۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی یکشنبه 24 اردیبهشت

 ICTPRESS گزارش میدهد :

 

 

خبر: سریع‌تر شدن پروسه به‌روزرسانی اندروید 

آنچه در فرایند به‌روزرسانی اینترفیس فروشنده/  VI است  که به‌جای نوشتن و ادیت سیستم‌عامل توسط سازندگان مختلف، چارچوب کلی سیستم‌عامل را به کاربر عرضه می‌کند.

با استفاده از پروژه موسوم به Project Treble می‌توان فرایند دانلود و به‌روزرسانی اندروید را سریعتر کرد.

پروژه مذکور که در اندروید O یا اورئو تعریف‌شده اجازه دانلود و نصب آپدیت اصلی را به‌صورت ماژولار به کاربر می‌دهد و به همین دلیل سریعتر از فرایند کنونی به‌روزرسانی اندروید خواهد بود.

آنچه در فرایند جدید لحاظ شده اینترفیس فروشنده / VI است که به‌جای نوشتن و ادیت سیستم‌عامل توسط سازندگان مختلف، چارچوب کلی سیستم‌عامل را به کاربر عرضه می‌کند.

درواقع VI مابین چارچوب سیستم‌عامل اندروید و پیاده‌سازی توسط سازنده قرار می‌گیرد که از طریق vendor test suite تعریف‌شده است.

پیش‌تر هر بخش از VI باید توسط چارچوب سیستم‌عامل اندروید دوباره‌کاری می‌شد که این مرحله حذف‌شده است، هرچند سازنده گوشی هنوز می‌تواند فیچرهای خود را روی آپدیت‌ها اعمال کند.

..................

 

خبر: پردازنده 16 هسته‌ای ای.ام.دی در واکنش به تولیدات جدید اینتل 

 پردازنده جدید رایزن ای.ام.دی با چیپ ست‌های X99 برای Broadwell-E و Haswell-E رقابت می‌کند.

 شرکت ای.ام.دی با عرضه مدل جدیدی از پردازنده‌های رایزن دست به خودنمایی زده است. پردازنده جدید ۱۶ هسته ای بوده و از ۳۲ رشته منبع پردازشی برخوردار است.

پردازنده جدید رایزن ای.ام.دی با چیپ ست‌های X99 برای Broadwell-E و Haswell-E رقابت می‌کند و با سوکت‌های X399 سازگار است. پشتیبانی از DDR4های چهارکاناله از جمله دیگر مزایای این پردازنده است.

سرعت این پردازنده ۱۶ هسته‌ای بین ۲.۴ تا ۲.۸ گیگاهرتز بوده و توان طراحی گرمایی آن(حداکثر مقدار توانی که سیستم خنک‌کننده باید در رایانه پراکنده کند) حدود ۱۵۰ وات است.

گفته می‌شود رونمایی از پردازنده جدید ای.ام.دی در نمایشگاه کامپیوتکس کشور تایوان رخ می‌دهد. گفته می‌شود قیمت این پردازنده هم نصف نمونه رقیب و از جمله پردازنده‌های Xeon بوده و از حدود هزار دلار فراتر نمی‌رود. تعداد هسته‌های پردازنده جدید ای.ام.دی دو برابر بیشتر از پردازنده‌های سری ۷ تولیدی این شرکت است.

..................

 

خبر: اچ.پی برای حل مشکل امنیتی لپ‌تاپ‌های خود وارد عمل شد

 از جمله لپ‌تاپ‌هایی که این مشکل در آنها وجود داشته می‌توان به مدل‌های HP Elitebook، ProBook و ZBook و همین طور لپ‌تاپ Folio G1 اشاره کرد.

 به تازگی فاش شده که یک درایور صوتی نصب شده بر روی برخی مدل‌های لپ‌تاپ‌های تولیدی اچ.پی حاوی نوعی کی‌لاگر یا ابزار سرقت کلمات عبور و اطلاعات شخصی بوده‌اند.

این کی‌لاگر تمامی اطلاعات ورودی به رایانه با استفاده از صفحه کلید را ضبط و سرقت کرده و در قالب یک لاگ فایل ذخیره می‌کند.

اولین بار شرکت امنیتی سوئیسی Modzero این موضوع را کشف کرد. درایور صوتی سارق اطلاعات کاربران لپ‌تاپ‌های اچ.پی Conexant HD نام دارد و این موضوع مربوط به نسخه ۱.۰.۰.۴۶ این درایور و نسخه‌های قدیمی تر است.

