۱۴۰۳ دوشنبه ۲۳ مهر

آخرین خبرها : دور نهایی مذاکرات هسته ای ایران امروز در وین

به گزارش ICTPRESS به نقل از خبرگزاری تاس از وین، مقامات بین المللی تصمیم دارند در نشست امروز در باره اختلافات باقیمانده مربوط به متن قرار داد نهایی و همچنین مقدمات برگزاری نشست وزرای گروه 5+1 که قرار است ابتدای هفته آینده برگزار شود گفتگو کنند.
سی ام ژوئن پایان ضرب الاجل تنظیم سند نهایی مذاکرات هسته ای خواهد بود.
شماری از دیپلمات هایی که با روند مذاکرات هسته ای آشنایی دارند در مصاحبه با خبرگزاری تاس توافق ایران و کشورهای 5+1( پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان) بر سر رفع اختلاقات باقیمانده را تا پایان ضرب الاجل سی ام ژوئن بعید می دانند و پیش بینی می کنند روند مذاکرات هسته ای تا 4-6 ژوئن احتمالا ادامه خواهد یافت.
مقامات روسیه ضمن ابراز امیدواری برای توافق نهایی معتقدند درصورت رعایت مفاد توافقات لوزان سوئیس که در آوریل مورد موافقت طرفین قرار گرفت، گفتگوهای پرونده هسته ای ایران می تواند با موفقیت پایان یابد.

****
موسسه بین المللی مطالعات راهبردی در گزارشی به قلم مارک فیتزپاتریک نوشت گفتگوهایی که این هفته درباره مسئله هسته ای ایران در وین برگزار شد دو مسئله را درباره راستی آزمایی برنامه هسته ای ایران توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی مشخص کرد.
نخست اینکه هیچ توافقی در صورتی که شامل دسترسی آتی آژانس به مراکز نظامی یا دانشمندان هسته ای این کشور نباشد قابل قبول نخواهد بود. دوم اینکه کوتاهی ایران در ارائه اطلاعات کامل درباره ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای این کشور تا زمانی که فعالیت های هسته ای آتی ایران قابل راستی آزمایی است نباید به مانعی در برابر دستیابی به توافق تبدیل شود.

