۱۴۰۳ دوشنبه ۱۶ مهر

GOLDEN NEWS/ خبرهای طلایی دوشنبه 25 اردیبهشت

 ICTPRESS گزارش میدهد :

 

 

خبر:  دانش آموختگان صنعتی شریف موفق به ساخت ربات خودروی پرنده شدند 

جمعی از دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه صنعتی شریف برای اولین بار موفق به طراحی و ساخت ربات تبدیل شونده دو منظوره ای شدند که می تواند مانند یک خودرو روی زمین حرکت کند و در عین حال با تغییر وضعیت ساختاری، به شکل یک وسیله پرنده برای طی مسافت های هوایی درآید.

گروهی از مهندسان و فارغ التحصیلان دانشکده های مهندسی هوافضا و برق دانشگاه صنعتی شریف موفق به توسعه مقیاس بدون سرنشین از خودرو پرنده شدند که مشابه خارجی ندارد.

این ربات ماژولار قابلیت حرکت روی خشکی و پرواز با تغییر آرایش ساختاری را دارا است.

این تیم در مسابقات بین المللی نوآوری های آینده صنعت خودرو در فرانسه موفق به راهیابی به جمع 24 تیم نهایی از بین هزار و 700 تیم از حدود 800 دانشگاه جهان شده است.

استارتاپ FlyUPAV متشکل از جمعی از فارغ التحصیلان دانشکده مهندسی برق و هوافضای دانشگاه صنعتی شریف و متخصصان داخلی و خارجی، با هدف ساخت خودروی پرنده سرنشین دار برای مصارف داخل شهری مشغول به فعالیت است.

این استارتاپ تاکنون موفق به ثبت بیش از چهار اختراع بین المللی در آمریکا و سه اختراع ملی در حال تکمیل 'پروتوتایپ' ربات ماشین پرنده شده است.

دانش آموخته مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشکده مهندسی هوافضا و سرپرست این تیم می گوید: ما توانستیم پس از تلاش یک ساله روی ابعاد مختلف استارتاپ خودرو پرنده، پنج ثبت اختراع در کشور آمریکا داشته باشیم و در جشنواره های مختلف کارآفرینی در سطح بین المللی شرکت کنیم.

علی سالم افزود: تیم ما نه تنها برای مختصات فنی طرح زمان گذاشت، بلکه روی مدل درآمدزایی و کسب و کار این طرح نیز به صورت حرفه ای زمان گذاشته و در ترسیم مدل کسب و کار و درآمدزایی این استارتاپ، به سطحی رسیدیم که قابلیت ارائه به سرمایه گذاران بزرگی از دره سیلیکون (Silicon Valley) نیز پیدا کرده ایم.

به گفته وی، با اینکه شتاب دهنده Plug&Play از دره سیلیکون به طرح اختراعی ربات خودروی پرنده علاقمند شده اند، اعضای این تیم ایرانی هنوز دنبال یافتن سرمایه گذاران بهتری هستند.

سالم یادآور شد: این طرح توانسته در همین مدت کوتاه شاهد بازخورد بین المللی مناسبی در جشنواره های کارآفرینی باشد، البته استارتاپ خودرو پرنده در دنیا به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد؛ بنابراین ما با حضور موفق توانستیم جزء مدعیان در این حوزه باشیم، اما هنوز جای کار زیادی وجود دارد.

این دانش آموخته شریفی در خصوص عنوان هایی که این تیم توانسته در عرصه های بین المللی کسب کند، بیان داشت: تیم ما توانست در مسابقات نوآوری های صنعت خودرو در فرانسه (Valeo Innovation Challenge) از میان 800 دانشگاه از سراسر دنیا به مرحله نهایی راه یابد و در مسابقات شرکت های نوپا از طرف SeedStarWorld و مسابقات MassChallenge در بوستون آمریکا شرکت کند.

