۱۴۰۳ دوشنبه ۲۶ شهریور

تجربه استفاده از خدمات وکیل به صورت آنلاین در عرصه فناوری

ICTPRESS - توسعه فناوری نقش بسیار پر رنگی در بالا رفتن رفاه افراد و همچنین سهولت در زندگی ایشان ایفا میکند؛ در زمینه کار وکالت آنلاین نیز این رویداد به نفع هر دو طرف بوده است و دسترسی خوبی به وکلا و متقاضیان خدمات حقوقی داده است.

 

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، یکی از مسائل مهم روز دنیا مربوط به ارائه خدمات به صورت آنلاین از طرف کسب و کارهای خدماتی است. کار وکالت و مشاوره حقوقی نیز یکی از مهمترین کسب و کارهای خدماتی است که از پیشرفت تکنولوژی در جهت ارائه خدمات با کیفیت بالاتر و راحتی متقاضیان استفاده کرده است.

البته این رویداد مانند سایر رویدادها از جهتی دارای مزیت و از جهت دیگر دارای معایبی است که باید بر اساس نیاز و خواست افراد مورد بررسی قرار بگیرد.

ما در این مقاله قصد بررسی دقیق و جزئی ارائه خدمات وکیل به صورت آنلاین را داریم که در آن به بیان مزایا و معایب آن خواهیم پرداخت و در نتیجه تصمیم گیری در این زمینه بسیار ساده تر خواهد بود.

 

علت پیدایش خدمات آنلاین وکیل

در گذشته تنها راه دریافت خدمات از وکیل مستلزم مراجعه حضوری به دفاتر آنها بود. این مسأله در حالی بود که بسیاری از مسائل فقط نکات ریز و جزئی بودند و نیازی به مراجعه حضوری نداشت اما به دلیل اینکه تنها راه ارتباطی بود باید افراد وقت زیادی را برای رسیدن به دفاتر وکالت صرف میکردند. رفته رفته ارائه خدمات به صورت تلفنی روی کار آمد تا دیگر افراد، مسافت های طولانی برای پرسیدن سوالات جزئی خود را طی نکنند.

با پیشرفت تکنولوژی و فناوری به صورتی که در دسترس عموم مردم قرار گرفته است وکیل آنلاین به میان آمد تا مسیر دریافت خدمات حقوقی بسیار ساده تر از گذشته باشد.

بدین ترتیب همه افراد میتوانند به سادگی با موبایل های خود در سریع ترین زمان ممکن با وکیل متخصص در زمینه مشکل حقوقی خود متصل شده و خدمات حقوقی مورد نظر خود را دریافت کنند و فقط برای مشاوره حضوری یا انعقاد قرارداد وکالت به صورت حضوری در دفتر وکالت یا موسسه حقوقی حضور پیدا کنند.

 

مزیت استفاده از وکیل آنلاین

همانطور که بیان شد وکیل آنلاین دارای مزایا و معایبی برای دریافت کننده خدمات حقوقی است که در این بخش قصد بیان مزایای آنرا خواهیم داشت.

 

پرداخت هزینه کمتر 

خدماتی حقوقی که به صورت غیرحضوری به متقاضیان ارائه میگردد هزینه بسیار کمتری نسبت به خدمات حضوری دارند. این مسأله سبب میشود که در صورت دریافت خدمات آنلاین یا تلفنی با همان مقدار هزینه ای که برای حضوری پرداخت میشد از خدمات بیشتری استفاده کرد.

 

دسترس پذیری در هر زمان و مکان

یکی از مهمترین مزیت های استفاده آنلاین از خدمات حقوقی این است که در هر زمان و مکانی میتوانید از آن استفاده کنید و مانند مراجعه حضوری نیاز به هماهنگی قبلی یا حضور در مکانی مشخص نیست. این نکته تا مقدار زیادی راهنمائی گرفتن از وکیل در زمان لزوم را ساده کرده است.