از جمله لپ‌تاپ‌هایی که این مشکل در آنها وجود داشته می‌توان به مدل‌های HP Elitebook، ProBook و ZBook و همین طور لپ‌تاپ Folio G1 اشاره کرد.

در صورت نفوذ بدافزارها و ویروس‌ها به لپ‌تاپ‌های یادشده سرقت کلمات عبور کاربران به راحتی و از طریق اطلاعات ذخیره شده ممکن بوده است. علاوه بر کلمات عبور داده‌هایی همچون آدرس وب‌سایت‌های مورد بازدید، پیام‌های خصوصی و دیگر اطلاعات حساس نیز در لاگ‌فایل‌ها ذخیره شده‌اند.

اچ.پی پس از افشای این موضوع وصله‌ای را عرضه کرده تا کی‌لاگر یاد شده از روی لپ‌تاپ های دارای مشکل حذف شوند. این شرکت همچنین بیانیه‌ای صادر کرده و مدعی شده به حریم شخصی و امنیت کاربارن احترام می‌گذارد و به علت وقوع این مساله به اطلاعات کاربران دسترسی پیدا نکرده است. علاقمندان برای نصب این وصله می‌توانند به سایت به‌روزرسانی ویندوز یا خود شرکت اچ.پی مراجعه کنند.

..................

 

خبر: اینترنت پرسرعت در تاکسی‌های فرودگاه امام

تاکسی‌های VIP فرودگاه بین‌المللی امام به اینترنت پرسرعت ایرانسل مجهز شدند.

برای نخستین بار در ایران، ۸۰ دستگاه تاکسی VIPفرودگاه بین‌المللی امام  با اینترنت پرسرعت ایرانسل، بزرگترین اپراتور دیتای ایران، تجهیز شده‌اند و مسافران این فرودگاه و گردشگرانی که به ایران سفر می‌کنند می‌توانند در زمان سفر با این تاکسی‌ها به اینترنت پرسرعت دسترسی داشته باشند.

همچنین مسافران این تاکسی‌ها می‌توانند در صورت نیاز، از راننده تاکسی سیمکارت، شارژ و مودم خریداری کنند.

در فاز بعدی این پروژه، همه تاکسی‌های فرودگاه‌های کشور تحت پوشش اینترنت پرسرعت ایرانسل قرار خواهند گرفت.

..................

 

خبر: آغاز همکاری دانشگاه تبریز و دانشگاه CURTIN استرالیا

 دانشگاه تبریز و دانشکده علوم مهندسی دانشگاه CURTIN استرالیا تفاهم نامه مشترک همکاری علمی امضاء کردند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز با اعلام این که دانشگاه تبریز بیش از ۷۰ تفاهم نامه همکاری با دانشگاه های مختلف جهان منعقد کرده است، گفت: این تفاهم نامه نیز با هدف ارتقاء همکاری های مشترک علمی با تاکید بر اجرای پروژه ها و همایش های علمی بین المللی و برگزاری دوره های کوتاه مدت و فرصت مطالعاتی در دو دانشگاه است.

دکتر محمد مقدم واحد، افزود: همکاری در زمینه فعالیت های علمی مشترک، انجام پروژه های مشترک فرهنگی، فراهم ساختن فرصت مطالعاتی برای دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، اجرای برنامه های مشترک و برگزاری سفرهای مطالعاتی و علمی از دیگر مفاد این تفاهم می باشد.

وی اظهار داشت: دست یابی به توازن همه جانبه در همکاری ها و منافع مشترک علمی اساس و پایه اصلی این تفاهم است.

این تفاهم نامه در هفت بند و شش تبصره به امضاء دکتر محمد مقدم واحد، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز و دکتر برایان معاون امور بین الملل دانشگاه CURTIN رسید.

همچنین دانشگاه CURTIN بزرگترین دانشگاه ایالت استرالیای غربی بوده و در سال ۱۹۰۲ تأسیس شده است. این دانشگاه علاوه بر ۵ دانشکده اصلی، بیش از ۹۵ مرکز تخصصی را نیز در اختیار دارد و با ۹۰ مرکز علمی در بیش از ۲۰ کشور جهان در ارتباط است.

دانشگاه CURTIN از اعضای شبکه دانشگاه های فناوری استرالیا بوده و در طیف وسیعی از رشته های علمی و عملی از جمله منابع و انرژی، اطلاعات و ارتباطات، بهداشت و محیط زیست به تحقیقات می پردازد.

..................

 

خبر: ناسا سیاه‌چاله متخلف را ثبت کرد

ناسا اطلاعاتی از یک سیاه‌چاله کلان جرم به‌ دست آورده که ویژگی‌های متناقضی با بقیه دارد.

