۱۴۰۳ چهارشنبه ۰۷ آذر

اقدامات مهم برای حفظ حریم خصوصی اینترنت

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، کاربر معمولاً زمانی که می‌خواهد در اینترنت جست‌وجو کند به موتور جست‌وجوی گوگل متکی است؛ طبق اعلام شرکت Statcounter که یک شرکت تحلیل ترافیک وب است، سهم موتور جست‌وجوی گوگل در بازار به ۹۰ درصد می‌رسد.

جورج جایگر از متخصصان آلمانی معتقد است: "علاوه بر موتور جست‌وجوی گوگل، موتور مایکروسافت بینگ با سهم ۵.۵ درصدی قرار دارد، اما این به دلیل ادغام این موتور جست‌وجو با سیستم عامل مایکروسافت ویندوز است".

این کارشناس آلمانی تاکید کرد که موتور‌های جست‌وجوی گوگل و بینگ اطلاعات کاربران را جمع آوری و بهره برداری می‌کنند. این بهره برداری از جمع آوری داده‌ها از طریق تبلیغات هدفمند و همچنین در نتایج جست‌وجو ظاهر می‌شود.

ولفگانگ استیلر عضو پورتال فناوری "تکنولوژی بررسی" توضیح داد: "نتایج جست‌وجو برای یک عبارت بسته به کاربر می‌تواند کاملاً متفاوت باشد، زیرا الگوریتم‌های جست‌وجو در Google و Bing رفتار مرور اینترنت کاربر را هنگام نمایش نتایج جست‌وجو در نظر می‌گیرند".

اساساً همه موتور‌های جست‌وجو به روشی مشابه کار می‌کنند. برنامه کوچکی که به نام خزنده شناخته می‌شود، وب را بررسی می‌کند، محتوای وب سایت‌ها را تجزیه و تحلیل و نمایه می‌کند، پس از آن شرکت‌های جست‌وجو می‌توانند در جست‌وجو‌های به فهرست آندسترسی پیدا کنند و لیستی از نتایج مناسب را نمایش دهند.

عامل تعیین کننده در اینجا نتایج است که در بالای لیست ظاهر می‌شود. استیلر توضیح داد که رتبه گوگل عمدتاً به تعداد دفعاتی که یک وب سایت توسط کاربران دیگر به آن لینک می‌شود وهمچنین عوامل دیگری مانند کلمات کلیدی، موقعیت مکانی یا میزان ارتباط بستگی دارد. پایگاه کاربر بزرگ گوگل و تاثیر آن بر شبکه بخشی از راز موفقیت گوگل است؛ چرا که هر چه کاربران بیشتر روی یک وب سایت خاص کلیک کنند تا یک موضوع را مشاهده کنند، ارتباط آن با نتایج جست‌وجو بیشتر خواهد بود.

موتور صفحه شروع
با این حال، موتور‌های جست‌وجوی جایگزینی برای موتور Google وجود دارد، به گونه‌ای موتور Startpage در آزمایش مقایسه با رقبا، که توسط مجله آلمانی "Ship" انجام شد، بسیار قانع کننده ظاهر شد. "یاگر" کارشناس آلمانی توضیح داد: "این موتور بر یک ترفند اساسی متکی است، به گونه‌ای که پرس و جو‌های جست‌وجو را به طور ناشناس به موتور جست‌وجوی گوگل برمی گرداند و بنابراین نتایج جست‌وجو بسیار خوب است.

موتور‌های جست‌وجو Duckduckgo و Qwant نتایج مشابهی در آزمایش نشان دادند و مزیت بزرگ موتور‌های جست‌وجوی جایگزین این است که رفتار کاربر را در هنگام مرور اینترنت ردیابی نمی‌کنند.

