۱۴۰۳ پنجشنبه ۲۹ شهریور

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی شنبه ۹ اسفند

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

 

خبر: آغاز کارآزمایی بالینی «کووپارس» از فردا  

کارآزمایی بالینی واکسن «کووپارس» مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی فردا یکشنبه ۱۰ اسفندماه ۹۹ آغاز می‌شود.

کارآزمایی بالینی کووپارس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی فردا در محل بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام می‌شود.

پیش از این معاون مؤسسه رازی درباره این واکسن یادآور شده بود فاز یک برای تزریق واکسن به ۱۳۳ نفر در نظر گرفته شده است.

این واکسن ۳ مرحله‌ای است که دو دوز تزریقی همراه با روش افشانی از طریق بینی استنشاق می‌شود؛ در نخستین مرحله واکسیناسیون ۲ مرحله صفر و یک عضلانی صورت می‌گیرد تا سیستم ایمنی مرکزی فعال شود و فقط یک بار واکسن استنشاقی تزریق می‌شود و در دفعات بعد که ایمنی آن مشخص شده، می‌توان فقط یک دوز عضلانی دریافت شود.

..................

 

خبر: لپ‌تاپی با قطعات جداشونده و قابل تعمیر! 

در سال‌های اخیر روند تولید محصولات فناورانه و الکتریکی به گونه‌ای متحول شده که این وسایل کمتر قابل تعمیر هستند؛ قطعات سخت‌افزاری این وسایل توسط کاربران عادی قابل جداسازی و تعویض نیستند و این امر به نفع شرکت‌های بزرگ فناوری است.

اما استارت آپی به نام «فریم ورک» که توسط نیراو پاتل یکی از مهندسان سابق شرکت اوکیولوس تأسیس شده، به تازگی لپ‌تاپی تولید کرده که همه قطعات آن توسط کاربران عادی قابل جداسازی، تعمیر و مونتاژ مجدد است. این شرکت قبلاً هم گوشی به نام فیرفون با قابلیت جداسازی و تعمیر قطعات عرضه کرده بود.

لپ‌تاپ یادشده دارای نمایشگر ۱۳.۵ اینچی با دقت ۲۲۵۶ در ۱۵۴۰ پیکسل است و می‌توان قطعات مختلف آن را در صورت پیشرفت فناوری و به روزرسانی جایگزین و تعویض کرد.

این لپ‌تاپ دارای وب‌کمی با دقت ۱۰۸۰ پیکسل با سرعت ضبط و نمایش ۶۰ فریم در ثانیه، صفحه کلید نرم و پردازنده هشت هسته‌ای نسل یازدهم اینتل است.

لپ‌تاپ مذکور با فناوری بی‌سیم وای‌فای ۶ سازگار بوده و دارای ۶۴ گیگابایت رم دی دی آر ۴ و ۴ ترابایت حافظه اس اس دی از نوع Gen۴ NVME است.

نمایشگر، صفحه کلید، باتری، حافظه، بخش وای فای و قاب دور نمایشگر این لپ تاپ به سادگی قابل جداشدن است. شرکت سازنده در صورت به روزشدن، نسخه‌های جدید این سخت افزارها را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

همچنین یک جعبه برای نصب پرت های USB-C ،USB-A، HDMI، DisplayPort، MicroSD و اتصال حافظه اس اس دی اضافی به این لپ‌تاپ در نظر گرفته شده است. قیمت این لپ‌تاپ مجهز به ویندوز ۱۰ در آینده نزدیک اعلام خواهد شد.

..................

 

خبر: اسپیس ایکس ۶۰ ماهواره به فضا می‌فرستد 

شرکت فضایی اسپیس ایکس بعدازظهر فردا یکشنبه، بیستمین گروه از ماهواره‌های «استارلینک» را به فضا ارسال می‌کند.

این گروه از ماهواره‌های ارتباطی استارلینک که شامل ۶۰ ماهواره خواهد بود، سوار بر یک راکت «فالکون ۹» ساعت ۲۰:۳۷ یکشنبه به وقت منطقه زمانی شرقی از مجموعه پرتاب ۳۹ در مرکز فضایی کندی به فضا ارسال می‌شوند.اسپیس ایکس تاکنون بیش از هزار ماهواره استارلینک به فضا ارسال کرده است؛ با این وجود برخی از این ماهواره ها همانطور که طراحی شده بودند، در جو از بین رفتند و سوختند.

این شرکت قصد دارد که ۱۲ هزار ماهواره اما با نرخ جایگزینی بالا پرتاب کند چراکه طول عمر هر ماهواره فقط چند سال است. سرویس اینترنت استارلینک در مناطق شمالی آمریکا، کانادا و انگلیس موجود است اما این منطقه خدمات رسانی در حال حرکت به سمت جنوب است.

وب سایت استارلینک به تازگی اعلام کرده است که این سرویس برای مثال در تعداد محدودی از مشترکین جدید در فلوریدا مرکزی در دسترس است. این سرویس در حال حاضر سرعت بارگیری در حدود ۱۰۰ مگابیت در ثانیه را فراهم می کند.