****
پایگاه مؤسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل در مقاله‌ای به قلم «اووِن آلتِرمن» (Owen Alterman) نوشت با نزدیک شدن مهلت تعیین شده برای دستیابی به توافق جامع بر سر برنامه هسته‌ای ایران در سی‌ام ژوئن سال 2015 میلادی، یکی از مسائل بحث انگیز ظاهراً حل شده است. بنا به گزارش رویترز و آسوشیتد پرس، گروه پنج بعلاوه یک بین خودشان بر سر سازوکاری برای این باصطلاح بازگشت آنی تحریم ها به توافق رسیده اند. 
سامانتا پاور نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز در اظهارات خود مقابل نمایندگان کنگره در شانزدهم ژوئن سال 2015 میلادی به نکته مشابهی اشاره کرده بود. اصولاً سازوکار بازگشت آنی به شش قدرت جهانی اجازه می دهد اگر ایران به تعهداتش بر اساس توافق پایبند نبود، تحریم ها را از سر بگیرند. 
هدف از بازگشت آنی تحریم ها، رسیدگی به مشکل ساختاری است که در هر گونه توافق هسته‌ای وجود دارد و آن هم نبود توازن از نظر توالی اقدامات است. از یک سو، بیشتر اقدامات شش قدرت جهانی بر اساس توافق باید در همان مراحل اولیه صورت بگیرد: انتظارها از شش قدرت جهانی این است که اگر نگوییم (همان طور که ایران هنوز به عنوان خواسته علنی خود مطرح می کند) فوراً تحریم ها را لغو کند، دستکم باید تحریمها را به شکل تدریجی و در فاصله کوتاه از توافق حذف کند. 
از سوی دیگر، اقدامات ایران بیشتر در مراحل بعدی است. جمهوری اسلامی بر اساس مفاد گوناگون توافق متعهد می‌شود برنامه هسته‌ای خود را به مدت ده سال یا بیشتر، جلو نبرد. این بدین معنا است که به محض برداشته شدن تحریم ها، اگر ایران به حال خود رها شود، امکان تقلب از سوی این کشور وجود دارد و از پنج بعلاوه یک نیز کار چندانی برای مجازات ایران ساخته نیست.
مشکلاتی از این دست را که اغلب در معامله های تجاری بروز می‌کنند، می توان حل کرد. ساده ترین مثال نیز توافق برای اعطای وام است که در آن وام دهنده، پول را همان روز اول پرداخت می‌کند و دریافت کننده وام نیز باید به مرور زمان، به تعهداتش عمل کند. در این شرایط، وام دهنده برای تضمین بازپرداخت اقساط، به دریافت وثیقه روی می آورد یا سندی را در رهن خود نگه می دارد. اگر وام گیرنده به تعهدات خود عمل نکند، آنگاه وام دهنده برای تملک وثیقه اقدام خواهد کرد. البته در عمل، کار به این سادگی نخواهد بود. وام دهنده برای دریافت حقوق خود ممکن است ضررهای زیادی را به علت پرداخت هزینه های قانونی یا تأخیر متحمل شود. وام دهنده همچنین با این خطر روبرو است که وثیقه ارزش خود را از دست بدهد یا دادگاه از تملک وثیقه از سوی او جلوگیری کند. 
در توافق هسته‌ای با ایران نیز وضع مشابهی وجود دارد که در آن ممکن است ایران به تعهدات خود عمل نکند و گروه پنج بعلاوه یک باید دنبال راه چاره باشد. راهکار نظری این است که ایران میلیاردها دلار به یک حساب تضمینی واریز کند، تا گروه پنج بعلاوه یک نیز در صورت پایبند نبودن ایران، این پول را در اختیار داشته باشد. اما این راهکار واقع بینانه نیست. در عوض، مذاکره کنندگان به ایده بازگشت آنی تحریم ها روی آورده اند: ابزاری که در صورت خودداری ایران از عمل (به تعهدات)، اقتصاد این کشور را هدف قرار می‌دهد. در اینجا گروه پنج بعلاوه یک با مخاطره های بیشتری نسبت به وام دهنده روبرو است. وام گیرنده در صورت عمل نکردن وام دهنده به تعهدات خود می تواند از تمهیدات قانونی که دولت برای او در نظر گرفته است، استفاده کند. در صورت مقاومت فرد وام گیرنده نیز وام دهنده می تواند به دادگاه شکایت کند. اگر کشوری از نظام قضایی مستقل برخوردار باشد، آنگاه وام گیرنده می‌تواند مطمئن باشد که نهایتاً خسارت او جبران خواهد شد. 
گروه پنج بعلاوه یک در صورت نقض توافق از سوی ایران با سه چالش روبرو خواهد بود: داوری یا حکمیت، اعمال دوباره تحریم ها و فاصله بین اعمال دوباره تحریم ها و اثرگذاری آنها.در اسناد حقوقی عادی، دادگاه نقش حکم خواهد داشت. با وجود این، در خصوص قوانین بین المللی نمی‌توان دادگاهی یافت که تصمیم های آن الزام آور و اعمال شدنی باشد. بدین ترتیب گروه پنج بعلاوه یک می‌توانند هیأتی را به عنوان حکم انتخاب کنند تا این هیأت تصمیم بگیرد آیا ایران توافق را نقض کرده است یا خیر. برای تشکیل این هیأت می‌توان از شیوه معمول استفاده کرد که در آن، ایران و پنج بعلاوه یک هر کدام شخصی را به عنوان حکم انتخاب می‌کنند و این دو نفر نیز سومین عضو هیأت را انتخاب می‌کنند. 
با وجود این، مذاکرات ظاهراً به این سمت پیش نمی‌رود. در عوض، آنگونه که رویترز و آسوشیتد پرس گزارش داده اند، نمایندگان هر کدام از کشورهای گروه پنج بعلاوه یک و ایران خودشان، هیأت داوری تشکیل خواهند داد. به بیان دیگر، خود گروه های مذاکره کننده مستقیماً در روند قضاوت نقش خواهند داشت که این به داشتن هیأت داوری مستقل اصلاً نزدیک نیست. افزون بر این، اگر لازم باشد گروه پنج بعلاوه یک و ایران پس از رسیدن به اجماع تصمیم خود را اعلام کنند، آنگاه روند داوری کاملاً فلج خواهد شد. بنا به گزارش رویترز، تصمیم هیأت داوری الزام آور نخواهد بود؛ بدین ترتیب، بی اعتنایی کشورها به حکم اعلام شده، توجیه قانونی خواهند داشت. بنا به گزارش آسوشیتد پرس، تصمیم گیری نهایی بعد از اعلام رأی اکثریت در بین پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل صورت خواهد گرفت. با وجود این، این رأی گیری ممکن است زمانی صورت بگیرد که ابتدا اعضای هیأت حل اختلاف در خصوص نقض تعهدات ایران به اجماع رسیده باشد؛ مخالفت تنها یکی از کشورهای گروه پنج بعلاوه یک نیز می تواند از رسیدن به اجماع جلوگیری کند. 
دومین ضعف این روند در اعمال دوباره تحریم ها است. حتی اگر فرضاً هیأت داوری به این نتیجه برسد که ایران تعهدات خود را نقض کرده است و حکم این هیأت نیز الزام آور باشد، کشورهای کلیدی ممکن است از بازگشت آنی تحریم ها خودداری کنند. نظام تحریم ها علیه ایران تا به امروز به خوبی حفظ شده است و اقتصادهای مطرح دنیا نیز به تصمیم های شورای امنیت سازمان ملل پایبند بوده اند. اما این روند ممکن است در آینده قطع شود. در آینده، چه بسا کشورهایی مانند روسیه، چین یا حتی هند که عضو گروه پنج بعلاوه یک نیست، دیگر تمایلی به اعمال تحریم ها نداشته باشند. 
سومین ضعف سازوکار بازگشت آنی، وقفه بین اعمال دوباره تحریم ها تا زمان اثرگذاری آنها است. تحریم های اقتصادی از همان روز اجرا، آثار گزنده خود را نشان نمی دهد؛ بلکه اندکی طول می کشد تا شرکت ها از معاملات کنار بکشند و بعداً این مسئله آثار خود را در اقتصاد و سرانجام به شکل فشار سیاسی نشان دهد. آنطور که کارگروه ایران در واشنگتن اشاره می‌کند تحریم ها بیشتر آثار روانی روی تصمیم گیری های تجاری دارد که پس از امضای توافق جامع و لغو شدن تحریم ها، ایجاد دوباره این اثر روانی دشوار خواهد بود. این اوضاع خودش به سود ایران خواهد بود؛ زیرا به محض برداشته شدن تحریم ها، مواضع (کشورها و شرکت ها) این خواهد بود که دیگر تحریم در کار نیست. 
در بین این سه مشکل، مسئله داوری یا حکمیت، بیش از همه اهمیت دارد و اگر حل و فصل شود، آمریکا و اتحادیه اروپا دستکم می‌توانند بر اساس مفاد توافق دوباره نظام تحریم ها را اعمال کنند. جزئیات توافق هنوز روشن نیست. با وجود این، سازوکاری که طرفین گفتگوها در این مرحله انتخاب کرده‌اند، ظاهراً به نفع ایران است و حکومت ایران مستقیماً در رأس تصمیم گیری ها خواهد بود. البته هر یک از کشورهای عضو گروه پنج بعلاوه یک جزء فرآیند حکمیت خواهند بود و نماینده واحدی نخواهند داشت. بدین ترتیب، ایران ممکن است یکی از کشورهای عضو پنج بعلاوه یک را به عنوان حلقه ضعیف انتخاب کند و بازگشت آنی تحریم ها را مختل کند. سامانتا پاور به کنگره آمریکا وعده داد « این کشور قابلیت بازگشت آنی ساختار تحریم‌های چند جانبه را حتی بدون حمایت روسیه و چین حفظ می‌کند». تنها گذر زمان مشخص می‌کند که آیا نتیجه کار به همین سادگی خواهد بود یا خیر. 

