۱۴۰۳ دوشنبه ۲۳ مهر

کنفرانس و نمایشگاه PetroICT : کیش اسپارک به دنبال جذب نیروی متخصص دانشجویی

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS؛ سام عباسی مدیر توسعه تجاری شرکت کیش اسپارک در خصوص نمایشگاه PetroICT گفت: شرکت ما یکی از اسپانسرهای اصلی چهارمین کنفرانس PetroICT است و برای اولین بار در این رویداد شرکت میکند. سالهای گذشته بدلیل اینکه از برگزاری چنین اتفاقی بی‌اطلاع بودیم شرکت نداشتیم. در صورتیکه کار ما بصورت تخصصی؛ ICT در حوزه نفت و گاز است و در هیچ فیلد دیگری فعالیت نمیکنیم. ولی متأسفانه این اولین باری است که در چنین نمایشگاهی حضور داریم.
علاقه داشتیم که تعداد بیشتری از نمایشگاه و غرفه دیدن کنند اما در طی دو روز بازدیدکننده تکراری زیاد داشتیم. ولی بطور کل رویداد خوبی بود.
شرکت‌کنندگان از واقعیت مخابرات و فناوری اطلاعات صنعت نفت و گاز به دور هستند. یعنی بین آن چیزی که در دنیای واقعی در حال جریان است با آن چیزی که در اینجا توسط شرکتها عرضه میشود فاصله‌ وجود دارد.
تعداد شرکتهایی که بصورت تخصصی در این زمینه فعالیت میکنند و در این نمایشگاه حضور دارند بسیار انگشت‌شمار است. یعنی شرکتهایی هستند که در زمینه ICT فعالیت میکنند و تمایل دارند که وارد حوزه نفت و گاز شوند. در واقع از رقبای ما در این حوزه هیچکدام در این مکان حضور ندارند. شاید یکی دو شرکت هستند که مانند ما با هواوی کار میکنند و میتوان گفت با هم همکار هستیم ولی شرکتهای دیگر در حال فعالیت در بازار دیگری هستند و کیش اسپارک به تنهایی در صنعت نفت و گاز مشغول کار است.
یکی از اهداف ما از حضور در این نمایشگاه آشنایی با نیروهای مختلف و حتی جذب نیرو بود. حتی فرمهای استخدام هم با خود آوردیم که متقاضیان و علاقمندان پر کنند .
نیروهای متخصص تازه فارغ التحصیل شده را مدنظر داشتیم که بتوانیم روی آنها سرمایه‌گذاری کنیم. باید تلاش کنیم تا فاصله بین صنعت و دانشگاه را برطرف کنیم. صنعت نفت و گاز در حال حرکت به سمتی است که روزی شاهد خواهیم بود یک پالایشگاه به شهری کوچک تبدیل شود. یک مهندس مخابرات باید با تمام سیستمهای موجود در آن شهر کوچک آشنایی داشته باشد.
ولی به دلیل اینکه دانشگاه‌های ما در حال حاضر مشغول دیدگاه مخابرات شهری هستند کار سخت میشود. مثلا کسی که بعد از چهار سال درس خواندن فارغ التحصیل میشود تبدیل به متخصص سوئیچینگ شهری میشود. ولی روی سیستمهای دوربین مدار بسته یا پیجینگ کار نمیکند اما مهندسان شرکت کیش‌اسپارک باید روی تمام این سیستمها اشراف کامل پیدا کنند.
اگر چنین رویدادی در محیط نمایشگاه برگزار میشود باید با این دید باشد که فردی که در این زمینه تحصیل میکند بتواند روزی برای صنعت نفت وگاز مفید واقع شود. ما هم با همین دید وارد نمایشگاه شدیم چون نمایشگاههای مخابرات و نفت و گاز هم هست که ما در هر دوی آنها شرکت میکنیم ولی ارزش افزوده‌ای که اینجا دارد متفاوت است.
ما حاضر هستیم با هر دانشگاهی در این مورد صحبت کنیم؛ حتی خودمان بصورت مهندسی معکوس عمل کردیم و برای تأمین یکسری تجهیزات با دانشگاه‌های شهید بهشتی و شریف به نتایجی هم رسیدیم ولی از آنجاییکه بحثهای اداری زمان‌بر است و هر دو طرف نیاز به بررسی و تأیید دارند تا بتوانند به تفاهم نهایی برسند هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده . در تلاش هستیم بتوانیم با اتکا به نیروی دانشگاهی در این حوزه فعالیت کنیم.
در ایران تعداد مهندسان برق یا مخابرات کم نیست؛ هر چه این نیروها بیشتر آموزش ببینند و در محیط عملیاتی قرار بگیرند در آینده به صنعت ما کمک خواهند کرد.
برای برطرف کردن این فاصله غیر از پیشنهادی که آقای دکتر کیا به منظور قرار دادن واحدهای آموزشی در دانشگاه‌ها مطرح کردند؛ میتوان دوره‌های کارآموزی تابستانی یا حین تحصیل برگزار کرد که بتوانند با شرکتهایی مانند ما کار بکنند تا درسی را که در کلاس یاد میگیرند در محیط عملی نیز پیاده کنند و راه استفاده از آموزشهای آکادمیک در محیطهای واقعی را یاد بگیرند. تحقیقاتی که میخواهند انجام دهند و فقط در حد یک ارائه و گرفتن نمره نباشد. مقاله‌ای ارائه داده شود که در آینده برای مملکت مفید باشد.
عباسی در ادامه صحبتهای خود به نقش بسیار حیاتی ICT در صنعت نفت و گاز اشاره کرد و گفت: اینطور نیست که فکر کنیم بودن ICT میتواند به صنعت نفت و گاز مثلا در جهت افزایش صادرات آن کمک کند؛ بلکه باید گفت حیات نفت و گاز بدون ICT اصلا امکانپذیر نیست. یکی از نمونه‌‌هایی که ما در حال کار هستیم سکوهای پارس جنوبی است. قرار است هیچ نیروی انسانی روی این سکوها نباشد. تمام سیستمهایی که سر چاهها هست اعم از سیستم خاموش کردن اضطراری سکو بر پایه سیستمهای مخابراتی و IT است که انجام میشود و تمام کنترل فرآیند را بعهده دارد.
هدف این است که تمام فعالیتهای اینچنینی از راه دور راه‌بری شود که بدون آن هم اصلا شدنی نیست. پس ما باید نرم‌افزارها و سیستمهای داخلی بسیار پیشرفته‌ای داشته باشیم که دیگر نیازی به شرکتهای خارجی نداشته باشیم و خودمان با تواناییهایی که بالاخص در چندسال گذشته کسب کرده‌ایم بتوانیم تولید خود را انجام دهیم. مخابرات در این سیستم نقش اصلی را ایفا میکند.
به گزارش آی‌سی‌تی پرس؛ عباسی در پایان ابراز امیدواری کرد که نمایشگاه PetroICT هر ساله برگزار شود و اطلاع‌رسانی بهتری هم انجام شود؛ اگر قرار است در محیط دانشگاهی انجام شود به تمام دانشجویان اطلاع داده شود؛ حتی بهتر است که در همه دانشگاه‌ها تبلیغ صورت گیرد. اگر قرار است که مدیران حضور داشته باشند امکانات و تسهیلاتی برای آنها درنظر گرفته شود چون خیلی از مدیران رده‌بالای نفتی اصلا در تهران حضور ندارند. اگر امکان داشته باشد نمایشگاه در جای دیگری برگزار شود. حتی شاید بهتر باشد که این کار در جنوب کشور انجام شود.

نظرات : 0

ثبت نظر

63023