کمیسیون ارتباطات فدرال، ۲۵ مگابیت در ثانیه یا بالاتر را به عنوان سرویس اینترنت «پرسرعت» تعریف می کند؛ اما ماسک روز چهارشنبه در توییتی اعلام کرد که ممکن است با ارسال این ماهواره‌های استارلینک سرعت بارگیری بسیار بالاتری را مشاهده کنید.

..................

 

خبر: خالکوبی موقت هوشمند با قدرت درخشش! 

محققان انگلیسی برای نخستین‌بار تتوی موقتی ابداع کرده‌اند که روشن می‌شود. حباب‌های ال.ای.دی مینیاتوری در این تاتوی موقت به کار رفته‌اند که روی سطوح می‌چسبد. طریقه چسباندن این تتوها بسیار ساده است و با کمک آب و یک پارچه نمناک انجام می‌شود.

محققان «دانشگاه کالج لندن»UCL و انستیتو فناوری ایتالیا (IIT) طرح اولیه این تتو را ساخته‌اند؛ آنها امیدوارند این فناوری زمینه را برای توسعه تتوهای موقت با قابلیت‌های هوشمند فراهم کند.

تتوی فعلی دارای ۵ لایه است که عبارتند از کاغذ تاتوی موقت، دو الکترود، یک لایه عایق و پلیمری که در مجاورت میدان الکتریکی روشن می‌شود؛ این تاتو ۲.۳ میکرومتر ضخامت دارد که ۳۰ بار از موی انسان نازک‌تر است و با نور سبز می‌درخشد.

همچنین چراغ‌های ال ای دی به کاررفته در تتوی مذکور کم مصرف هستند و به طور معمول در نمایشگر دستگاه‌ها از جمله موبایل و تلویزیون به کار می‌رود. نمونه اولیه مذکور انرژی مورد نیاز خود را به وسیله یک منبع برق به دست می‌آورد اما به گفته توسعه دهندگان، نسخه‌های آتی آن احتمالاً مجهز به باتری کوچک یا ابرخازن باشد.

به گفته محققان کاربرد تتوهای هوشمند بسیار وسیع است و می‌توان از آنها برای رصد اشیا استفاده کرد، ردیابی زمانیکه فرد در معرض اشعه فرابنفش قرار می‌گیرد، یا ردیابی کم آبی در ورزشکاران.

این ابزارهای هوشمند در صنعت خدمات درمانی نیز کارآمد هستند؛ به عنوان مثال هنگامیکه وضعیت نشانگرهای سلامت بیمار تغییر می‌کند، این تتوها روشن می‌شوند.

همچنین می‌توان آنها را با درمان‌های حساس به نور به کار گرفت تا سلول‌های سرطانی را بگیرند.

..................

 

خبر: حسگر گوشی با توان فیلم برداری ۴۸۰ فریم در ثانیه! 

محققان برای نخستین‌بار حسگری را برای دوربین‌های گوشی‌های هوشمند تولید کرده‌اند که عکاسی با دقت ۵۰ یا ۱۰۰ مگاپیکسل و فیلم برداری با دقت ۴۸۰ فریم در ثانیه را ممکن می‌کند.

حسگر جدید که توسط شرکت سامسونگ تولید شده، ایزوسل جی.ان ۲ نام دارد و تولید انبوه آن نیز به تازگی آغاز شده است.

دقت تصاویر تهیه شده با استفاده از این حسگر ۵۰ مگاپیکسلی، ۸۱۶۰ در ۶۱۴۴ پیکسل بوده و از آن می‌توان برای فیلم‌برداری با دقت کم سابقه 8K با استفاده از گوشی‌های هوشمند استفاده کرد.

نکته جالب این است که بسیاری از گوشی‌های هوشمند از نمایشگرهایی که قادر به نمایش تصاویر ویدئویی با چنین دقتی باشند، برخوردار نیستند.

در شرایطی که تصاویر ویدئویی عادی قادر به نمایش ۲۴ فریم در ثانیه هستند، با استفاده از این حسگر می‌توان تصاویر صحنه آهسته‌ای ضبط کرد که ۴۸۰ فریم در ثانیه را در خود جای داده‌اند.

حسگر یادشده همچنین به مجهز به یک الگوریتم هوش مصنوعی موزائیکی است که از طریق آن می‌توان سه لایه مجزا از تصاویر ۵۰ مگاپیکسلی را به رنگ‌های سبز، قرمز و آبی خلق کرد تا با ترکیب آنها به تصویری با دقت ۱۰۰ مگاپیکسل دست یافت. در این حالت حسگر یادشده می‌تواند ۱۰ عکس را در هر ثانیه ثبت کند.

تفکیک دقیق‌تر رنگ‌ها و افزایش دقت عکاسی در شب از دیگر مزایای این حسگر است.

نظرات : 0

ثبت نظر

71835