۱۴۰۳ جمعه ۳۰ شهریور

آثار متاورس بر بازار و اصالت فرش‌ ایرانی

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، شاهین میرزایی کارشناس ارشد فناوری اطلاعات و ارتباطات با اشاره به اینکه امروزه اکثر کشورها نمادهای خودشان را به متاورس آورده و عرضه کرده‌اند و از مبادلات آن درآمدزایی می‌کنند، می‌گوید: در همین راستا می‌توان نسخه متاورسی از فرش‌ها ایجاد و فرش‌های معروف و حتی معمولی را هم به دنیای متاورس وارد کرد.

 

 

وی می‌افزاید: می‌توان نسخه فیزیکی فرش را نیز به کمک فناوری بلاک‌چین شناسنامه‌دار و به نسخه متاورسی مرتبط کرد و در اختیار علاقه‌مندان گذاشت. 
 
میرزایی در حالی بر اهمیت استفاده از فناوری بلاک‌چین در صنعت ارزشمندی همانند فرش تاکید می‌کند که با وجود مشکلات صادرات فرش ایرانی، از تابستان امسال نمایشگاه دائمی فرش ایرانی توسط میراث فرهنگی با هدف حمایت از این صنعت، در حاشیه موزه فرش برپا شده است.

وی تصریح می‌کند: فرش علاوه بر جنبه‌های هنری و زیبایی‌شناختی که دارد، از دیرباز یکی از جنبه‌های معرفی ایران زمین در سطح بین‌المللی بوده است؛ هر کشوری به نمادی شناخته می‌شود و ایران هم به فرش و زعفران. 

این کارشناس ICT توضیح می‌دهد: فرش‌های ایرانی از زیبایی و اصالت خاصی برخوردارند؛ اما متاسفانه امروزه کشورهایی مانند چین و افغانستان حتی برخی کشورهای دورتر در حال کپی کردن از فرش ایرانی هستند و گاها محصولات خود را به نام فرش ایرانی به فروش می‌رسانند. 

وی با تاکید بر این نکته که این موضوع یکی از موارد مهمی است که مغفول واقع شده و وقعی نهاده نشده است، می‌گوید: متولیان در صدد هم نبوده‌اند تا ابزار خاص یا راه و روشی را برای نمایش اصالت‌ فرش ارائه دهند، طوری که بتوان اصالت یک فرش را شناخت و آن را تایید کرد.

میرزایی تصریح می‌کند: فروش فرش‌های کشورهایی مانند افغانستان به نام فرش ایرانی پیامدهایی دارد؛ ایران بازار فرش خود را از دست می‌دهد چنانچه امروز شاهدیم بازار فرش ایران نسبت به گذشته بسیار کوچک شده است. هرچند سرانجام فرش غیراصل واقعیت خود را نشان خواهد داد اما این موضوع موجب خوشنامی نخواهد شد چراکه معاملات به نام ایران انجام می‌شود. 

وی در ادامه به اهمیت استفاده از فناوری بلاک‌چین در صنعت فرش می‌پردازد و می‌گوید: در چنین شرایطی است که فناوری بلاک‌چین می‌تواند کمک شایانی به این موضوع بکند و آن احراز اصالت است؛ در واقع با تولید شناسنامه‌های بلاک‌چین به راحتی می‌توان اصالت فرش را ثابت کرد.

وی می‌افزاید: فناوری بلاک‌چین این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به وجود نهاد ناظر، با امنیت بالا و شفافیت حتی مبادلات مالی انجام شود تا جایی که این امنیت و شفافیت به کمک فرش ایرانی بیاید و این مفهوم در میان مشتریان خارجی جا انداخته شود که در نهایت شناسنامه بلاک‌چینی، هویت فرش را نشان دهد. 

به اعتقاد این کارشناس ICT، در این صورت اجازه داده نمی‌شود که کشور دیگری فرش خود را به‌نام فرش ایرانی ثبت کند چراکه شناسنامه و توکن صادر شده برای فرش می‌تواند اعتبار را به فرش ایرانی بازگرداند. در واقع با ثبت شناسنامه‌ فرش‌ها بر بستر بلاکچین، صحت اطلاعات غیرقابل تغییر و در هرکجای دنیا قابل ارائه، پذیرش، استناد و راستی آزمایی خواهد بود. 

میرزایی می‌گوید: اتفاقا راه ورود این موضوع به متاورس هم وجود دارد چراکه امروزه شاهدیم در بسیاری جاها توکن کردن دارایی‌ها مرسوم شده است؛ لیکن این امکان وجود دارد که حتی فرش‌های ارزشمند را به‌صورت NFT و توکنایز شده در اختیار شرکای متعدد قرار داد.

وی در پایان می‌افزاید: کارهای زیادی می‌توان در این حوزه انجام داد که بخشی از آن اجرا شده اما با حمایت‌های بیشتر می‌توان آن را گسترش داد و در سطوح بالاتری از آن استفاده کرد. کارهایی از قبیل احراز اصالت فرش به لحاظ اینکه از روی نمونه اصلی کپی نشده باشد و شناسایی شود.
بنابراین تکنولوژی در حوزه فرش هم می‌تواند بسیار کاربردی باشد و کمک کند به اینکه جلوی بسیاری از تقلب‌های رایج که به اصالت و نام فرش ایرانی صدمه می‌زند گرفته شود.

 


نظرات : 0

ثبت نظر

30594