۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی شنبه 23 اردیبهشت

  ICTPRESS گزارش میدهد :

  


خبر: آغاز فعالیت مرکز "آپا" دانشگاه شهرکرد با حضور وزیر علوم 

مرکز آپا (آگاهی رسانی، پشتیبانی و امداد رایانه ای) دانشگاه شهرکرد با حضور محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رسما به بهره برداری رسید.

رییس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه شهرکرد در آیین بهره برداری از این مرکز اظهار کرد: مرکز آپای شهرکرد متشکل از سه تیم تست نفوذ شبکه و وب، امنیت سیستم های اندرویدی و امنیت طراحی و پیاده سازی سیستم های اسکادا (سامانه سرپرستی و گردآوری داده ها) در دانشکده فنی و مهندسی آماده ارائه خدمات امنیت شبکه ها به متقاضیان است.

مجید ابن علی افزود: این مرکز نخستین اسکادای بومی اجرا شده در بین دانشگاه هاست که قابلیت تبدیل شدن به قطب اسکادای منطقه ای را دارد.

در یک سیستم اسکادا اتاق کنترل می‌ تواند بر پایه داده‌ های بدست ‌آمده دستورهای لازم را صادر کند و این داده‌ها در یک سیستم ثبت اطلاعات یا سیستم مدیریت پایگاه داده ذخیره می‌شود که معمولا قابلیت ترسیم نمودار و تحلیل اطلاعات را هم دارد.

ابن علی ادامه داد: مرکز آپای دانشگاه شهرکرد، مرجع رصد فضای سایبری استان و تامین کننده امنیت در فضای تبادل اطلاعات است.

وی بیان کرد: در این راستا، طرح اسکادای ملی کشور توسط تیم دانشگاه شهرکرد طراحی و به وزارت علوم ارسال شده است که با اندک هزینه ای سبب ایجاد تحول در فضای سایبری خواهد شد.

ابن علی، مساعدت مالی وزیر علوم برای اجرای این طرح را خواستار شد.

..................

 

خبر: اجرای سریع برنامه‌های ویندوز با پردازنده آرم 

بنابر آنچه که ماه گذشته شنیدیم، لپ تاپ‌های ویندوز 10 مجهز به پردازنده‌های شرکت آرم (ARM)  تا پایان سال 2017 به بازار می‌آیند.

برخلاف ورژن‌های قبلی ویندوز، مایکروسافت تمام تلاش خود را می‌کند تا دستگاه‌های دارای پردازنده شرکت آرم قادر به پشتیبانی همه‌ جانبه از اپلکیشن‌های دسکتاپ باشند و به خوبی پردازنده‌های اینتل کار کنند.

در کنفرانس بیلد 2017 که این هفته برگزار شد، مایکروسافت تجربه جدیدی که در آن دانلود، نصب و اجرای اپلیکیشن‌های X86 ویندوز 32 بیتی توسط دستگاه‌های مجهز به پردازنده آرم انجام می‌شد را به معرض نمایش گذاشت.

برای کاربران یا برنامه‎نویسان، لزوما هیچ تفاوتی بین دستگاه‎های مجهز به پردازنده اینتل و یک دستگاه مجهز به پردازنده اسنپدراگون وجود ندارد.

طبق گزارش منتشر شده توسط  PC Magazine، دستگاه‌های ویندوزی مجهز به پردازنده آرم، به یک Emulator  مجهزند که قادر است دستورالعمل‌ها را در لحظه ترجمه و ضبط کند.

این دستورالعمل‌ها سپس درون حافظه نهان (Cache) ذخیره می‌شوند تا از این طریق برنامه‌های ویندوز 32 بیتی در طول زمان و با استفاده از این اطلاعات ذخیره شده سرعت عمل خود را افزایش دهند.

در ضمن کاربران دارای دستگاه‌های ویندوز 10 و پردازنده‌های آرم برای دانلود برنامه‌ها تنها به ویندوز استور محدود نیستند و ظاهرا در مقایسه با کاربران ویندوز 10 اس از تنوع و آزادی بیشتری برخوردارند.

