۱۴۰۳ شنبه ۲۱ مهر

ستاری : اجرای سه پروژه بزرگ فضایی با پنج دانشگاه کشور

به گزارش خبرنگار شبکه خبری ICTPRESS، دکتر سورنا ستاری در حاشیه بازدید از مرکز فضایی البرز در جمع خبرنگاران با تاکید بر این که در دو سال اخیر اتفاقات مهمی در حوزه فضایی کشور رخ داده است، افزود: پروژه‌های مهمی در این حوزه تعریف شده است که در این راستا به تازگی معاونت علمی نیز در حوزه فضا وارد شده و امیدواریم با هماهنگی‌های صورت گرفته در سطح ملی بستر برای اجرای این پروژه‌ها ایجاد شود.
وی با تاکید بر این که اقدامات سازمان فضایی و مسئولان آن در حوزه فضا قابل ستایش است، ابراز امیدواری کرد که دستاوردهای سازمان فضایی در سطح جامعه ارائه شود.
ستاری با اشاره به توسعه فناوری‌های فضایی در کشور و با تاکید بر این که ما به توسعه فیزیکی این حوزه فکر نمیکنیم، ادامه داد: برای ما بسیار مهم است که در زمینه سنجش فضا اقدام به توسعه فناوری کنیم و این فرهنگ جدید را باید در جامعه نهادینه کنیم.
معاون علمی و فناوری رییس جمهور با تاکید بر این که توسعه فناوری‌های فضایی بدون حضور بخش خصوصی قابل انجام نیست، یادآور شد: تجاری‌سازی دستاوردهای حوزه‌ فضایی یکی از اقدامات مهمی است که باید انجام شود، چون که دستاوردهای سازمان فضایی باید در سایر بخش‌ها مورد استفاده قرار گیرد.
وی با اشاره به دستاوردهای سازمان فضایی، دریافت تصاویر ماهواره‌ای و سنجش از راه دور را بخشی از دستاوردهای این سازمان نام برد و یادآور شد: باید در این سازمان رویکرد تجاری‌سازی فناوری‌ها در دستور کار قرار گیرد.
رییس بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر این که در بخش زیرساخت برای حضور شرکتهای خصوصی در حوزه فناوری‌های فضایی تحولات عظیمی رخ داده است، خاطرنشان کرد: ولی باید این تحولات تسریع شود.
معاون علمی و فناوری رییس جمهور اضافه کرد: مشکل ما در حوزه فضایی این است که وقتی بحث فناوری‌های فضایی مطرح میشود، یک غلاف نظامی دور ما را فرا میگیرد که باید این غلاف شکسته شود.
ستاری گفت: حوزه فناوری‌های فضایی حوزه‌ای است که با ورود بخش خصوصی شکوفا میشود.
وی در خصوص عدم رسانه‌ای شدن فعالیتهای فضایی توضیح داد: فناوری‌هایی که در حوزه مرزهای دانش هستند، به راحتی رسانه‌ای نمیشوند و این اقدامی است که در همه کشورها رخ میدهد.
معاون علمی و فناوری رییس جمهور همچنین از مشارکت بیشتر دانشگاه‌ها در حوزه فضایی خبر داد و گفت: در این زمینه سه پروژه بزرگ با پنج دانشگاه تعریف شده است که زمان اجرای این پروژه‌ها در سال جاری خواهد بود.

 

