۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

عامل بروز بیماری پارکینسون کشف شد

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از پایگاه خبری یورک الرت، محققان علوم پزشکی در دانشگاه لستر انگلیس دریافتند چیزی که در سطح مولکولی به ایجاد بیماری پارکینسون منجر میشود، نقص عملکرد میتوکندری نیست بلکه استرس در بخش آندوپلاسم سلول ها است.
تاکنون تصور میشد که نقص کاری در میتوکندری که بخشی مهم از سلول است و به آن موتور سلول نیز گفته میشود، به بروز بیماری پارکینسون منجر میشود ولی اکنون محققان دانشگاه لستر می گویند استرس شیمیایی در بخش رتیکولوم آندوپلاسمیک،‌ به تغییراتی منجر میشود که در نهایت به بروز بیماری پارکینسون می انجامد.
دانشمندان می گویند با جلوگیری از ایجاد استرس یاد شده، میتوان روش درمانی جدیدی برای بیماری پارکینسون ابداع کرد.
بیماری پارکینسون،  اولین بار توسط دانشمند بریتانیایی دکترجیمز پارکینسون توصیف شد وی نام این بیماری را «فلج‌لرزان» نامید که امروزه آن را تحت عنوان بیماری پارکینسون میشناسند.
بیماری پارکینسون یک بیماری دستگاه عصبی مرکزی در بزرگسالان مسن تر که مشخصه آن سفتی عضلانی پیشرونده تدریجی، لرزش و از دست رفتن مهارت های حرکتی است.
این اختلال هنگامی رخ میدهد که نواحی خاصی از مغز توانایی خود در تولید دوپامین (یکی از ناقلین عصبی در مغز) را از دست میدهند.
بعد از آلزایمر، پارکینسون شایع‌ترین بیماری مخرب اعصاب به حساب می‌آید پارکینسون بیماری مزمن و پیشرونده‌ای است که در آن سلولهای ترشح‌کننده دوپامین در جسم سیاه در مغز میمیرند و در فقدان دوپامین حرکات بدن نامنظم میشود.
پارکینسون بر اساس دو علامت یا بیشتر از چهار علامت اصلی بیماری مشخص میشود. ارتعاش و لرزش دست و پا در حالت استراحت، کندی حرکات، سختی و خشک شدن دست و پا و بدن و نداشتن تعادل این چهار علامت اصلی را تشکیل میدهند.

نظرات : 0

ثبت نظر

19217