اگر تولیدکنندگان بتوانند تا هنگام معرفی این محصول یک قیمت معقولانه برای آن در نظر بگیرند، مطمئنا لپتاپ‌های مجهز به پردازنده آرم بهترین و جذاب‌ترین جایگزین برای تبلت‌ها و کروم‌بوک‌های ارزان قیمت موجود دربازار خواهند بود.

..................

 

خبر: جاسوسی برخی اپلیکیشن‌های اندروید از کاربران 

محققان دانشگاه Braunschweig آلمان در تحقیق جدید خود صدها اپلیکیشن اندروید را شناسایی کرده‌اند که در آنها فناوری ردیابی متقابل اولتراسونیک دستگاه‌های الکترونیک به کار رفته است.

محققان ۲۳۴ اپلیکیشن اندروید را شناسایی کرده‌اند که بدون اطلاع کاربر از او جاسوسی می‌کنند.

این فناوری امواجی راجذب می‌کند که از تبلیغات در دستگاه‌های موبایل منتشر می‌شوند. با این روش بازاریابان ترجیحات و عادات مختلف کاربر را بدون اجازه او ردیابی می‌کنند و تبلیغاتی با توجه به این عادات برای کاربر ارسال می‌کنند.

طبق یافته‌های این مطالعه فناوری ردیابی امواج اولتراسونیک در بخش صوتی دستگاه‌های موبایل به کار می‌رود و با استفاده از میکروفن خود دستگاه، آن را ردیابی می‌کند، بنابراین با کمک این فناوری می‌توان موقعیت مکانی کاربر را کشف کرد، در تلویزیون هوشمند او جاسوسی کرد یا به دستگاه‌های موبایل دیگر کاربر متصل شد. 

در همین راستا محققان با  ۲۳۴ اپلیکیشن اندروید کشف کرده‌اند که با استفاده از کیت برنامه نویسی نرم افزاری SilverPush ساخته شده‌ است. این اپلیکیشن‌ها بدون اطلاع کاربر حتی به سروصدای پس زمینه مکان فرد نیز گوش می‌دهند!

این در حالی است که در سال ۲۰۱۶ میلادی سازمان FTC آمریکا به برنامه‌نویسانی هشدار داد که از کاربران جاسوسی می‌کنند.

پس از این بیانیه SilverPush اعلام کرد دیگر خدمت Unique Audio Beacon را (که از آن در اپلیکیشن‌های ردیابی استفاده می‌شود) ارائه نخواهد کرد.

..................

 

خبر: طراحی نگهدارنده همزمان چند لنز برای عکاسان حرفه ای

یک عکاس سوئدی موفق به طراحی یک نگهدارنده لنز دوربین شده که می‌تواند به عکاسان در جهت تسریع در وقت و از دست ندادن سوژه‌های مورد نظر کمک کند.

این محصول کهTriLens نام دارد، از یک بدنه استیل گردان تشکیل  شده که توانایی نگهداری سه لنز دوربین به صورت همزمان را دارد.

 این دستگاه قابلیت نگهداری هر نوع لنزی را داشته و به راحتی به کمربند کاربر متصل می‌شود و نیاز کاربر برای حمل محفظه‌های بزرگ لنز را نیز برطرف می‌کند.

وزن کلی این دستگاه در حدود 300 گرم بوده اما می‌تواند لنزهای بزرگ با وزنی تا 100 کیلوگرم را نیز تحمل کند.

..................

 

خبر: ‌لینک‌سیس اولین مودم روتر ترکیبی دنیا را معرفی کرد

محصولات مودم روتر تازگی ندارند اما لینک‌سیس اولین شرکتی است که یک مودم کابلی و یک روتر بی‌سیم پرقدرت را در یک محصول طراحی و معرفی کرد.

لینک‌سیس یک محصول جدید به نام CG7500 معرفی کرده است که با یک تیر دو هدف می‌زند.

این محصول در ابتدا یک مودم کابلی با پشتیبانی از فناوری DOCSIS 3.0 است که امکان استفاده از سرویس‌هایی مانند Comcast Xfinity و Charter Spectrum در برخی کشورهای دنیا مانند امریکا را می‌دهد.