****
پایگاه اینترنتی راشاتودی گزارش داد: اسرائیل گفتگوها با آمریکا بر سر کمک های دفاعی به تل آویو را تا پایان مذاکرات هسته ای ایران به حال تعلیق درآورده است.
راشاتودی افزود این واقعه در بحبوحه افزایش تنش ها بین کاخ سفید و تل آویو صورت گرفته است.
این تصمیم بعد از نشست نمایندگان بلندپایه وزارت دفاع، وزارت امور خارجه و دفتر نخست وزیری اسرائیل گرفته شده است.
یکی از مقامات بلندپایه دفاعی اسرائیل ضمن تایید این خبر گفت این وقفه به اسرائیل امکان می دهد درخواست جدیدی برای منابع دفاعی اش بعد از نهایی شدن توافق هسته ای با ایران ارائه کند.
اما مقامات دیگر اسرائیل می گویند تل آویو احتمالا این تعلیق را تا معرفی رئیس جمهور جدید در آمریکا در سال دو هزار و هفده ادامه می دهد.
بنیامین نتانیاهو نارضایتی مستمر خود را از سیاست های باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در خاورمیانه (غرب آسیا) اعلام کرده است که شامل ترمیم روابط با ایران و راه حل دو کشور مستقل برای بن بست فلسطین و اسرائیل است.

****
در آخرین روز‌های مذاکرات هسته‌ای بین ایران و پنج به علاوه یک برخی مقامات کشور‌ها و سازمان‌های بین المللی به دو طرف توصیه می‌کنند در گفتگو‌ها از خود انعطاف نشان ‌دهند. 
به عنوان مثال، دبیر کل سازمان ملل متحد در گفتگو با شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار 1394/04/02 گفت: نیاز است توافق (هسته ای با ایران) با روحیه انعطاف پذیری و مصالحه کامل شود تا بتوانیم این مسئله را به صورت کامل حل کنیم.
ظاهرا این توصیه و توصیه‌هایی شبیه آن سبب شده محافل سیاسی و رسانه‌ای آمریکایی در روز‌های اخیر موجی از انتقادات را روانه باراک اوباما و دولتش درباره عقب نشینی از واضع خود در برابر ایران در مذاکرات هسته‌ای کنند، شاید به این ترتیب ضمن منحرف کردن توجه‌ها از زیاده‌خواهی‌های غرب، تهران را متهم به اجتناب از انعطاف پذیر کنند و/ به زعم خود/ آخرین تلاش‌ها را در روز‌های پایانی این دور از مذاکرات برای امتیازگیری از تهران بنمایند. 
به عنوان مثال، جب بوش نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا در صفحه توئیتر خود تلاش‌های دولت اوباما را برای دستیابی به توافق با تهران محکوم کرد و ادعا کرد: «... فرض بر این است که در روزهای آینده امتیازات بیشتری واگذار خواهیم کرد.»
پایگاه اینترنتی نشنال اینترست روز سه شنبه گذشته در گزارشی با عنوان " آیا آمریکا بیش از حد در برابر ایران کوتاه می آید؟ " با یادآوری " یک سال و نیم مذاکرات هسته ای با ایران " به معیارهای نسبتا سطح پایین دیپلماسی آمریکا تا به امروز و کوتاه آمدن واشنگتن بر سر برخی مسائل در مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد. 
رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا هم دولت این کشور را به علت آنچه که وی امتیازدهی به ایران خواند به باد انتقاد گرفت. 
بر اساس این گزارش، رویس بیانیه اش را در واکنش به تازه ترین تحولات در گفتگوهای هسته ای ایران صادر کرد. 
هر چند این افراد به برخی شواهد برای مستند کردن ادعای خود اشاره می‌کنند/ شواهدی مانند: برخورداری ایران از یک رآکتورهایی پیشرفته، تبدیل تاسیسات زیر زمینی این کشور در فوردو به تاسیساتی برای تولید ایزوتوپ، رسمیت شناختن فن آوری هسته‌ای در ایران و ... / اما به هیچ عنوان نمی توان این مسائل را امتیازاتی که غرب به ایران داده است دانست. زیرا هدف از این مذاکرات/ چنانچه بار‌ها مقامات غربی اذعان کرده‌اند/ توقف برنامه هسته‌ای ایران نبوده، بلکه/ به زعم آنها/ جلوگیری از فعالیت نظامی - هسته‌ای ایران بوده است و این تاسیسات همه در زمره فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای قرار می‌گیرند. با این حال انگیزه آنها از انعکاس این «امتیازات خود خوانده»، وادار کردن تهران به دادن امتیازاتی در زمینه بارزسی از مراکز نظامی ایران، دست برداشتن تهران از مطالبه لغو فوری تحریم ها، تعطیلی فعالیت های هسته ای در دراز مدت و ... است. 
چیز‌هایی که اخرین‌ چالش‌های پیش روی تهران و پنج به علاوه یک در مذاکرات هسته‌ای است. 
بخشی از بیانیه رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا از این منظر ارزیابی می‌گردد: «این امتیازدهی فقط رهبران ایران را جسورتر کرده که بیشتر طلب کنند. تا آنجا که (درخواست می‌کنند) مکان های نظامی بارزسی نشوند! تخفیف فوری در تحریم ها (داده شود). وی در ادامه با بیان این پرسش که " چرا هیچ امتیازی را از سوی ایران شاهد نیستیم!؟ " تصریح کرد: " آنگونه که این گفتگوها پیش می روند، توافقی پایدار و پرمعنی را از سوی دولت نباید انتظار داشت و پذیرفتن چنین توافقی از سوی کنگره هم بعید به نظر می رسد. " 
پت کدل مسئول نظرسنجی های جیمی کارتر رئیس جمهور اسبق آمریکا هم به شبکه فاکس نیوز گفت: ما از اینجا شروع کردیم که آنها باید کل برنامه هسته ای خود را برچینند. ما از این مسئله دست کشیدیم. سپس گفتیم این مسئله طی بیست سال خواهد بود. سپس گفتیم طی ده سال خواهد بود. با این وضع، ما حتی تحریمهای غیر هسته ای را لغو خواهیم کرد. این بزرگترین عقب نشینی است. وندی شرمن ... و جان کری آمریکا و متحدانمان را می فروشند. 
عضو سابق کنگره آمریکا نیز گفت این کشور در مذاکرات هسته ای با ایران در حال عقب نشینی است. جان لوبوتییه عضو سابق کنگره آمریکا در برنامه «پولیتیکال اینسایدرز» شبکه فاکس نیوز گفت: ما در حال عقب نشینی هستیم. ما در خصوص سابقه آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره آنچه ایرانی‌ها انجام دادند عقب نشینی کردیم. و عقب نشینی بزرگ در خصوص بازرسی از پایگاههای نظامی ایران است. با وجود این، ما این توافق را پیش می بریم. 
پایگاه اینترنتی نشنال اینترست در بخش دیگری از گزارش روز سه شنبه خود یکی از امتیاز غرب به ایران را انصراف از شفاف سازی ایران در مورد فعالیت های هسته ای گذشته خود دانست. بر اساس این گزارش " این موضوع سالها مورد بحث بوده است و آژانس بین المللی انرژی اتمی حدود 12 فعالیت احتمالی در ارتباط با ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران را - از طراحی بمب گرفته تا توسعه چاشنی های هسته ای - شناسایی کرده است و ایران باید درباره آنها به طور کامل توضیح بدهد... بهار امسال بود که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا همچنان تاکید داشت شفاف سازی ایران در مورد فعالیت های هسته ای گذشته خود که گمان می رود اهداف نظامی داشته عاملی مهم در آماده سازی مقدمات برای امضا هرگونه موافقتنامه با تهران است. اما اکنون این دیپلمات ارشد آمریکایی لحنی کاملا متفاوتی در پیش گرفته است. (جالب اینکه) کری اخیرا در اظهاراتی ادعاها و نگرانی‌ها درباره فعالیت‌های نظامی گذشته ایران را «تحریف شده» و «بی مورد» قلمداد می‌کند: وی در مصاحبه با خبرنگاران گفت: «ذهن ما درگیر این نیست که ایران در یک زمان خاص چه کاری انجام داده است.» وزیر امور خارجه آمریکا اکنون تاکید می‌کند دولت آمریکا در مورد آنچه از فعالیت های هسته ای گذشته ایران می داند آسوده خاطر است و در حال حاضر نگران فعالیت های هسته ای تهران در آینده است. علاوه بر این، کری می گوید :« هر نگرانی که ما در مورد این مسئله داشته ایم بی مورد بوده است. موضوع ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران در برخی بحث ها تا حدودی تحریف شده است.»
همزمان با این ادعا‌ها جان مک کین سناتور جمهور خواه رئیس کمیته خدمات مسلح سنا نیز گفت: دولت اوباما باید از هرگونه بررسی تمدید مذاکرات با ایران خجالت بکشد. به گزارش پایگاه اینترنتی هیل، مک کین گفت: دولت اوباما باید از بررسی تمدید مذاکرات اتمی با ایران خجالت بکشد... آنها با این اقدام خود تنها نشان می دهند که در حال تقلای بی فایده هستند. روزنامه هیل 1394/04/04 نیز نوشت مارتا مک سالی نماینده جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا در جلسه استماع کمیته خدمات مسلح مجلس آمریکا گفت سیاست آمریکا در قبال ایران غیرمنسجم و ناهماهنگ است. 
شماری از سیاستمداران پیشین آمریکایی و از جمله برخی از مقامات سابق کاخ سفید نیز امروز در نامه ای به باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نگرانی خود را درباره مذاکرات اتمی با ایران اعلام داشتند.
با توجه به آنچه گذشت انعکاس بالا گرفتن انتقادات از باراک اوباما و متهم کردن او به برخی عقب نشینی‌ها در برابر ایران در رسانه‌های آمریکایی تنها تلاشی است برای متهم کردن ایران به پرهیز از انعطاف پذیری در مذاکرات هسته‌ای و مجبور کردن تهران به دادن آخرین امتیازان در دقیقه 90. 

