۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی دو‌شنبه ۳ شهریور

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: عرضه کوچک‌ترین ابررایانه جهان!  

شرکت ژاپنی ان ای سی از عرضه پلتفرم جدیدی به نام اس ایکس آئورورا خبر داده که کوچک‌ترین ابررایانه جهان محسوب می‌شود و در حوزه هوش مصنوعی کاربرد دارد.

این پلتفرم با نام کامل SX-Aurora TSUBASA AI ارائه خدمات هوش مصنوعی در عرصه بانکداری، بهداشت و درمان و برای استفاده مؤسسات مالی و اعتباری را تسهیل می‌کند.

کوچک بودن و هزینه اندک، استفاده نصب این پلتفرم را روی رایانه‌های ورک استیشن متنوع تسهیل می‌کند. بخش اصلی این پلتفرم را پردازنده‌ای به نام وکتور انجین تشکل می‌دهد که دارای ۶ ماژول حافظه HBM۲ بوده و به همین علت پهنای باند حافظه آن به ۱.۲ ترابایت در ثانیه می‌رسد.

این پلتفرم با زبان‌های برنامه نویسی متنوعی مانند سی، سی پلاس پلاس و فرترن سازگاری دارد. با نصب ابررایانه مذکور روی سیستم‌های رایانه‌ای شرکت‌های مختلف می‌توان خدمات تجارت الکترونیک، بانکداری، اتوماسیون اداری، شناسایی تخلفات و کلاهبرداری‌ها، تشخیص هویت و غیره را با استفاده از فناوری هوش مصنوعی ارتقا بخشید.

حداکثر ظرفیت حافظه پلتفرم مذکور به ۳۸۴ گیگابایت قابل ارتقا بوده و حداکثر ظرفیت پردازش آن نیز به ۱۵۷.۲۸ ترافلاپس می‌رسد. قیمت این پلتفرم و زمان عرضه آن هنوز اعلام نشده است.

..................

 

خبر: تشخیص کووید-۱۹ با تست تنفس! 

پژوهشگران آمریکایی، روشی غیرتهاجمی را برای آزمایش کووید-۱۹ ابداع کرده‌اند که به زمان و هزینه کمتری نیاز دارد.

کسانی که آزمایش کروناویروس با سواب بینی- حلقی را پشت سر گذاشته‌اند، معمولا تجربه‌ای ناخوشایند را بیان می‌کنند. آزمایش با سواب بینی-حلقی علاوه بر ناخوشایند بودن، به روش واکنش زنجیره‌ای پلیمراز رونویسی معکوس برای بررسی نیاز دارد که یک روش آزمایشگاهی زمانبر است و آماده شدن نتایج آن، چندین روز زمان می‌برد.

پژوهشگران انجمن شیمی آمریکا(ACS) تصمیم گرفتند تا برای حل کردن این مشکلات، یک حسگر مبتنی بر نانومواد بسازند که می‌تواند کووید-۱۹ را در نفس بازدم تشخیص دهد و به دستگاه تست تنفس شباهت دارد که پلیس برای سنجش وجود الکل در نفس رانندگان استفاده می‌کند.

پژوهشگران، حسگر را طوری آموزش دادند که بتواند با استفاده از یادگیری ماشینی، کووید-۱۹ را تشخیص دهد. آنها حسگر را به کار گرفتند تا الگوی سیگنال‌های مقاومت الکتریکی به دست آمده از تنفس ۴۹ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ را با سیگنال‌های به دست آمده از ۵۸ فرد سالم و ۳۳ بیمار مبتلا به عفونت ریه که به کووید- ۱ مبتلا نبودند، مقایسه کند.

هر یک از شرکت‌کنندگان، به مدت دو تا سه ثانیه و از فاصله یک تا دو سانتی‌متری با این حسگر آزمایش شدند. هنگامی که یادگیری ماشینی، نشانه‌ای از کووید-۱۹ را شناسایی می‌کرد، پژوهشگران دقت ابزار را آزمایش می‌کردند.

این ابزار جدید در مجموعه آزمایش‌ها توانست بیماران مبتلا به کووید-۱۹ را با ۷۶ درصد دقت مشخص کند و با ۹۵ درصد دقت نیز بیماران مبتلا به کووید-۱۹ را از بیماران مبتلا به عفونت ریه تشخیص دهد. همچنین این حسگر توانست افراد مبتلا به کووید-۱۹ و افراد بهبود یافته را با ۸۸ درصد دقت مشخص کند.

..................

 

خبر: جلوگیری از پخش زنده محتوای خشن با کمک هوش مصنوعی!

نرم افزاری مجهز به هوش مصنوعی ساخته شده که از فیلمبرداری، اشتراک گذاری یا پخش زنده محتوای مستهجن یا خشن جلوگیری می کند.

یک استارت آپ انگلیسی از نرم افزار ردیابی خطر به طور زنده، برای شناسایی محتوای خطرناک در زمان فیلمبرداری یا اشتراک گذاری استفاده می کند.

این فناوری Safe To Watch نام دارد و سیستم هوش مصنوعی آن دوبرابر سریع تر از دوربین تلفن هوشمند است و با تحلیل فریم به فریم محتوای ویدئو، ریسک آن را ارزیابی می کند و بعد تصاویر با ریسک بالا مخدوش یا خاکستری می شوند. همچنین این فناوری قابلیت رصد انیمیشن و کارتون را دارد و طوری آموزش دیده تا خشونت را رصد کند.

البته هنوز به طور دقیق مشخص نشده این فناوری پس از شناسایی تهدید چه اقدامی باید انجام دهد اما گزینه های مختلفی برای این بخش وجود دارد از جمله قفل کردن دستگاه از راه دور برای مدتی معین، مسدود کردن اپلیکیشن مورد استفاده برای فیلمبرداری یا اشتراک گذاری و مسدود کردن دوربین دستگاه.