بسیاری از ارایه‌دهنده‌گان اینترنت در سراسر دنیا از استاندارد DOCSIS و اینترنت کابلی استفاده می‌کنند تا بتوانند یک اینترنت پرسرعت در حدود ۳۰۰ مگابیت را به دست مشتریان برسانند.

اینترنت کابلی با اینترنت ADSL که روی خطوط تلفن ثابت عرضه می‌شود، متفاوت است.

لینک‌سیس روتر سه بانده‌ای با سرعت ۴ گیگابیت معرفی کرد اما CG7500 فقط یک مودم کابلی نیست و یک روتر پرسرعت AC1900 نیز محسوب می‌شود.

این روتر دو باند رادیویی برای انتقال اطلاعات دارد. روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعت انتقال اطلاعات ۶۰۰ مگابیت و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعت ۱۳۰۰ مگابیت و در مجموع ۱۹۰۰ مگابیت است.

این دستگاه از MIMO 3x3 و تا ۱۲ دستگاه کلاینت پشتیبانی به عمل می‌آورد و چهار درگاه اترنت یک گیگابیتی، یک درگاه برای کابل اینترنت F-Type و یک درگاه USB 2.0 دارد.

در داخل این دستگاه نیز سه آنتن پرقدرت برای شبکه‌های بی‌سیم گنجانده شده است.

کابل مودم به طور مستقیم به این دستگاه متصل می‌شود و حداکثر سرعت دانلود ۹۶۰ مگابیت و حداکثر سرعت آپلود ۲۴۰ مگابیت است.

تا پیش از عرضه این مودم کابلی/ روتر بی‌سیم؛ کاربران برای استفاده از سرویس‌های اینترنت کابلی ناچار بودند از دو دستگاه مجزا استفاده کنند.

لینک‌سیس می‌گوید این مودم روتر را به قیمت ۲۰۰ دلار روانه بازار خواهد کرد.

..................

 

خبر: ناسا از کوچک‌ترین مریخ‌نورد خود رونمایی کرد

دانشمندان آزمایشگاه مهندسی پیشرانه جت ناسا از آخرین طرح ربات کاوشگر کمکی سبک با الهام از تکنیک اوریگامی و اشغال حداقل فضا برای ارسال به مریخ رونمایی کردند.

 ایده کلی برای  ساخت ربات پافر با توجه به اسم آن، قرارگیری چند ربات مسطح و سبک در محموله کاوشگر بعدی مریخ است تا آنها در کنار کاوشگر اصلی با سرعت و چالاکی بیشتر به اکتشاف بپردازند و اطلاعات خود را به صورت بی‌سیم به کاوشگر اصلی منتقل کنند.

مهم‌ترین ویژگی مجموعه ربات‌های پافر، قابلیت تردد در تمام سطوح پیش‌بینی شده در مریخ است. این ربات سبک و هوشمند به گونه‌ای طراحی شده تا از هر سطحی بالا رود و حتی در نقاط غیرقابل دسترس مثل زیر صخره‌ها نیز به جستجو بپردازد.

قابلیت‌های شگفت‌انگیز حرکتی و طراحی بسیار ساده با الهام از تکنیک اوریگامی باعث شد تا مدیران ناسا پس از مشاهده اولین آزمایش این نسل برای ارسال چند عدد از آنها در ماموریت کاوشگر بعدی مریخ به نظر مشترکی برسند.

طراحی شگفت‌انگیز کاوشگر پافر مهمترین گام برای انتقال دانش اوریگامی از حوزه هنرهای معمولی به حوزه صنایع پیشرفته رباتیک است.

جیکو کاراس، مدیر پروژه طراحی و ساخت کاوشگر پافر اظهار کرد: «ربات تغییرشکل دهنده پافر با برخورداری از طراحی منحصربه‌فرد در هنگام انتقال کاملا صاف و بدون برجستگی است.

