراه اول در حال برگزاری است.

 

 

این مرکز با اهدافی نظیر تأمین بستر و زیرساخت مورد نیاز برای مجازی‌سازی شبکه، افزایش پایداری شبکه، افزایش کیفیت خدمات، افزایش قدرت مانور و کنترل ترافیک، ارائه سرویس‌های دیجیتال و ارائه سرویس‌های هاستینگ به مشتری‌های سازمانی و خصوصی طراحی شده و توسعه یافته است.
مهدی اخوان بهابادی مدیرعامل همراه اول در مراسم افتتاح دومین مرکز داده اقماری کشور گفت: در راستای تحول دیجیتال مرکز داده تبریز با ظرفیت ٣۵٠ رک امروز زیر بار می رود که بزرگترین دیتاسنتر خارج از تهران است و تا پایان سال ١٣٧٠ رک دیگر را تجهیز و به شبکه کشور اضافه می‌کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص افتتاح مرکز داده غرب و شمالغرب گفت: این مجموعه می‌تواند در کمترین زمان ممکن با بیشترین تاثیرگذاری در همه جغرافیای کشور و با عدالت کامل و اقتصادی‌ترین روش، نابسامانی‌های اقتصادی را حل کند، چرا که اقتصاد دیجیتال فرصت بزرگی برای جبران کم کاری‌های گذشته است.
وی همچنین به توسعه شبکه فیبر نوری در تهران نیز اشاره کرد و اظهار داشت: قبل از ما در شهرداری تهران فقط ۷۰ کیلیومتر فیبر نوری وجود داشت، اما اکنون این مقدار به بیش از ۲۰۰۰ هزار کیلومتر رسیده است که باید این نوع نگاه در همه ابعاد و حوزه‌ها پیش رود. یک کار موفق زمانی اتفاق می‌افتد که همه همدل و هم زبان باشیم.
محمدباقر قالیباف با اشاره به شیوع ویروس کرونا و آسیب های ناشی از آن گفت: هرچند بخشی از کسب وکارها و حوزه ها با شیوع این بیماری آسیب دیدند، اما برای فضای مجازی فرصتی ایجاد شد که باید حداکثر استفاده را از آن ببریم. در حوزه آموزش و راه اندازی سامانه شاد اقداماتی انجام گرفت، اما با توجه به توسعه عدالت آموزشی باید خدمات قابل توجهی به مردم به ویژه روستانشینان و حاشیه نشینان که از امکاناتی چون موبایل هوشمند برخوردار نیستند، ارائه شود.
وی در پایان افزود: از سوی دیگر برای توسعه عدالت آموزشی، شرکت هایی که دارای تعهدات اجتماعی هستند، می توانند به مردم مناطق محروم در این زمینه کمک کنند. شرکت های دانش بنیان نیز در این زمینه تاثیرگذار هستند.



 
محمدجواد آذری جهرمی طی سخنانی از برنامه‌ریزی برای تحقق پروژه حمایت از پیام‌رسان‌ها و موتور جستجوی داخلی با سرمایه گذاری شرکت ارتباطات زیرساخت، در مردادماه امسال خبر داد و گفت: در تلاش هستیم این پروژه با حضور رئیس قوه قضاییه افتتاح شود.
وی تاکید کرد: در راستای توسعه زیرساخت‌های اطلاعاتی شبکه ملی اطلاعات، پروژه حمایت از پیام‌رسان‌های بومی و موتور جستجو، با وجود همه تنگناهایی که داشتیم، شرکت ارتباطات زیرساخت سرمایه گذاری خوبی انجام داده که در مردادماه این پروژه افتتاح می‌شود.
وی افزود: با توجه به اینکه در دو پروژه مهم این حوزه از رئیس جمهور و رئیس مجلس دعوت شد تا در مراسم افتتاحیه حضور داشته باشند، این بار برای پروژه مردادماه قصد داریم از حجت‌الاسلام رئیسی رئیس قوه قضاییه دعوت کنیم که در مراسم افتتاحیه حضور داشته باشند.
وزیر ارتباطات با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای در خصوص شبکه ملی اطلاعات که در سال جاری در حال پیگیری است، گفت: تاکنون ۴ ایستگاه برای حرکت توسعه‌ای شبکه ملی اطلاعات افتتاح شده است. راه اندازی اولین مرکز داده اقماری شبکه ملی اطلاعات برای خودکفایی زیرساخت‌های مورد نیاز کسب‌وکارها، توسعه ارتباطی ۱۵۰۰ روستا برای عدالت ارتباطی با حضور رئیس جمهور، ارائه بسته حمایتی برای کسب و کارها در جهت اقتصاد دیجیتال و نیز ارتباط رسانی به ۱۰۳۴ روستا در مناطق محروم کشور از جمله این پروژه بوده است.
جهرمی تاکید کرد: امروز با راه اندازی دومین مرکز داده اقماری شبکه ملی اطلاعات، چهارمین ایستگاه این قطار راه اندازی می‌شود. این مرکز به عنوان بزرگترین مرکز داده غرب و شمال‌غرب کشور در تبریز افتتاح می‌شود که می‌تواند به پایداری ارتباطات در شبکه ملی اطلاعات و تمرکززدایی از تهران کمک کند. با وجود این دیتاسنتر، کیفیت ارتباطات برای مردم شمال غرب کشور بهتر می‌شود و با ارائه خدمات ابری و هم مکانی، شاهد کاهش هزینه کسب‌وکارها خواهیم بود.
 وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه تجهیزات راه اندازی ۵G در کشور، وارد شده است، ادامه داد: تا دو هفته دیگر، لابراتوار ۵G در مرکز تحقیقات مخابرات ایران رونمایی می‌شود که این فضا می‌تواند برای تحقیقات و استفاده عملیاتی این فناوری، به کار گرفته شود.
وی افزود: در این راستا ۸ ایستگاه توسعه شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال طراحی و افتتاح می شود که با وجود این پروژه ها وابستگی به فضای ارتباطی خارجی کاهش یافته و با وجود تحریم ها می توانیم نسبت به پایداری اقتصاد دیجیتال و حفاظت و حراست از این فضا اقدام کنیم.
آذری جهرمی با اشاره به راه اندازی دیتاسنتر غرب و شمال غرب کشور با ظرفیت ۲۵۰ رک به عنوان دومین مرکز داده اقماری کشور، گفت: تا دو هفته دیگر، یک دیتاسنتر دیگر در تهران با ظرفیت ۱۰۰ رک راه اندازی خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه پیشگیری از جرایم سایبری در کشور نیازمند اصلاح رویه در نظام قانون گذاری فعلی است، از رئیس مجلس خواست که نسبت به تشکیل کمیسیون ویژه ارتباطات و اقتصاد دیجیتال در مجلس عنایت ویژه ای داشته باشد.
وزیر ارتباطات از همه اپراتورها خواست که توجه ویژه به زیست بوم کودک و نوجوان داشته باشند و آن را سرمایه گذاری برای نسل آینده تلقی کرد.
وی خاطرنشان کرد: برای صیانت اخلاق و آموزش در فضای مجازی باید زیرساختهای زیست بوم کودک و نوجوان در کشور فراهم شود.

