۱۴۰۳ دوشنبه ۰۲ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی دوشنبه ۲۷ دی

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

خبر: پرچمدار موتورلا با دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی! 

بر اساس گزارشی جدید موتورلا مشغول توسعه موبایل پرچمداری با دوربین پشتی ۲۰۰ مگاپیکسل، نمایشگر ۶.۶۷ اینچی او ال ای دی با لبه‌های خمیده است.

موتورلا تصمیم دارد موبایل پرچمدار ادج ۳۰ اولترا(Motorola Edge ۳۰ Ultra) را در بازارهای جهانی عرضه کند و این دستگاه نسخه تغییر یافته «موتورلا ادج ایکس ۳۰» است که در دسامبر ۲۰۲۱ میلادی اعلام شد.

اسناد جدیدی نشان می‌دهد این زیرمجموعه متعلق به لنوو روی یک پرچمدار جدید با نام رمزی Frontier کار می‌کند. پیش‌بینی می‌شود در این دستگاه نسل جدید تراشه اسنپ دراگون و یک دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی به کار رود.

طبق گزارش Technik News، موتورلا فرانتیر مجهز به یک نمایشگر او ال ای دی ۶.۶۷ اینچی با لبه های خمیده است که وضوحFull HD و رفرش ریت ۱۴۴ هرتز دارد.

دوربین سلفی این موبایل نیز ۶۰ مگاپیکسلی است؛ علاوه بر آن موبایل یادشده مجهز به قابلیت امنیتی همیشه روشن (Always On) است که در تراشه Snapdragon۸ Gen۱ وجود دارد.

تنظیمات دوربین پشتی دستگاه نیز شامل یک لنز ۲۰۰ مگاپیکسلی اصلی است و علاوه بر آن یک لنز ۵۰ مگاپیکسل اولتراواید و لنز ۱۲ مگاپیکسل تله فوتو نیز وجود دارد.

این دستگاه احتمالا در دو نسخه که یکی ۸ گیگابایت RAM و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی و دیگری ۱۲ گیگابایت RAM و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی عرضه خواهد داشت.

احتمالا موتورلا فرانتیر با سیستم عامل اندروید ۱۲ به بازار عرضه شود.

 .................. 

 

خبر: هوآوی از کیف مدرسه هوشمند رونمایی کرد

هوآوی از یک کیف مدرسه جدید برای کودکان رونمایی کرد که از ویژگی‌های منحصر به فردی مانند نمایشگر LCD بهره می‌برد و به‌زودی وارد بازار خواهد شد.

این کیف از عملکرد موقعیت‌یابی هوشمند پشتیبانی می‌کند که با وجود آن والدین می‌توانند بدون نیاز به گوشی یا ساعت‌های هوشمند مجهز به GPS موقعیت مکانی کودکان خود را در هر شرایطی بررسی کنند.

این کیف چینی‌ها از GPS و سامانه ناوبری بیدو (Beidou) پشتیبانی می‌کند و می‌تواند موقعیت مکانی را با دقت 5 CEP (خطای محتمل دایره‌ای) اندازه‌گیری کند.

شاید قابل توجه‌ترین ویژگی این کیف، نمایشگر 1.54 اینچی LCD آن است که از گواهی IP67 مقاومت در برابر گرد و غبار و آب پشتیبانی می‌کند و می‌توان برنامه‌های کلاسی، امضاهای الکترونیکی، ساعت و موارد دیگری را روی آن تنظیم کرد؛ از طرف دیگر والدین نیز می‌توانند همه برنامه کلاسی کودک خود را روی موبایل داشته باشند که روزانه به طور خودکار به‌روزرسانی می‌شود.

