۱۴۰۳ جمعه ۲۰ مهر

کنفرانس گوگل IO 2016: معرفی دستاوردهای جدید فناورانه گوگل در مراسم آغازین

 

 

 

به گزارش شکبه خبری ICTPRESS، از اندروید N؛ اندروید Wear و «گوگل هوم» گرفته تا هدست VR اختصاصی و دو اپلیکیشن جدید.

این مراسم با سخنرانی مدیرعامل گوگل «ساندار پیچای» افتتاح شد. وی در صحبتهای خود طبق معمول از آمار و ارقام شروع کرد: بیشتر از 600 عدد گوشی اندرویدی در سال گذشته رونمایی شد و در یک دوره یکسال ه بیشتر از 65 میلیارد بار دانلود اپلیکیشن از مارکت اندرویدی گوگل صورت گرفت.

بعد از آن «پیچای» با معرفی تعدای از کارمندان خود خواست تا جدیدترین محصولات و خدمات این کمپانی را معرفی کنند.

 

 

 

برای اولین بار گوگل از علاقمندان درخواست کرد تا برای اندروید N نام انتخاب کنند. اما باز هم این گوگل است که در انتها حق انتخاب نهایی را دارد.

اطلاعات جدید بیشتری درباره این سیستم‌عامل عرضه نشد چون بیشتر جزئیاتی که لازم بود حدود دو ماه قبل از این کنفرانس در یک نشست خبری عنوان شده بود. آنها امیدوارند که با این سیستم روند تولید برای سازندگان گوشی سریعتر شود و بروزرسانیهای جدید به شکل مناسبتری در اختیار کاربران قرار بگیرد.

از جمله تغییرات مهمی که میتوان از آنها نام برد تغییر شکل ظاهری و دسترسی سریعتر به وای‌فای؛ بلوتوث و سایر ابزارهاست. نوتیفیکیشنها بصورت باندل ارائه میشوند؛ البته اگر کاربر برای هر اپ بیشتر از یک نوتیفیکیشن دریافت بکند. بدین ترتیب استفاده از قابلیت Quick Reply کار را ساده‌تر و راحت‌تر میکند.

قابلیت دیگری که اضافه شده پشتیبانی چند پنجره‌ای است که دارای سه حالت است. حالت اول Split screen نام دارد که اجازه میدهد دو اپ در کنار یکدیگر قرار بگیرند. حالت دوم تصویر در تصویر نام دارد که برای تلویزیون اندروید مناسب است. حالت سوم هم فرم آزاد است که برای تبلتهایی که صفحه بزرگ دارند کاربرد دارد.

دیگر امکانات قابل ذکر اندروید رونمایی از اپهای Android Instant بود که روشی برای نمایش اپها در زمانیست که روی لینک وب کلیک میشود. بکمک این روش نیازی به بارگذاری اپ نیست؛ اما میتوان با آن کار کرد.

 

 

 

گوگل روی واقعیت مجازی سرمایه‌گذاری زیادی کرده و خود را از هر نظر آماده کرده است. این کار با معرفی پلتفرم جدیدی بنام Daydream امکانپذیر است. پلتفرم جدید حول اسمارت‌فونهای سازگار با VR؛ یک هدست و یک کنترلر VR مانور میدهد. همچنین برای کار با این فناوری اپهای مختص آنهم نوشته شده است.

 

 

 

 

زمانیکه آمازون اکو معرفی شد کسی به موفقیت و شهرت آن خوشبین نبود. اما الان میبینیم که الکسا؛ صدای مشاور آمازون در سرویسها و دستگاههای متعددی استفاده میشود. گوگل هم خود را برای این رقابت آماده کرده است. آنها با صدای مشاور جدیدی بنام «گوگل هوم» به خانه‌ها می‌آیند.

این دستگاه بسیار زیبا تمام دستورات را اجرا میکند مانند جستجوی گوگل؛ یادآوری موارد مختلف؛ گزارش هواشناسی و بسیاری وظایف دیگر.

این دستگاه جدید به کاربر امکان پخش موسیقی؛ آلبوم و پادکستهای منتخب از سرویسهای محبوب را میدهد.

 

 

 

اما شاید یکی از غافلگیریهای این مراسم رونمایی از دو اپ پیام رسان بنامهای Allo و Duo بود. خبری که تمام حاضران را شوکه کرد. پیام رسان Allo‌ یک پیام رسان رمزنگاری شده مجهز به AI است که از پلتفرم Assistant گوگل استفاده میکند. سیستم هوش مصنوعی آن از آگاهی بالایی برخوردار است و با توجه به موضوع بحث پاسخهای هوشمندانه‌ای ارائه میدهد.

