۱۴۰۳ یکشنبه ۲۲ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی شنبه7 آذر

ICTPRESS گزارش میدهد :
خبر: ورود ربات‌ها به عرصه سینما و بازیگری
نمایشگاه جهانی ربات چین تا نهم آذر ماه میزبان برترین ربات های صنعتی یا ربات های انسان نما است.
در دهه های اخیر، ربات ها مورد توجه محققان و مخترعان بسیاری قرار گرفته اند و این موضوع تا جایگزینی ربات ها با مشاغل انسانی پرخطر نیز پیش رفته است. ربات ها حتی در وظایفی مانند گارسون، فروشنده یا دستیار جراحان در اتاق های عمل نیز ظاهر شده اند.نمایشگاه جهانی ربات چین با حضور بیش از ۱۰۰ کارشناس، ۱۲ سازمان بین المللی و همینطور ۱۲۰ شرکت مختلف در پکن و تا ۹ آذر ماه میزبان علاقه مندان به این حوزه خواهد بود. اکثر ربات هایی که در این نمایشگاه حضور پیدا کرده اند از نوع ربات های انسان نما هستند.ربات های انسان نما با استقبال بیشتری از سوی مخترعان و مخاطبان مورد توجه قرار گرفته اند. این ربات‌ ها به ربات‌ هایی گفته میشود که از لحاظ خصوصیت‌ های ظاهری بسیار به انسان‌ ها شبیه هستند. اینگونه ربات‌ها در محیط‌ های انسانی و با ابزار ساخته شده توسط انسان، می‌ توانند تعامل داشته باشند. برای مثال، جسمی را برداشته یا راه بروند. در حالت کلی، ربات‌ های انسان نما از نظر ظاهری شبیه انسان بوده و دارای سر، دو پا و دو دست هستند. در برخی موارد هم اینگونه ربات‌ ها علاوه بر موارد ذکر شده دارای صورت، چشم و لب نیز هستند.ربات انسان نمای Android Geminoid F، ربات زنی است که توسط محققان لابراتور Hiroshi Ishiguro از دانشگاه اوساکا ساخته شده و هنوز مسیر طولانی را تا پایان ساخت و توسعه خود در پیش داشته و محققان در حال تکمیل این پروژه هستند. این ربات، یکی از ربات هایی است که توجهات بسیاری را در نمایشگاه بین المللی چین به خود جلب کرده است. این ربات اولین روبات جهان محسوب می شود که در یک فیلم سینمایی ژاپنی بازی خواهد کرد. مخترعان سازنده این ربات به دنبال استفاده از هوش مصنوعی در ربات انسان نمای Android Geminoid F بوده اند.از دیگر ربات هایی که با استقبال مخاطبان مواجه شده اند، می توان به ربات کارخانه چینی Tami Intelligence با نام "ژیائولو" اشاره کرد. Lui Boyi مدیر اصلی این پروژه و از کارخانه Tami Intelligence درباره این پروژه میگوید : " این ربات از قابلیت و همینطور توانایی های ویژه ای برخوردار شده است. برای مثال، این ربات میتواند حرکات افرادی که در برابر آنها ظاهر میشوند را تقلید کند. این ربات با استفاده از صفحه ای که در چشم هایش قرار گرفته به ارتباط حسی با مخاطبانش میپردازد یا به تشخیص جنسیت یا غمگین و شاد بودن آنها میپردازد."اما تعداد زیادی از ربات هایی که در این نمایشگاه دیده میشوند، مخصوص فعالیت های صنعتی و جایگزینی با انسان ها هستند. در این نمایشگاه، محققان، سازمان ها و شرکت های سازنده ربات به معرفی یا رونمایی از برترین محصولات خود پرداخته اند.


