۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی چهارشنبه ۲۲ مرداد

ICTPRESS گزارش میدهد:

خبر: آجرهایی که می‌تواند جایگزین باتری شود!

پژوهشگران آمریکایی، نوعی آجر ابداع کرده‌اند که توانایی ذخیره انرژی دارد و می‌تواند جایگزین باتری شود.

پژوهشگران دانشگاه واشنگتن در سنت لوییس(WUSTL)، از یک پلیمر رسانای مخصوص با عنوان "PEDOT" استفاده کردند تا آجرهای ذخیره انرژی خود را بسازند.

آنها ابتدا آجرهای قرمزی که معمولا در ساخت خانه به کار می‌روند، برداشتند و سپس آنها را با بخار اسید گرم کردند؛ این کار، ماده معدنی موسوم به هماتیت را که در آجرها وجود دارد و دلیل رنگ قرمز آنها است، حل کرد.

سپس پژوهشگران، ترکیبات دیگری را به آن افزودند که با هماتیت حل شده، واکنش نشان می‌دهند؛ نتیجه نهایی این کار، آجری با شبکه‌ای از الیاف کوچک و رسانای PEDOT بود. آجرها پس از طی این روند، به رنگ آبی- قهوه‌ای تیره درآمدند.

پژوهشگران پس از این مرحله، آجرها را با اپوکسی پوشاندند تا ضد آب شوند؛ این آجرهای پلیمری می‌توانند منبع انرژی نیز باشند و برای مثال، یک لامپ سبز LED را شارژ کنند.

..................

خبر: هوش مصنوعی‌ ناجی پرندگان در برابر پنل‌های خورشیدی!

پژوهشگران آمریکایی قصد دارند با کمک هوش مصنوعی از مرگ و میر پرندگان در اثر نزدیک شدن به پنل‌های خورشیدی پیشگیری کنند.

پژوهشی که در سال ۲۰۱۶ انجام شد، نشان داد که مزارع بزرگ خورشیدی، سالانه به مرگ ۱۴۰ هزار پرنده منجر می‌شود. فرضیات گوناگونی در مورد این میزان مرگ و میر مطرح شد؛ یکی از فرضیات ارائه شده این بود که شاید پرندگان، پنل‌های خورشیدی را با سطح آب اشتباه می‌گیرند.

ایده هوش مصنوعی، استفاده از الگوریتمی را پیشنهاد می‌دهد که بتواند رفتار پرندگان و الگوهای پرواز آنها را در نزدیکی پنل‌های خورشیدی ارزیابی کند.

به نظر می‌رسد که این سیستم ردیابی پرنده، بر خود پنل خورشیدی تکیه دارد؛ این گروه پژوهشی قصد دارند با استفاده از دوربینی که برای بررسی عابران پیاده و خودروها طراحی شده است، سیستم ردیابی پرنده را تنظیم کنند و سپس روی پنل خورشیدی قرار دهند.

هدف نهایی این کار، بررسی نحوه تغییر رفتار پرندگان هنگام رسیدن به پنل‌های خورشیدی و اطمینان از ایمنی آنها در آینده است.

..................

خبر: مولکولی که به درمان آرتروز کمک می‌کند!

پژوهشگران برزیلی، مولکولی را در آزمایشگاه ساخته‌اند که می‌تواند به درمان آرتروز کمک کند.

مولکولی که به تازگی در آزمایشگاه ابداع شده، ثابت کرده است که می‌تواند اثرات درمانی داشته باشد؛ پژوهشگران برزیلی، این مولکول را روی موش‌های مبتلا به آرتروز آزمایش کردند و مولکول توانست روند التهاب را سرکوب کند و التهاب بافت و مفصل را کاهش دهد. موش‌های تحت درمان با این مولکول، درد و تورم کمتری نشان دادند و نمرات بالینی کمتری در اندازه‌گیری میزان التهاب نسبت به موش های درمان نشده به دست آوردند. به گفته محققان این مولکول جدید می‌تواند شدیدترین نوع آرتروز را کنترل کند.

این مولکول که "TPPU" نام دارد، می‌تواند آنزیمی موسوم به "sEH" را که نقش مهمی در فعال شدن روند التهاب و بروز التهاب مزمن دارد، مهار کند.

مولکول TPPU طوری طراحی شده که به سادگی جذب می‌شود؛ این مولکول، قدرت دفاعی طبیعی بدن را تقویت می‌کند و می‌تواند به ارائه درمان‌هایی بدون عوارض جانبی ختم شود.

