۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

بهترین روش جوشکاری ورق استیل چیست؟

 ICTPRESS - جوشکاری ورق استیل، در مقایسه با جوشکاری دیگر فولادهای کربنی، با چالش‌هایی همراه است. نحوه انجام جوشکاری استیل، بر کیفیت جوش و اتصالات آن اثر می‌گذارد و در صورتی که بدون مهارت انجام شود، منجر به ایجاد مشکلاتی چون شکست و ترک در ورق خواهد شد. با توجه به این مسائل، انتخاب بهترین روش جوشکاری استیل برای داشتن قطعاتی باکیفیت در صنعت، اهمیت می‌یابد. 


به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، در این مقاله، در خصوص بهترین روش جوشکاری ورق استیل، نحوه انجام جوشکاری این نوع آلیاژها و اثرات جوشکاری بر آن‌ها بحث خواهیم کرد. همراه ما باشید. 

انواع روش های جوشکاری ورق استیل
ترکیبات ورق های استیل و حضور عناصری چون کروم در آن، جوشکاری این نوع فلزات را با چالش روبرو می‌کند. با توجه به کاربرد بسیار بالای ورق‌های استیل در صنایع مختلف کشاورزی، خودرو و امثال آن، انتخاب روشی مناسب، بدون آسیب رساندن به ورق، اهمیت دارد. 
در نظر داشته باشید که قیمت ورق استیل و تاثیری که بر هزینه‌های ساخت و سازها در صنعت دارد، خود عاملی تعیین‌کننده برای استفاده از بهترین روش‌ها و کمک گرفتن از افراد مجرب است. 
نکته حائز اهمیت دیگر، حساس بودن ورق‌های استیل نسبت به اکسیداسیون و سوختن عناصر آلیاژی است. به همین دلیل، مهم است که از محافظی مناسب، برای جوشکاری ورق استیل استفاده شود. 
در ادامه، بهترین این روش‌ها و انواع جوشکاری ورق نازک استیل و نکات مربوط به آن‌ها را شرح خواهیم داد. 


جوشکاری ورق استیل به روش TIG
 روش تیگ، روشی مناسب برای جوش‌های ظریف و قوی است. این روش، مناسب جوشکاری ورق استیل در درجه دمایی پایین است. در روش تیگ، از گاز آرگون و یا ترکیب آن با هلیم، هیدروژن و نیتروژن استفاده می‌شود. به طور معمول، از گاز هلیم زمانی استفاده می‌گردد که نیاز به نفوذ بیشتر گرما در قطعه باشد. با توجه به این نکته، گاز هلیم در قطعات ضخیم‌تر، جوشکاری بهتری را ممکن می‌سازد. برای جوشکاری ورق استیل نازک، روش تیگ روش مناسبی است. 
انجام جوشکاری به صورت یک طرفه، به منظور جلوگیری از اکسید شدن استیل و حفظ مقاومت آن در برابر خوردگی، توصیه می‌شود. 


از جمله ویژگی‌های جوشکاری TIG می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


•    انعطاف بالای جوشکاری تیگ
•    کیفیت و طول عمر بالای خط جوش
•    وجود تجهیزات زیاد در جوشکاری تیگ که هر کدام تنظیمات بسیاری دارند. 


جوشکاری استیل به روش جوش نقطه‌ای
در جوشکاری ورق استیل 304 و سایر انواع، روش جوشکاری نقطه‌ای، ارزان و در دسترس است. در این روش، از دستگاه جوش نقطه‌ای RW استفاده می‌شود که قابلیت استفاده در تمامی پروژه‌ها را دارد. 
در جوش نقطه‌ای، از جریان الکتریکی برای ذوب در کمترین نقطه ذوب فلز استفاده می‌شود که در نهایت به جوشی، بدون کمترین خمیدگی منجر می‌شود. در واقع، جریان الکتریکی با حرارت دادن لبه‌های ساییده شده فلز، اتصال را انجام می‌دهد. 