..........................
خبر: رقابت فرمول یک خودروهای الکتریکی بدون راننده
رقابتهای فرمول یک خودروهای الکتریکی بدون راننده دنیا از سال آینده آغاز میشود.
فناوری خودروهای الکتریکی در یک دهه گذشته پیشرفته خیره کننده ای داشته است و حالا به نظر میرسد با راه اندازی رقابتهای فرمول یک نسخه بدون سرنشین آنها، دنیا با نمایش خیره کننده فناوری های نوظهور عرصه تلفیق شده خودرو، سیستم های برقی و روباتیکی آشنا خواهد شد.هدف از برگزاری این رقابت فراهم آوردن پلت فورم رقابتی است که در آن ارایه کنندگان فناوری خودروهای خودران بتوانند تازه ترین دستاوردهای خود را به دنیا معرفی کنند.
در این رقابت، نوآوری شرکتها و دانشگاهها به نمایش گذاشته خواهد شد.این رقابت با نام Roborace برگزار میشود و در واقع برنامه هیجان انگیز مشترکی میان رقابتهای فرمول یک خودروهای برقی (Formula E) و یک شرکت سرمایه گذار است. رقابتهای فرمول یک خودروهای برقی هم اکنون دومین فصل برگزاری خود را پشت سرمی گذارد و به واسطه موفقیتهایی که در این عرصه به همراه داشته پیش بینی میشود رقباتهای نسخه رباتیکی آن نیز مطابق با پیش بینی های صورت گرفته باشد.گفته میشود پیش از برگزاری رقابتهای Formula E، رقابتهای Roborace در همان پیست نیز برگزار میشود.تیمهای شرکت کننده در این رقابت هر یک با دو خودروی بدون راننده حاضر میشوند. تمامی تیمها باید از خودروهای یکسانی استفاده کنند اما مجاز هستند تا با اعمال تغییرات نرم افزاری امکان پیش افتادن از سایر رقبا را برای خود فراهم آورند.قرار است این مسابقات در فصل ۲۰۱۶-۲۰۱۷ برگزار شود و جزئیات فنی آن نیز سال آینده اعلام خواهد شد.


..........................
خبر:ماکت ماهواره بر سیمرغ رونمایی شد
ماکت ماهواره بر سیمرغ برای اولین بار در نمایشگاه صنایع هوایی و فضایی در معرض دید قرار گرفت.
 ماکت ماهواره بر سیمرغ برای اولین بار در غرفه سازمان صنایع هوا و فضا که در ششمین نمایشگاه هوایی و فضایی مستقر است، در معرض دید عموم و شرکت کنندگان قرار گرفت. این ماهواره بر هنوز آماده نیست و پرتاب نشده است.
در کنار ماکت ماهواره بر سیمرغ، ماکت سفیر فجر، سفیر نوید، سفیر رصد و سفیر امید ۲ قرار گرفته اند.ششمین نمایشگاه هوایی و هوانوردی از امروز چهارم آذرماه تا ششم آذرماه در محل سایت مرکزی پنهای ۲ در حال برگزاری است.


..........................
خبر: نور شمالگان از جنوب سر در می آورد
دانشمندان متوجه شده اند که نور شمالگان یا همان شفق قطبی معروف به تدریج به سمت جنوب در حرکت است.
همواره درباره این موضوع که میدان مغناطیسی زمین در حال جابجایی است یا نه مباحث زیادی میان دانشمندان وجود داشته است. این مسأله به واسطه جابجا شدن تدریجی نورشمالگان به سمت جنوب زمین مطرح شده است. به بیان دیگر باید گفت این پدیده طبیعی حیرت انگیز که همواره در قطب شمال زمین دیده میشود در آینده در جایی واقع در جنوب آمریکا مشاهده خواهد شد.دانشمندان عامل اصلی بروز این تغییرات را که طی آن ذرات باردار خورشیدی به جای آنکه در قطب شمال وارد میدان مغناطیسی زمین شوند در جایی دیگر به سیاره مادر خواهند رسید در این میدانند که میدان مغناطیسی زمین نیز علائمی از ضعیف شدن را نشان میدهد.بر اساس گزارشی که در نشریه پیشرفتهای آکادمی ملی علوم آمریکا توسط دکتر دنیس کنت از دانشگاه کلمبیا منتشر شده، طی ۲۰۰ سال گذشته میدان مغناطیسی زمین ۱۰ درصد ضعیف شده است.از آن گذشته همچنان که قدرت میدان مغناطیسی زمین افت میکند، شفق قطبی یا نور شمالگان بیشتر به سمت جنوب متمایل میشود.این دانشمند توضیح میدهد درصورتیکه میدان مغناطیسی زمین قدرتمند باشد مشاهده شفق قطبی تنها در عرضهای جغرافیایی بالاتر امکانپذیر خواهد شد.در نتیجه به گفته دکتر کنت، همزمان که قدرت میدان مغناطیسی زمین کمتر از قبل میشود، این پدیده دیدنی که در نتیجه برخورد ذرات خورشیدی به میدان مغناطیسی زمین روی میدهد به عرضهای جغرافیایی پایین تر نقل مکان میکند.اکنون دانشمندان این نکته را هم مطرح میکنند که آیا ممکن است جای قطبهای زمین نیز با یکدیگر عوض شود؟البته عوض شدن جای قطبهای زمین پدیده ای طبیعی است که طی یکصد میلیون سال گذشته برای صدها بار روی داده است. آخرین مورد نیز در ۷۸۰ هزار سال پیش روی داده است.
بدین ترتیب میدان مغناطیسی زمین ناپایدار شده و سیاره مادر نسبت به پرتوهای کیهانی آسیب پذیر میشود.با این حال دکتر کنت این اطمینان خاطر را میدهد که خبری از تعویض قطبهای زمین نیست. او می گوید: اگرچه میدان مغناطیسی زمین به تدریج ضعیفتر می شود اما همچنان بسیار قدرتمند باقی میماند.