 

حفظ حریم خصوصی افراد 
در برخی موارد ممکن است برای افراد پیش آمده باشد که قصد راهنمائی از وکیل را داشته باشند اما نخواهند که هویت آنها فاش شود. در این صورت با استفاده از وکیل آنلاین بی آنکه ترس از افشای هویت خود داشته باشید میتوانید از راهکارهای قانونی برای احقاق حقوق خود مطلع شوید.

 

داشتن حق انتخاب بیشتر 

شما میتوانید با یک جست و جوی ساده در اینترنت لیست همه وکلا و موسسات حقوقی که در زمینه مشکل حقوقی شما فعالیت میکنند را پیدا کرده و به دلخواه خود از آن وکیلی که مورد نظر شما میباشد خدمات حقوقی خود را دریافت کنید.

 

معایب وکیل آنلاین

 

معایب خدمات آنلاین وکلای دادگستری

با همه مزایایی که برای وکیل آنلاین بیان شد نمیتوان گفت که این پدیده کاملا بی عیب و نقص بوده و پاسخ کاملی به نیازهای افراد میدهد. بنابراین معایب آن عبارتند از:

 

عدم امکان ارتباط عمیق 

یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد در هنگام دریافت خدمات به صورت آنلاین با آن مواجه میشوند مسأله ارتباط گیری عمیق با وکیل است که سبب فراموشی در بیان برخی از سوالات میشود و با پایان یافتن مکالمه به یاد آنها می آید اما باید برای بیان آنها مجددا خدمات دریافت کنند.

 

سختی در فهم و درک کامل مطالب 

یکی از نتیجه های عدم ارتباط عمیق سختی در درک مطالب و مسائل برای هر دور طرف یعنی هم وکیل و هم موکل خواهد بود. به این صورت که ممکن است موکل در بیان برخی از نکات مهم چشم پوشی کند و وکیل نیز نتواند به صورت دقیق و جزئی به بیان تمامی مطالب اقدام کند. البته این مشکل با بالا رفتن تجربه وکلا در زمینه خدمات آنلاین رفع شده است.

 

راهنمائی کلی و عدم ورود به جزئیات 

راهنمائی های در قالب مشاوره حقوقی آنلاین معمولا به صورت کلی میباشد اما اگر موکلین توجه کافی داشته باشند میتوانند از وکیل بخواهند تا وارد جزئیات مسأله شود.

 

وکیل آنلاین برای ایرانیان خارج از کشور

یکی از مهمترین مزیت های وکیل آنلاین برای ایرانیانی است که در خارج از کشور سکونت دارند اما برخی از امور حقوقی آنها در کشور ایران نیاز به پیگیری و حضور وکیل دارد.

این افراد به سادگی میتوانند با دریافت مشاوره حقوقی آنلاین در ابتدا از مراحل پیگیری امور حقوقی خود مطلع شوند و سپس انجام آنرا بر عهده وکیل قرار دهند.

تماس تلفنی از خارج کشور هزینه بسیار زیادی را برای این افراد دارد به همین دلیل خدمات آنلاین در هزینه های این افراد نیز بسیار موثر خواهد بود. به همین دلیل از پیام‌رسانهای بین المللی برای ارتباط با وکیل استفاده میشود.

همچنین میتوانند با استفاده از سامانه میخک یا سامانه ثنا وکالتنامه خود را نیز تنظیم کرده و با امضای اینترنتی به یکی از وکلای دادگستری برای پیگیری امور حقوقی یا شخصی خود وکالت دهند.

 

تاثیر رشد فناوری بر گسترش ارائه خدمات حقوقی آنلاین

از همان ابتدای ارائه خدمات حقوقی نیاز به ارائه غیرحضوری آن نیز احساس میشد اما در گذشته امکانات لازم برای انجام آن وجود نداشت. اما با گذشت زمان پیشرفت تکنولوژی و فناوری به خصوص در زمینه برقراری ارتباط رشد و پیشرفت چشمگیری داشت و این مسأله سبب شد تا افراد در برقراری ارتباط با مشکل خاصی روبرو نباشند.