پس از پایان ماموریت انتقال به مریخ مجموعه ربات‌های مستقر در پنل از حالت خواب فضایی خارج می‌شوند و با تغییر شکل ظاهری به سرعت با کاوشگر اصلی مریخ ارتباط برقرار می‌کنند تا هریک از آنها در کنار ماموریت اصلی کاوشگر آینده مریخ توسط تیم زمینی به اکتشاف بپردازند.»

انرژی حرکتی ربات پافر در آغاز توسط شارژ اولیه باتری تامین می‌شود، سپس هر یک از ربات‌ها توسط سامانه کنترل اصلی موجود در کاوشگر مریخ در هنگام نیاز در مقابل نور قرار می‌گیرند و شارژ می‌شوند.

..................

 

خبر: ثبت رکورد جدید طولانی‌ترین مسیر تحویل کالا به وسیله پهپاد

پهپاد جدید "موسسه‌ سیستم‌های خودکار" نوادا مسیری طولانی را برای ارائه بسته خود به مقصد طی کرد و در این زمینه رکوردساز شد.

پیش‌تر، پهپادهای ساخت آمازون و شرکت‌های دیگر مسیرهایی کوتاه را در آسمان طی کرده‌ بودند تا بسته‌ای را به مقصد ارائه دهند.

پهپاد رکورد زن HQ-40 UAV حرکت خود را از مرکز تگزاس آغاز و پس از طی مسیر 156 کیلومتری بسته‌ای را در شهر آستین در ایالت تگزاس تحویل داد.

این پهپاد که از راه دور کنترل می‌شد، مسیر پرواز از پیش تعیین شده‌ای را طی کرد.

قوانین کنونی ایالات متحده اجازه خارج شدن پهپادها از دید را نمی‌دهند بنابراین تیمی از ناظرین در طول مسیر حضور و بر حرکت پهپاد نظارت داشتند.

مبتکران در آینده به دنبال ارائه بسته توسط پهپادها در محیط‌های دور افتاده و شهری هستند.

..................

 

خبر: ابزار جدید مایکروسافت به طور خودکار زیرنویس‌ فیلم‌ها را به شما می‌دهد

مایکروسافت در جریان برگزاری اولین روز کنفراس توسعه‌دهندگان بیلد 2017 یکسری نطق‌ها و سخن‌رانی‌هایی را داشت.

اما به نظر می‌رسد در یک سال گذشته مایکروسافت سرمایه‌گذاری سنگینی را در حوزه محاسبات شناختی انجام داده است. به‌طوری که در جریان برگزاری این مراسم از برنامه‌ها و سرویس‌های جدیدی رونمایی کرد که بر مبنای محاسبات شناختی کار می‌کنند.

سرویس جدید وب‌محور Video Indexer نیز از جمله این موارد است. این سرویس به کاربران اجازه می‌دهد متن ویدیوها را به ده زبان زنده دنیا استخراج کنند.

سرویس وب‌محور جدید Video Indexer به دنبال آن است تا به کاربران کمک کند حجم بالایی از ویدوی‌ها را به‌طور خودکار طبقه‌بندی کرده و کتابخانه دقیقی را بر پایه آن‌ها ایجاد کنند.

این سرویس به‌طور خودکار قادر است ابرداده‌های (metadata) مرتبط با فایل‌های چند رسانه‌ای را به اشکال مختلفی ایجاد کند. سرویس فوق به خوبی این توانایی را دارد تا زبان به‌کارگرفته شده در ویدیوها را شناسایی کرده و متن خروجی متعلق به این ویدیوها را در ارتباط با 10 زبان زنده دنیا در اختیار مصرف کننده قرار دهد.

در نتیجه کاربران به سادگی این توانایی را خواهند داشت تا زیرنویس‌های قدرتمندی را برای فیلم‌ها تولید کنند. مایکروسافت برای ترجمه متون از سرویس خودش Microsoft Translator استفاده کرده است.

این سرویس به خوبی قادر است زیرنویس‌های مربوطه را برای فیلم‌ها تولید کند. اما قابلیت‌های سرویس فوق به موردی که به آن اشاره کردیم، محدود نمی‌شود.

سرویس فوق همچنین این توانایی را دارد تا به‌طور خودکار چهره‌ همه افرادی که در یک فیلم قرار دارند را از طریق فناوری تشخیص چهره شناسایی کند.

