۱۴۰۳ جمعه ۲۷ مهر

داوود زارعیان: تاثیر برند رهبری سازمان بر شهرت سازمانی

ICTPRESS - رئیس شورای سیاستگذاری پنجمین رویداد گراف‌دی گفت: برند رهبری در یک سازمان ماندگار است و به راحتی نمی‌توان آن را حذف کرد؛ به عنوان مثال اغلب مردم دنیا شرکت اپل را با نام بنیانگذارش می‌شناسند.

 

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، در پنجمین رویداد گراف دی (گردهمایی روابط عمومی‌های اکوسیستم فناوری و اقتصادی) که روز دوشنبه ۱۵ آبان‌ماه با محوریت «مدیریت وجهه سازمان» در مرکز همایش‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار می شود، مدیران عامل شرکت های حوزه فناوری و اقتصادی که بیشترین تاثیر گذاری را در مدیریت وجهه سازمانی در همکاری با روابط عمومی خود داشته اند، برگزیده می شوند.

از جمله شاخص های مد نظر در این رویداد شهرت سازمانی، داشتن برنامه برندینگ داخلی (Internal Branding) و میزان اثربخشی روابط عمومی در توسعه بازار و ذی‌نفعان است. همچنین معیار اصلی ارزیابی مدیران عامل، کیفیت عملکردی در تحقق اهداف سازمان در جهت مدیریت وجه سازمانی خواهد بود.

در همین راستا روابط عمومی رویداد گراف دی، با دکتر داوود زارعیان رئیس شورای سیاستگذاری پنجمین رویداد گراف دی در زمینه انتخاب محور وجهه سازمانی برای این دوره از گراف دی سازمانی و تاثیر برند رهبری بر شهرت سازمانی به گفت‌و‌گو نشست.

او در زمینه ضرورت انتخاب محور وجهه سازمانی برای این دوره از رویداد گفت: بررسی های صورت گرفته در سطح روابط عمومی‌ها، انجمن ها و نهادهایی که طی سالهای اخیر، همایش ها و آموزش های مرتبط با روابط عمومی را برگزار کردند، نشان داد که در این حوزه بسیار مهم تاکنون همایشی توسط روابط عمومی‌ها برگزار نشده و برای نخستین بار در این رویداد موضوع «وجهه سازمانی» به بحث و بررسی گذاشته می شود.

وی  در این زمینه افزود: از منظر علمی و جامعه شناختی به حوزه افکار عمومی، سازمان هایی مورد توجه مردم هستند که از اعتبار لازم برخوردار باشند. معمولاً بسیاری از ما در هنگام خرید به فروشگاهی می رویم که وجهه مطلوبی دارد؛ حتی در انتخاب سوپرمارکت محل خودمان هم همین طور است و به این وجهه توجه می کنیم. در سطح کلان نیز در سازمانهای بزرگی مانند بانک ها، شرکت های ارتباطی و شرکتهای تولید لوازم خانگی و بسیاری از شرکت هایی که مردم با آنها ارتباط دارند، موضوع وجهه سازمانی بسیار حائز اهمیت است.

وی تصریح کرد: بنابراین تصمیم گرفتیم که این رویداد را با موضوع وجهه سازمانی برگزار کنیم و با طرح چالش های وجهه سازمان، سازمانهای موفق در این حوزه که توانستند وجهه مطلوبی نزد افکار عمومی داشته باشند را معرفی و با بیان تجربیات شان در یک تعامل دوسویه به صورت نظری و عملی، مدیران روابط عمومی ها و سازمان ها را به این مساله ترغیب، تشویق و حساس کنیم تا بتوانیم به اهدافمان برسیم.

 

اهمیت نقش برند رهبری در افزایش سطح جایگاه سازمان

زارعیان در زمینه نقش برند رهبری در سازمان با اشاره به عوامل متعدد در مقبولیت، معروفیت و فراگیری برند در جامعه گفت: معروفیت یک برند از یک کالا یا سرویس خوب شروع و به سایر عوامل از جمله مهمترین آنها برند رهبری می‌رسد.