از دیگر ویژگی‌های این کیف مدرسه می‌توان به پشتیبانی از کنترل اپلیکیشن و اتصال به سایر دستگاه‌های مجهز به سیستم عامل هارمونی اشاره کرد. پس از اتصال کیف به اپلیکیشن زندگی هوشمند (Smart Life) روی موبایل، می‌توان سه ناحیه محافظت مختلفِ خانه، مدرسه و سایر را برای آن تنظیم کرد. با این کار زمانی که کوله پشتی کودک به یکی از این مکان‌ها وارد یا خارج شود، والدین مطلع خواهند شد.

علاوه بر این، والدین می‌توانند محل دقیق کیف فرزندان خود را در گوشی‌ها بررسی کنند. در حالی که موقعیت‌های ثبت شده را تا سه ماه آینده می‌توان همچنان بررسی کرد، سیستم موقعیت‌یاب نیز به طور خودکار در هر 2 دقیقه یک بار به‌روزرسانی می‌شود تا اطلاعات موقعیت مکانی کودک کاملا دقیق مشخص شود.

..................

 

خبر: نخستین پرتاب موفق چین در سال ۲۰۲۲

چین صبح امروز یک موشک لانگ مارچ ۲ دی(Long March ۲D) حامل یک ماهواره آزمایشی را پرتاب کرد و با این پرتاپ برنامه فضایی این کشور در سال ۲۰۲۲ استارت خورد.

این موشک در ساعت ۱۰:۳۵ صبح از مرکز پرتاب ماهواره تائی‌یوان در استان شانشی در شمال چین پرتاب شد و به زودی ماهواره آزمایشی شیان ۱۳(Shiyan 13) را در مدار از پیش تعیین شده خود قرار خواهد داد. این نخستین پرتاب موشک چین در سال ۲۰۲۲ و ۴۰۶ امین ماموریت خانواده موشک‌های لانگ مارچ بود.

شرکت علوم فضایی و فناوری چین گفت که این ماموریت، آغاز برنامه ماموریت‌های فضایی چین در سال ۲۰۲۲ است و انتظار می‌رود امسال بیش از ۴۰ پرتاب داشته باشند.

لانگ ماچ ۲ دی توسط آکادمی فناوری پروازهای فضایی شانگهای که یکی از زیرمجموعه‌های شرکت علوم فضایی و فناوری چین است، توسعه یافته است و وزنی معادل ۳۰۰ متریک تن دارد و قادر به ارسال چندین ماهواره به مدارهای مختلف است. این موشک ظرفیت حمل ابزار تا ۱.۲ تن به مدار خورشیدآهنگ با ارتفاع ۷۰۰ کیلومتر را دارد.

چین قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ به قدرت اصلی فضایی تبدیل شود تا با رقبای خود از جمله ایالات متحده، روسیه و آژانس فضایی اروپا همگام شده و پیشرفته‌ترین ایستگاه فضایی را که به دور زمین می‌چرخد، ایجاد کند. از آن زمان، آنها دو پیاده‌روی فضایی انجام داده‌اند و قرار است شش ماه در ایستگاه کار کنند که این عملیات طولانی‌ترین ماموریت فضایی چین خواهد بود.

..................

 

خبر: ارائه ضبط و پخش مجدد گفت‌وگوها در قابلیت Spaces توییتر در سطح جهانی

ضبط دورهمی و جلسه‌ها با استفاده از دکمه‌ Record Space برای همه‌ کاربران اندروید و iOS فعال شده و این مکالمات تا ۳۰ روز پس از انتشار در‌ دسترس هستند.

توییتر سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که کاربران می‌توانند با‌ استفاده از قابلیت Spaces دورهمی و جلسه‌های خود را ضبط کنند تا آن را به اشتراک بگذارند و بعداً دوباره به آن گوش دهند. در‌‌ حالی‌که این گزینه برای گروه کوچکی از کاربران در‌‌ دسترس بود، اکنون شبکه‌ اجتماعی یادشده آن را در‌ دسترس همه‌ کاربران قرار داده است.

