۱۴۰۳ پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت

آخرین روز نمایشگاه جیتکس 2023 و گزارشی از پاویون ایران

ICTPRESS - این نمایشگاه که بزرگ‌ترین رویداد فناوری اطلاعات در جهان محسوب می‎شود پس از 5 روز فعالیت مستمر، امروز 28 مهرماه به کار خود پایان می دهد.

 

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، پاویون ایرانی که با کمک دولت در این نمایشگاه استقرار یافته است، در نقطه‌ای قرار دارد که به گفته غرفه‌داران، جایگاه آن مناسب ایران نبوده است! موضوعی که دلایل آن از سوی کارگزار و نمایندگان دولت موجه است و آنان تعبیر دیگری دارند.

بنابراین گزارش، برخی شرکت‌های ایرانی با کمک نهادهای دولتی، مثل صندوق فناوری و شکوفایی و معاونت علمی ریاست‌جمهوری در این نمایشگاه حضور یافتند. برخی مجموعه‌ها مانند همراه اول به‌طور مستقل در این نمایشگاه شرکت کرده‌ و توانستند در نقطه خوبی از نمایشگاه قرار بگیرند، اما پاویون ایران که با کمک دولت در این نمایشگاه حضور یافته است، در نقطه‌ای از نمایشگاه قرار دارد که به گفته غرفه‌داران، جایگاه آن مناسب و در شأن ایران نیست.

یکی از غرفه‌داران می‌گوید تیم‌های پاویون ایران از جایی که برای استقرار انتخاب شده است، ناراحت هستند. او ضمن انتقاد از شرایط غرفه‌های ایرانی در جیتکس، اعلام کرد: «دولت زحمت کشیده و هزینه‌هایی را تقبل کرده است تا شرکت‌های ایرانی بتوانند در این نمایشگاه جهانی بدرخشند؛ اما این هزینه‌ها به نظر من چندان درست مدیریت نشده است.» او تأکید کرد غرفه ایران در یک سالن کاملاً جدید قرار گرفته و پیدا‌کردن آدرس غرفه‌های ایران خیلی سخت است و در سازه‌ای قرار گرفته که به‌نظر نمی‌رسد یک سازه همیشگی در این نمایشگاه باشد: «یک‌بیستم بازدیدکنندگان جیتکس در این سالن قدم نمی‌گذارند و افراد مهم هم اصلاً به این قسمت سر نمی‌زنند!»

او باور دارد حضور در این غرفه با شرایط فعلی، آورده آنچنانی برای شرکت‌های ایرانی ندارد: «همراه اول که مستقل شرکت کرده، توانسته است در سالن اصلی غرفه بگیرد، اما ما که دولت حامی‌مان است، جای پرتی مستقر شدیم.» او ضمن انتقاد از رفتار کارگزار این نمایشگاه، اعلام کرد: «ایشان اطلاعات پایینی درباره نمایشگاه دارد و حتی درباره اینترنت Wi-Fi در نمایشگاه اطلاعاتی نداشت!»

به گفته این شخص، به شرکت‌ها اعلام شده است که A متر غرفه دارید، درصورتی‌که غرفه‌ای که به ما اعطا شده است، به‌هیچ‌وجه با آن متراژی که گفته شد یکی نیست و مغایرت دارد: «از فضای غرفه شرکت‌ها برای چیدن صندلی و فضای گفت‌وگو استفاده شده و عملاً غرفه‌های در اختیار ما یکی‌دو متر فضا برای تردد دارند.»

این غرفه‌دار همچنین تأکید کرد که تمامی غرفه‌داران چند روز مانده به آغاز نمایشگاه، خواستار دیدن فضای سه‌بعدی از این رویداد بودند که بتوانند طرح‌هایی برای غرفه خود داشته باشند، اما تا روز برگزاری نمایشگاه چنین اطلاعاتی به آن‌ها نرسید و نتوانستند بفهمند که بهتر است چه طراحی برای غرفه خود داشته باشند: «این موضوع باعث شد که شکل غرفه‌ها نتواند آن چیزی باشد که شرکت‌ها در ذهن داشتند. وقتی هم درباره این موضوع گلایه می‌کنیم، به جایی نمی‌رسد.»

 


رضاییان، کارگزار این پاویون که از سوی صندوق نوآوری انتخاب شده است، درباره اینکه چرا چنین جایگاهی انتخاب شده است، به دیجیاتو گفت: «ما اصلاً جایگاه را انتخاب نکردیم و در سال‌های قبل به گروه‌های ایرانی جا نمی‌دادند. غیرممکن بود که بتوانیم در سالن‌های اصلی باشیم؛ همه سالن‌ها پر شده بود و امکان نداشت که کسی بتواند جا رزرو کند. ثبت‌نام در جیتکس از یک ماه بعد از پایان این نمایشگاه آغاز می‌شود و برای حضور در سالن اصلی هم هیچ قراردادی نداشتیم. به‌دلیل اینکه در ایران نمایشگاه شهر هوشمند داشتیم، به ما ایمیل زده شد که ما اینجا سالن شهر هوشمند داریم و برای اولین‌بار توانستیم وارد جیتکس شویم.»

او تأکید کرد غرفه‌های شهر هوشمند در سالن اصلی نیست اما پاویون ایران و همین قسمتی که ایران در آن قرار دارد، در هنگام افتتاحیه نمایشگاه پر شده است؛ چرا که به باور او، این قسمت از نمایشگاه از اهمیت برخوردار است: «هر سالن محور خاص خودش را دارد و ما باید در این محورها ثبت‌نام می‌کردیم. به ما فقط این نقطه را پیشنهاد دادند. هیچ شرکت ایرانی دیگری جز همراه اول نتوانسته است در بخش دیگری از این نمایشگاه باشد.»

