۱۴۰۳ شنبه ۲۱ مهر

کامپیوتر کوانتومی MIT تنها از ۵ اتم استفاده می‌کند

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS؛ اکنون دانشمندان دانشگاه MIT موفق شده‌اند روشی برای حل این مشکل بیایند. آنها یک کامپیوتر کوانتومی ساخته‌اند که تنها با 5 اتم فاکتورهای یک عدد را کشف می‌کند.

چهار اتم از پنج اتم با استفاده از پالسهای لیزر به گیتهای منطقی تبدیل می‌شوند که در این حالت می‌توانند دو حالت انرژی را در آنِ واحد حفظ کنند. اتم پنجم هم پاسخها را ذخیره و ارائه می‌دهد.

نتیجه این تحقیق؛ کامپیوتری است که نه‌تنها راهکارها را خیلی مؤثرتر از کامپیوترهای کوانتومی موجود محاسبه می‌کند بلکه طیف آن هم بسیار وسیعتر است. اگر نیاز به فاکتورهای یک عدد بزرگتر دارید اتمهای بیشتری را بکار بگیرید.

در حال حاضر این روش در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و فقط می‌تواند فاکتورهای عدد 15 را محاسبه کند. اما برای اعداد بزرگتر نیاز به یک کامپیوتر بسیار پیچیده است که از هزاران پرتاب لیزر بصورت همزمان استفاده می‌کند.

البته این روش می‌تواند برای موارد امنیتی خطراتی را به دنبال داشته باشد. ماشین قدرتمند اینچنینی می‌تواند به‌معنی پایان نیاز به رمزنگاری فاکتورها باشد. اما در سطح پایه‌ای؛ فاکتور گیری کوانتومی می‌تواند به حل مسائل بسیار پیچیده که شامل اعداد بینهایت بزرگ است؛ کمک کند.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

75427