۱۴۰۳ سه شنبه ۱۷ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی دوشنبه ۲۱ مهر

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: نخستین گوشی ویوو با دوربین کشویی جداشدنی! 

شرکت ویوو از تولید نمونه مفهومی یک گوشی جدید خبر داده که دارای دوربین کشویی است و این دوربین را می‌توان از گوشی جدا کرد.

این دوربین جداشدنی بعد از کنده شدن از گوشی به طور مستقل قابل استفاده بوده و می‌توان آن را با استفاده از تلفن همراه کنترل کرد و برای عکاسی و فیلمبرداری به کار گرفت.

تنها دوربین سلفی گوشی مفهومی مذکور که IFEA نام گرفته، به این شکل قابل جداشدن است و به نظر می‌رسد این کار با هدف تسهیل عکاسی و فیلمبرداری صورت گرفته است.

برای تسهیل فعالیت دوربین این گوشی یک باتری و یک مدار مستقل در محفظه آن گنجانده شده است؛ دوربین مذکور را می‌توان برای عکاسی از زوایا و مناظر مختلف بر روی سطوح گوناگون قرار داد یا حتی به جایی یا به اشخاص، وسایل و حیوانات چسباند. برای اطلاع کاربران از جدا شدن دوربین از گوشی یک پیام هشدار نیز به نمایش درمی‌آید.

..................

 

خبر: چاپ حسگر روی پوست بدون نیاز به گرمادهی! 

محققان دانشگاه پنسیلوانیا برای نخستین بار موفق شدند بدون نیاز به گرمادهی به پوست، مدار الکتریکی یک حسگر را به سطح پوست بچسبانند.

برای تسهیل چسباندن این حسگر چاپی به پوست بدن از یک لایه کمکی استفاده شده که گرمای پوست برای فعال کردن آن کافی است؛ تا پیش از این چسباندن مدارهای الکتریکی به بدن مستلزم گرم کردن آنها تا دمای ۵۷۲ درجه سانتیگراد بود و این کار ممکن بود به حسگرها آسیب برساند.

لایه کمکی که بدین منظور طراحی شده متشکل از نانوذرات نقره‌ای و پلی وینیل الکل است که در دمای بسیار پایین‌تری در حد ۴۰ درجه سانتیگراد به پوست می‌چسبند و با استفاده از آنها می‌توان مدارهای حسگرهای مختلف را علاوه بر پوست بر روی البسه و کاغذ نیز چسباند.

از حسگرهای قابل چسباندن به بدن می‌توان برای بررسی دمای بدن، سطح رطوبت، اندازه گیری سطح اکسیژن خون، بررسی عملکرد قلب و غیره استفاده کرد؛ این اختراع به خصوص کنترل آنی شرایط مبتلایان به ویروس کرونا را تسهیل می‌کند.

..................

 

خبر: ویروس کرونا ۲۸ روز روی سطوح زنده می‌ماند!

به گفته گروهی از محققان استرالیایی ویروس کرونا روی سطوح مختلف تا ۲۸ روز زنده می‌ماند. آژانس علوم ملی این کشور تحقیقی انجام داده که نشان می‌دهد عمر ویروس مذکور طولانی‌تر از آنچه تصور می‌شد، است.

محققان طبق آزمایش‌های پیشین معتقد بودند ویروس SARS-CoV-۲ به مدت ۲ تا ۳ روز روی شیشه و اسکناس زنده می‌ماند؛ همچنین عمر ویروس روی سطوح فولادی نیز ۶ روز تخمین زده می‌شد.

هرچند محققان استرالیایی متوجه شدند این ویروس قدرتمندتر است اما ماندگاری آن در دمای بالا کاهش می‌یابد. ویروس به طور کلی هنگام صحبت یا سرفه منتقل می‌شود و به همین دلیل استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی امری حیاتی در جلوگیری از شیوع آن است.

کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند دست‌های خود را به دفعات بشویند تا از انتقال ویروس از سطوح آلوده جلوگیری کنند.

..................

 

خبر: جی‌پی‌اس شیوآمی برای کنترل لوازم برقی با گوشی!

شرکت شیوآمی از تولید یک ابزار جی‌پی‌اس هوشمند خانگی خبر داده که با استفاده از آن می‌توان لوازم برقی هوشمند را با تلفن همراه کنترل و مدیریت کرد.

شیوآمی برای حل این مشکل با استفاده از یک فناوری پهن باند مبتنی بر جی پی اس، گوشی‌های هوشمند سنتی را در قالب ابزار کنترل از راه دور به کار گرفته است. این فناوری جایگزین استفاده از اشعه مادون قرمز می‌شود که در بسیاری از ابزار هوشمند کنترل لوازم خانگی به کار می‌رود.

فناوری پهن باند مذکور که به یودبلیو بی نیز شهرت دارد، از امواج رادیویی کم مصرف، برد کوتاه و دارای پهنای باند بالا برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کند و پهنای باند آن از ۵۰۰ مگاهرتز آغاز می‌شود.

این فناوری در نمایشگرهای بی سیم، روترها و حتی چاپگرهای کوچک جیبی قابل استفاده است و تداخلی با دیگر امواج بی سیم ندارد.

شیوآمی از همین فناوری هم برای انتقال داده و هم برای موقعیت یابی وسایل برقی خانگی استفاده می‌کند و در نتیجه می‌توان بدین شیوه لوازم یادشده را کنترل کرد و دیگر برای این کار نیازی به استفاده از بلوتوث و اینترنت نیز نخواهد بود.

..................

 

خبر: محاسبه حداکثر مطلق سرعت صوت برای نخستین بار!

محققان برای نخستین بار موفق شدند حداکثر سرعت مطلق صوت را اندازه بگیرند؛ این سرعت در صورت عدم گذر صوت از هوا تا صد برابر سریع تر است.

پژوهشی که در این زمینه با همکاری دانشگاه های کمبریج و کوئین ماری در لندن صورت گرفته، نشان می دهد که سرعت مطلق حرکت صوت بسیار بیشتر از سرعت حرکت عادی آن در هواست.

صوت اگر در هوا حرکت نکند، می تواند با سرعت 36 کیلومتر در ثانیه حرکت کند که صد برابر سریع تر از متوسط سرعت حرکت آن در هوا است.

سرعت حرکت صوت در هوا از 343 متر در ثانیه فراتر نمی رود. پیش از این حداکثر سرعت صوت در صورت عدم وجود هوا 12 کیلومتر در ثانیه محاسبه شده بود که حالا مشخص شده این محاسبه هم دقیق و درست نبوده است.

صوت برای حرکت با چنین سرعت بالایی باید در محیطی متشکل از هیدروژن جامد حرکت کند و البته این کار فقط در شرایطی ممکن است که هیدروژن تحت فشار شدید باشد؛ بنابراین در شرایط عادی نمی توان به چنین سرعتی دست یافت.

نظرات : 0

ثبت نظر

62128