۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

بررسی تخصصی پارادایم‌های پیش روی صنعت پرداخت در رویداد تراکنش 2023

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، کاظم دهقان مدیرعامل شرکت شاپرک در نشست تخصصی پارادایم های پیش روی صنعت پرداخت با اشاره به تأثیر برگزاری چنین نشست هایی در ایجاد و تقویت همفکری و کمک به حل مشکلات صنعت بانکداری، گفت: وقتی از شبکه پرداخت صحبت می کنید، ۱۰ هزار همت گردش مالی اعتماد بالای مردم به این شبکه را نشان می‌دهد و باید روش های خاص خود را داشته باشد و بتواند نقش خود را ایفا کنند.

 

 

 

 

مدیرعامل شرکت شاپرک به این سوال پرداخت که رگولاتور چه کار می کند و اظهار داشت: رگولاتور تنظیم گری را انجام می‌دهد. وقتی کسی را به عنوان صادر کننده مجوز می بینم و نظارت، کنترل، نظام کارمزدی، جلوگیری از اقدامات ساختارشکنانه، جلوگیری از رانت و در مجموع حمایت از مصرف کننده را داشته باشد که در این بین بانک مرکزی وظیفه رگولاتوری را جهت تنظیم روابط بر عهده دارد.

دهقان گفت: شاپرک مجری الزامات بانک مرکزی است و در جایگاه حقوقی خود به عنوان بازوی بانک مرکزی فعالیت می کند.

وی در ادامه مهم ترین نقطه قوت شبکه پرداخت را، اعتماد بالای مردم به این شبکه دانست و تصریح کرد: زیرساخت های کشور به شبکه پرداخت وصل است و خوشبختانه تاکنون خطر جدی برای شبکه پرداخت نداشته ایم و توجه بیشتری به این حوزه شده و یک فرصت برای همه است که در همه جامعه به سادگی قابل وصول است.

صادق فرامرزی دبیر کل نظام صنفی رایانه کل کشور و نایب رئیس نظام صنفی استان تهران گفت: نکات مهمی در دوران گذشته مطرح شده و بخشی از آنها نخ نما شده اند و اگر به دنبال حل ریشه ای موضوعات باشیم، با همت جمعی مشکلات برطرف می شود.

وی با اشاره به اینکه تراکنش بالای 4 میلیارد در ماه عدد بزرگی است و این توان برای سرویس دهی در شبکه وجود دارد، تاکید کرد: شبکه پرداخت کشور زیرساخت خوب و مطمئنی دارد.

فرامرزی ادامه داد: یکی از مشکلات این بخش مدل کارمزد است که اگر مدل کارمزد حل شود، ساختار شکل خود را پیدا می کند، اما اگر به آن اندیشیده نشود کماکان این معضل ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه فین‌تک‌ها می‌خواهند برای آنها ریل‌گذاری شود نه گاردریل بر سر راه آنها ایجاد شود، توضیح داد: تنظیم‌گری و توسعه وظیفه رگولاتوری است اما سمت توسعه از طرف بانک مرکزی کنار رفته است. ما دو شکل رگولاتوری پیشینی و پسینی داریم. ما توان پیشینی را به علت قطع ارتباط با دنیا نداریم و در پسینی نیز این نئوبانک‌ها، پرداختیارها بودند که شجاعانه جلو آمدند اما ما بر سر راه آنها گاردریل گذاشتیم. به نظر می‌رسد مدیریت ریسک برای ما معادل حذف ریسک تعریف شده است.

 

 

 


فرهاد اینالوئی معاون فن آوری اطلاعات بانک ایران زمین، طی سخنانی در این نشست اظهار داشت: اگر انتظارات بانک ها را بررسی کنیم در زیر ساخت ها خوب عمل کرده ایم، اما در بخش پلتفرم ها اقدامات خوبی صورت نگرفته است. در حوزه کسب‌وکار سیستم بانکی ضعیف عمل کرده اما رگولیشن نقطه معقولی پیدا کرده و نئوبانک‌ها و فین‌تک اکنون فعال هستند.

وی ادامه داد: ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این حوزه صورت گرفته که نفع آن به سمت PSPها رفته و برای بانک نفعی در سرمایه‌گذاری ایجاد نشده است. چراکه رقابت بهینه نبوده و سرویس ارزش‌افزودهای اضافه شده که ذی‌نغعان برای آن حاضر به پرداخت مالی نیستند.

اینالویی گفت: در حالی می‌گوییم بانک‌ها مدیریت PSPها را بر عهده گیرند که به سمت سرمایه‌گذاری در این حوزه پیش نرفته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه اکوسیستم دیجیتال وظیفه ایجاد پلتفرم دارد، بیان کرد: نگاه رگولاتور باید به منافع ملی و چشم انداز توسعه ای آینده باشد که هست و اگر به پلتفرم ها توجه نکند با مشکل مواجه خواهیم شد، چراکه آینده دیجیتال به سمت توزیع شدگی است.

معاون فن آوری اطلاعات بانک ایران زمین در تشریح سهامداری ۵۱ درصدی بانک در PSPها پرداخت و گفت: این قانون به نظر اجباری است چراکه مدل کسب‌وکاری به شکلی نیست که سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری پا پیش بگذارد. PSPها فکر می‌کنند می‌توانند ارزش افزوده خلق کنند. تا زمانی که این شکل از کار سودده نباشد کسی جلو نمی‌آید.

 

 

 

 

فرهاد فائز معاون خدمات شبکه پرداخت شرکت شاپرک و دبیر نشست تخصصی پارادایم های پیش روی صنعت پرداخت نیز اظهار داشت: در اینجا جمع شده ایم تا با همفکری در خصوص موضوعات مطرح شده صنعت پرداخت به بحث و گفتگو بپردازیم و باید گفت این نمایشگاه جایی است که صداها به گوش مسئولان خواهد رسید.

فائز گفت: شبکه  پرداخت شبکه ای است که هر ایرانی بالای ۱۸ سال، روزانه دو بار گذرش به آن می افتد. در ماه بیش از ۸۴۰ همت تراکنش انجام می شود که نشان دهنده اکوسیستم مالی بزرگی است که علاوه بر نظام پرداخت ها در بخش یارانه نان، کالابرگ و هدایت تراکنش ها نیز اقدام می کند.

شهریار خلیلی، مدیرعامل به پرداخت ملت دیگر سخنران نشست در خصوص انتظارات شبکه پرداخت از رگولیشین، گفت: پیچیدگی نه بین نظام بانکی و نظام پرداخت وجود دارد.

وی افزود: نظام بانکی هوشیارانه بهره برداری خود را از نظام پرداخت کرده است و شرکت های پی اس پی در حال رقابت کارمزدهای هستند.

خلیلی در ادامه با تاکید بر اینکه تا زمانی که جذب سپرده برای بانک ها مهم باشد حرکتی انجام نمی شود، گفت: پدیده هدایت تراکنشی پدیده عجیبی است و نقش آنها نمی شود مشخص کرد.

وی در ادامه به مهم ترین تهدیدات شبکه پرداخت اشاره کرد و افزود: موضع هزینه از جمله هزینه کاغذ که چهار برابر شده است و موضوع نیروی انسانی از دیگر مشکلات این حوزه است.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

20674