۱۴۰۳ شنبه ۲۱ مهر

انگلیس پرهزینه‌ترین نیروگاه هسته‌ای دنیا را میسازد

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS؛ برخی بر این عقیده هستند که نیروگاههای هسته‌ای گرانترین چیزی است که روی کره زمین دیده میشود. هزینه‌های مربوط به راکتور Hinkley Point C انگلستان حدود 24 میلیارد پوند یا 35 میلیارد دلار برآورد میشود.

بگفته بی‌بی‌سی هزینه مربوط به ساخت نیروگاه Large Hadron Collider حدود 5.8 میلیارد دلار تخمین زده میشود.

اگر بخواهیم هزینه ساخت این نیروگاه را با نمونه‌های مشابه در دنیا مقایسه کنیم میتوان از نیروگاه گاز طبیعی استرالیا بنام Chevron یاد کرد که 54 میلیارد دلار صرف ساخت آن شد.

همچنین ماژولهای گردآوری کننده ایستگاه بین‌المللی فضایی در مجموع 110 میلیارد دلار هزینه دربرداشته است.

اما چرا هزینه این نیروگاهها تا این اندازه بالاست؟ به گفته پروفسور «استیو توماس» از دانشگاه گرینویچ این مسئله فقط به پیچیده بودن فعل و انفعالات نیروی هسته‌ای مربوط نمیشود؛ مهمتر از آن نگرانیهای ایمنی آنست که باعث افزایش هزینه میشود.

تراژدیهایی مانند چرنوبیل و فوکوشیما نشان داده که هزینه‌های مربوط به عواقب فاجعه‌‌های اینچنینی بسیار بیشتر از هزینه‌های اولیه مربوط به راه‌اندازی آنست.

اما انتشار این خبر انتقادات زیادی را بدنبال داشته است. سازمان جهانی صلح سبز میگوید بجای اینکه در دوره کنونی هزینه گزافی صرف ساخت اینگونه نیروگاهها شود میتوان آن را روی منابع انرژیهای تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری کرد.

آنها میگویند این قضیه باید هرچه زودتر خاتمه داده شود و کاهش هزینه‌های مربوط به انرژیهای تجدیدپذیر میتواند گزینه بسیار مناسبی باشد.

معلوم نیست که دولت انگلستان به این اعتراضات و انتقادات اهمیت میدهد یا نه اما یک امر مشخص است و آن اینکه Hinkley Point C محصول عصری است که همچنان از فناوری هسته‌ای بعنوان یکی از راههای مؤثر و مقرون بصرفه در زمینه برق‌رسانی به مردم نام برده میشود.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

99699