۱۴۰۳ پنجشنبه ۲۹ شهریور

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی چهارشنبه ۱۳ اسفند

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: اپلیکیشنی برای کنترل دیجیتالی کرونا! 

شرکت IBM با همکاری مقامات ایالت نیویورک آمریکا استفاده آزمایشی از یک اپلیکیشن را برای صدور گواهی دیجیتال سلامت در برابر ویروس کرونا آغاز کرده است.

این اپلیکیشن که Excelsior Pass نام دارد، یک نرم‌افزار مبتنی بر فناوری بلاک‌چین است که در مرحله اول به ساکنان نیویورک امکان می‌دهد تا راهی ایمن برای اثبات منفی بودن نتیجه تست کرونای خود یا ارائه گواهی تزریق واکسن کرونا بیابند.

برنامه یادشده شناسایی سریع افراد سالم و غیرمبتلا به کرونا را ممکن می‌کند و از این طریق می‌توان از سلامت افراد حاضر در تجمعات ورزشی، فرهنگی، سیاسی مطمئن شد و این نوع گردهمایی‌ها را دوباره از سر گرفت.

این برنامه که مبتنی بر اپلیکیشن گواهی سلامت دیجیتال IBM است، ضمن حفظ حریم شخصی و امنیت کاربران به افراد امکان می‌دهد تا داده‌های مربوط به وضعیت سلامت خود را ذخیره و مدیریت کرده و با استفاده از گوشی هوشمند به اشتراک بگذارند.

اپلیکیشن یادشده یک کد کیو.آر ایمن در مورد وضعیت سلامت هر فرد در دسترس قرار می‌دهد که با استفاده از همین برنامه قابل اسکن کردن است.

Excelsior Pass برای جمع آوری اطلاعات در مورد وضعیت سلامت افراد مختلف از منابع داده مختلف تأیید شده دولتی و وابسته به مراکز درمانی و بهداشتی استفاده می‌کند. این برنامه همچنین از اطلاعاتی که در این زمینه توسط اپلیکیشن‌های شرکت‌های گوگل و اپل نیز جمع آوری شده، بهره می‌گیرد.

.................. 

 

خبر: خواندن یک نامه مهر و موم شده ۳۰۰ ساله با فناوری جدید!

یک فناوری جدید می‌تواند نامه‌ای را که مهر و موم شده و باز نشده، بدون اینکه مهر و موم آن را بشکند و به آن صدمه‌ای وارد کند، بخواند.

یک تکنیک جدید واقعیت مجازی که توسط محققان موسسه فناوری ماساچوست(MIT) ابداع شده است، به ما این امکان را داده است تا نامه‌های قدیمی را که نه در پاکت، بلکه به شکل‌های پیچیده‌ای چندین تا خورده‌اند، بخوانیم.

محققان با استفاده از اسکنر اشعه ایکس و الگوریتم‌های رایانه‌ای بسیار حساس توانستند محتوای نامه ارسال شده بیش از ۳۰۰ سال پیش از پاریس به لاهه را دریابند.

این نامه تاکنون هرگز به کسی تحویل یا توسط کسی باز نشده است، به همین دلیل در همین شکل پاکت گونه خود محافظت می‌شود.

محققان اظهار داشتند که این الگوریتم آنها را مستقیم به قلب این نامه مهر و موم شده هدایت کرده است.

این نامه در ۳۱ ژوئیه ۱۶۹۷ توسط شخصی به نام ژاک سناکس در پاریس برای پسر عموی تاجر فرانسوی‌اش در لاهه ارسال شده است. سناکس در این نامه از پسرعموی خود درخواست یک کپی تایید شده از اعلامیه فوت یکی از بستگان‌شان را داشته است، اما این نامه هرگز تحویل داده نشد و سرانجام با نامه‌های گمشده دیگری در یک صندوق چرمی متعلق به یکی از مدیران پست نگه داشته شد.

سی‌ان‌ان گزارش داد که پس از اینکه این نامه در سال ۱۹۲۶ به موزه پست تحویل داده شد، تا زمانی که در دهه گذشته توسط مورخان و دانشمندان و مهندسان رایانه مورد تحقیق قرار نگرفت، نور خورشید را به خود ندیده بود.

..................

 

خبر: گوشی ROG Phone 5 ایسوس با رم ۱۸ گیگابایتی!

در شرایطی که میزان رم گوشی‌های هوشمند از حداکثر ۱۶ گیگابایت فراتر نمی‌رود، شرکت ایسوس به دنبال عرضه گوشی جدیدی با ۱۸ گیگابایت رم است.

شرکت ایسوس قصد دارد رکوردشکنی کرده و گوشی جدیدی به نام ROG Phone 5 را به بازار بفرستد که حتی رکورد نصب ۱۶ گیگابایت رم روی گوشی گلکسی اس ۲۱ الترا ۵ جی را نیز می‌شکند.