جوشکاری ورق استیل به روش MIG
جوشکاری میگ، به عنوان روشی نیمه اتوماتیک، با ایجاد قوس الکتریکی بین دو قسمت فیلر بدون روکش و قطعه، گرمای لازم جهت جوش ورق را ایجاد می‌کند. جوشکاری MIG، منجر به ایجاد اتصالی قوی و مستحکم می‌شود. 
روش مذکور، نیاز به سیم الکترود داشته و گاز محافظ آن، آرگون است. نقطه‌های جوش با استفاده از جریان الکتریکی، به راحتی ایجاد می‌شوند. این روش جوشکاری آرگون ورق استیل، سرعتی بالا داشته و نیازمند متخصصین مجرب نیست. جوشکاری MIG ساده‌تر انجام شده و سرعت خنک شدن خط جوش آن بالا است. البته به دلیل بالا بودن این سرعت، امکان شکنندگی اتصالات نیز بالا می‌رود و با توجه به قیمت ورق استیل 304 نگیر و سایر گریدها، حتما مراقب این مساله باشید. 

 


 
جوشکاری استیل به روش FCAW
هزینه انتخاب روش میگ برای جوشکاری ورق استیل ممکن برای شما گران تمام شود. بنابراین، جوشکار هسته شار یا FCAW می‌تواند جایگزین مناسبی باشد که در آن از گاز CO2 برای محافظت استفاده می‌شود. گرچه در جوشکاری ورق استیل با CO2، سرباره ناشی از شار هسته می‌تواند مشکل ساز باشد، اما عدم استفاده از گاز محافظ می‌تواند یک مزیت برای آن محسوب شود. 


مشکلات احتمالی در جوشکاری ورق استیل در انواع گریدها
استیل، گریدهای مختلفی دارد که ممکن است در حین جوشکاری، هر یک از آن‌ها دچار مشکل و عیبی شوند. از جمله این عیوب ناشی از جوشکاری، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


•    در جوشکاری ورق استیل آستنیتی، به دلیل وجود شبکه FCC، تمایل به ترک گرم بالا است. 
•    در ورق‌های استیل فریتی، در منطقه جوش، چقرمگی به دلیل رشد دانه‌ها کاهش می‌یابد. چرا که در طول سرد و گرم شدن، تغییر فازی رخ نمی‌دهد تا ساختار جوانه زنی کند. 
•    در صورتی که الکترود مناسبی در جوشکاری ورق استیل دوپلکس مورد استفاده قرار نگیرد، چقرمگی به دلیل ایجاد بیش از حد فاز فریت، کاهش می‌یابد. 
•    در جوشکاری ورق استیل مارتنزیتی، ایجاد ترک سرد ناشی از سخت شدن منطقه جوش محتمل است. 
•    در تمامی ورق‌های استیل، احتمال سخت شدن و تغییر ساختار، وجود دارد. 


تجهیزات لازم برای جوشکاری استیل
جوشکاری استیل همچون جوشکاری انواع مفاطع فولادی و فلزی، نیازمند تجهیزات مختلفی است که از جمله آن‌ها می‌توان به دستگاه جوش اینورتر، الکترودهای متناسب با نوع آلیاژ، گاز محافظ، گیره، میز جوش، کلاه ایمنی جوشکاری، عینک، پیش بند چرمی، دستکش و آستین، چکمه‌ها و انبر اشاره کرد. 