****
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک از ژنو ، یک منبع دیپلماتیک غربی روز پنجشنبه اعلام کرد گروه پنج بعلاوه یک و ایران هنوز در خصوص تمدید ضرب الاجل برای مذاکرات هسته ای تهران به توافق نرسیده اند.
این منبع در این باره خاطر نشان کرد : «موضوع تمدید مذاکرات و تاریخ نشست وزرا همچنان نامشخص است».
یک منبع دیگر نزدیک به مذاکرات هسته ای نیز اظهار داشت تاریخ نشست وزرا هنوز مورد تایید قرار نگرفته است.
غرب همواره ایران را به تلاش برای تولید تسلیحات هسته ای در پوشش برنامه هسته ای صلح آمیز متهم می کند و به همین سبب تحریم هایی را علیه تهران اعمال کرده است.
ماه آوریل ایران و کشورهای عضو گروه پنج بعلاوه یک به توافقی در مورد یک چارچوب سیاسی برای رسیدن به توافقی جهت تضمین ماهیت صلح آمیز فعالیت های هسته ای تهران دست پیدا کردند تا در قبال آن تحریم ها علیه ایران نیز کاهش پیدا کند.
انتظار می رود تا سی ام ژوئن طرف های مذاکرات بر سر برنامه هسته ای ایران به توافق برسند.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران پیشتر این هفته ضمن بیان اینکه طرف های مذاکرات اراده سیاسی قوی برای به نتیجه رسیدن گفتگوها دارند تصریح کرد امکان زیادی وجود دارد که تهران و گروه پنج بعلاوه یک تا پایان ضرب الاجل و یا چند روز پس از به پایان رسیدن آن ، به توافق نهایی برسند.