نصب ۱۸ گیگابایت رم بر روی این گوشی اجرای وظایف متعددی را به صورت همزمان توسط آن ممکن می‌کند؛ گوشی یادشده احتمالاً دارای پردازنده اسنپ دراگون ۸۸۸ بوده و ضخامت آن به ۱۰.۳ میلیمتر می‌رسد. حافظه این گوشی ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت بوده و قابلیت نصب کارت حافظه ندارد.

دقت نمایشگر ۶.۷۸ اینچی این گوشی به ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ پیکسل می‌رسد و دوربین اصلی آن ۶۴ مگاپیکسلی است. یکی دیگر از مزایای این گوشی باتری قدرتمند ۶۰۰۰ میلی آمپری است.

این گوشی احتمالاً فاقد جک هدفون ۳.۵ میلیمتری است و تا هفته آینده روانه بازار می‌شود.

..................

 

خبر: میلیاردر ژاپنی ۸ نفر را به ماه می‌برد!

یک میلیاردر ژاپنی در جستجوی هشت نفر از سراسر جهان است تا در نخستین سفر خصوصی به اطراف ماه در سال ۲۰۲۳ میلادی به او ملحق شوند.

یوساکو مائه‌زاوا میلیاردر ژاپنی، در توییتی از مردم سراسر جهان دعوت کرد تا برای برنده شدن یک صندلی در راکت استارشیپ شرکت فضایی اسپیس‌ ایکس ثبت‌‌نام کنند تا همراه او در سال ۲۰۲۳ به فضا بروند.

وی ابتدا تصمیم داشت هنرمندان را برای این سفر یک هفته‌‌ای که در سال ۲۰۲۳ میلادی انجام خواهد شد، دعوت کند. مائه‌زاوا ۴۵ ساله در توییتی اعلام کرد که همه صندلی‌های این سفر را خریداری کرده است؛ بنابراین این گردش به دور ماه یک سفر خصوصی خواهد بود.

به گفته این کارآفرین ژاپنی، طرح اولیه وی برای دعوت از هنرمندان «تکامل یافته» است چراکه به این باور رسیده که «هر فردی که کاری خلاقانه انجام دهد، می‌تواند یک هنرمند باشد.

اولین مرحله درخواست برای شرکت در این سفر از ۱۴ مارس (۲۴ اسفند) آغاز می‌شود؛ این میلیاردر ژاپنی کل هزینه‌های سفر با موشک استارشیپ شرکت فضایی اسپیس ایکس را پرداخت خواهد کرد.

یوساکو مائه‌زاوا، بنیانگذار بزرگترین خرده ‌فروشی آنلاین ژاپن است که دارایی او ۲ میلیارد دلار برآورد شده است.

..................

 

خبر: لیزری که ۲۵۴ هزار عدد تصادفی در ثانیه می‌سازد!

گروهی از محققان بین المللی لیزری ابداع کرده‌اند که می‌تواند در هر ثانیه ۲۵۴ هزار میلیارد رقم به طور تصادفی تولید کند. قابلیت تولید ارقام تصادفی این لیزر ۱۰۰ بار سریع‌تر از ژنراتورهای تولید ارقام تصادفی (RNG) مبتنی بر رایانه است.

هرچند تولید ارقام تصادفی از هزاران سال قبل وجود داشته، اما امروزه به عنوان مبنای رمزنگاری از اهمیت خاصی برخوردار است. درحالیکه تعداد دستگاه‌های متصل به اینترنت و آنلاین هر روز در حال افزایش است، رمزگذاری سریع‌تر از دسترسی هکرها به اطلاعات حساس جلوگیری می‌کند.

به هرحال، این سیستم می‌تواند در هر ثانیه ۲۵۰ ترابایت، بیت تصادفی تولید کند. در حقیقت، سرعت آن چنان سریع است که تیم سازنده برای ثبت خروجی با یک دوربین سریع دچار مشکل شدند.

به گفته محققان سیستم مذکور هم از نظر سرعت و هم از طریق توانایی ایجاد همزمانی بسیاری از جریان‌های بیت، می‌تواند ژانراتورهای تولید اعداد تصادفی فیزیکی را مغلوب کند.

در این فناوری از یک لیزر کوچک به طول یک میلی متر استفاده شده است که نور را بین دو آینه باز می‌گرداند؛ این آینه‌ها در انتهای دو حفره به شکل ساعت شنی قرار گرفته‌اند. برخلاف سیستم‌های لیزری پیشین، این فرایند جدید می‌تواند به طور همزمان چند حالت اپتیکی را تقویت کند.

سیستم مولد اعداد تصادفی با همکاری محققان دانشگاه فناوری نانیانگ، دانشگاه سنگاپور، دانشگاه یل و کالج ترینیتی دوبلین ساخته شده است.

نظرات : 0

ثبت نظر

16849