وی دریافت دعوتنامه از شتابدهنده KickStart در زوریخ سوییس و راهیابی به مرحله نهایی از بین سه هزار استارتاپ از سراسر دنیا را از دیگر موفقیت ها و افتخارات این تیم ذکر کرد.

سالم درخصوص کاربردهای ربات خودروی پرنده نیز گفت: امروزه وجود ربات های دومنظوره برای انجام طیف خاصی از ماموریت ها ضروری به نظر می رسد و به صورت متداول ربات ها در دو فرم ربات ماشین یا ربات پرنده شناخته می شوند.

وی ادامه داد: ربات زمینی به رباتی اطلاق می شود که روی سطوح زمین مانور حرکتی انجام دهد و ربات پرنده توانایی انجام مانورهای هوایی دارد و اختراع حاضر، ربات دومنظوره ای است که می تواند مانند یک خودرو روی زمین حرکت کند و در عین حال با تغییر وضعیت ساختاری به شکل یک وسیله پرنده برای طی مسافت های هوایی درآید.

سالم خاطرنشان کرد: این تغییر آرایش به ربات این امکان را می دهد که از عهده ماموریت های زمینی و هوایی همزمان برآید و از قابلیت های این ربات دومنظوره می توان به عکس برداری و فیلم برداری، داده برداری و حمل کالا اشاره کرد.

این مبتکر جوان افزود: از این ربات می توان به عنوان یک پلتفرم رباتیک پایه آزمایشگاهی برای تست و ساخت نسل آینده خودرو پرنده سرنشین دار استفاده کرد.

وی بیان داشت: ما برای اختراع این ربات مجبور شدیم تا چرخ دومنظوره ای را از نو اختراع کنیم که این چرخ در اداره کل مالکیت معنوی آمریکا به ثبت رسیده و در حال ثبت در ایران است.

این دانشمند ایرانی اظهار کرد: در زمان حاضر رقیبان ما از آمریکا، روسیه، فرانسه، آلمان، انگلیس و اسلوواکی در حال توسعه نسخه آزمایشی خودروی پرنده هستند اما ما نسخه بدون سرنشین را آزمایش کردیم.

وی طراحی و ساخت موتورسیکلت پرنده یا نسخه سرنشین دار ربات را به عنوان برنامه های بعدی این تیم عنوان کرد و گفت: این موتورسیکلت پرنده یک سری تست های شبیه سازی در نرم افزارهای مهندسی را طی کرده و پس از سرمایه گذاری، ساخت نسخه سرنشین دار را آغاز خواهیم کرد و این طرح نیز مانند نسخه رباتیک خود نمونه عینا خارجی ندارد و از این حیث می توان آن را اولین موتورسیکلت پرنده تبدیل شونده برای مصارف شهری در دنیا نامید.

این دانش آموخته صنعتی شریف خواستار حمایت مسئولان کشور از این طرح نوآورانه شد و گفت: مسئولان دانشگاه با محدودیت هایی مواجه هستند اما امیدواریم که بتوانیم با دریافت کمک های مادی و معنوی آنها به نتایج مطلوب تری دست یابیم.

..................

 

خبر: اپلیکیشن Edge Sense برای HTC U 11 معرفی می شود    

HTC U 11 پرچم دار بعدی کمپانی HTC است که با نام  Edge Sense عرضه می شود،دیروز کمپانی HTC اعلام کرد که اپلیکیشنی با این نام عرضه می شود.

کمپانی HTC دیروز اپلیکیشنی با عنوان Edge Sense ،منتشر کرده است که این اپلیکیشن در گوگل پلی استور عرضه می شود.اسکرین شات هایی از این اپلیکیشن در گوگل پلی استور قرار گرفته است که در گوگل پلی عرضه شده است.

اپلیکیشن Edge Sense در واقع یک اپلیکیشن فراخواندن برنامه های گوشی هوشمند است که قابلیت باز کردن برنامه هایی را با سرعت بیشتر فراهم می کند،در واقع قابلیت این اپلیکیشن چیزی شبیه به دستیار گوگل است ولی کاربردها و امکانات و قابلیت های کمتری دارد.