****
«لوبلاگ» نوشت : از زمانی که دیپلماسی هسته ای با ایران گرمتر شده است، «ائتلاف یهودیان جمهوریخواه» نقش مهمی در سازماندهی مخالفت جمهوریخواهان با توافق بالقوه بین گروه پنج بعلاوه یک و ایران ایفاء کرده است. 
این پایگاه اینترنتی نوشت : به عنوان مثال ، ائتلاف یهودیان جمهوریخواه دعوت یک طرفه جان بینر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل را تایید کرد. ائتلاف یهودیان جمهوریخواه حتی آگهی های تبلیغاتی زیادی پیش از ایراد این سخنرانی در کنگره در اوایل سال جاری پخش کرد. ائتلاف یهودیان جمهوریخواه همچنین صلاحیت نامزدهای بالقوه جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری را در مجمع سالانه خود که در هتل و قمارخانه شِلدون آدلسون میلیاردر آمریکایی در یک ماه قبل برگزار شد تایید کرد.
اسنادی که پایگاه اینترنتی لوبلاگ بررسی کرده است نشان می دهد در یک مورد کمک در سال دو هزار و دوازده ، پنج میلیون دلار در اختیار ائتلاف یهودیان جمهوریخواه قرار گرفته است.
باقی کمک ها بسیار کمتر بوده است. بیشترین کمک ها به ترتیب هفتصد هزار ، سیصد هزار ، دویست و هفتاد و پنج هزار و صد و پنج هزار دلار بوده اند.
پنج میلیون دلار، حدود پنجاه و چهار درصد از کمک های مالی ائتلاف یهودیان جمهوریخواه در زمان انتخابات ریاست جمهوری قبلی را تشکیل می دهد.
به نظر می رسد آدلسون ثروتمندترین « مدیر » ائتلاف یهودیان جمهوریخواه و مهم ترین فرد در کنفرانس سالانه این ائتلاف ، محتمل ترین فردی باشد که این کمک را ارائه کرده است.
آدلسون با صراحت مخالفت خود را با توافق هسته ای با ایران اعلام کرده است. وی حتی تا آنجا پیش رفت که اعلام کرد باید به ایران حمله هسته ای بشود.
آدلسون همچنین از تامین کنندگان مالی مهم گروههای دیگر مخالف توافق هسته ای با ایران از جمله «متحد علیه ایران هسته ای» ، «بنیاد دفاع از دموکراسی ها» ، «سازمان صهیونیستی آمریکا» و گروههایی دیگر است. آدلسون همچنین طرفدار نتانیاهوست. 
آدلسون مهمان افتخاری در زمان سخنرانی نتانیاهو در کنگره بود.

****
شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار گزارش داد: شرکت های ایرانی مسلما به موضوع لغو تحریم های بین المللی و انتقال پول و احیای تجارت فکر می کنند.
در این گزارش اختصاصی فرانس بیست و چهار از تهران آمده است: بسیاری از شرکتهای ایرانی مجبور شده اند برای ادامه حیات خود فعالیت های خود را متنوع کنند. یکی از این شرکتها، شرکتی است که قبل از تحریمهای سال دو هزار و ده توانسته بود صد و پنجاه میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی جذب کند. اما از پنج سال پیش تاکنون، دیگر از این ارقام خبری نیست و مجبور شده است فقط در بازار داخلی ایران فعالیت کند. رامین ربیعی مدیر شرکت سرمایه گذاری فیروزه می گوید: «این تحریم ها تاثیری مستقیم بر ما داشته است زیرا اگر این تحریم ها نبود شرکتی همچون شرکت ما می توانست چهار یا پنج برابر بزرگتر از اندازه کنونی اش باشد. از زمان توافق لوزان در دوم آوریل مراجعات بسیار زیادی به ما شده است و ما بیش از صد و پنجاه ایمیل دریافت کرده ایم.»
گزارش می افزاید: از زمان تحریم های اروپایی که بر بخش بانکی فشار وارد کرده است انتقال پول از ایران و به ایران ممنوع شده است. این امر باعث توقف شراکت های زیادی با اروپایی ها شده است.
مرتضی الله داد اقتصاددان اتاق بازرگانی تهران می گوید: «برای شرکت های بزرگ از زمان مذاکرات اوضاع بهتر شده است اما برای شرکت های کوچک، اوضاع متفاوت است. گفته می شود که آنها با چهل تا پنجاه درصد ظرفیت خود کار می کنند.»گزارش می افزاید: اما تجار خارجی منتظر توافق نمانده اند. از چند ماه پیش، این تجار به حدی وارد تهران شده اند که برخی از شرکت ها مجبور شده اند خدماتی همچون سازماندهی جلسات با مقامات رسمی را راه اندازی کنند و آنها را در راه بازگشت به جمهوری اسلامی همراهی کنند. فرانک عسکری بنیانگذار شرکت ایران دات کام می گوید: «این اتفاق تازه ای است. ما به طور مرتب درخواست های جدیدی دریافت می کنیم. ما قبلا بر روی گردشگران متمرکز شده بودیم اما اکنون بیشتر به تجار می پردازیم زیرا شمار زیادی از تجار به ایران می آیند. سرمایه گذاران بالقوه بیشتر از گردشگران هستند.»
در ادامه گزارش آمده است: برخی از کارشناسان معتقدند که اگر همه تحریم ها برداشته شود اولین تاثیرات آن تا شش ماه آینده می تواند احساس شود. اقتصاد ایران به علت رکود و تورم بی سابقه از سه سال پیش با خفقان مواجه شده است.

