۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی دوشنبه 18 اردیبهشت

ICTPRESS گزارش میدهد :

 

 

خبر:  تولید قطعات در فضا به کمک معمار فضانورد
شرکت "ساخته شده در فضا" که در زمینه تولید قطعات مورد نیاز در فضا با استفاده از چاپ سه‌بعدی فعالیت می‌کند، از جدیدترین محصول خود که علاوه بر تولید قطعات، سازه‌ آنها را نیز در فضا تکمیل می‌کند، رونمایی کرد.شرکت "ساخته‌ شده در فضا" (Made in space)‌ از جدیدترین دستگاه خود که می‌تواند در فضا قطعه تولید کرده و با استفاده از بازوهای رباتیک خود آنها را به هم متصل کند، رونمایی کرد.

این دستگاه که "معمار فضانورد"( Archinaut)  نام دارد، تلفیقی از یک چاپگر سه‌بعدی و چند بازوی رباتیک است که پس از چاپ شدن قطعات، آنها را به هم متصل می‌کند.این دستگاه می‌تواند به عنوان یک کارخانه تولیدی خودکار در فضا مورد استفاده قرار بگیرد.

"اندرو راش" (Andrew Rush) ،رئیس شرکت "ساخته‌ شده در فضا" گفت: ما بسیار خرسندیم که موفق به ساخت تجهیراتی شده‌ایم که می‌تواند صنعت فضایی را متحول کند.وی افزود: از دست دادن تجهیزات و قطعات ضروری در فضا می‌تواند بسیار خطرناک باشد و ما تلاش می‌کنیم بتوانیم تمام نیازهای فضانوردان و تجهیزات فضایی را در فضا رفع کنیم و وابستگی آنها به زمین را کاهش دهیم.

راش خاطرنشان کرد: یکی از بزرگترین چالش‌هایی که در زمان ساخت "معمار فضانورد" وجود داشت، انتخاب سخت‌افزار و مواد سازنده آن بود.

ما باید گزینه‌ای را انتخاب می‌کردیم که هم برای تولید قطعات مورد نظر ما و هم دیگر حاضران در فضا قابل استفاده باشد.رییس این شرکت در ادامه گفت: به علاوه این مواد باید در دمای بسیار بالا یا پایین و در معرض اشعه‌های کیهانی برای مدت طولانی قابل استفاده باشند.ابعاد این دستگاه در حدود یک کوله‌پشتی متوسط است و می‌تواند سازه‌هایی به طول چندین متر تولید کند.

استفاده از زباله‌های فضایی بازیافت شده یکی از قابلیت‌های منحصر بفرد این دستگاه است.شرکت "ساخته شده در فضا" تحت نظر و حمایت ناسا فعالیت می‌کند.

...................
خبر: همکاری‌های فناورانه ایران و چین گسترش می‌یابد
نشست مشترک صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و هیاتی از بنیاد ملی علوم طبیعی چین (NSFC) به منظور گسترش همکاری‌های بین‌المللی دو کشور ایران و چین برگزار شد.

(NSFC) به سرپرستی معاون بین الملل این بنیاد پروفسور لیو به منظور گسترش همکاری های بین المللی در صندوق تشکیل شد.

در این نشست، نمایندگان صندوق و NSFC ضمن تاکید بر اهمیت همکاری مشترک میان پژوهشگران دو کشور و تقویت توانمندی های بالقوه و بالفعل طرفین به توافقاتی رسیدند.

بر این اساس قرار شد تا ظرف مدت دو ماه تفاهم نامه همکاری در خصوص حمایت از طرح های پژوهشی، برگزاری کارگاه های آموزشی و تبادل پژوهشگر امضا شود. 

همچنین برنامه اجرایی این همکاری نیز پس از تعیین اولویت های پژوهشی، سقف حمایت و تعداد پروژه های مورد حمایت توسط طرفین تنظیم خواهد شد.همچنین جهت آشنایی بیشتر این هیات با ساختار پژوهشی دانشگاه های کشور، نشست هایی با دانشگاه های صنعتی شریف و صنعتی امیرکبیر با هماهنگی صندوق برگزار شد. 