او با وجود انتقادات غرفه‌داران، تأکید کرد جایی که پاویون قرار دارد جایگاه خوبی است: «به نظر ما، اینجا که ما هستیم نقطه خوبی است. این چادر که ما در اینجا هستیم، یک چادر دائمی است که در سالیان آینده قرار است به بخش‌های آن اضافه شود.»

او در پاسخ به این سؤال که چرا شهر هوشمند برای پاویون ایران انتخاب شد، اعلام کرد که انتخاب این موضوع هم دست آن‌ها نبوده است: «ما این موضوع را انتخاب نکردیم؛ آن‌ها به ما گفتند که می‌توانیم در سالن شهر هوشمند باشیم.»

این کارگزار در پاسخ به این سؤال که اگر برای سال آینده بخواهیم در فضای اصلی نمایشگاه باشیم باید چه‌کار کنیم، گفت: «ما باید خیلی زود برای ثبت‌نام اقدام کنیم و یک ماه پس از پایان این نمایشگاه، از سمت سازمان توسعه و تجارت و صندوق نوآوری باید ثبت‌نام آغاز شود. باید به‌خاطر نوسانات دلار، یارانه به گروه‌ها داده شود. کشور چین هم مثل ما هفتاد درصد هزینه‌ها را پرداخت می‌کند و از همه غرفه‌ها می‌خواهد که بعد از نمایشگاه به آن گزارش دهند.»

 

 

«حسن هاشمی»، رئیس نصر کشور که در جیتکس حضور داشت نیز درباره انتقاد تیم‌ها نسبت به جایی که مستقر شده‌اند، گفت: «ما زمانی که پیگیری کردیم و با استارتاپ‌های ایرانی حرف زدیم، از فضای کاری خود راضی بودند. استارتاپ‌های ایرانی در کنار استارتاپ‌های آمریکایی هم هستند و حدود ۱۲ استارتاپ در این نمایشگاه حضور دارد که ما هیچ نقشی در انتخاب آن‌ها نداشتیم. باور دارم می‌توانستیم در انتخاب این تیم‌ها کمک کنیم و اگر الگوی الکام استارز در سال‌های گذشته تکرار می‌شد، شاید خیلی بهتر می‌توانستیم در این نمایشگاه‌های جهانی حضور داشته باشیم. خوشحال هستیم که صنعت آی‌تی مرزی ندارد.»

به گفته هاشمی، در قسمت جیتکس و پاویون شرکت‌های ایرانی ماجرا متفاوت است: «باید دید که سیاست برای حضور در این سالن چیست. چند روز پس از پایان این نمایشگاه، به شرکت‌ها ایمیل می‌شود که جای خود را برای سال آینده مشخص کنند و نمی‌توان بدون پیگیری اقدام بهتری انجام داد. در دهه هفتاد، پاویون ایران بهترین جا بود، چرا که سیاست‌گذار در حضور در این نمایشگاه وقفه نمی‌انداخت. سیاست‌گذار باید زودتر دست‌به‌کار می‌شد و از تصمیم‌های دقیقه نودی اجتناب می‌کرد. نباید یک ماه قبل از این رویداد برای این نمایشگاه تصمیم‌گیری می‌شد و باید خیلی زودتر تصمیم می‌گرفت.»

هاشمی باور دارد فضای پاویون ایران درخور نام صنعت ایران نیست و دولت باید کاری می‌کرد که غرفه‌ها و فضای پاویون ایرانی برازنده نام کشور ما باشد.

«محمدصادق خیاطیان»، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی نیز صحبت‌های متفاوتی درباره حضور پاویون ایران در نمایشگاه جیتکس نسبت به صحبت‌های این کارگزار دارد. او درباره نحوه حمایت از استارتاپ‌ها گفت: «هزینه حضور در این نمایشگاه بالاست و شرکت‌های نوپا که توان تولیدی بالا ندارند، از پس این هزینه‌ها برنمی‌آیند. ما در راستای توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان، کمک‌هزینه حضور این شرکت‌ها را متقبل می‌شویم که با ایجاد یک پاویون زیر پرچم ایران مستقر شوند تا به دنیا توانمندی‌ها را نشان دهیم و خود شرکت‌ها هم می‌توانند بازاریابی کنند و آخرین فناوری‌ها را ببینند و در توسعه کار خود از آن‌ها استفاده کنند.»

او درباره اینکه چرا فضای پاویون ایران روی شهر هوشمند تمرکز کرده است نیز گفت: «حوزه تخصصی شهر هوشمند اینجاست. ما از اول در بحث حوزه شهر هوشمند متمرکز بودیم. برگزارکنندگان نمایشگاه با دیدن دستاوردهای ایران، قول دادند که سال آینده در سایر بخش‌ها هم حضور داشته باشیم. توضیحی که به من درباره حضور امسال ایران در این بخش دادند این بود که اماراتی‌ها نمی‌دانستند قرار است چه محصولاتی از ایران بیاید و ازهمین‌رو ایران را در بخش شهر هوشمند گذاشتند.»

خیاطیان تأکید دارد که ایران برای شرکت در این نمایشگاه در رویدادهای آینده آن، باید در زمان‌بندی مناسب اقدام نماید تا بهترین موقعیت را برای پاویون ایران انتخاب کند.

نظرات : 0

ثبت نظر

98761