همواره این روشهای ارتباطی نیز در حال تغییر است و به کیفیت آن افزوده میشود. برای مثال تماسهای تصویری بسیاری از مشکلاتی از قبیل عدم ارتباط تصویری که افراد برای مشاوره تلفنی داشتند را بر طرف کرد و کیفیت مشاوره حقوقی را افزایش داد. رباتیک شدن وکالت نیز یکی از مسائل روز دنیا با استفاده از هوش مصنوعی است البته برای دهه های بعدی در دسترس خواهد بود.

 

نقش موسسات حقوقی در ارائه خدمات آنلاین و غیرحضوری

موسسات حقوقی با ظهور خود به پیشرفت نحوه ارائه خدمات حقوقی غیرحضوری سرعت زیادی بخشیدند. این موسسات با در دسترس داشتن وکلای زیادی که در زمینه های مختلف فعالیت میکنند به ارائه خدمات وکالتی و مشاوره حقوقی میپردازند.

آنها باید برای جذب مشتری و گسترش بازار فروش خدمات جدید با کیفیت قابل قبولی ارائه میدادند که خدمات آنلاین و تلفنی مورد توجه این موسسات قرار گرفت و سبب گسترش این حوزه شد. بنابراین رشد چشمگیری که در این زمینه رخ داده است به میزان قابل توجهی به دلیل حضور موسسات حقوقی در آن است.

 

نحوه ارتباط با وکیل آنلاین

پیش از این تنها راه ارتباطی با وکلای دادگستری فقط از طریق معرفی دوستان و آشنایان یا تابلوهای تبلیغاتی در کنار خیابانها و ساختمانها بود. اما امروزه میتوانید با یک جست و جوی ساده در اینترنت و پیامرسان ها به سادگی لیستی از وکلای آنلاین را به همراه راه ارتباطی با آنان داشته باشید.

نکته مهمی که امروزه در کنار دسترسی آسان به وکلا وجود دارد این است که راه ارتباطی بسیاری از آنها به همراه تخصص و تجربه ویژه ای که در زمینه های حقوقی دارند وجود دارد. این مسأله به شما این امکان را میدهد تا خدمات حقوقی خود را از وکیل متبحر در زمینه مشکلات حقوقی خود دریافت کرده و از کیفیت خدمات اطمینان داشته باشید.

 

بررسی کیفیت دریافت خدمات آنلاین و حضوری

موضوعی که همواره ذهن بسیاری از متقاضیان خدمات حقوقی را به خود درگیر کرده است، بررسی کیفیت خدمات حقوقی به صورت حضوری و غیرحضوری است.

بهترین راهکار برای افرادی که حساسیت زیادی در انتخاب وکیل خود دارند این است که در ابتدا برای اطمینان داشتن از کیفیت خدمات وکیل به صورت تلفنی یا آنلاین موضوع خود را با وکیل مدنظر مطرح کرده و از راهنمایی ایشان بهرمند شوند.

سپس نحوه ارائه خدمات و میزان تخصصی وکیل را که سنجیدند میتوانند به صورت حضوری مراجعه کرده و پیش از انعقاد قرارداد وکالت مجددا از راهنمایی وی استفاده کنند.

به این صورت ترکیبی از هر دو روش ارائه خدمات بهره برده و معایب هر یک از آنها از بین خواهد رفت. البته لازم به ذکر است که وکلای دادگستری با داشتن پروانه وکالت که مجوز کار از سوی کانون وکلای دادگستری است، همگی از نظر اخلاقی و علمی مورد ارزیابی مراجع صالح قرار گرفته اند و تنها اطمینان از وکیل بودن فرد در خدمات آنلاین میتواند تضمین کننده کیفیت آن باشد.

 

سخن آخر با مخاطبان

در نهایت میتوان گفت توسعه فناوری نقش بسیار پر رنگی در بالا رفتن رفاه افراد و همچنین سهولت در زندگی ایشان ایفا میکند. در زمینه کار وکالت آنلاین نیز این رویداد به نفع هر دو طرف بوده است و دسترسی خوبی به وکلا و متقاضیان خدمات حقوقی داده است.

نظرات : 0

ثبت نظر

62418