بنیاد ملی علوم طبیعی چین(NSFC)، یک سازمان مستقل دولتی است که سالانه بیش از 190 هزار پیشنهاد طرح پژوهشی دریافت می کند و بخش قابل توجهی از حمایت های پژوهشی پژوهشگران آکادمی علوم چین توسط این بنیاد تامین می شود.

همچنین NSFC نماینده کشور چین در موسسه بین المللی تحلیل کاربردی سیستم ها (IIASA) است.همچنین تاکید بر تقویت حمایت از فرایند تبادل پژوهشگران ( استاد، پژوهشگر پسا دکتری و دانشجویان دکتری) از دیگر موارد تاکید شده در این جلسه بود.

در این راستا صندوق آمادگی خود را جهت حمایت از پژوهشگران پسا دکتری چینی در حوزه های زبان و ادبیات فارسی، بیوشیمی، دارو سازی، بیوتکنولوژی و سایر حوزه های دارای اولویت اعلام کرد تا پیگیری های لازم در این خصوص توسط واحدهای بین الملل طرفین انجام می شود. در پایان طرفین بر گسترش کیفی با نگاهی راهبردی به همکاری تاکید کردند.

 ..................
خبر: ایسوس نخستین کارت گرافیک GTX 1080TI را در ایران رونمایی کرد
ایسوس با معرفی کارت گرافیک ROG STRIX GTX 1080 TI عنوان اولین شرکت معرفی‌کننده کارت‌های گرافیک مبتنی بر GTX 1080TI در ایران را به خود اختصاص داد. 
ایسوس طی روزهای گذشته در مرکز کامپیوتر ایران با حضور اصحاب رسانه این کارت گرافیک را رونمایی کرد.

به گفته مدیران ایسوس، خنک‌کننده این سری از کارت گرافیک‌های ایسوس با فناوری MaxContact به تراشه گرافیکی متصل شده است و رادیاتور فلزی آن نیز نسبت به مدل‌های قبلی 40 درصد بزرگ‌تر شده که همین افزایش حجم و طراحی سه برابر نسبت به طرح قبل (Core Contact و رادیاتورهای کوچکتر) باعث بهتر عمل کردن کارت گرافیک می‌شود.

به منظور حفظ استحکام دو نگه‌دارنده در بالا و پایین کارت، PCB را به پلیت فلزی پشت آن متصل کرده و از خم شدن کارت درازای زمان جلوگیری می‌کند.ایسوس نخستین برندی است که نورپردازی RGB را با سایر قطعات همسان‌سازی کرده است. در این کارت گرافیک علاوه بر نورپردازی در قسمت‌های مختلف، یک هدر RGB هم روی کارت گرافیک وجود دارد که می‌توانید به تجهیزات سازگار نظیر نوارهای RGB Strip معمولی وصل کنید.

به منظور عملکرد بهتر خنک‌کننده سیستم، ایسوس فناوری جدیدی را در کارت گرافیک‌های سری ROG Strix به کار گرفته است که FanConnect نام دارد. در این کارت گرافیک دو فن هدر 4 پینی اضافه وجود دارد که می‌توانید با آن دو فن دیگر را بر حسب عملکرد و دمای اطراف کارت گرافیک کنترل کنید تا سیستم خنک‌کننده کیس شما به بهترین حالت ممکن عمل کند.

ایسوس بر خلاف دیگر شرکت‌ها که از قطعات رفرنس و رایج استفاده می‌کنند، در کارت گرافیک‌های خود از قطعات با کیفیت و با دوام SUPER ALLOY POWER II یا به اختصار SAP II استفاده می‌کند که این قطعات در عمل هم مصرف پایین‌تر و هم دمای پایین‌تری در مقایسه با قطعات رایج دارد.

همچنین ایسوس نخستین برندی است که کارت گرافیک‌های خود را در یک خط تولید تمام خودکار تولید می‌کند که این خط تولید به نام Auto-Extreme شناخته می‌شود.

از مزایای این خط تولید می‌توان به عدم وجود خطای نیروی انسانی، ایزوله بودن پروسه تولید، استفاده از قطعات سازگار با دمای بالا و بررسی هر مرحله از پروسه تولید را برشمرد که اینها با هم منجر به بهبود عملکرد و افزایش طول عمر قطعه می‌شود. 

