۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

ساخت مدل #سه‌_بعدی از #مغز مگس برای نخستین بار

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از فالو نیوز، طبیعتا تهیه نقشه از مغز انسان حیرت‌انگیز است اما باید به یک نکته توجه کرد عضلات انسان‌ها نسبتا بزرگ است.

دانشمندان دانشگاه توکای در ژاپن موفق به تهیه یک مدل سه‌بعدی از شبکه عصبی مغز مگس شده‌اند. یعنی این‌که آن‌‌ها توانسته‌اند مدلی از یک شبکه مغز را تولید کنند که بسیار کوچک و ریز است.

آن‌طور که مرکز فناوری MIT می‌گوید؛ دانشمندان در ابتدا مغز مگس را در رنگ نقره‌ای شستشو داده؛ سپس آن را با اشعه ایکس بمباران کردند. بعد از این مرحله ساطع شدن این اشعه‌ها در جهت‌های مختلف را مورد محاسبه قرار دادند.

نکته کلیدی در این مرحله استفاده از رنگ نقره‌ای است. چون زمانی‌که این رنگ توسط اشعه ایکس بمباران می‌شود؛ مسیرهای عصبی را نمایان می‌سازد. به این فرآیند توموگرافی اشعه ایکس گفته می‌شود.

این فرآیند با یک مدل کامپیوتری جفت شد تا بتواند مکان یک اتم را تخمین بزند که نتیجه آن به‌دست آمدن مدلی شد که 100 هزار عصب را به نمایش می‌گذارد؛ در حالی که رزولوشن آن 600 نانومتر است. نکته حیرت‌آور این‌که تمام این فرآیند و ساخت این مدل حدود 1700 ساعت طول کشید.

اما به گفته MIT؛ ساخت مدل با رزولوشن بالاتر؛ از نظر نیروی کاری و زمانی که برای آن صرف می‌شود می‌تواند بسیار هزینه‌بر باشد. شاید انتخاب یک مغز بزرگ‌تر بتواند این فرآیند را تا حدودی ساده‌تر کند.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

87542