نکات لازم در جوشکاری ورق استیل
در هنگام جوشکاری ورق استیل، برخی نکات ضروری را باید در نظر گرفت که در این‌جا به مهمترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد:
1.    انجام فرایند با حرارت کم: با توجه به تاثیر حرارت در تاب برداشتن استیل، حرارت ورودی به محل جوش باید کنترل شود. 
2.    با توجه به اینکه باید آمپر در هنگام جوشکاری استیل پایین نگه داشته شود، از سیم‌های پرکننده ضخیم که نیازمند حرارت بالا هستند، باید پرهیز کرد. 
3.    استفاده از فیلر فولاد کربنی برای جوشکاری استیل و عدم مطابقت داشتن این دو ماده مشکلاتی را ایجاد می‌کند. آلوده کردن حوضچه جوش به کربن فولاد نیز خود مشکلاتی دارد. بنابراین، توصیه می‌شود از فیلرهایی مخصوص فولاد زنگ نزن همچون 304، ER308L، ER316L و ER309 استفاده شود.
4.    زاویه تورچ یا نازل باید کنترل شود تا حوضچه جوش به درستی پوشیده شده و جوش به آخال‌های سرباره آلوده نشود. 
5.    سیم جوش نیز باید در اندازه مناسب باشد. در جوشکاری MIG و جوشکاری با هسته شار، اطمینان از چسبندگی و اندازه مناسب سیم جوش اهمیت دارد. نوک سیم را پس از هر خط جوش در جوشکاری هسته شار کوتاه کنید تا حباب سیلیکونی در نوک سیم از بین برود. 
6.    نرخ نفوذ که توسط جوشکار با مهارت مشخص می‌شود، باید کنترل شده باشد. در صورتی که به نرخ نفوذ بالا نیاز دارید، از جوشکاری شاردار با سیم دو محافظ استفاده کنید. 
7.    سرعت جوشکاری باید بالا باشد تا از ایجاد گرمای اضافه جلوگیری شود. اما به طور کلی، حرکت سریع جوش می‌تواند به خطی خیلی باریک منجر شود بنابراین، ارزیابی سرعت جوش در روش‌های جوشکاری مهم است. 
8.    خط جوش، ناحیه‌ای مستعد خوردگی است. برای جلوگیری از این مساله باید گاز محافظی درست انتخاب نمود و حرارت ورودی را پایین نگه داشت. 


کدام روش جوشکاری استیل را انتخاب کنیم؟
بهترین روش جوشکاری ورق استیل، باید با توجه به نوع قطعه، ضخامت و کیفیت جوشی که انتظار می‌رود، انتخاب شود. به عبارتی، هر یک از روش‌های نامبرده، نتیحه متفاوتی خواهند داشت. در هر جوشکاری باید سطح مهارت جوشکار، زیبایی قطعه پس از جوش، ضخامت قطعه، زمان جوشکاری و هزینه‌ها و دستگاه‌های لازم را در نظر بگیرید. 
به‌طورکلی می‌توان گفت که جوش نقطه‌ای، روشی ارزان، ساده و در عین حال باکیفیت است. 
در مقابل، جوشکاری تیگ، روشی مناسب برای انجام جوشکاری بر روی قطعات نازک و با ظرافت است و در چنین شرایطی، توصیه می‌شود. 
با توجه به قیمت ورق استیل 316، 304 و سایر گریدها و هزینه‌های خرید این ورق‌ها، انتخاب بهترین روش جوشکاری ورق استیل بسیار مهم است. 

 


 
خرید ورق استیل و انواع مقاطع استیل، با بهترین کیفیت از آیرومارت
بازرگانی فولاد آیرومارت، انواع مقاطع استیل از جمله ورق استیل که خود ماده اولیه تولید انواع لوله درزدار استیل و سایر پروفیل‌ها است را با بالاترین کیفیت و همراه با گواهینامه کنترل کیفیت ارائه می‌دهد. 
این مجموعه، با در نظر داشتن اهمیت آلیاژهای استیل در صنایع، مشتری را مطمئن می‌سازد که مغایر فروشی نداشته و تمامی محصولات با بالاترین کیفیت و اصالت تحویل مشتری خواهند شد. 
شما می‌توانید ضمن استعلام قیمت روز انواع مقاطع فولادی، استیل و فلزات رنگین از وبسایت آیرومارت، سفارش خود را به صورت اینترنتی در نشانی iromart.com و یا به صورت تلفنی از طریق تماس با کارشناسان این مجموعه به شماره تلفن 02145306، ثبت نمایید. 
کارشناسان آیرومارت، با تکیه بر دانش فنی و تخصصی خود با سال‌ها تجربه در بازار آهن و فولاد، بهترین راهنمای شما برای خرید کالای مورد نیازتان خواهند بود. 
آیرومارت، با شعار "یک کلیک تا خرید آهن"، در سریع‌ترین زمان ممکن، به شما در داشتن تجربه خریدی عالی کمک می‌کند. 

 

نظرات : 0

ثبت نظر

42131