..........................
خبر:پمپ های سوخت هواپیما با دور و توان بالا بومی سازی شد
یک شرکت دانش بنیان فعال در زمینه صنایع هوایی توانسته است پمپ های سوخت هواپیما با دور و توان بالا را بومی سازی کند.
محمد عالمی، مدیر بازرگانی یک شرکت دانش بنیان تولید کننده "پمپ های هواپیما با دور و توان بالا"گفت: به همین دلیل ضرورت ارتقا دانش فنی داخلی و رسیدن به سطح بین المللی درتولید تجهیزات حساس در ایران بیش از پیش حس میود.
وی با بیان اینکه در صنایع هوایی کشور با توجه به لزوم دسترسی به تجهیزات هوایی در شرایط خاص، ضرورت بومی کردن دانش فنی و ساخت مجموعه های هوایی و فضایی بیش از هر جا و زمان دیگر در این شرایط احساس می شود، گفت: از این رو در این شرکت دانش بنیان که عضو اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران است، توانسته ایم با انجام تحقیقات فراوان و کسب دانش فنی لازم، مجموعه های خاص هوایی و فضایی که نیاز به فناوری برتر دارد را تولید کنیم.
عالمی با اشاره به پمپ های هواپیمایی تولید شده در این شرکت گفت: پمپ هایی که در هواپیماها استفاده می شوند باید با دور و توان بالا باشند که شرکت های محدودی توانایی ساخت این پمپ ها را دارند.
وی با بیان اینکه سازنده اصلی پمپ های هواپیمایی شرکت های امریکایی هستند، افزود: واردات پمپ های سوخت هواپیما به کشور باعث ارزبری خواهد شد، به همین دلیل به فکر بومی سازی این پمپ ها افتادیم تا نیازی به واردات نباشد.
مدیر بازرگانی این شرکت دانش بنیان گفت: در حال حاضر موفق شده ایم که پمپ های نمونه خارجی را طبق استاندارد های نظامی، بر  اساس مهندسی معکوس بسازیم. اکنون این پمپ ها در حال استفاده هستند و روی هواپیماهای جنگنده نصب میشوند.وی عنوان کرد: موتورهای صنعتی بین  ۱۵۰۰ تا ۲۹۰۰ در دقیقه دور میزنند، اما این پمپ های بومی سازی شده، در هر دقیقه ۱۰ هزار دور میزند.عالمی درخصوص قیمت این پمپ ها گفت: چنین پمپی در قالب صنعتی ۵۰۰ الی ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارد ولی درقالب هوایی ۵۰ الی ۶۰ میلیون تومان است. هر یک از این پمپ ها ۲۰ الی ۳۰ هزار دلار در شرایط غیر تحریم ارزبری خواهند داشت.
وی ادامه داد: در نتیجه ساخت و بومی سازی پمپ هواپیما با دور و توان بالا می تواند صرفه جویی ارزی بالایی در کشور داشته باشد.
عالمی افزود: علاوه بر اینها در این شرکت، "طراحی و تولید پمپ های هوایی"، "طراحی و تولید الکتروموتورهای  AC و DC"، "ساخت اکچو ئیتورهای الکترومکانیکی به  روش مهندسی معکوس"، "طراحی و ساخت دستگاه های آزمون عملکردی" انجام میگیرد. این محصول در غرفه های ششمین نمایشگاه صنایع هوایی و هوانوردی به نمایش گذاشته شد. ششمین نمایشگاه صنایع هوایی و هوانوردی از ۴ تا ۶ آذرماه در سایت پنها ۲ برگزار شد.