وی با بیان اینکه برخی از شرکت ها برند رهبری بسیار قوی دارند که به سازمان های رهبرساز معروف هستند، تصریح کرد: برند رهبری یعنی فردی با ویژگی های خاص می تواند به صورت کاریزما یا اکتسابی باشد، در شرکت یا سازمان تحولی ایجاد کند به نحوی که بعد از خارج شدن فرد از آن شرکت نام او همچنان باقی می ماند. برخی از شرکت ها را به دلیل برند رهبری قوی که دارند به اصطلاح شرکت‌های رهبرساز می نامند که می توانند برای سایر شرکت‌ها نیز مدیر تربیت کنند.

وی ماندگاری را یکی دیگر از ویژگی های برند رهبری دانست و گفت: برند رهبری در یک سازمان ماندگار است و به راحتی نمی توان آن را حذف کرد به عنوان مثال غالب مردم دنیا شرکت اپل را با نام بنیانگذارش می شناسد از این مثال ها زیاد است؛ مکنزی یکی دیگر از آن شرکت هایی است که به‌خاطر ویژگی های بنیانگذارش و برند رهبری شناخته شده است.

به گفته رئیس شورای سیاستگذاری پنجمین رویداد گراف دی، مدیران قوی در یک سازمان می توانند آنقدر اثرگذار باشند که سالها یک شرکت و سازمان در جایگاه مطلوب نگه داشته شود.

وی با اشاره به مدیریت اثربخشی هزینه های برند رهبری در سازمان گفت: برند رهبری در یک سازمان قوی می تواند منجر به مدیریت اثربخش هزینه‌ها و تعاملات ارتباطی گسترده در سطح کشور شده و این تعاملات باعث افزایش سرعت در اجرای برنامه ها و فعالیت های سازمان شود .

 وی تبلیغات و اعتماد سازی را یکی دیگر ازویژگی برند رهبری ذکر کرد و اظهار داشت: برند رهبری می تواند خود تبلیغات خوبی برای شرکت باشد و همینطور با اعتماد سازی می تواند انگیزه لازم را در یک سازمان فراهم کند تا افراد با اشتیاق و علاقه در سازمان کار کنند.

زارعیان ایجاد اطمینان را یکی دیکر از عوامل در برند رهبری عنوان کرد و گفت: خریداران با اطمینان از شرکت خرید کرده و کارکنان نیز با اطمینان در شرکتی  قوی کار می کنند و از همه مهمتر پرسنل در این شرکتها آموزش می بینند و یک نیروی قوی تربیت می شوند که در آینده در شرکت ها و سازمان های دیگر می توانند اثرگذار باشند.

وی با تاکید بر اهمیت نوآوری در شرکت های نوآور بیان کرد: برند رهبری به سادگی بدست نمی آید؛ یک رهبر باید دارای ویژگی های خاص و خارق العاده باشد. استراتژی درست برای فعالیت های شرکت داشته و آنها را مورد ارزيابي و کنترل قرار دهد و علاوه بر موارد یاد شده باید به آموزش و توسعه سازمانی اهمیت داده و دائما عملکرد را در سازمان کنترل کند و به نوآوری بها دهد؛ مجموعه این امتیازها موجب حفظ موقعیت و جایگاه سازمان می شود .

وی با تاکید بر تامل و بررسی بیشتر بر مفهوم برند رهبری افزود: در کشور ما به مسأله برند رهبری کمتر پرداخته شده و همین امر موجب کمرنگ شدن نقش رهبری در مدیریت سازمان شده است. باید برند رهبری را خوب بشناسیم و از این عنوان و اصطلاح استفاده کنیم.

نظرات : 0

ثبت نظر

21491