۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

درمان افسردگی به وسيله کاشت یک الکترود در مغز

به گزارش ICTPRESS ؛ محققان دانشگاه اموری در آتلانتا پس از گذشت دو سال از آغاز درمان افسردگی با کاشت یک الکترود در مغز و تحریک الکتریکی نورونها نشان دادند که این روش در طولانی مدت می تواند منجر به کاهش علائم این بیماری شود.
این دانشمندان با تاکید بر اینکه این روش، هنوز یک درمان قطعی نیست اظهار داشتند: "یکی از بزرگترین اهدافی که در 10 سال اخیر به آنها دست یافته ایم نشان می دهد که افسردگی بیماری است که به مدارات مغزی آسیب می رساند."
گروهی از دانشمندان آلمانی دانشگاه بن نیز تحقیقات مشابهی را انجام دادند اما نتوانستند در طولانی مدت به نتایج مشابهی دست یابند.
تفاوت تحقیقات میان این دو تیم مربوط به محلی بود که در مغز تحریک می شد. به طوریکه، محققان آلمانی الکترودها را در سطح " هسته آکومبنس" کاشتند درحالی که محققان آمریکایی به منظور تحریک عمیق مغز، این دستگاه ها را در سطح فضای "زیر پینه ای شکنج کمربندی مغز" قرار دادند. باوجود این، هر دوی این نواحی بخشی از یک مدار مغزی یکسان بودند.
محققان آمریکایی برای دستیابی به این نتایج، 17 بیمار را مورد بررسی قرار دادند که از این تعداد، 10 نفر از اختلال افسردگی ماژور و 7 نفر از اختلال دو قطبی رنج می بردند.
به دلیل بررسی اثر پلاسیبو، نیمی از بیماران بلافاصله پس از عمل جراحی تحریک دریافت کردند درحالی که نیمی دیگر به مدت 4 هفته منتظر ماندند و تحریک دریافت نکردند.
برپایه مشاهدات این دانشمندان، اثر پلاسیبو نتوانست نقشی در بهبود بیماری این افراد داشته باشد و تنها زمانی که بیماران درمانهای واقعی را دریافت کردند، علائم درمان پدیدار شد.
براساس گزارش وایرد نیوز، از این 17 بیمار، 12 نفر درمان را تا پایان دوره (به مدت دو سال تحریک مداوم) دنبال کردند که در 11 نفر از آنها علائم مرتبط با رفتارهای افسردگی حذف و یا محدود شد.

نظرات : 0

ثبت نظر

79518