موتور‌های جست‌وجوی متا
جایگزین‌های دیگر موتور‌های جست‌وجوی متا هستند که نتایج حاصل از شرکت‌های جست‌وجوی مختلف را جمع آوری می‌کنند و نشان می‌دهند که نتایج جست‌وجو از کدام صفحات می‌آیند. Metager یکی از محبوب‌ترین موتور‌های جست‌وجوی متا است. "جایگر" کارشناس آلمانی تأکید کرد که این موتور حریم خصوصی و حفاظت از داده‌ها را تضمین می‌کند، اما به منابع قدیمی شناخته شده مانند Bing، Yandex و Yahoo متکی است و موتور Etools.ch از دیگر موتور‌های جست‌وجوی توصیفی است و منابع زیادی دارد.

جایگر توضیح داد: "کاربرانی که از نظر فنی باهوش‌تر هستند می‌توانند از موتور جست‌وجوی Searx.info استفاده کنند. این موتور یک موتور جست‌وجوی متا است و کاربر می‌تواند تعیین کند که روی کدام موتور‌های جست‌وجو کلیک کند. جایگزین‌های موتور جست‌وجوی گوگل نیز در اینجا موجود است، اما به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

استیلر اضافه کرد که گستردگی موتور جست‌وجوی گوگل به دلیل جنبه‌های سهولت استفاده است، زیرا موتور جست‌وجوی گوگل به عنوان موتور جست‌وجوی پیش فرض در بسیاری از مرورگر‌های وب ادغام شده است و کاربر معمولاً نمی‌خواهد موتور جست‌وجوی دیگری را انتخاب کند.

کاربر می‌تواند فرآیند جمع آوری داده‌ها را در تنظیمات موتور جست‌وجو در حساب گوگل خاموش کند. آندره هازل عضو مجله "Computer Build" توضیح داد که عملکرد "فعالیت‌های وب و برنامه" را می‌توان غیرفعال کرد و بنابراین سابقه موقعیت مکانی در حساب Google به هیچ وجه ذخیره نمی‌شود.

بهتر است در لپ تاپ یا کامپیوتر‌های رومیزی وارد اکانت گوگل نشوید و کاربر قبل از جست‌وجو باید بررسی کند که آیا وارد اکانت گوگل شده است یا خیر و در صورت لزوم باید از سیستم خارج شود.

هوش مصنوعی
فناوری‌های جدید در حال تغییر رفتار کاربران در حین مرور اینترنت هستند، زیرا در حال حاضر صحبت‌های گسترده‌ای در مورد فناوری‌های هوش مصنوعی، به‌ویژه مدل‌های زبان در ربات‌های چت مانند ChatGPT وجود دارد. مایکروسافت عملکرد جست‌وجو را با هوش مصنوعی در موتور جست‌وجوی Bing ادغام کرد؛ اما شرکت آمریکایی Neeva در حال توسعه یک موتور جست‌وجو بر اساس چت بات ChatGPT است.

موتور جست‌وجوی Neeva وب‌سایت‌ها را از طریق دستورات صوتی جست‌وجو می‌کند و سپس اسناد متنی کوتاه یا طولانی را برای کاربر تولید می‌کند. اهمیت موتور جست‌وجو، به عنوان مثال، زمانی که می‌خواهید درباره کتاب‌ها یا فیلم‌ها نظرات دریافت کنید، جایی که هوش مصنوعی ده‌ها نقد را می‌خواند، ظاهر می‌شود. 

این شرکت آمریکایی به ردیابی اطلاعات کاربران یا تبلیغات در موتور جست‌وجو وابسته نیست، اما برای استفاده از خدمات خود به هزینه اشتراک کمتر از ۵ دلار در ماه نیاز دارد. گایگر معتقد است که چت بات‌ها نفس تازه‌ای در بازار موتور‌های جست‌وجو هستند، اما این فناوری جدید هنوز به بلوغ نرسیده است، زیرا کاربر باید همیشه منابع را بسنجد و اطلاعات را تأیید کند.

منبع: 24.ae

نظرات : 0

ثبت نظر

39330