یکی از مهمترین ویژگی‌های سیاه‌چاله‌ها ثبات آنها در مرکز کهکشان است اما به تازگی منجمان ناسا سیاه‌چاله از نوع کلان‌جرم کشف کرده‌اند که احتمالا در حال حرکت است.

سیاه چاله کلان جرم بزرگترین نوع سیاه‌چاله در کهکشان‌هاست که گمان می‌رود در مرکز تقریباً همه کهکشان‌ها از جمله کهکشان راه شیری نیز یافت شود و دارای جرمی معادل صدها هزار تا چندین میلیارد برابر جرم خورشید هستند. این سیاه‌چاله‌ها پر جرم‌ترین نوع سیاه‌چاله‌ها هستند و گرانش بسیار زیادی دارند که در جهان بی‌نظیر است.

این سیاه‌چاله غیرعادی جرمی 160 میلیون برابر جرم خورشید دارد و در یک کهکشان بیضوی در فاصله 3.9 میلیارد سال نوری از زمین قرار گرفته است.

منجمان ناسا معتقدند این سیاه‌چاله ممکن است از چند سیاه‌چاله کوچک‌تر تشکیل شده باشد و در اثر برخورد آنها و انرژی آزاد شده به حرکت درآمده و از مرکز کهکشان خارج شده باشد. سرعت حرکت بستگی به انرژی سیاه‌چاله‌های کوچک‌تر دارد.

محققان ناسا با استفاده از اطلاعات رصدخانه اشعه ایکس "چاندرا"(Chandra) و همچنین اطلاعات تلسکوپ فضایی هابل موفق به کشف این سیاه‌چاله کلان‌جرم شدند.

کهکشان میزبان این سیاه‌چاله نشانه‌هایی از اختلال در فضای پیرامونی خود دارد که نشان‌دهنده ادغام دو کهکشان در گذشته نه چندان دور است.

حدس دیگری که در رابطه با این کهکشان زده می‌شود این است که دو سیاه‌چاله هنوز با هم ادغام نشده‌اند اما یکی از آنها امواج قابل کشف و دریافت به زمین ارسال نمی‌کند.

..................

 

خبر: طراحی یک کلاه ایمنی برای جلوگیری از تصادف

مبتکران فرانسوی سامانه‌ای ابداع کرده‌اند که روی قسمت عقب کلاه موتورسواران نصب می‌شود و به رانندگان پشت سر درباره کاهش سرعت موتورسیکلت هشدار می‌دهد.

کیت جدید شرکت استارت‌آپ Cosmo Connected ترکیبی از چراغ ترمز و یک برنامه نرم‌افزاری تلفن همراه است و به منظور ارتقای ایمنی موتورسواران طراحی شده است.

این سامانه از یک حسگر شتاب‌سنج برای شناسایی کاهش سرعت موتورسیکلت استفاده می‌کند. صرف نظر از این که کاهش سرعت ناشی از ترمز گرفتن موتورسیکلت یا فقط کند شدن سرعت آن است، در هر حالت، 12 چراغ ترمز ال‌ای‌دی این کیت فعال می‌شوند تا به رانندگان پشت سر هشدار دهند سرعت موتورسیکلت جلویی آن‌ها در حال کند شدن است. 

کیت ابداعی که فقط 150 گرم وزن دارد، در یک محفظه ضد آب قرار گرفته که این محفظه از پلی‌کربنات و لاستیک EPDM  ساخته شده است. این سیستم با استفاده از یک صفحه پایه پلاستیکی و به صورت مغناطیسی روی کلاه نصب می‌شود.

صفحه پلاستیکی هم با یک نوار چسب دو طرفه روی کلاه قرار می‌گیرد بنابراین چراغ ترمز را می‌توان به آسانی روی کلاه‌های مختلف نصب کرد به شرط این که این کلاه‌ها مجهز به پایه مغناطیسی باشند.

علاوه بر عملکرد به عنوان چراغ ترمز، می‌توان این فناوری را در حالت همیشگی چشمک‌زن قرار داد تا وقتی موتورسوار در شرایط کم نور حرکت می‌کند یا کنار جاده پارک می‌کند، نور چراغ خطر دو برابر شود.

کیت Cosmo Connected  با باتری لیتیم-یون 900 میلی‌آمپر ساعت نیرودهی می‌شود و این باتری قابلیت شارژ دوباره را دارد. گفته می‌شود این سیستم با این باتری به مدت هشت ساعت کار می‌کند اما استفاده مداوم از آن در حالت خطر می‌تواند این مدت زمان را به سه ساعت کاهش دهد.