****
شماری از مقامات پیشین کاخ سفید و سیاستمداران و اندیشمندان آمریکایی درباره مذاکرات هسته ای دولت اوباما با ایران ، نامه ای به رئیس جمهور آمریکا نوشتند. 
به گزارش واحد مرکزی خبر، بر اساس اعلام پایگاه اینترنتی موسسه واشتگتن ( ww.washingtoninstitute.org ) در این نامه آمده است:
توافق هسته ای با ایران هنوز حاصل نشده است. مذاکرات همچنان ادامه دارد. ضرب الاجل تعیین شده برای دست یابی به توافقنامه هسته ای 30 ماه ژوئن است. ما اطلاعات زیادی درباره این توافقنامه احتمالی داریم. بیشتر ما ترجیح می دهیم توافقی قاطع تر با ایران حاصل شود.
این توافقنامه سبب جلوگیری ایران از دست یابی به قابلیت ساخت تسلیحات هسته ای نمی شود. در این توافق از ایران خواسته نشده است زیرساخت های غنی سازی خود را برچیند. بلکه تنها به مدت 10 تا 15 سال سبب محدود شدن قابلیت های ایران در این زمینه می شود. این توافقنامه خواستار شفافیت و بازرسی با هدف بازداشتن و منصرف کردن ایران از ساخت یک سلاح هسته ای شده است.
اما این توافقنامه حاوی راهبردی جامع در قبال ایران نیست. در این توافقنامه به موضوع حمایت ایران از سازمان های تروریستی - همانند حزب الله و حماس - ، مداخله های تهران در عراق، سوریه، لبنان و یمن ( استیلای منطقه ای ایران ) ، زرادخانه موشک های بالستیک ایران یا سرکوب شهروندان این کشور اشاره نشده است . دولت آمریکا امیدوار است دست یابی به توافقنامه هسته ای بتواند بر سیاست های ایران در قبال موضوعات یاد شده تأثیری مثبت داشته باشد.
ما در این باره نگران هستیم که مذاکرات کنونی هسته ای، نتواند سبب شود استانداردهای خود دولت در زمینه دست یابی به توافقی « خوب » رعایت شود. 
ما در دیدگاهمان برای جلوگیری و منصرف کردن ایران از ساخت یک سلاح هسته ای متحد هستیم و بر این باوریم هر گونه توافقنامه احتمالی هسته ای باید شامل موارد ذیل باشد:
- نظارت و تأیید صحت و سقم پایبندی ایران به مفاد توافقنامه :
بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی باید در زمان های مختلف و به صورت موثر به همه سایت ها در ایران دسترسی داشته باشند تا بتوانند پایبندی ایران را به مفاد توافقنامه هسته ای تأیید کنند. این سایت ها باید شامل تأسیسات نظامی ( از جمله تأسیسات سپاه ( و دیگر تأسیسات حساس شود. ایران نباید قابلیت رد یا به تأخیر انداختن روند بازرسی های آژانس را داشته باشد . 
- ابعاد احتمالا نظامی برنامه هسته ای ایران:
بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی باید بتوانند به طور متناوب و به شیوه ای موثر اقدام به نمونه برداری ، مصاحبه با دانشمندان هسته ای و مقامات دولتی کنند و همچنین به بررسی اسناد موجود برای تکمیل روند تحقیقات درباره فعالیت های نظامی هسته ای ایران ( ابعاد احتمالا نظامی ) در گذشته بپردازند. قبل از لغو هر گونه تحریم ها باید این اقدامات انجام شوند. 
- سانتریفوژهای پیشرفته :
توافقنامه هسته ای باید سبب اعمال محدودیت هایی سخت گیرانه در ارتباط با سانتریفوژهای پیشرفته ، آزمایشها و نصب آنها در ده سال نخست اجرای توافقنامه و همچنین مانع از ارتقا فنی و گسترش ظرفیت غنی سازی پس از ده سال نخست شود. 
هدف به تأخیر انداختن نصب سانتریفوژهای پیشرفته تا جای ممکن است .
- کاهش تحریم ها:
کاهش تحریم های اعمال شده بر ایران باید بر اساس عملکرد ایران و پایبندی تهران به تعهداتش باشد. تا زمانی که آژانس بین المللی انرژی اتمی تأیید نکرده است ایران گام های لازم را برای اجرای توافق نامه برداشته است ، نباید تحریم های بین المللی تعلیق یا لغو شوند. تحریم های غیر هسته ای - از قبیل تحریم هایی که در ارتباط با تروریسم بر ایران اعمال شده اند - باید همچنان بر سر جای خود باقی بمانند.
- پیامدهای نقض مفاد توافقنامه هسته ای:
توافقنامه هسته ای باید شامل راهکاری موثر برای اعمال دوباره تحریم ها به صورت خودکار البته در صورتی باشد که اثبات شود ایران مفاد توافقنامه را نقض کرده است . علاوه بر این، آمریکا باید به تنهایی راهکارهایی جدی در صورت نقض مفاد توافقنامه از سوی ایران بیندیشد. برای آمریکا بسیار اهمیت دارد که مشخص شود طی اجرای توافقنامه هسته ای و پس از انقضای تاریخ آن، این سیاست های آمریکا بوده که سبب شده است ایران نتواند مواد شکافت پذیر کافی برای سلاخت یک سلاح هسته ای تولید کند . 
اگر در توافقنامه هسته ای به موارد ذکر شده پرداخته نشود به دشواری می توان بسیاری از ما را برای حمایت از توافق هسته ای مجاب کرد.
ما از دولت آمریکا می خواهیم به تاریخ 30 ژوئن به عنوان تاریخی « اجتناب ناپذیر » ننگرد بلکه تا زمان دست یابی به توافقی « خوب » که شامل موارد بالا می شود، بر روی میز مذاکره باقی بماند. باید برنامه اقدام مشترک را تا زمان ادامه مذاکرات هسته ای تمدید کرد. این اقدام سبب خواهد شد فعالیت های هسته ای ایران همچنان محدود باقی بماند و تحریم های بین المللی نیز در سطح کنونی خود حفظ شوند.
در حالی که آمریکا باید قانون اعمال تحریم ها بر ایران را تمدید کند در عین حال نباید اجازه دهد سطح کنونی تحریم ها حین برگزاری مذاکرات هسته ای افزایش یابد . 
ایران برای دست یابی به توافقنامه هسته ای و متعاقب آن کاهش تحریم ها و انزوای بین المللی در آستانه برگزاری انتخابات در فوریه آینده، انگیزه های بسیاری دارد . باید اجازه دهیم اگر طرفی قرار است میز مذاکرات را ترک کند، آن طرف ایران باشد.برخی بر این باورند دست یابی به توافقنامه هسته ای در حال حاضر سبب تقویت رفتارهای بد ایران خواهد شد. این افراد دلایل بسیاری برای دیدگاه خود دارند. به همین دلیل ما بر این باوریم که آمریکا باید با انجام دادن اقدامات بیشتر در منطقه غرب آسیا ایران را کنترل کند و از دوستان و هم پیمانان سنتی ما حمایت کند.
این به معنای اعزام نیروی پیاده نظام برای انجام دادن عملیات در منطقه غرب آسیا نیست. 
بلکه آمریکا باید در عراق روند آموزش و مسلح کردن نیروهای امنیتی عراقی و نیروهای پیشمرگه کرد را افزایش دهد. آمریکا در سوریه نیز باید روند آموزش و اجرای برنامه های تجهیز مخالفان سوری را افزایش دهد . با ترکیه برای ایجاد منطقه ای امن در شمال سوریه همکاری کند . بر روی نقاظ ضعف بشار اسد رئیس جمهور سوریه به منظور ایجاد اختلاف در میان عناصر دولتی سرمایه گذاری کند .
آمریکا در یمن نیز باید از اقدامات عربستان سعودی و امارات متحده عربی در تحت فشار قرار دادن طرف های مختلف حاضر بر روی میز مذاکرات حمایت کند و همچنین در پی جدا کردن نیروهای جنبش کمیته های مردمی از ایران باشد.
واشنگتن در مجموع در سطح منطقه ای باید مانع از رسیدن تسلیحات ایرانی به دست گروه های افراطی شود و به مقابله با تلاش های تهران در تهدید و ناامن کردن خطوط کشتی رانی ادامه دهد. انجام شدن این اقدامات در نهایت سبب تقویت توانمندی های آمریکا در مبارزه با شورشیان داعش خواهد شد . مقابله با داعش و فعالیت های سلطه جویانه ایران در منطقه سبب خواهد شد دوستان و هم پیمانان ما اطمینان حاصل کنند آمریکا همچنان از آنها حفاظت خواهد کرد. این اقدامات همچنین به برطرف شدن نگرانی های اسرائیل در ارتباط با برنامه هسته ای ایران کمک خواهد کرد.
.........................................................
اسامی امضا کنندگان این نامه به شرح زیر است:
- گراهام آلیسون مدیر مرکز علم و امور بین المللی بلفر- هاوارد برمن نماینده سابق دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا (2013- 1983)- رابرت بلک ویل معاون دستیار رئیس و معاون مشاور امنیت ملی برنامه ریزی راهبردی در دولت جرج بوش رئیس جمهور آمریکا 2004 - 2003- ژنرال جیمز کارترایت معاون رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا 2011- 2007- پاتریک کلاوسون استاد بلندپایه و مدیر تحقیقاتی موسسه واشنگتن- پائولا جی دوبریانسکی معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور جهانی 2009 - 2001- رابریت آینهورن مشاور ویژه وزیر امور خارجه آمریکا در امور منع اشاعه و کنترل تسلیحات 2013 - 2009- نورمن آیزن سفیر آمریکا در جمهوری چک 2014 - 2011- مایکل آیزناستات استاد و مدیر برنامه مطالعات امنیتی و نظامی موسسه واشنگتن- استفان هادلی مشاور امنیت ملی جرج بوش 2009 - 2005- اولی هاینونن معاون مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی 2010 - 2005- جیمز جفری سفیر آمریکا در عراق 2012 - 2010، معاون مشاور امنیت ملی بوش 2008 - 2007، استاد ممتاز در موسسه واشنگتن و برنده جایزه فیلیپ سولوندز- جوزف لیبرمن سناتور آمریکایی 2013 - 1989- دیوید ماکوسکی مشاور برجسته سیاسی معاون ویژه آمریکا در مذاکرات فلسطین - اسرائیل ( 2014 - 2013). استاد ممتاز و مدیر طرح روند صلح خاورمیانه در موسسه واشنگتن- دیوید پترائوس مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) 2012 - 2011- دنیس راس دستیار ویژه اوباما و مدیر ارشد شورای امنیت ملی برای منطقه مرکزی 2011 - 2009 ، رایزن و استاد برجسته موسسه واشنگتن- گری سیمور هماهنگ کننده کنترل تسلیحات و سلاح های کشتار جمعی در ریاست جمهوری اوباما 2013 - 2009 - رابرت ساتلوف رئیس سیاست خاورمیانه و مدیر اجرایی در موسسه واشنگتن