این اپلیکیشن را می توان از اسکرین شات های عرضه شده در گوگل پلی استور شناخت ،باید صبر کرد تا این اپلیکیشن عرضه شود و از جهات مختلف بررسی شود

HTC U 11 به صورت رسمی در روز ۱۶ می رونمایی می شود.

..................

 

خبر: درمان سلول‌های سرطانی با کمک نانوذرات مغناطیسی

محققان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نانوحامل‌ داروی ضدسرطانی از جنس نانوذرات مغناطیسی زیست سازگار را سنتز کردند که منجر به کاهش دوز مصرفی دارو و کاهش عوارض جانبی می شود؛ این نانوحامل‌ها دارو را با هدایت یک میدان مغناطیسی خارجی به بافت هدف منتقل می کنند.

 به گزارش از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، با توجه به اهمیت هدف درمانی به خصوص در بیماری‌هایی مانند سرطان، کاربرد نانوذرات به عنوان حامل دارو از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

در هدف درمانی مغناطیسی، داروهایی با درجه سمیت بالا به حامل زیست سازگار نانوذرات متصل می‌شوند و سپس وارد جریان خون شده و توسط میدان مغناطیسی خارجی در بافت هدف تجمع می‌یابند.

پس از جمع شدن دارو در بافت هدف، با فعالیت آنزیمی یا تغییر شرایط محیطی دارو در بافت آزاد می‌شود. هدف از این عمل، کاهش مقدار توزیع سیستمیک دارو و پایین آوردن دوز مورد نیاز به منظور کاهش عوارض جانبی است.

دکتر فاطمه فرجادیان محقق دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مورد این طرح پژوهشی گفت: داروی متوتروکسات ازجمله‌ داروهای ضدسرطان، ضدمتابولیسم و سرکوب کننده‌ ایمنی است.

وی افزود: در این طرح، هدف درمانی متوتروکسات با استفاده از نانوذرات مغناطیسی اصلاح شده با گروه‌های هیدروکسیله متصل شده به دارو و آزادسازی دارو وابسته به pH محیط بررسی شده است. میزان اثربخشی حامل معرفی شده در مرگ و میر سلول سرطانی در رده‌ سلول‌های سرطان سینه از دیگر موارد ارزیابی شده در این طرح است.

فرجادیان در خصوص نتایج استفاده از نانوحامل طراحی شده عنوان کرد: همواره در کاربرد داروهای ضدسرطان، عوارض جانبی به عنوان بزرگترین مشکل، توجه محققان را به خود جلب کرده است.

وی توضیح داد: در مطالعات آزمایشگاهی با توجه به کاربرد نانوذرات مغناطیسی به عنوان حامل دارو و آزادسازی داروی متوتروکسات تنها با تغییر pH، این مشکل تا حد زیادی رفع شد. در واقع با توجه به پایین تر بودن pH بافت سرطانی نسبت به بافت سالم، آزادسازی عموماً در بافت سرطانی انجام می شود که منجر به مرگ سلول سرطانی شده و بافت‌های سالم نیز آسیب کمتری خواهند دید.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: طبق نتایج مطالعات سلولی، نانوذرات اصلاح سطح شده کاملاً زیست سازگار هستند و زمانی که دارو به آنها متصل می‌شود، خاصیت ضدسرطانی بیشتری را نسبت به داروی آزاد از خود نشان می‌دهند.

در این طرح پژوهشی نانوذرات زیست سازگار آبدوست یا نانوحامل‌های دارویی با هزینه‌ بسیار پایین تولید شده است.

این طرح پژوهشی از همکاری دکتر فاطمه فرجادیان و پروفسور سلیمان محمدی سامانی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز (مرکز تحقیقات علوم دارویی دانشکده داروسازی) و سحر قاسمی کارشناس ارشد نانوشیمی از دانشگاه کاشان حاصل شده است.