همان‌طور که توسط حساب پشتیبانی توییتر اعلام شده، همه‌ میزبان‌های Spaces اکنون دکمه‌ «Record Space» را در برنامه‌ توییتر برای iOS و Android خواهند دید. هنگامی‌‌ که روی دکمه ضربه بزنید، توییتر کل مکالمه را ضبط می‌کند تا برای هر کسی که می‌خواهد بعداً دوباره به آن گوش دهد در‌ دسترس باشد.

بدین‌ترتیب، حتی کسانی که قادر به پیوستن به دورهمی و جلسه‌ها در زمان پخش زنده نبودند، اکنون می‌توانند به مکالمه‌ها گوش دهند.

نکته‌ قابل‌توجه این است که مکالمات ضبط‌شده برای همیشه در‌ دسترس نخواهند بود. به‌گفته‌ توییتر، این مکالمات تا ۳۰ روز پس از انتشار قابل دسترسی هستند و پس از مدت یادشده برای همیشه حذف می‌شوند. البته، کاربرانی که می‌خواهند یک جلسه‌‌ ضبط شده را قبل از ۳۰ روز حذف کنند، می‌توانند این کار را انجام دهند.

گزینه‌ ضبط مکالمات اکنون در نسخه‌ وب در‌ دسترس نیست و فقط می‌توانید از‌ طریق وب‌سایت توییتر به‌‌ عنوان شنونده به Spaces بپیوندید.

..................

 

خبر: سامسونگ نخستین تراشه MRAM جهان را ساخت

تراشه MRAM نوین سامسونگ جدیدترین اختراع زیرشاخه تراشه‌ساز آن محسوب می‌شود که نخستین نمونه در نوع خود است و به کاربر توان پردازشی مضاعف می‌دهد.

اکنون به لطف فناوری جدید سامسونگ رم نیز خود توان پردازش دارد. تراشه MRAM سامسونگ نخستین نمونه در دنیاست که به کاربر اجازه پردازش در تراشه رم را می‌دهد.

در حال حاضر کامپیوترها و گوشی‌های هوشمند از حافظه موقت DRAM استفاده می‌کنند که از نوع پویاست و همچون رم‌های دیگر تا زمانی که الکتریسیته به آن برسد فعالیت کرده و به محض قطع شدن برق، پاک می‌شود؛ زیرا اطلاعات را روی بار الکتریکی ثبت می‌کند. این نوع حافظه بایستی برای جا دادن اطلاعات جدید، آن چه پیشتر در خود ذخیره کرده بود را پاک کند.

در MRAM که M اول آن به واژه Magnetoresistive به معنای مقاومت مغناطیسی اشاره دارد، با وجود اینکه رم است اما حافظه‌ای دائم محسوب می‌شود به این دلیل که اطلاعات را روی بار مغناطیسی می‌نویسد.

از مزایای MRAM می‌توان به مصرف بسیار کمتر آن در مقایسه با DRAM اشاره کرد. البته این تراشه‌ها مشکلاتی نیز دارند؛ برای مثال، نمی‌توانند نرخ خطای نوشتن را به اندازه کافی پایین نگه دارند. البته مقاومت درونی کمتر آن نیز نکته مثبتی برای پردازش داخل رم نیست.

سامسونگ معتقد است توسعه بیشتر تراشه‌های MRAM برای پردازش‌های هوش مصنوعی بسیار کاربردی است. در آزمایش‌های مبتنی بر هوش مصنوعی که توسط این کمپانی روی رم جدید صورت گرفت، پردازش درون رم با نرخ موفقیت 93 درصد یک چهره خاص در تصویر را انتخاب می‌کرد. در زمینه تشخیص اعداد دست نویس انسان نیز نرخ موفقیت 98 درصدی داشت.

البته سامسونگ در حال حاضر نیز مشغول کار روی یک مغز مصنوعی با الگوبرداری از مغز انسان است و در آن از حافظه‌های رم مقاومتی پیشرفته نظیر MRAM استفاده می‌کند.

نظرات : 0

ثبت نظر

73154