..................
خبر: تولید اسکنر سه بعدی برای اسکن کردن بدن با سرعت ۳۶ فریم در ثانیه
اسکن سه بعدی باکیفیت و لحظه به لحظه بدن افراد و اشیا یکی از نیازهای بسیاری از صنایع است و موسسه آلمانی فرانهوفر امیدوار است با دستاورد تازه‌اش این نیازها را برطرف کند.

محققان به تازگی موفق به تولید اسکنری سه بعدی شده‌اند که قادر است در هر ثانیه ۳۶ بار افراد را با دقت بالا و به صورت سه بعدی اسکن کند و نتیجه را به صورت دیجیتالی بر روی نمایشگر نمایش دهد.اختراع این اسکنر گامی بلند در دنیای پزشکی محسوب می شود و می‌تواند کاربردهای امنیتی گسترده‌ای نیز داشته باشد.

اسکن سه بعدی باکیفیت و لحظه به لحظه بدن افراد و اشیا یکی از نیازهای بسیاری از صنایع است و موسسه آلمانی فرانهوفر امیدوار است با دستاورد تازه اش این نیازها را برطرف کند. دقت هر یک از تصاویری که از این طریق تهیه می‌شوند هزار در هزار پیکسل است و به منظور جلوگیری از ایجاد ناراحتی حاصل از تشعشعات نوری از سیستم طیف بینی مادون قرمز NIRاستفاده شده است.

این سیستم متشکل از دو دوربین مادون قرمز و یک دوربین برای نمایش اطلاعات در قالب رنگ ‌های مختلف و یک پروژکتور NIR است. پخش تصاویر سه بعدی اسکن شده از طریق این سیستم بدون قطع و پرش و به صورت مداوم صورت می‌گیرد.

سیستم یاد شده برخلاف بسیاری از سیستم‌های مشابه از لیزر استفاده نمی‌کند و در آن از الگوهای نامرئی مادون قرمز به منظور اسکن کردن اشیا و افراد استفاده شده است.

این سیستم در حال تکمیل است و زمان عرضه آن به بازار مشخص نیست.

...................
خبر: طراحی لباس هوشمند برای تشخیص سرطان پستان
یک نوجوان 18 ساله مکزیکی موفق به طراحی یک لباس شده که علائم سرطان پستان را شناسایی می‌کند.این لباس هوشمند که Evaa نام دارد، به صورت خودکار بدن را مورد بررسی قرار می‌دهد، دارای 200 حسگر بوده که نشانه‌های اولیه سرطان پستان را کشف می‌کند.

ایده ساخت این فناوری زمانی به ذهن این نوجوان رسید که مادرش به دلیل ابتلا به سرطان پستان و سالها مبارزه با این بیماری ناچار به "ماستکتومی" هر دو پستان شد."ماستکتومی" یا پستان‌برداری (Mastectomy) اصطلاح پزشکی شامل عمل جراحی جهت برداشتن یک و یا هر دو پستان بطور کامل بوده و معمولاً جهت درمان سرطان پستان انجام می‌گیرد.

این لباس اختلالی در روند طبیعی زندگی فرد ایجاد نکرده و کاربران تنها باید یک بار در هفته و آن هم به مدت 1 ساعت از این لباس استفاده کنند.

حسگرها سطح پستان و همچنین بافت، رنگ و دمای آن را بررسی کرده و به یک برنامه رایانه‌ای یا گوشی هوشمند از طریق بلوتوث ارسال کرده و این اطلاعات در آنجا توسط یک سامانه هوش مصنوعی شبکه عصبی پردازش می‌شود.

حسگرهای حرارتی قادر به تشخیص جریان خون بوده و اگر فرد به سرطان مبتلا شده باشد، نشان می‌دهد که خون حاوی سلول‌های سرطانی است.

متاسفانه در طول یک سال در حدود 50 هزار زن در انگلیس به سرطان پستان مبتلا می‌شوند.به گفته محققان تشخیص اولیه این بیماری بسیار مهم بوده و اغلب موارد به معاینات و پیگیری‌هایی که خود فرد به طور مدام انجام می‌دهد بستگی دارد.این مبتکر جوان می‌گوید که با این کار می‌توان جان میلیون‌ها نفر را نجات داد.