.........................
خبر:سبکترین فوم طلایی جهان ساخته شد
دانشمندان انستیتو ETH سوئیس از ساخت سبکترین فوم طلایی در جهان خبر دادند.
 بر اساس اعلام نظر این دانشمندان، ۹۸ درصد از این فوم متشکل از فیبرهای پروتئینی به دست آمده از شیر و تنها دو درصد آن از طلاست.
اگرچه در ظاهر اینگونه به نظر میرسد که کل این فوم از طلا ساخته شده اما آنچنان سبک است که بر روی نوشیدنی قهوه شناور میماند.
فومهای جامدی مانند این ساختار جدید در حالتی ساخته میشوند که مایع تشکیل دهنده ژل با هوا جایگزین میشود و این ابتکارعملی است که در فوم طلایی دانشمندان انستیتو ETH نیز به کار گرفته شده است.
ویژگی این ساختار در این است که استحکام جالب توجهی داشته در حالی که خبری از آب در آن نبوده و به جای آن از هوا استفاده شده است.همچنین با توجه به اینکه این فیبرها از چه چیزی ساخته شده باشند، میتوان نمونه های سازگار با محیط نیست نیز تولید کرد.در این پروژه دانشمندان از نوعی پروتئین موسوم به amyloid fibrils که در شیر یافت می شود استفاده کردند. همچنین تصور می شود که این پروتئین در ساختار فیزیولوژی انسانی نیز وجود داشته باشد زیرا دانشمندان دریافته اند که پلاکهایی از این ماده در مغز مبتلایان به آلزایمر وجود دارد.دانشمندان پروتئین مورد نظر را در آب به حالت تعلیق درآورده و سپس آن را با ذرات مختلف طلا و نمک ترکیب کردند تا بتوانند شکل مورد نظر را به آن بدهند.در ادامه این ساختار را با استفاده از دی اکسید کربن خشک کردند. استفاده از هوا برای این منظور موجب تخریب ساختار پروتئینی آن میشود.از این مواد در ساخت جواهرات یا ساعتهای لوکس به كار برده ميشود.


..........................
خبر:کشف دنیای ناشناخته حشرات به کمک تار عنکبوتها
دانشمندان متوجه شده اند تار عنکبوتها دربرگیرنده اطلاعات قابل توجهی درباره این حشره و شکار آن است.مطالعات دانشمندان نشان میدهد شبکه تار عکبوت دربرگیرنده اطلاعات ارزشمندی درباره DNA عنکبوت تولید کننده آن و همچنین DNA حشره به دام افتاده در آن است.اکنون دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که میتوان نمونه DNA که از تار عنکبوت به دست می آید را برای بررسی های بیشتر و ارایه توالی آن در محیطهای آزمایشگاهی به کار برد.به بیان دیگر میتوان گفت یک شبکه تارعنکبوت به تنهایی رازی در خود ندارد بلکه از روی آن می توان گونه عنکبوتی که آن را تولید کرده، شکاری که در آن به دام افتاده بود و غیره را از روی بررسی دقیق ساختارهای DNA شناسایی کرد.
اما این پرسش مطرح میشود که لزوما آگاهی از اینکه چه نوع عنکبوتی این تار را ساخته و یا چه حشره ای در آن به دام افتاده چه اهمیتی دارد؟پاسخ به این پرسش در تحقیقات اخیر دانشمندان برنامه مشترک چهار دانشگاه اروپا و دانشگاه هاروارد آمریکا موسوم به MEME نهفته است. آنها معتقدند که از روی نتایج چنین بررسی هایی میتوان ضمن افزایش آگاهی درباره بوم شناختی هر منطقه از جهان، مدیریت لازم و بهینه ای درخصوص حفاظت از آنها و مبارزه با آفات انجام داد.این تحقیق در نوع خود بی سابقه بوده است و حالا دانشمندان در نظر دارند تا آن را توسعه داده و انواع عنکبوتهایی که در نقاط مختلف جهان زندگی میکنند را از این طریق بهتر شناسایی کنند.


