۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

سلولهای بنیادین در ساخت لنزهای چشمی

اکنون محققان توانسته اند با استفاده از سلولهای بنیادین لنز هایی بسازند که می تواند بینایی بسیاری از افراد نابینا و کم بینا را به آنها باز گرداند.
به گزارش ICTPRESS به نقل از "ساینس دیلی" ، در این روش محققان سه نفر را که یک چشم نابینا داشتند انتخاب کرده و با استفاده از سلولهای بنیادین قرنیه چشم سالم آنها لنزهایی برای چشم نابینای آنها ساخته اند و این لنز را به مدت 10 تا 14 روز بر روی چشم بیمار قرار دادند.
نتیجه تحقیق نشان می دهد که پس از گذشت حدود 2 هفته سلولهای بنیادین تعبیه شده در لنز به ترمیم قرنیه چشم نابینای فرد بیمار پرداخته اند . اکنون دو نفر از سه بیمار مورد تحقیق می توانند با چشم بیمار خود که مورد ترمیم قرار گرفته کلماتی که در سایز بزرگ بر روی کاغذ نوشته شده را بخوانند و یک نفر دیگر نیز توانسته است آزمون بینایی سنجی امتحان راهنمایی رانندگی را با موفقیت پشت سر گذارد.
طبق گفته محققان آمریکایی از آنجا که در این روش از سلولهای بنیادین قرنیه چشم خود بیمار استفاده می شود می توان از آن به یک تکنیک بسیار کم خرج و کم هزینه یاد کرد که می تواند در بسیاری کشورهای با سطح درآمد پایین هم مورد استفاده قرار گیرد.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

54008