 حتی قادر است اگر چهره درون یک فیلم فرد شناخته شده و مشهوری باشد، نامی را برای آن چهره مشخص کرده یا به شما اجازه دهد نام موردنظر خودتان را برای یک چهره مشخص کنید.

هر دو فرآیند تشخیص چهره و ارائه رونوشت برای چهره در یک تابع جستجو قرار دارند، در نتیجه این امکان در اختیار شما قرار دارد تا به بخش‌هایی از یک ویدیو که در نظر دارید آن‌را مشاهده کنید رفته یا از دیدن آن صرفنظر کنید.

مایکروسافت با ارائه این سرویس به دنبال آن نیست تا رقیب یوتیوب شود، بلکه به دنبال آن است تا یک استریم ویدویی زنده را در اختیار مصرف کننده قرار دهد.

سرویسی که تعامل بهتری با کاربر داشته باشد و همچنین درآمد قابل توجهی را نصیب مایکروسافت کند. جالب آن‌که سرویس فوق حتا این توانایی را دارد تا اشیای موجود در فیلم‌ها را شناسایی کرده و یک طبقه‌بندی را برای آن‌ها ارائه کند.

گوگل نیز سرویس مشابهی موسوم به cloud Video Intelligence API را طراحی کرده است. سرویسی که در اختیار مشتریان تجاری این شرکت قرار دارد.

مایکروسافت گفته است که سرویس Video Indexer برای آن‌که بتواند یک ویدیو را تحلیل کند به 45 دقیقه زمان نیاز دارد. Presentation Translator که در قالب افزونه‌ای برای نرم‌افزار پاورپوینت عرضه شده است، یکی دیگر از سرویس‌های شناختی جدید مایکروسافت است. این سرویس نیز دقیقا همان‌کاری را انجام می‌دهد که حدس زده‌اید.

 این سرویس نیز قادر است سخن‌رانی‌هایی که به ده زبان قابل تشخیص انجام شده‌اند را شناسایی کرده و در قالب یک متن در اختیار کاربران قرار دهد.

اما کاربران این توانایی را دارند تا دامنه تشخیص گفتار را به 60 زبان افزایش دهند. از دیگر سرویس‌های شناختی ارائه شده در این کنفرانس می‌توان به Bing Custom Search، Custom Vision Service و Custom Decision Service اشاره کرد.

..................

 

خبر: مایکروسافت دستبند Emma را برای مبارزه با پارکینسون معرفی کرد

 مایکروسافت در جریان کنفرانس بیلد 2017 از دستبند بسیار جالبی تحت عنوان اِما واچ یا همان Emma Watch رونمایی کرد که می‌تواند به بیماران پارکینسونی کمک کند تا لرزش دست خود را کنترل کنند.

اِما افزایش توانایی بیمار برای کنترل روی دست خود را از طریق ارسال ارتعاشات خاص به مغز او امکان‌پذیر می‌کند. این گجت هنوز یک نمونه آزمایشی است اما بی‌شک در آینده نزدیک خبرهای بیشتری در مورد آن و توانایی‌هایش خواهیم شنید.

ایده ساخت اِما واچ توسط خانم هایان ژنگ (Haiyan Zhang) ارائه شد و وی باور داشت که می‌تواند آن را به نتیجه برساند.

خانم ژنگ مدیر نوآوری دپارتمان پژوهش مایکروسافت و از دوستان نزدیک خانم اِما لاوتون (Emma Lawton) محسوب می‌شود. اما لاوتون طراح گرافیک با استعدادی است که متاسفانه از بیماری پارکینسون رنج می‌برد.

ابتلای وی به پارکینسون سبب شده که نتواند کنترل خوبی بر روی حرکات دست خود داشته باشد و بدین سبب در کشیدن طرح یا نوشتن متن با قلم دچار مشکل است.

دست خانم لاوتون به دلیل رنج بردن از پارکینسون به شدت می‌لرزد و این موضوع همواره منجر به آزار وی و همچنین آزار دوست صمیمی او یعنی خانم هایان ژنگ می‌شد.