****
المانیتور نوشت : نتیجه موفقیت آمیز مذاکرات در مورد برنامه هسته ای ایران می تواند موجب شکست تلاش های سعید جلیلی مذاکره کننده هسته ای و تندروی این کشور به عرصه سیاست به عنوان یک عضو مجلس شود.
این پایگاه اینترنتی آمریکایی در تحلیلی به قلم میثم بیزار نوشت : علی لاریجانی اکتبر 2007 از سمت دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به دلیل آنچه او quotation mark اختلاف نظر جدی مدیریتی quotation mark با محمود احمدی نژاد رئیس جمهور قبلی ایران خواند استعفا کرد. 
سعید جلیلی معاون وزیر امور خارجه در امور اروپا و آمریکا جایگزین لاریجانی شد. در حال حاضر، هشت سال بعد، رسانه های ایران گزارش داده اند که جلیلی در حال آماده شدن برای شرکت در انتخابات مجلس است تا دوباره جانشین لاریجانی این بار در سمت رئیس مجلس ایران شود.
آریا نیوز ماه مه گزارش داد :« به نظر می رسد سعید جلیلی که به شکلی تعجب آور نامزد یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری شد و معادلات سیاسی اصولگرایان و خود انتخابات را تغییر داد اکنون ظاهرا تصمیم گرفته است شانس خود را برای تبدیل شدن به یک نماینده مجلس امتحان کند.» در حالی که انتخابات مجلس برای فوریه سال 2016 برنامه ریزی شده است ، گزارشهایی نیز وجود دارد که آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رئیس موسسه امام خمینی (ره) و یکی از طرفداران شرکت جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2013، یک بار دیگر از جلیلی حمایت کرده است.
ماه آوریل گزارش شد جلیلی جلسه ای محرمانه با مصباح یزدی در قم داشته است. این دیدار پس از آن برگزار شد که گفته می شود جناح « جبهه پایداری » متشکل از اصولگرایان و همکاران سابق احمدی نژاد از مصباح یزدی، رهبر معنوی خود خواسته بودند جلیلی را برای شرکت در انتخابات مجلس متقاعد کند. برخی از تحلیلگران گفته اند این جلسه ، آنها را به یاد یکی از نشست های جلیلی با آیت الله مصباح یزدی چند روز قبل از نامزدی جلیلی برای ریاست جمهوری در سال 2013 می اندازد. 
تحلیلگران همچنین این دیدار را اولین گام مصباح یزدی در جهت ایفای نقش فعال در دهمین انتخابات مجلس تلقی می کنند.
اگر چه سازماندهی و برنامه ریزی برای انتخابات آینده پشت درهای بسته انجام می شود، خبرگزاری کار ایران (ایلنا) ماه مه گزارش داد که رهبران سه گروه اصلی اصولگرا در قم ملاقات کرده بودند . بر خلاف جلسات قبلی این سه گروه ، تازه ترین دور این دیدارها با شرکت آیت الله محمد یزدی (دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم )، آیت الله موحدی کرمانی (دبیر کل جامعه روحانیت مبارز) و آیت الله مصباح یزدی ، با پوشش رسانه ای زیادی از طرف رسانه های نزدیک به تشکیلات محافظه کاران همراه نبود. 
فقط اعلام شد که این جلسه « با هدف رسیدن به وحدت و همگرایی میان اصولگرایان » برگزار شد.
اصولگرایان که اکثریت کرسی های مجلس را در اختیار دارند ، با امکان واقعی از دست دادن کنترل خود بر قوه مقننه در صورتی که موفق به رسیدن به اجماع در میان خود نشوند روبرو هستند.»
سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی نماینده اصولگرای مجلس و عضو جبهه پایداری به المانیتور گفت :«پس از شکست اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری سال 2013 ( که حسن روحانی میانه رو در آن پیروز شد ) همه گروه های اصولگرا مصمم به رسیدن به وحدت برای جلوگیری از شکست دیگری در انتخابات سال 2016 هستند.»
وی افزود :« بحث ما در حال حاضر در مورد چگونگی آوردن تمام فراکسیون های اصولگرا در کنار یکدیگر متمرکز شده است. ما در مورد هیچ نامزد خاصی صحبت نکرده ایم اما اگر آقای جلیلی علاقمند به شرکت در انتخابات مجلس باشد، جبهه پایداری قطعا از او حمایت خواهد کرد.» 
افراد بسیاری از جمله قاضی زاده هاشمی بر این باورند که دولت روحانی و حامیان رئیس جمهور نیز در تلاش برای رسیدن به اجماع نظر برای مجلس آینده و تکمیل «کار ناتمام » خود هستند.
جلیلی از سال گذشته، در سخنرانی ها ، جلسات پرسش و پاسخ در دانشگاه ها و مساجد سراسر کشور در تعدادی از شهرها از جمله بیرجند ، بوشهر، قم و تبریز شرکت کرده است. 
هر کسی علاقه مند باشد می تواند اخبار سفر و رویدادها را در وبسایت و حساب اینستاگرم جلیلی دنبال کند.
جلیلی ابتدا از صحبت کردن در مورد مذاکرات هسته ای در دولت روحانی خودداری کرده بود، اما جلیلی در ماههای اخیر لحنی انتقادی در مورد این مذاکرات در پیش گرفته است. برخی افراد این تغییر را نشانه ای از قصد جلیلی برای شرکت در انتخابات مجلس تلقی می کنند. در حالی که مذاکرات بر سر برنامه هسته ای ایران به مهلت سی ژوئن نزدیک می شود ، برخی ناظران معتقدند نتیجه این مذاکرات صف بندی انتخابات مجلس را مشخص می کند انتخاباتی که برای ریاست جمهوری روحانی « بسیار مهم » توصیف می شود.
قاضی زاده هاشمی مانند دیگر اعضای جبهه پایداری یکی از منتقدان اصلی مذاکرات هسته ای بوده است که در دولت روحانی در حال انجام شدن است. او به المانیتور گفت :« روحانی مذاکرات را به صورت قطب بندی شده در آورده و سرنوشت سیاسی کشور را به مذاکرات هسته ای گره زده است. بنابراین طبیعی است که این وضع تاثیر مذاکرات را در انتخابات آینده حداقل در کوتاه مدت افزایش می دهد.»
یک تحلیلگر سیاسی که خواست نامش فاش نشود به المانیتور گفت :«در صورتی که در پایان مذاکرات توافقی وجود داشته باشد ، اکثریت بزرگی از مجلس آینده بدون شک تحت کنترل اصلاح طلبان و میانه روهایی خواهد بود که سال 2013 از روحانی پشتیبانی کردند.»
این تحلیلگر مسائل سیاسی خاطر نشان کرد :« اگر مذاکرات شکست بخورد، نامزدهای اردوگاه اصولگرایان و نامزد های بالقوه مانند سعید جلیلی صرفنظر از اینکه آیت الله مصباح یزدی از آنها حمایت کند یا نکند ، حضور بسیار قوی تری در مجلس خواهند داشت.»
اگر چه جلیلی قصد خود را برای شرکت در انتخابات مجلس در سال 2016 به طور رسمی اعلام نکرده است ، بسیاری می گویند این فرد فراری از رسانه ها و جانباز جنگ که در ابتدا حدس و گمانها و درخواستها برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری در سال 2013 را رد کرده بود ، دوباره ممکن است به طور مشابه عمل و نامزدی خود در انتخابات مجلس را در آخرین لحظه اعلام کند.