این سیستم هوش مصنوعی طی فرایند تحلیل میلیون ها ویدئو و تصویر به طور موفقیت آمیز ۹۲ درصد محتوای مستهجن و ۸۴ درصد از محتوای خشن را ردیابی کرد.

با نصب این فناوری در موبایل کودکان میتوان از ایجاد ارسال یا دریافت ویدئو و تصاویری با محتوای مستهجن و خشن جلوگیری کرد. شبکه های اجتماعی نیز با استفاده از این فناوری می توانند از آپلود محتوای مضر جلوگیری یا پخش زنده آن را متوقف کنند.

شرکت تولید کننده این فناوری در حال حاضر دستگاهی را با استفاده از یک سیستم هوش مصنوعی مشابه ساخته الگوهایی روی کیبورد موبایل را ردیابی می کند تا به این ترتیب از قلدری سایبری و موارد دیگر سواستفاده در فضای مجازی جلوگیری کند.

..................

 

خبر: میکروب‌ها مامور بازیافت زباله‌های الکترونیکی!

محققان موفق شدند از یک روش مرسوم در معدن‌کاری برای استخراج فلزات گرانبها از زباله‌های الکترونیکی استفاده کنند.

اگر بخواهید زباله‌های الکترونیکی تولید شده سالانه در سرتاسر جهان را جمع آوری کنید به ‌اندازه تمام هواپیماهای تجاری جهان که تاکنون ساخته شده‌اند یا 5000 برج ایفل وزن خواهد داشت.

طبق گفته سازمان ملل، این سونامی ‌در حال رشد است و همه تلفن‌ها، رایانه‌ها و سایر دستگاه‌های الکترونیکی که هر روز دور ریخته می‌شوند مقدار این زباله‌ها را افزایش می‌دهند. اگر اقدامی‌ برای مقابله با این مشکل صورت نگیرد، انتظار می‌رود جهان تا سال 2050، سالانه بیش از 120 میلیون تن از این نوع زباله را تولید کند.

در زباله‌های الکترونیکی، فلزات گران‌بهایی موجود است. اما بازیابی این مواد دشوارتر از چیزی است که تصور می‌شود. پیرومتالورژی و هیدرومتالورژی فناوری‌های هستند که اکنون برای استخراج و بازیافت فلزات موجود در زباله‌های الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این روش‌ها به انرژی زیادی احتیاج دارند و حجم زیادی از گازهای سمی ‌نیز تولید می‌کنند و باعث ایجاد آلودگی بیشتر و ردپای بزرگ کربن می‌شوند.

اما bioleaching به عنوان یک راه حل به زمان دوران امپراتوری روم بر می‌گردد؛ صنعت معدنکاری، با استفاده از میکروب‌ها، عمدتاً باکتری‌ها و برخی قارچ‌ها، برای استخراج فلزات از سنگ معدن به آن متکی هستند.

میکروارگانیسم‌ها به طور شیمیایی فلز را تغییر داده و آن را از سنگ اطراف خود جدا می‌کنند و به آن اجازه می‌دهند تا در یک فضای میکروبی حل، جدا و تصفیه شود.

Bioleaching به انرژی بسیار کمی‌نیاز دارد و به همین دلیل ردپای کربنی کمی‌نیز دارد. در این روش از هیچ ماده شیمیایی سمی‌استفاده نشده است، به همین دلیل دوستدار محیط زیست است.

این روش علی‌رغم کاربردی که دارد، در زباله‌های الکترونیکی عمدتاً در حد مطالعات آکادمیک بوده است؛ اما اخیرا گروهی از محققان موفق شدند در سطح صنعتی، مس موجود در بورد کامپیوترها را استخراج  و پس از بازیافت، از آن برای ساخت فویل‌های با کیفیت استفاده کنند.

..................

 

خبر: رندرهای جدید گوشی‌های پیکسل منتشر شد

به تازگی عکس‌ها و اطلاعات جدیدی در مورد گوشی‌های پیکسل ۴ ای نسل پنجم و پیکسل ۵ در فضای مجازی منتشر شده است.

بزرگ‌تر شدن باتری‌ها و استفاده از دوربین‌های دوگانه از جمله مزایای مهم گوشی‌های جدید پیکسل محسوب می‌شود.

در یکی از این عکس‌ها گوشی پیکسل ۴ ای نسل پنجم در سمت راست تصویر دیده می‌شود که در مقایسه با گوشی استاندارد پیکسل ۴ ای یک دوربین اضافی دارد. پیش از این مشخص شده بود که این گوشی دارای نمایشگر بزرگ‌تری نیز هست.

گوشی پیکسل ۴ ای نسل پنجم دارای پردازنده سریع‌تر اسنپ دراگون ۷۶۵ جی نیز هست. در این گوشی از یک باتری ۳۸۰۰ میلی آمپری استفاده شده است.

باتری گوشی پیکسل ۵ هم ۴۰۰۰ میلی آمپری است؛ گوشی پیکسل ۵ فاقد جک هدفون است، اما نمایشگر دارای نرخ تازه سازی صفحه ۹۰ هرتز و هشت گیگابایت رم آن را به یک تلفن همراه جذاب مبدل می‌سازد.

در مقابل، گوشی پیکسل ۴ ای نسل پنجم دارای نرخ تازه سازی صفحه ۶۰ هرتز و شش گیگابایت رم است. منابع مطلع قبلاً از طراحی نمایشگر ۶.۱ یا ۶.۲ اینچی برای گوشی پیکسل ۴ ای نسل پنجم خبر داده بودند. گوشی‌های یادشده پاییز از راه می رسند.

نظرات : 0

ثبت نظر

83152