ورود بخش خصوصی به حوزه فضا ضروری است
معاون علمی و فناوری رییس جمهور با تاکید بر این که در حال حاضر دستگاه‌های مختلف مطلع نیستند که چه نوع فناوری‌هایی را از سازمان فضایی میتوانند دریافت کنند، گفت: برای رسوخ فناوری‌های فضایی در جامعه نیاز است تا بخش خصوصی به آن وارد شود.
ستاری در نشست تخصصی فناوری فضایی در مرکز فضایی البرز با تاکید بر این که ما در حوزه فضا نیاز به یک رویکرد جدید داریم، خاطرنشان کرد: ما در این حوزه باید از گفتن شعار فاصله بگیریم.
وی با بیان این که بخشی از حوزه فضا مربوط به توسعه فناوری و بخشی دیگر مربوط به تجاری سازی میشود، اظهار کرد: ما در هر دو بخش ضعف‌هایی داریم و این در حالی است که نیروهای انسانی زیادی در این حوزه در اختیار داریم.
ستاری اضافه کرد: یکی از هنرهای ما در حوزه پژوهشی این است که از تمام ظرفیت‌های علمی و نیروی انسانی کشور استفاده کنیم و در این راستا نباید متکی به بخش دولتی باشیم.
ستاری به وضعیت توسعه نانو در کشور اشاره کرد و گفت: ستاد توسعه فناوری نانو با 30 نفر کارمند توانسته‌ است علاوه بر تربیت 2 تا 3 هزار نفر نیروی متخصص در این حوزه 300 شرکت دانش بنیان نیز در حوزه نانو ایجاد کند.
وی صادرات دستگاه الکتروریسی را از موفقیت‌های این حوزه نام برد و ادامه داد: با همت محققان توانستیم اولین دستگاه صنعتی تولید الیاف نانو را به کشور کره صادر کنیم.
معاون علمی وفناوری رییس جمهور با تاکید بر این که تا زمانی که بخش خصوصی به حوزه فضا وارد نشود، راندمان بالا نخواهد رفت، اضافه کرد: پژوهش دولتی همانند خودروسازی دولتی میشود. از این رو باید 80 درصد فعالیتهای فضا در بخش خصوصی صورت گیرد.
ستاری در عین حال با تاکید بر این که در برخی از مرزهای دانش نمیتوان بدون حمایت دولت پیش رفت، یادآور شد: همه حوزه‌های فناوری‌های فضایی جزء مرزهای دانش است که برای توسعه آن نیازمند حضور شرکتهای خصوصی هستیم.
رییس بنیاد ملی نخبگان با بیان این که زمانی فناوری‌ها از بخش‌های نظامی به جامعه رسوخ میکرد، گفت: در سال‌های اخیر این وضعیت برعکس شده است و بسیاری از فناوری‌های ایجاد شده در بخش خصوصی وارد حوزه نظامی میشود.
وی اضافه کرد: ما راهی نداریم جز این که بخش خصوصی را در حوزه فناوری فضایی مشارکت بدهیم. دولت نیز باید اعتباراتی به بخش تحقیقات مرزهای دانش اختصاص دهد.
معاون علمی رییس جمهور با تاکید بر توجه به فضای ایجاد شده در سطح بین‌الملل ادامه داد: سازمان فضایی میتواند به عنوان مرکز شتاب‌دهی فضا فعالیت کند که در این صورت میتوان انتظار ایجاد شرکتهای دانش بنیان در این حوزه را داشت.
ستاری با تاکید بر این که به دلیل رسانه‌ای نشدن فعالیتهای سازمان فضایی کسی در جریان فناوری‌های تولید شده در این حوزه نیست، گفت: از این رو بسیاری از سازمان‌ها درجریان نیستند که چه فناوری‌هایی میتوانند از این سازمان دریافت کنند که در این زمینه لازم است ساختاری انعطاف‌پذیر و غیر دولتی ایجاد شود تا این دستاوردها به جامعه رسوخ کند.
معاون علمی رییس جمهور از حمایت‌های این معاونت برای توسعه فناوری فضایی خبر داد و گفت: معاونت علمی با ایجاد مرکز ملی فضایی در خدمت توسعه این فناوری‌ها است و ما تنها دستگاهی هستیم که تنها سه درصد اعتبارات ما جاری است.
ستاری آمادگی این معاونت را برای حمایت از سازمان فضایی اعلام کرد و ابراز امیدواری کرد که در یک سال باقی مانده از دولت حمایت‌های لازم را در این زمینه ارائه دهد.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

65257