..................

 

خبر: پرتاب کوچکترین ماهواره جهان به فضا توسط ناسا

ناسا تا ماه آینده کوچکترین و سبک‌ترین ماهواره جهان را به فضا ارسال می‌کند. این ماهواره "کلام‌ست" نام دارد که از روی نام رئیس جمهور سابق هند، دکتر عبدل کلام گرفته شده است.

این ماهواره که تنها 0.1 کیلوگرم وزن دارد توسط ریفات شاروک، نوجوان کلاس دوازدهمی هندی از شهر پالاپاتی ایالت تامیل نادو ساخته شده است.

طبق گزارش‌های منتشر شده، شاروک 18 ساله این ماهواره را بخاطر شرکت در مسابقه مکعب‌های فضایی که توسط سازمان فضایی ایالات متحده و idoodlelearning Inc، یک شرکت جهانی آموزشی برگزار شده طراحی کرده است.

این ماهواره از فیبر کربن پلیمری تقویت شده که بسیار سبک‌تر از گوشی‌های هوشمند است تولید شده و قرار است تجهیزات ناسا در جزایر والپس آن را در 21 ژوئن به فضا پرتاب کند.

کلام‌ست طی پرواز 12 دقیقه‌ای‌اش به عنوان یک نمایشگر فناوری عمل خواهد کرد و انگیزه‌ای برای راه‌اندازی برنامه‌های مقرون به‌صرفه فضایی در آینده می‌شود.

به گفه شاروک، نقش اصلی این ماهواره نمایش عملکرد فیبر کربن تولید شده توسط فناوری چاپ سه‌بعدی است.

..................

 

خبر: کارگاه آموزشی کسب‌وکار الکترونیکی برگزار می‌شود

کارگاه آموزشی کسب و کار الکترونیکی، 26 اردیبهشت ماه جاری با حضور کارشناسان، متخصصین و جمعی از علاقه‌مندان این حوزه در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار می‌شود.

گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات، پتانسیل‌های فراوانی را در جهت توسعه کسب و کار در فضای نوین کنونی ایجاد کرده است. صاحبان ایده‌های کارآفرینانه ضمن استفاده صحیح و سیستماتیک از ابزارهای الکترونیکی جهت پیاده‌سازی موفق ایده‌ها، شناساندن خود به مشتری، تکمیل فرایندهای بازاریابی بصورت اینترنتی و اغلب با شیوه‌هایی رایگان، قادر به مدیریت ارتباطات با مشتری که به حفظ مشتری نیز می‌انجامد، می‌شوند. از سوی دیگر کسب و کارهای سنتی، در تقابل با عدم توسعه‌یافتگی در فضای مجازی، نیازمند ورود قدرتمند به فضای الکترونیکی هستند.

دکتر مهدیه صباغ پور، مدرس سابق تجارت الکترونیکی دانشگاه اسلامی مالزی و همچنین مشاور کسب و کار الکترونیکی در این باره اظهار کرد: امروز شاهد موفقیت بسیاری از ایده‌پردازان دانشگاهی و غیر دانشگاهی در رویدادهای استارت آپ هستیم که از مهم‌ترین دغدغه‌های این ایده‌پردازان، آگاهی از مراحل راه‌اندازی کسب و کار الکترونیکی موفق بدون نیاز به سرمایه مالی اولیه است.

وی افزود: اطلاع از قوانین کسب و کار در فضای مجازی و همچنین مراحل قانونی جهت ثبت مالکیت معنوی در فضای الکترونیکی، برای کسب و کارها ضروری می‌نماید. لذا این کارگاه با هدف توانمندسازی افراد برای تحقق سیستماتیک ایده‌های کسب و کار در عرصه الکترونیکی و یا کمک به رفع موانع کسب و کارهای سنتی که با وجود انتقال کسب و کار به حوزه الکترونیکی هنوز از پتانسیل‌های فضای کسب و کار الکترونیکی بهره کافی را نبرده‌اند، برگزار می‌شود.

بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه علم و فرهنگ، مخاطبان این کارگاه اغلب افراد جویای ایده‌های درآمدزا، فعالان حوزه کسب و کار، استارت آپ‌ها، دانشجویان سطوح مختلف دانشگاهی و ایده‌پردازان حوزه کسب و کار هستند.

..................

 

خبر: دانشکده پست و مخابرات با نقشه راه مدون «هاب آموزشی منطقه» میشود

دکتر یزدانیان رییس دانشکده علمی کاربردی پست و مخابرات در هشتاد و نهمین سالروز تاسيس این دانشکده گفت: با نگاه به گذشته دانشکده و سوابق آن در تربیت بخش بزرگی از تاثیرگذاران بخش ICT کشور، به نقش این دانشکده در توسعه منظومه آموزشی حوزه ICT کشور پی می بریم.

دکتر یزدانیان با تاکید بر نقش این دانشکده در تامین نیروی انسانی متخصص بخش ICT کشور افزود: با توجه به تغییرات فناوری در عصر حاضر و ورود موضوعات جدید در حوزه لبه های تکنولوژی لازم است به تربیت افراد متخصص در این حوزه پرداخت.

وی فقدان نیروی انسانی متخصص را مهم ترین دغدغه بخش عنوان کرد و گفت: بخش دولتی و خصوصی علاقه مند به استفاده از افراد توانمند با مهارت راهبری فناوری هستند که دانشکده در حال حاضر تا حد زیادی پیشران توسعه منابع انسانی این بخش است.

دکتر یزدانیان با بیان این که، بخش خصوصی بارها اعلام کرده است در صورت تربیت نیروی ماهر در حوزه های نوین از جمله امنیت اطلاعات به سرعت جذب بازار کار خواهند شد، تصریح کرد: آمارها نیز حاکی بر این است که ضریب بیکاری در میان متخصصان حوزه امنیت فاوا صفر است و از این رو، با تربیت نیرو در این حوزه ها به راهبری پروژه های بخش دولتی و خصوصی کمک خواهیم کرد.

وی در ادامه با اشاره به این که دانشگاه های رسمی کمتر به ترتیب دانشجویان در زمینه لبه های تکنولوژی پرداخته اند و نهایتا با ارایه یک درس ویژه در این خصوص رفع تکلیف می کنند، گفت: با توجه به ارائه بیش از ۶۰ درصد دروس این دانشکده با محتوای آزمایشگاهی و عملی، نقش موثری در تربیت متخصصان ماهر در حوزه های امنیت اطلاعات، تجارت الکترونیک، اینترنت اشیا، نسل پنجم تلفن همراه و ... با مهارت بالا ایفا میکند.

رئیس دانشکده پست و مخابرات در ادامه از فعالیت های این دانشکده در زمینه پژوهشی خبر داد و گفت: با توجه به حضور اساتید متخصص در دانشکده، کارهایی در این زمینه در دانشکده انجام و تجهیزات تولید می کنیم.

دکتر یزدانیان در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به تصویب اساسنامه دانشکده اظهار داشت: در آن زمان بر اساس مصوبه اکو مبنی بر نیاز کشورهای عضو اکو به دانشگاهی در زمینه مخابرات، این دانشکده تاسیس شد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، دانشکده به دنبال تبدیل به هاب آموزشی منطقه است و در این راستا باید استانداردهای آموزشی بین‌المللی را کسب کند تا هم بازیگر و هم بازیگردان خوبی باشد.

وی همکاری نزدیک با اتحادیه جهانی مخابرات را زمینه مناسبی جهت کسب تجربه در این خصوص اعلام کرد و افزود: ITU نشان می دهد که چه آموزش هایی را می توان ارائه داد. سال گذشته دو تجربه موفق در همکاری با اتحادیه جهانی مخابرات داشتیم که این روند در سال جاری هم ادامه داشته و در تیرماه سومین دوره مشترک در زمینه IOT را خواهیم داشت.

