۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

سوختگی‌های شدید با سلول های بنیادی درمان میشوند

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، پژوهش در خصوص راه جدید درمان و بازسازی عضلات بیماران مبتلا به سوختگی های شدید که در دانشگاه تگزاس صورت گرفته نشان میدهد، زمانی که یک آسیب سوختگی منجر به مرگ سلولی در عضلات میشود، بطور همزمان ویژگی های بازسازی کننده عضلات مربوط به سلول های بنیادی خاص (سلول های اقماری) را نیز تحریک میکند.
در گزارش مهر آمده است، این امر نه تنها بر پتانسیل درمانی سلول های اقماری تاکید میکند بلکه اجازه مطالعه بیشتر برای بررسی راه های افزایش بازسازی عضلات و کاهش آسیب های عضلانی بعد از سوختگی را نیز میدهد.
تروماهای سوختگی شدید میتوانند منجر به آسیب یا از دست رفتن عضلات شده و ریکاوری را به تاخیر می اندازد؛ حتی این تروماهای سوختگی های شدید منجر به عفونت میشوند.
محققان در این مطالعه، نمونه های بافتی را از ۱۲ بیمار با سوختگی های شدید جمع آوری کردند و دریافتند که در بیماران با سوختگی شدید، سلول های اقماری ترکیبی از چندین سیگنال را دریافت کرده که برخی از آن ها مرگ سلولی و برخی دیگر بازسازی عضلات را القا میکنند.
آن ها مقدار زیادی از مارکر پروتئینی« Ki۶۷ » را در این بافت ها مشاهده کردند که نشان میدهد آسیب سوختگی، سلول های اقماری را فعال میکند و در نتیجه بازسازی عضلات اسکلتی را تحریک میکند.
این مطالعه بر پتانسیل درمانی سلول های اقماری برای کمک به بازسازی و حفظ توده عضلانی بعد از آسیب ناشی از سوختگی تاکید دارد.

نظرات : 0

ثبت نظر

19516