..........................
خبر:تولید ریز جلبکهای خشک شده در خلاء/کاربرد در صنایع دارویی وبهداشتی
محققان بانک میکروارگانیسم های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران موفق شدند انواع متنوعی از جلبک های خشک شده تحت شرایط خلاء و سرمای پایین (لیوفلیزاسیون) را  تولید کنند.
سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران گفت: تهیه آمپولهای "لیوفیلیزه" به عنوان راهکار اساسی جهت حفظ و نگهداری میکروارگانیسم ها از دیرباز مرسوم بوده که این بار در مورد جلبکها استفاده شده است.وی افزود: نتایج آزمایشات کنترل کیفی به خوبی اثر بخشی این روش در نگهداری جلبکها را نمایان ساخت و از این پس بانک میکروارگانیسمهای مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران قادر خواهد بود جهت تضمین دوام ریزجلبکها و تسهیل در انتقال، آنها را به صورت "لیوفیلیزه" در شکل آمپولهای نگهداری و زیتوده در حجم بالاتر جهت مصارف صنعتی و تحقیقاتی ارائه کند.شاهزاده فاضلی اظهار داشت: به طور کلی فرآیند "لیوفیلیزاسیون" جدای از تضمین حیات میکربها در طولانی مدت منجر به حفظ ساختارهای مفید میکروارگانیسم ها می شود و در مورد جلبکهای ارزشمند صنعتی، این روش به حفظ ارزش غذایی و دارویی جلبکها و همچنین افزایش ماندگاری ترکیبات طبیعی موجود در ساختارهای ریزجلبکی از قبیل ویتامین ها، ترکیبات آنتی اکسیدانی و رنگهای طبیعی می انجامد.وی عنوان کرد: شكل خشک شده يا پودر شده ریز جلبک ها کاربرد های فراوانی در صنایع شیلات، دارویی، بهداشتی، آرایشی و غذایی دارد و خدمت ارائه شده از سوی این مرکز میتواند نیازهای تحقیقاتی دانشمندان، محققان، اساتید و دانشجویان حوزه زیست فناوری را مرتفع کند.


..........................
خبر: پارچه‌های ضدمیکروبی با نانوذرات نقره ساخته شدند
محققان ایرانی با بهره‌گیری از نانوذرات، نمونه‌هایی آزمایشگاهی از پارچه‌های پشمی ضدمیکروبی ساخته‌اند که خاصیت خود را تا ۵ بار پس از شستشو حفظ میکند.
ویژگی ضدباکتری نانوذرات نقره موجب شده تا علاقه‌ زیادی به استفاده از ‌آن‌ها در حوزه‌های مختلف ایجاد شود. با توجه به ساختار شیمیایی و فیزیکی کالاهای پشمی که محل مناسبی برای رشد و تکثیر میکروب‌هاست، به کارگیری این نانوذرات می‌تواند به ایجاد خواص ضد میکروبی در کالا کمک کند. از طرفی استفاده از ترکیبات گیاهی زیست سازگار جهت تولید نانوذرات نقره، گامی مؤثر در ایمن سازی فرآیند و کاربرد نهایی محصول خواهد بود.مجید نصیری برومند، یکی از محققان این طرح عنوان کرد: هدف از انجام این کار، دستیابی به روشی دوستدار محیط زیست برای ساخت و استفاده از نانوذرات نقره در صنعت قالیبافی بوده است تا بتوان ویژگی ضد باکتری را در محصول تولید شده‌ نهایی به وجود آورد.وی با بیان اینکه در این طرح از پوست انار به عنوان ماده‌ احیاکننده در فرایند ساخت نانوذرات نقره استفاده شده است، گفت: نتایج تحقیقاتمان نشان داد که رنگزای استخراج شده از پوست انار قابلیت سنتز نانوذرات نقره را دارد، لذا استفاده از این روش میتواند باعث کاهش استفاده از احیاکننده‌های شیمیایی در سنتز این نانوذرات و طبیعتاً کمک به جلوگیری از آلودگی زیست محیطی شود.به گفته وی، از آنجا که نانوذرات سنتز شده پس از بارگذاری بر نمونه‌های الیاف پشمی، ویژگی ضدمیکروبی خوبی را ایجاد کرده‌اند، بنابراین قالی‌های بافته شده از چنین الیاف پشمی ضد میکروب بوده و باکتری بر سطح آن‌ها رشد نخواهد داشت.نصیری برومند خاطرنشان کرد: می توان با انجام آزمایش‌های تکمیلی و دستیابی به تولید انبوه چنین پارچه‌ها و الیافی، در صنعت فرش دستبافت و نیز ساخت منسوجات پزشکی استفاده کرد.
وی با بیان اینکه در مطالعات صورت گرفته از عصاره‌ رنگزای طبیعی پوست انار به عنوان احیاکننده، پایدارکننده و نیترات نقره به عنوان پیش ماده در سنتز نانوذرات نقره استفاده شده است، عنوان کرد: در این راستا انتخاب عوامل بهینه در سنتز نانوذرات بر اساس حصول ویژگی ضد میکروبی نیز انجام شد. همچنین نانوذرات سنتز شده به روش‌های " UV-Vis، TEM و DLS  " مورد ارزیابی قرار گرفتند.
به گفته وی، فعالیت ضدباکتری این نانو ذرات نیز در مقابل باکتری "اشرشیاکولی" بررسی شد که پارچه‌های پشمی خام و رنگرزی شده با رنگزاهای طبیعی و نانوذرات سنتزی به روش رمق کشی بارگذاری شدند و ساختار آن‌ها تحت آزمون‌های" SEM و EDX " قرار گرفت.وی افزود: طبق نتایج، پارچه‌های عمل شده با نانوذرات نقره که سنتز شدند، نسبت کم رنگزا و ویژگی ضد باکتری داشته و اثر محسوسی روی رنگ نمونه‌ها ندارند. از طرفی نمونه‌های پارچه حتی پس از ۵ بار شستشو خواص ضدباکتری خود را به خوبی حفظ میکنند. همچنین کاهش" pH " و افزایش دمای محیط سبب بهبود رمق کشی نانوذرات نقره سنتز شده روی پشم میشوند.
این تحقیقات حاصل همکاری دکتر مجید نصیری برومند، عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان، دکتر مجید منتظر، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و همکارانشان بوده است که نتایج آن در مجله‌ Applied Surface Science (جلد ۳۴۶، سال ۲۰۱۵، صفحات ۴۷۷ تا ۴۸۳) منتشر شده است.