وی در عین حال افزایش سطح تعاملات با این اتحادیه را زمینه ساز عضویت آکادمیک در آن دانست و گفت: به این ترتیب، با یک نقشه راه مدون گام به گام به سمت تبدیل شدن به هاب آموزشی منطقه در حال حرکت هستیم.

رئیس دانشکده پست و مخابرات با اشاره به موقعیت این دانشکده در گذشته به عنوان نود آموزشی منطقه در زمینه مدیریت طیف نیز گفت: عدم حضور دانشکده در آخرین انتخابات نودهای آموزشی ITU در چند سال پیش منجر شد که نود آموزشی محسوب نشود که به دنبال احیای آن در مدیریت طیف و دیگر موضوعات در منطقه اسیا و اقیانوسیه هستیم.

..................

 

خبر: ویندوز فون هنوز زنده است

جو بلفیوره، یکی از مدیران ارشد مایکروسافت، طی مصاحبه‌ای شایعات مربوط به کنار گذاشته شدن ویندوزفون را رد کرد.

جو بلفیوره قائم‌مقام واحد ویندوز و دستگاه‌های مایکروسافت که بعد از غیبتی طولانی‌مدت بار دیگر با انرژی مضاعفی به این کمپانی بازگشته است؛ به‌تازگی طی مصاحبه‌ای با وب‌سایت Business Insider، پاسخ یکی از حیاتی‌ترین سؤالات کاربران و طرفداران ردموندی‌ها را داده است: ویندوزفون هنوز زنده است.

بلفیوره در بخشی از مصاحبه‌ی خود با وب‌سایت بیزنس‌اینسایدر، به بحث در مورد آینده‌ی ویندوزفون پرداخت و اگرچه اطلاعات زیادی در اختیار نگذاشت، گزارش‌های مربوط به مرگ ویندوزفون را رد کرد. او با توضیح اینکه تمرکز اخیر مایکروسافت بر اندروید و iOS به‌دلیل استفاده‌ی کاربران این کمپانی از دستگاه‌هایی با سیستم‌های عامل متنوع است، اعلام کرد:

ما پشتیبانی از ویندوزفون را ادامه خواهیم داد.

تنوع‌ سیستم‌های عامل مورد استفاده‌ی کاربران مایکروسافت، ردموندی‌ها را به فراهم‌کردن امکانی برای اتصال تمامی‌ سرویس‌ها‌ی این کمپانی به کلیه‌ی پلتفرم‌ها وادار کرده است.

طی یک سال گذشته، توجه مایکروسافت به ویندوزفون به حداقل رسیده است؛ به‌طوری‌ که این کمپانی به‌هیچ‌وجه دستگاه جدیدی معرفی نکرده و به انتشار به‌روزرسانی‌های کوچک برای ویندوز ۱۰ موبایل بسنده کرده است. آخرین گوشی هوشمند پرچم‌دار ردموندی‌ها در اکتبر سال ۲۰۱۵ عرضه شد؛ در حالی‌ که ویندوز ۱۰ موبایل تنها برای حدود ۵۰ درصد از دستگاه‌های این کمپانی و در قالب یک به‌روزرسانی منتشر شد.

اما بلفیوره با اشاره‌ به اینکه مایکروسافت سعی دارد از طریق تمرکز بر پلتفرم‌های رقیب، بیش از پیش در دنیای موبایل فعال باشد، اعلام کرد که مایکروسافت از ویندوزفون مایوس نشده است. او چنین ادامه می‌دهد:

ویندوز پلتفرمی است که تجربه‌ی استفاده از گستره‌ی وسیعی از دستگاه‌ها را فراهم می‌کند. ما در دنیایی با تنوع بسیار زیاد زندگی می‌کنیم.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

41362