۱۴۰۳ جمعه ۰۶ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی ۱ بهمن

ICTPRESS گزارش میدهد:

خبر: لپ‌تاپی با قابلیت تنظیم زاویه دید کاربر

مایکروسافت حق امتیاز اختراع نمایشگر لپ تاپی ثبت کرده که بدون نیاز به کاربر، زاویه دید او را ردیابی و خود را با آن همخوان می کند.

این دستگاه شامل یک نمایشگر اتوماتیک است که می‌تواند زاویه‌های دید را بر اساس نگاه کاربر تنظیم کند.

این شرکت فناوری در حق امتیاز مذکور مکانیزمی را توضیح داده که به طور خودکار نمایشگر با توجه به موقعیت کاربر جلوی آن، خود را اصلاح می‌کند. این فناوری از آن رو جالب است که جهت آن، طوری تغییر می‌کند تا بهترین زاویه را برای فرد فراهم کند.

با توجه به حق امتیازهای رسمی ثبت شده، فناوری مذکور به واکنش با کاربر یا اطلاعات ورودی از سوی او نیازی ندارد. این بدان معنا است که سیستم کاملاً خودکار است و زاویه دید با توجه به موقعیت کاربر تغییر می‌کند.

این مکانیزم همچنین قادر به اندازه گیری فاصله چشم کاربر تا نمایشگر است.

..................

خبر: تولید آب آشامیدنی با هواژل هوشمند!

محققان دانشگاه ملی سنگاپور از تولید هواژل اسفنجی جدیدی خبر داده‌اند که می‌تواند مولکول‌های موجود در هوا را به آب آشامیدنی تبدیل کند.

این هواژل برای تکمیل فرایند مذکور نیازی به هیچ منبع انرژی ندارد و متشکل از رشته پلیمرهایی است که به چارچوب آلی فلزی یا MOF شهرت یافته‌اند. پلیمرهای یادشده ساختاری متخلخل دارند.

ساختار یادشده می‌تواند به شکلی متناوب و آنی مولکول‌های هوا را جذب کند و از آن آب تولید کند؛ در واقع همان طور که با فشردن اسفنج می‌توان آب یا مایعات ذخیره شده در آن را استخراج کرد، می‌توان با فشردن این هواژل نیز آب ذخیره شده در آن را بیرون کشید.

البته قرار است نمونه‌های پیشرفته این هواژل برای رهاسازی آب نیازی به فشرده شدن نداشته باشد؛ عملکرد هواژل یادشده در صورت قرار گرفتن در معرض نور خورشید بهبود می‌یابد. در این شرایط توانایی دفع آب هواژل مذکور ارتقا یافته و ۹۵ درصد بخار آب جذب شده از هوا به آب مایع مبدل می‌شود.

یک کیلوگرم از این هواژل در محیط‌های مرطوب قادر به تولید ۱۷ لیتر آب در روز است. وزن اندک این هواژل نیز استفاده از آن را ساده‌تر می‌کند.

خبر: تولید گوشی نسل پنجم کشویی با صفحه کلید کامل

شرکت انگلیسی پلنت کامپیوترز از تولید گوشی هوشمند نسل پنجمی خبر داده که دارای یک صفحه کلید کامل است و به صورت کشویی طراحی شده است.

این گوشی توسط شرکت پلنت کامپیوترز تولید شده و آسترو اسلاید جی ۵ نام دارد. صفحه کلید گوشی «آسترو اسلاید جی ۵»  در یک سو و نمایشگر آن در سوی دیگر قرار دارد بنابراین تایپ کردن با صفحه کلید این گوشی نیز به سادگی ممکن است.

در این گوشی از پردازنده دایمنسیتی ۸۰۰ مدیاتک استفاده شده و مقدار رم آن نیز ۸ گیگابایت است. با تا زدن این گوشی می‌توان آن را مانند یک گوشی عادی و همراه با صفحه کلید مجازی لمسی به کار گرفت. سیستم عامل این گوشی هم اندروید ۱۱ است. البته شرکت سازنده می‌گوید امکان نصب سیستم عامل‌های دیگر مانند لینوکس، اوبونتو و غیره نیز بر روی این گوشی وجود خواهد داشت.

گوشی یادشده قرار است در ژوئن سال ۲۰۲۱ به بازار بیاید و سایر ویژگی‌های آن مانند قیمت و امکانات سخت افزاری دیگر در زمان عرضه اعلام می‌شود.