افزودن ژیروسکوپ به شتاب‌سنج این کیت به شناسایی تصادفات احتمالی کمک می‌کند؛ در این حالت، کیت از طریق بلوتوث به یک برنامه نرم‌افزار گوشی هوشمند وصل می‌شود و پیغام اضطرار را ارسال می‌کند.

مبتکران روی سایت کیک استارتر در حال بازاریابی برای سامانه جدید هستند و در صورتی که سرمایه تولید آن تامین شود، ماه سپتامبر وارد بازار خواهد شد.

این کیت در رنگ‌های سفید و سه رنگ متغیر مشکی، به بهای 129 دلار عرضه خواهد شد.

..................

 

خبر: راز معمای 400 ساله فیزیک کشف شد

تیمی از دانشمندان موفق به حل معمای 400 ساله فیزیک شدند.

قطرات «شاهزاده  روپرت» به اندازه‌ای قوی هستند که فقط با چکش می‌توان آن‌ها را در هم شکست. با این حال، چنانچه فردی انتهای این قطرات را با فشار انگشت بشکند،  به شکل پودر در می‌آیند.

حدود 400 سال است که فیزیکدانان به دنبال توضیح این پدیده هستند و به تازگی تیمی از دانشگاه پردو، دانشگاه کمبریج و دانشگاه صنعتی تالین در استونی این معما را حل کرده‌اند.

قطرات شاهزاده روپرت که اشک‌های Batavian نیز خوانده می‌شوند، در قرن هفده کشف شدند. آن‌ها زمانی معروف شدند که شاهزاده روپرت اهل باواریا در آلمان، پنج معما را در دربار چارلز دوم انگلستان مطرح کرد.

انجمن سلطنتی انگلستان در سال 1661 شروع به بررسی این قطرات کرد اما برخلاف چهار قرن تلاش محققان برای حل این معما، راز استحکام فوق‌العاده و همزمان شکنندگی خودتخریبی این قطرات در هاله‌ای از ابهام باقی ماند.

این قطره‌ها با استفاده از حباب‌های داغ و قرمزرنگ شیشه ذوب شده با ضریب انبساط حرارتی بالا و انداختن آن‌ها در ظرفی از آب سرد تولید می‌شوند؛ شیشه ذوب شده بلافاصله به شکل قطره دم‌دار جامد در می‌آید.

دانشمندان حاضر در این مطالعه از فتوالاستیسیته یکپارچه شده برای بررسی این قطرات استفاده کردند. در این تکنیک، یک شی سه بعدی شفاف در نوعی حمام غوطه‌ور معلق می‌شود و نور پلاریزه از میان آن عبور می‌کند. تغییرات حاصل شده در قطبیدگی نور در درون شی، به شکل نوارهای رنگین کمان به نمایش در می‌آید.

فیزیکدانان حاضر در  این مطالعه بر روی سر قطره متمرکز شدند و دریافتند فشارهای کمپرسی (compressive stress) در  شیشه حدود 50 تن در اینچ مربع است و این ویژگی به آن استحکام فولاد را می‌دهد.

به گفته تیم تحقیقاتی، این امر به این خاطر است که سطح بیرونی قطره سریع‌تر از داخل آن سرد می‌شود و این موضوع سطح بیرونی را به لایه‌ای متشکل از نیروهای فشاری قدرتمند تبدیل می‌کند و این نیروها به داخل قطره فشار می‌آورند.

نیروهای کمپرسی توسط نیروهای کششی داخل قطره متعادل می‌شوند و تا زمانی که این نیروها در حال تعادل باقی بمانند، قطره در وضعیت باثبات است و می‌تواند فشار فوق العاده‌ای را تحمل کند.

معمولا چون شیشه نوعی مایع فوق سرده شده است و نه جامد، هر ترکی در سطح آن گسترش یافته و آن را می‌شکند. اما در قطره شاهزاده روپرت، تعامل بین نواحی داخل و خارجی، این نیروها را به حاشیه می‌راند به طوری که ترک‌ها نمی‌توانند گسترش یابند.

با این حال، چنانچه دم قطره شکسته شود، ترک‌های موجود در آن گسترش می‌یابند، به محور قطره نفوذ کرده و وارد سر قطره می‌شوند. آسیب وارده به حدی بزرگ است که نیروهای متعادل شده آزاد می‌شوند و موجب انفجار قطره می‌شوند.

جزئیات این دستاورد علمی در  Applied Physics Letters  منتشر شد.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

60020