بنابراین خانم ژنگ تصمیم گرفت تا گجت اِما واچ را طراحی کند. همانطور که احتمالا حدس زدید، نام این گجت هم از روی نام دوست مبتلای به پارکینسون وی یعنی خانی اِما لاوتون برداشته شده است.

خانم ژنگ اشاره می‌کند که در اِما واچ از موتورهای ارتعاشی بسیار کوچکی بهره گرفته که قابلیت ارسال سیگنال‌هایی را دارند. سیگنال‌هایی که موتورهای ارتعاشی این گجت ساطع می‌کنند، سبب بروز اختلال در پیام‌های مخرب مغزی که دلیل لرزش دست هستند، خواهد شد. به این صورت با ایجاد اختلال در پیام‌های مخرب ساطع شده از سوی مغز، لرزش دست بیمار به شدت کاهش می‌یابد.

خانم ژنگ اشاره داشته که ساعت اِما (Emma Watch) فقط یک نمونه اولیه از طرح مورد نظرش است و او قصد دارد تا در آینده این طرح را با هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) و سنسورهایی ترکیب کند که بازه بهتری را برای بیماران پارکینسونی به همراه داشته باشد.

ضمنا خانم ژنگ اشاره داشته که اِما واچ قادر نیست تا به کل لرزش‌های دست بیمار را از بین ببرد، اما به شکل چشمگیری شدت لرزش‌ دستان وی را کاهش می‌دهد.

..................

 

خبر: تولید برق از امواج اقیانوس با یک فناوری جدید

یک شرکت استرالیایی به دنبال تولید برق از امواج اقیانوس با ایجاد نوعی "موج‌چاله" (blowhole) مصنوعی است.

جریان بی‌پاپان اقیانوس می‌تواند منبع ایده‌آلی برای تولید برق باشد و سامانه ابداعی شرکت Wave Swell Energy به منظور تحقق بخشیدن به این هدف ارائه شده است.

این ابزار به شکل یک ستون بتنی است که در دریا قرار می‌گیرد و امواج را به داخل یک اتاقک مرکزی پمپاژ و سپس از آن خارج می‌کند. این موضوع باعث می‌شود هوا از طریق نوعی مدخل موجود بر روی سطح آب به سمت بیرون حرکت کرده و یک توربین را به حرکت در آورد.

سازه ابداعی دارای طول و عرض 20 متر بوده و ارتفاع آن نیز 18 متر گزارش شده است.

این سامانه در فرکانس طبیعی امواج عمل می‌کند به طوری که آب داخل اتاقک نوسان می‌کند و حرکت رو به بالا و پایین آن تقویت می‌شود زیرا سیستم با همان فرکانس امواج عمل می‌کند. این موضوع مهم است چون فناوری ابداعی میدان موج احاطه شده را تغییر داده و انرژی بیشتری دریافت می‌کند.

بازدهی حداکثری این سیستم تولید یک مگاوات برق و بازدهی متوسط آن 470 کیلووات اعلام شده است. گفته می‌شود این سیستم می‌تواند هر کیلووات ساعت برق را با هزینه 0.07 دلار آمریکا تولید کند.

قرار است شرکت سازنده سیستم جدید را به آن سوی کینگ آیلند بفرستد که بین ایالت تاسمانیا و خاک اصلی استرالیا واقع شده است. با داشتن جمعیت کمتر از دو هزار نفر، این جزیره بستر آزمایشی مناسبی برای انرژی‌های تجدیدپذیر به شمار می‌آید.

..................

 

خبر: مرورگر بومی جایگزین پروژه ناموفق فایرفاکس ایرانی

دبیر شورای راهبری طرح جویشگر بومی از برنامه ریزی و سیاستگذاری برای ایجاد و بومی سازی مرورگر وب ایرانی در رده مرورگرهای بین المللی مانند فایرفاکس، اینترنت اکسپلورر و کروم خبر داد.