..................

خبر: کشف یک سیاره به رنگ شکوفه گیلاس!

ستاره‌شناسان یک سیاره جدید غول پیکر کشف کردند که حدود ۱۶۰ میلیون سال پیش تشکیل شده است و اکنون به رنگ صورتی می‌درخشد.

یک گروه بین المللی از ستاره شناسان با استفاده از داده های مادون قرمز از تلسکوپ سوبارو در هاوایی، از سیاره ای غول پیکر که در اطراف ستاره درخشان GJ ۵۰۴ می چرخد، تصویربرداری کرده اند.

این سیاره غول پیکر که در فاصله ۵۷ سال نوری از زمین قرار دارد به رنگ شکوفه گیلاس سیاه است؛ این دومین سیاره ای است که ستاره شناسان به طور مستقیم متوجه رنگ آن شده اند؛ اولین سیاره ای که ستاره شناسان رنگ آن را مشاهده کردند HD ۱۸۹۷۳۳b بود.

سیاره جدید GJ ۵۰۴b به اندازه سیاره مشتری است اما جرم آن چند برابر مشتری است و کم جرم ترین سیاره ای است که تاکنون اطراف ستاره ای همانند خورشید با استفاده از فناوری های تصویربرداری مستقیم کشف شده است.

اما موضوع غیرمعمول در مورد این سیاره این است که GJ ۵۰۴b در فاصله حدود ۹ برابر مسافتی که مشتری که به دور خورشید می چرخد، به دور ستاره خود می چرخد و این موضوع  ایده های نظری درباره چگونگی شکل گیری سیارات غول پیکر را به چالش می کشد. اگر این سیاره در منظومه شمسی ما قرار داشته باشد، در واقع دورتر از مدار نپتون خواهد بود.

سیارات در جریان شکل گیری بسیار داغ هستند و برای مدتی پس از اینکه تمامی مواد اطراف خود را جمع کردند، همچنان داغ می مانند؛ بنابراین صدها میلیون سال طول می کشد تا سیارات در نهایت خنک شوند اما GJ ۵۰۴b هنوز زمان زیادی را سپری نکرده است.

این سیاره حدود ۱۶۰ میلیون سال پیش تشکیل شده بنابراین هنوز کاملا داغ و دمای آن حدود ۴۶۰ درجه فارنهایت (۲۳۷ درجه سلسیوس) است و درخشش گرمای آن در واقع همان چیزی است که رنگ صورتی این سیاره را ایجاد کرده است که ناسا آن را به رنگ «شکوفه گیلاس سیاه» تشبیه می کند.

..................

خبر: هدست واقعیت افزوده برای رقابت با دونده مجازی!

یک شرکت تجاری هدست واقعیت افزوده‌ای به نام گست پیسر تولید کرده که دوندگان با قرار دادن آن در برابر چشمانشان می‌توانند با یک دونده مجازی رقابت کنند.

همه دوندگان حرفه‌ای برای افزایش توانایی‌ها و پیگیری تمرینات حرفه‌ای به یک رقیب تمرینی نیاز دارند؛ هدست گست پیسر می‌تواند نیاز به چنین حریفانی را برطرف کند و در زمانی که شخصی برای تمرین وجود ندارد، این کار را به طور مجازی برای ورزشکاران انجام دهد.

این حریف تمرینی مجازی فقط برای دونده ای که هدست را روی صورت خود قرار داده قابل مشاهده است و کاربر می‌تواند سرعت حرکت آن را تنظیم کند تا در صورت لزوم با افزایش سرعت دویدن از این حریف تمرینی جلو بزند یا همیشه در پشت وی باقی بماند.

کنترل سرعت این دونده مجازی از طریق یک اپلیکیشن به همین نام صورت می‌گیرد و مسیر و سرعت دویدن آن به همین شیوه تنظیم می‌شود؛ امکان همگام سازی دونده مذکور با شبکه اجتماعی استراوا که مختص دوچرخه سواران و دوندگان است نیز وجود دارد.

وزن هدست طراحی شده بدین منظور ۹۰ گرم است و دقت نمایشگر آن ۱۲۸۰ در ۷۲۰ پیکسل است. عمق میدانی هدست مذکور ۳۰ درجه و عمر شارژ باتری آن شش ساعت است. فرآیند شارژ از طریق کابل یو اس بی – سی صورت می‌گیرد.

19305