..........................
خبر: ژئو پارک قشم در شبکه جهانی ژئو پارک‌های یونسکو ثبت میشود
مدیر گروه علوم کمیسیون ملی یونسکو گفت: ژئو پارک قشم در شبکه جهانی ژئو پارک‌های یونسکو به ثبت میرسد که پرونده این پارک برای ارسال به یونسکو تا هفته آینده تکمیل میشود.
مهین گزانی با بیان اینکه سند مربوط به ژئو پارک ها در سی و هشتمین کنفرانس عمومی یونسکو تصویب شد، افزود: بنابراین اواخر ماه نوامبر(دهه اول آذرماه) آخرین فرصت برای معرفی ژئوپارک ها به یونسکو است.
وی خاطرنشان کرد: برای ثبت مجدد ژئوپارک قشم باید پرونده‌ای تهیه شود که در آن مطالعات زمین‌شناختی، زیست‌محیطی، فرهنگی و مرد‌م‌شناسی و همچنین موافقت سازمان ذیربط به صورت کامل ارائه شود که این پرونده به صورت دیجیتالی تا آخر ماه نوامبر به بخش مربوطه یونسکو ارسال میشود.دکترگزانی تأکید کرد: در آینده نزدیک بازدیدی از ژئوپارک قشم صورت میگیرد تا با توجه به ایراداتی که کارشناسان یونسکو درخصوص زیرساخت های شبکه جهانی ژئوپارک قشم گرفته بودند توصیه‌های لازم به آنها داده شود.وی تاکید کرد: امیدواریم ایران بتواند تا سال آینده ۲ ژئوپارک دیگر را برای ثبت در شبکه جهانی ژئو پارک‌های یونسکو به یونسکو معرفی کند.مدیرگروه علوم کمیسیون ملی یونسکو گفت: با حضور رئیس بخش ژئوپارک یونسکو، رئیس شبکه ژئوپارک یونسکو و دو نفر از کارشناسان و صاحبنظران بین‌المللی، کارگاه آموزشی برای حل مشکلات ژئوپارک ها بهمن ماه امسال در قشم برگزار میشود.گزانی بیان داشت: در سی و هشتمین کنفرانس عمومی یونسکو روز ۲۶ جولای مصادف با ۴ مرداد به عنوان روز حفاظت از سیستم های حرا نامگذاری شد که براین اساس همکاری‌هایی را برای برگزاری کارگاه آموزشی و همایش با سازمان های مربوطه خواهیم داشت.

نظرات : 0

ثبت نظر

65268