****
روزنامه فایننشال تایمز در اینترنت امروز در گزارشی به بررسی ارتباط موانع موجود در مذاکرات هسته ای با جنگ دهه هشتاد ایران با عراق پرداخت.
در این گزارش با اشاره به حملات موشکی صدام به شهرهای ایران در سال هزار و نهصد و هشتاد و چهار و عدم آمادگی ایران برای مقابله با آن خاطر نشان می شود، تهران نهایتا برای دفاع از خود اقدام به خرید موشک از کشورهای اروپای شرقی کرد اما خفت تفاضا برای تسلیحات دفاعی در زمانی که این کشور هدف حمله قرار داشت، چیزی نیست که رهبران ایران هرگز از یاد ببرند.
طبق این گزارش، یکی از سیاستمداران ارشد ایران این مسئله را علت مخالفت ایران با دسترسی بازرسان بین المللی به مراکز نظامی اش طبق هر توافقنامه هسته ای عنوان کرد.
فایننشال تایمز در ادامه به اهمیت بازدارندگی موشکی ایران برای این کشور در برابر دشمنان منطقه ای شان بویژه اسرائیل و تضمینی برای امنیت مرزهای آن و نیز نظرات برخی تحلیلگران در این زمینه می پردازد. از جمله آنکه، به عقیده برخی تحلیلگران، این نگرانی در درون نظام ایران وجود دارد که توافق هسته ای تضمینی برای پایان توطئه آمریکا و اسرائیل بر ضد این کشور نباشد و بازرسی از مراکز نظامی ایران بخشی از این توطئه باشد. 

نظرات : 0

ثبت نظر

83570