...................
خبر: واحد علوم و تحقیقات میزبان نمایندگان دانشگاه ژنو
هیاتی از دانشگاه ژنو سوئیس ضمن گفت و گو با دکتر مجید عباسپور رئیس دانشکده محیط زیست و انرژی واحد علوم و تحقیقات از بخش های علمی و تحقیقاتی این واحد بازدید کردند.دکتر پیر ویلا رئیس روابط بین الملل دانشگاه ژنو و دکتر حجازی استاد دانشگاه ژنو در نشستی مشترک با دکتر مجید عباسپور رئیس دانشکده محیط زیست و انرژی و نمایندگانی از سازمان مرکزی دانشگاه آزاد به رایزنی برای گسترش همکاری های دانشگاهی پرداختند.

دکتر مجید عباسپور رئیس دانشکده محیط زیست و انرژی واحد علوم و تحقیقات در این ملاقات ، توضیحاتی در مورد فعالیت واحد در زمینه محیط زیست وانرژی و همکاری آن با سازمان های ملی و بین المللی ارائه کرده و بر علاقه واحد بر همکاری در زمینه های ریزگردها، مدیریت آب، شهرهای هوشمند، بهداشت عمومی و تاب آوری تاکید کردند.

این هیات دانشگاهی از ژنو با هدف برقراری ارتباط با دانشگاه های ایرانی ، تبادل دانشجو و اساتید و نیز همکاری های پژوهش محور از واحد علوم و تحقیقات بازدید کردند.ژنو دانشگاه جامعی است که کلیه رشته ها بجز رشته های فنی را دربر دارد. نقطه قوت دانشگاه ژنو علوم زیستی، پزشکی و ارتباط با پروژه CERN است.

دانشگاه 17500 دانشجو؛ 5000 هیات آموزشی، 20 مرکز تحقیقات بین رشته ای و بیمارستانی 2000 تختی دارد.شهرت دانشگاه به " دره بهداشت" Health Valley در ارتباط با تمرکز آن بر علوم پزشکی و زیستی است. دانشگاه ژنو همچنین در ارتباط با برنامه ریزی شهری، اقلیم شناسی ومنابع آب نیز فعال است و با آژانسهای  سازمان ملل و صلیب سرخ بین المللی نیز همکاری گسترده ای دارد. 

..................
خبر: هدست هولولنز دستیار تمام عیار در جراحی های ستون فقرات 
از زمانی که مایکروسافت هولولنز را معرفی کرد، هدست مذکور هم در حوزه های سرگرمی و بازی مورد استقبال گرفت و هم از آن مانند یک دستیار در موارد عملی و جراحی ها کمک گرفته شد. به عنوان مثال پیشتر در دیجیاتو خواندید که محققان دانشگاه دوک به جای اتکا به سی تی اسکن های رایج و علامت گذاری روی جمجمه، از هولولنز برای سی تی اسکن سر بیمار استفاده کردند.

پلتفرم مورد اشاره می تواند دقت و سرعت جراحی ها را با استفاده از هدست هولولنز افزایش دهد.حال اخیراً خبر رسیده که شرکت نرم افزاری فعال در حوزه واقعیت افزوده با نام «Scopis» اقدام به انتشار پلتفرمی کرده که دارندگان هدست هولولنز و به خصوص در جراحی های ستون فقرات کمک شایانی می کند. پلتفرم مورد اشاره که «Holographic Navigation Platform» نام دارد و بنا بر گفته کمپانی توسعه دهنده می تواند در حین جراحی ها با نمایش محتوای واقعیت ترکیبی روی بدن بیمار، به یاری پزشکان بیاید.

گفتنی است جراح می تواند با استفاده از آن، حرکت پیچ پدیکال را دنبال کرده و از ژست های حرکتی برای تغییر اطلاعات قابل نمایش در هدست بهره ببرد.مشخص است که دقت افزایش یافته با استفاده از فناوری سه بعدی مورد بحث می تواند به کاهش قابل ملاحظه زمان جراحی ها بینجامد اما علاوه بر آن بهره گیری از تکنولوژی پوشش بصری باعث می شود که نرخ قرار گیری در معرض اشعه هایی همچون پرتوی اکس هم تقلیل پیدا کند. بنابراین سرمایه گذاری شرکت های خصوصی روی سیستم واقعیت افزوده مایکروسافت می تواند سبب تسهیل ادغام آن با مشاغل حرفه ای شود.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

61125