۱۴۰۳ دوشنبه ۲۳ مهر

نهاوندیان: تحریم های فراهسته ای ایران لغو میشود

به گزارش ICTPRESS ، محمد نهاوندیان در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما شامگاه 23 تیرماه و پس از توافق تاریخی ایران با کشورهای 1+5 بر سر مسایل هسته ای، با اشاره به اینکه تحریم های هواپیمایی ازجمله تحریم های غیرهسته ای بود که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ناوگان مسافری و باری کشورمان را با مشکل مواجه کرده بود افزود: در پایان این مذاکرات، این تحریم هوایی هم برداشته شد.
وی با بیان اینکه شرکت های آمریکایی به علت تحریم های قبل از هسته ای هم نمی توانستند با ایران مبادلات داشته باشند، گفت: با این جمع بندی، شعب شرکت های آمریکایی در خارج از آمریکا هم تحریم هایشان علیه ایران لغو می شود و می توانند با ایران کار کنند.
نهاوندیان با اشاره به اینکه می توانستیم همچون گذشته روی سانتریفیوژهای آی آر یک، کارمان را ادامه و آنها را افزایش بدهیم افزود: آنچه با این مذاکرات حاصل شد، فراتر رفتن از آی آر یک و حتی رسیدن به آی آر هشت است، البته طبق برنامه زمانی که ما خودمان تصمیم می گیریم.
رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به تأکید دکتر روحانی به دکتر صالحی برای تنظیم برنامه ای بر اساس توانایی های خودمان و مذاکره بر اساس این برنامه گفت: برنامه هسته ای که الآن داده می شود بر اساس تشخیص کارشناسان فنی و دانشمندان هسته ای ماست.
نهاوندیان افزود: در کنار حفظ این توانایی ها توانستیم اقتصادمان را در یک سطح جدید بین المللی قرار بدهیم.
رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه در طول این سالها پتانسیل تولید ملی کشور بالا رفته اما با وجود تحریم ها بازارهای صادراتی به روی ایران بسته بود گفت: این تصور نادرست در اذهان نباشد که حالا که تحریم ها پایان یافته است و واردات زیاد خواهد شد، ما تحریم ها را برداشتیم تا صادرات ملی ایران بازارگشایی کند.
نهاوندیان افزود: بعد از جمع بندی ژنو که مختصری رفع تحریم در محصولات پتروشیمی صورت گرفت رشد خوبی را در این زمینه تجربه کردیم.
رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اظهارات رئیس جمهور و وزیرخارجه آمریکا پس از مذاکرات هسته ای در وین، این اظهارات را برای مصرف داخلی دانست و گفت: مسئولان ایران، اقتصاد، سیاست و فرهنگ کشور را با اظهارات هیچ مقام کشور دیگری ازجمله رئیس جمهور آمریکا تنظیم نمی کنند.
وی افزود: مسئولان دولت های دیگر مسائل داخلی ای دارند که به تناسب آنها صحبت می کنند.
نهاوندیان گفت: آنچه ما پیش رو داریم مجموعه متن مصوب پیش نویس قطعنامه شورای امنیت و پنج ضمیمه آنها ازجمله ضمیمه رفع تحریم هاست.
رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه ضمیمه رفع تحریم ها را کارشناسان ایرانی با دقت تنظیم کرده اند افزود: علاوه بر اینکه ما در سه بخش ،بحث لغو تحریم ها را داریم با اصرار طرف ایرانی، طرف مقابل قانع شد که اینها کافی نیست و می باید متنی که آثار لغو تحریم هاست در آن گنجانده شود و به طور ایجابی طوری که مدیران شرکت های بین المللی بتوانند بسیار روشن بدانند که در چه زمینه ای می توانند با ایران کار کنند گنجانده شود.
نهاوندیان با اشاره به اینکه در بخش اول ، یک یک واژه ها و قوانین احصاء شده است افزود: در بخش دوم کار کردن با ایران در حوزه های نفت، گاز، پتروشیمی، بیمه، حمل و نقل، خدمات وابسته و نرم افزار صریح گفته شده است.

نظرات : 0

ثبت نظر

20961