 

 

دبیر شورای عالی فضای مجازی در مراسم افتتاح بزرگترین مرکز داده غرب و شمال‌غرب کشور در تبریز گفت: برخی می‌گویند که شورای عالی فضای مجازی این فضا رها را کرده و توجهی به شبکه ملی اطلاعات ندارد. این موضوع درست نیست؛ بلکه شورا با دقت بالا پیگیر همه پروژه‌های مربوطه با تاکید بر ۳ رکن امنیت، اعتماد و پایداری است.
ابوالحسن فیروزآبادی با بیان اینکه فضای مجازی چند رکن دارد که شامل توجه به امنیت، اعتماد و پایدار می‌شود، افزود: این ۳ رکن در فضای مجازی کشور از شبکه ملی اطلاعات شروع می‌شود و افتتاح مرکز داده اقماری یک بخش کوچکی از تصویر بزرگی از فضای مجازی است که در حال توسعه است.
وی خاطرنشان کرد: اگرچه در برخی حوزه‌های فضای مجازی شاهد تاخیر هستیم، اما در همه کشورها نیز نهادهای حاکمیتی و متولیان تحول دیجیتال و فضای مجازی، این گونه تأخیرها را برای جبران عقب ماندگی‌ها، از دستگاه‌های ذیربط مطالبه می‌کنند.
وی ادامه داد: ما باید از وابستگی به پلتفرم‌های جهانی که حتی رئیس جمهور آن کشور نیز در آن امنیت کلامی ندارد و یک سوم کاربرانش فیک هستند، رهایی پیدا کنیم و از پلتفرم‌های داخلی برای نیازمندی‌های ملی استفاده کرده و منطق پلتفرمی را در حوزه پیام رسانی تامین کنیم.
وی با اشاره به پلتفرم‌های آموزش مجازی مانند «شاد» که در دوران کرونا مورد توجه قرار گرفت، افزود: پروژه شاد روی زیرساخت‌هایی که در گذشته شکل گرفته بود اجرا شد و امیدواریم در مهرماه امسال نیز طبق جلسات مشترکی که با وزارت ارتباطات و آموزش و پرورش داریم، شاهد شکل‌گیری کلاس مجازی برای دانش آموزان باشیم.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی خاطرنشان کرد: ما در مرکز ملی فضای مجازی قصد داریم تا با وزارت ارتباطات برنامه‌های مرتبط با توسعه شبکه ملی اطلاعات را تا پایان دولت پیش ببریم که به زودی شاهد بازگشایی مراکزی از قبیل این مراکز داده خواهیم بود و معتقدیم که جهش تولید در سرعت یافتن این پروژه‌ها دنبال می‌شود. خاطرنشان کرد: ما در مرکز ملی فضای مجازی قصد داریم تا با وزارت ارتباطات برنامه‌های مرتبط با توسعه شبکه ملی اطلاعات را تا پایان دولت پیش ببریم که به زودی شاهد بازگشایی مراکزی از قبیل این مراکز داده خواهیم بود و معتقدیم که جهش تولید در سرعت یافتن این پروژه‌ها دنبال می‌شود.
به گفته وی، با توسعه مراکز داده خدمات ابری در کشور، دیگر نیازی به ذخیره اطلاعات کشور در کلادها و فضای ابری شرکت‌هایی مانند اپل، هواوی و سامسونگ نخواهیم داشت و بانک اطلاعاتی کشور ما در فضای ابری داخلی ذخیره می‌شود. در عین حال امیدواریم به زودی شاهد راه اندازی فضای کلاد موبایل و پلتفرم خدمات در این زمینه نیز باشیم و یک گیت هاب ایرانی داشته باشیم.

نظرات : 0

ثبت نظر

47877