علیرضا یاری  با اشاره به برگزاری نشست پنجاه و سوم شورای راهبری جویشگر بومی در مرکز تحقیقات مخابرات ایران، اظهار داشت: پروژه «مرورگر بومی وب» یکی از زیرپروژه‌های طرح جویشگر بومی است که در این جلسه، نتایج پروژه و خروجی‌های آن تشریح و بررسی شد.

وی با بیان اینکه مرورگر ایرانی مانند سرویس دهنده‌هایی شبیه فایرفاکس، اینترنت اکسپلورر، کروم و امثال اینها خواهد بود اما قرار است به صورت بومی باشد، تاکید کرد: تمامی موتورهای جستجو در اکوسیستم خود یک مرورگر هم دارند و براین اساس ما در پروژه «جویشگر بومی»، پروژه «مرورگر بومی» را نیز دیده‌ایم.

دبیر شورای راهبری طرح جویشگر بومی با اشاره به سیاستگذاری برای دستیابی به یک پروژه کاربردی و چگونگی توسعه و تحریک بازار عرضه و تقاضای آن، خاطرنشان کرد: پیش از این مرورگر فایرفاکس توسط سازمان فناوری اطلاعات، فارسی سازی شد اما از آن هیچ استفاده ای نشده است. به همین دلیل ما قصد نداریم مجددا یک پروژه تعریف کنیم که کاربرد نداشته باشد.

وی گفت: از این رو مهم‌ترین موضوع این است که نه تنها باید از نظر فنی و تکنیکالی مرورگر را بومی کنیم بلکه باید برای توسعه بازار آن نیز کار شود تا توسعه دهندگان نرم افزار و کاربران از آن استفاده کنند.

یاری با بیان اینکه هم اکنون پروژه مرورگر بومی تعریف شده و انجمن مرورگر بومی با حضور دانشگاهیان و شرکت‌های فعال در این بخش، شکل گرفته است، افزود: در این پروژه شرکت‌های مرتبط، دانشگاهیان و تولیدکنندگان موتور جستجو، به کار گرفته شده‌اند تا با همفکری و حمایت وزارت ارتباطات، یک پروژه کاربردی رقم بخورد.

رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات مرکز تحقیقات مخابرات ایران تاکید کرد: در این پروژه تیمی که فایرفاکس را بومی کرده بود نیز حضور دارد و قرار است ادامه همان پروژه «فایرفاکس بومی» را در قالب پروژه «مرورگر بومی وب» جلو ببریم و هم اکنون در مرحله سیاستگذاری هستیم.

وی در مورد نحوه بومی سازی این سرویس نیز گفت: قصدمان دوباره نویسی نرم افزار نیست، چرا که دوباره نویسی هم هزینه بر و هم زمان بر است؛ از طرف دیگر هم قصد نداریم فقط نرم افزار را فارسی سازی کنیم. به همین دلیل درحال سیاستگذاری پروژه ای هستیم که تلفیقی از این دو راهکار باشد. به این معنی که ممکن است یک بخشی از نرم افزار را فارسی سازی و یک بخشی را دوباره نویسی کنیم و یا اینکه بخواهیم از فایرفاکس بومی استفاده کنیم.

به گفته یاری، در شرایط فعلی تنها تصمیم براین است که در اکوسیستم جویشگر بومی یک مرورگر بومی نیز داشته باشیم؛ اما اینکه نحوه تولید و جذب بازار عرضه و تقاضای آن چگونه خواهد بود به جمع بندی نهایی نرسیده است.

دبیر شورای راهبری طرح جویشگر بومی در پاسخ به اینکه «مرورگر بومی» شبیه کدام یک از مرورگرهای بین المللی مانند فایرفاکس، اینترنت اکسپلورر و کروم خواهد بود، تاکید کرد: هنوز این موضوع مشخص نیست. چرا که بررسی ها نشان می دهد که زمانی بازار دست اکسپلورر (IE ) بود و هم اکنون بازار را کروم به عنوان مرورگر گوگل، در اختیار گرفته است.

به همین دلیل نمی توانیم یکی از اینها را بومی کنیم و از همان استفاده کنیم . بهتر است که تلفیقی از نمونه های موفق باشد و برای آن باید راه حل اساسی تعریف شود.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

41973