همچنین قادر است با قابلیت زمزمه/فریاد برخی از پیامها را با تأکید بیشتری به کاربر انتقال دهد یا اینکه رستوران؛ فیلم و مواردی از این دست را به وی پیشنهاد کند. تمام این پیشنهادات بر اساس مکالمه‌ای که کاربر با این سیستم دارد انجام میشود. قابلیت Incognito هم به مکالمات امنیت بیشتری میدهد.

از طرفی پیام‌رسان Duo بر اساس ویژگی «فیس‌تایم» کار میکند که تجربه تماس تصویری یک به یک را به کاربر ارائه میدهد. بغیر از اینکه نسبت به Hangouts سرعت بیشتری دارد؛ کاربر میتواند قبل از اینکه به تماس پاسخ دهد چهره تماس گیرنده را مشاهده کند.

 

 

 

 

نرم‌افزار گوگل برای ساعتهای هوشمند یعنی Android Wear که سال 2014 معرفی شد سرانجام بروز رسانی شد.

نسخه جدید که Android Wear 2.0 است؛ قادر است اطلاعات داخل هر اپ را نشان دهد. یعنی با انتخاب هر watch face کاربر میتواند دسترسی قابل رؤیت به دیتای اپهای تندرستی؛ پیام رسان و غیره داشته باشد.

همچنین قابلیت پاسخ هوشمندانه هم به نسخه جدید اضافه شده که در مواقع ضروری یا زمانیکه امکان استفاده از دست برای تایپ کردن فراهم نیست؛ کاربرد دارد.

 

شاید برایتان جالب باشد بدانید که مارکت اندرویدی گوگل که پلی‌استور نام دارد و تمام کاربران در دنیا اپهای خود را از آن دانلود میکنند اصلا در چین وجود ندارد. مهمترین دلیل؛ قوانین سفت و سخت چین است و از آنجا که گوگل علاقه‌ای به سانسور و فیلترینگ محتوا ندارد در سال 2010 تصمیم گرفت تا این کشور را ترک کند.

اما هم‌اکنون صحبت از آمادگی گوگل برای تطبیق با قوانین این کشور است. اندروید سیستم‌عاملی است که چین را قبضه کرده است اما سرویسها و خدمات آن تا به امروز در این کشور ارائه نمیشده است. اما باز کردن در این فروشگاه به بازار چین میتواند به کسب و کار گوگل جان تازه‌ای بدهد.

 

 

 

گوگل امیدوار است با سیستم نقشه داخل سالن خود خدمات و سرویسهای خوبی به توسعه‌دهندگان؛ برنامه‌نویسان و طراحان بازی؛ موزه‌ها و حتی سوپرمارکتها بدهد. تمام این کارها قرار است با پروژه تانگو انجام شود. تانگو یک دستگاه سخت‌افزاری است که با استفاده از دوربینها؛ سنسورهای مادون قرمز و بکارگیری نرم‌افزار تخصصی؛ اجسام و محیط اطراف آنها را بصورت سه‌بعدی و با جزئیات دقیق دوباره سازی میکند.

این سرویس قابلیتهای منحصیر بفردی را در اختیار کاربران قرار میدهد. با استفاده از همین امکانات تانگو وارد دنیای واقعیت مجازی میشود. بعنوان مثال طراحان بازی میتوانند کاراکترهای خود را در محیطی قرار دهند که مبلمان واقعی در آنجا وجود دارد. با توجه به اینکه تانگو نیازی به سخت‌افزار خارجی برای دوباره‌سازی محیطهای داخلی ندارد؛ قدرت مانور بیشتری در هدستهای اوکولوس و اچ‌تی‌سی خواهد داشت.

 

مواردی که در بالا به آنها اشاره شد خبرهای مهم کنفرانس گوگل IO 2016 بود. اما در این رویدادها همیشه خبرهای متعددی وجود دارد. مانند پروژه‌های بهینه شده تلویزیون اندروید.

انتظار میرود اخبار بیشتری در مورد پروژه Aura؛ عینک گوگل 2.0؛ بروزرسانیهای Material Design و همچنین برخی از بهینه‌سازیهای سیستم عامل کروم در ۲ روز باقیمانده منتشر شود.

نظرات : 0

ثبت نظر

19355