خبر: کشف قدیمی‌ترین و دورترین اختروش جهان

گروهی از محققان موفق شدند دورترین و قدیمی‌ترین اختروش (کوازار) جهان را در فاصله ۱۳.۰۳ میلیارد سال نوری از زمین کشف کنند.

این اختروش ها از دورترین اجرامی هستند که ستاره شناسان می توانند مشاهده کنند و اکنون رکورد جدیدی برای دورترین مورد مشاهده شده به ثبت رسیده است.

بر اساس نتایج تحقیقات ستاره شناسان دانشگاه «آریزونا» در آمریکا، دورترین اختروش یا همان «کوازار» در فضا یک سیاهچاله بسیار بزرگ را در خود پنهان کرده است.

ستاره‌شناسان این ابر سیاهچاله را در یک اختروش در فاصله ۱۳.۰۳ میلیارد سال نوری از زمین کشف کرده اند. اختروش‌ ها از نورانی‌ترین اجرامی هستند که در کیهان وجود دارند. آنها هسته‌ های کهکشانی فعالی هستند که در خود یک سیاهچاله بزرگ را جای می ‌دهند.

مطالعه این محققان نشان می دهد که اختروش یاد شده که « J۰۳۱۳-۱۸۰۶ » نام دارد، ۶۷۰ میلیون سال نوری پس از  مه بانگ (انفجار بزرگ) به وجود آمده است. این موضوع نشان می دهد که این اختروش زمانی به وجود آمده است که تنها پنج درصد از کل دنیا شکل گرفته بود. محققان اکنون معتقدند که این کوازار قدیمی ‌ترین و دورترین اختروش موجود در جهان است.

محققان همچنین متوجه شدند که سیاه چاله موجود در این اختروش با وجود اینکه از اولین سیاه چاله هایی است که شکل گرفته است، اما وزنی بیش از ۱.۶ میلیارد برابر خورشید را دارد و از بزرگ ‌ترین سیاهچاله‌ های کشف شده است. آنها در این تحقیقات همچنین متوجه شدند که توفان ‌های فوق داغ از جنس گاز دور این سیاهچاله ایجاد می شود.

..................

خبر: تایید صلاحیت وام گیرندگان با هوش مصنوعی!

مردم دوست دارند تا با یک نگاه دیگران را قضاوت کنند؛ اکنون الگوریتمی ادعا می‌کند که می‌تواند کاری مشابه انجام دهد و در عرض فقط دو دقیقه قابل اعتماد بودن فردی که از بانک تقاضای وام کرده است را تشخیص دهد.

هفته گذشته یک شرکت مستقر در توکیو به نام دیپ اسکور(DeepScore) در نمایشگاه CES۲۰۲۱ از برنامه تشخیص چهره و صدای خود رونمایی کرد که به عنوان «موتور امتیازدهی نسل جدید» برای وام دهندگان، شرکت‌های بیمه و سایر موسسات مالی معرفی شده است.

در حالی که مشتری به ۱۰ سوال پاسخ می‌دهد، هوش مصنوعی چهره و صدای او را تجزیه و تحلیل می‌کند تا "امتیاز واقعی" را محاسبه کند که می‌تواند به شرکت‌ها در تصمیم گیری برای رد یا تأیید فرد کمک کند.

دیپ اسکور می‌گوید که هوش مصنوعی آن‌ها می‌تواند با دقتی ۷۰ درصدی و البته ۳۰ درصد منفی کاذب دروغ‌ها را شناسایی کند.

به گفته بنیانگذار شرکت هوش مصنوعی Parity، می‌توان گفت به طور کلی تعدادی رفتارهای عمومی وجود دارد که افراد هنگام دروغ گفتن انجام می‌دهند. اما این موضوع قابل تشخیص در یک فرد خاص نیست. من ممکن است دماغم را لمس کنم و این یک تیک عصبی باشد نه نشانه‌ای از دروغگویی.

دانشمندان از هوش مصنوعی برای خواندن چهره افراد به منظور یافتن حقایق پنهانی مثل گرایشات سیاسی و جنسی آنها استفاده می‌کنند پس جای تعجب ندارد اگر برای تشخیص قابل اعتماد بودن فرد نیز سراغ هوش مصنوعی بروند.

طبق گفته‌های شرکت سازنده، هوش مصنوعی دیپ اسکور چهره افراد را مشاهده می‌کند و به صدایشان گوش می‌دهد.